MS Windows
briani 27239
OEM Vista DVD?
Fra : JBJ

Dato : 21-02-08 21:51

Når man har en licens så har man ret til at have en Vista på sin pc/laptop
det er et faktum, men har man ikke også ret til at have en Vista OEM DVD?

De fleste laptops leveres med recovery DVD som ikke er en rigtig Vista
installations DVD, mit spørgsmål er så om man kan komme i vanskeligheder ved
at downloade en OEM DVD fra et torrent site eller om ens OEM licens gør at
det er lovligt?

Det forbistrede ved de recovery DVD'ere er jo at men ikke får restore
funktionen med, og heller ikke kan lave en repair install, de formaterer
bare hdd og farvel til alle ens data(hvis man altså ikke har dem på et andet
drev).

JBJ

Fra : jopa

Dato : 21-02-08 21:55

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> installations DVD, mit spørgsmål er så om man kan komme i vanskeligheder
> ved at downloade en OEM DVD fra et torrent site eller om ens OEM licens

Mig bekendt kan du sagtens downloade en Vista lovligt.
Du skal jo blot bruge det serienummer der står bag på din PC.
Den kan under alle omstændigheder jo kun installeres på en og samme pc.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-02-08 22:02

JBJ wrote:
> Når man har en licens så har man ret til at have en Vista på sin
> pc/laptop det er et faktum, men har man ikke også ret til at have en
> Vista OEM DVD?

Nej - man køber ikke en Windows - man køber rettet til at have den
installeret p sin PC og bruge den.

Så du har ikke "ret til" en CD/DVD.

Men umiddelbart kan jeg ikke se, at det skulle give problemer at
downloade en CD - så længe at det er samme version - du har betalt for
retten til at køre Windows på din PC - men KUN på den PC som licensen
gælder for.

OEM licenser "låses" til den PC, som de bliver installeret på første
gang - derefter kan de ikke bruges på andre PC (KAN er selvfølgelig ikke
korrekt udtrykt - men ifølge MS´s regler, som du bekræfter ved
installationen, så må den ikke)

Det er derfor OEM versioner er billigere - det er en engangs-licens

Jan

Fra : jopa

Dato : 21-02-08 22:10

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev
(KAN er selvfølgelig ikke
> korrekt udtrykt - men ifølge MS´s regler, som du bekræfter ved
> installationen, så må den ikke)

Vista KAN kun køre på en og samme maskine.
Installationen checker bundkortet og den fortæller dig at det er forkert
maskine.
Har prøvet det Jeg har 2 maskiner en med Vista og en med XP og prøvede
at installere Vista på XP maskinen uden held.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-08 22:22

JBJ skrev:

> Når man har en licens så har man ret til at have en Vista på sin pc/laptop
> det er et faktum, men har man ikke også ret til at have en Vista OEM DVD?

Nej. Du har købt en bestemt vare, og den giver dig ikke ret til
at få mere end den.

Næste gang så køb en computer hvor der medfølger en
installationsdisk. Jeg kan anbefale Medion.

--
Bertel

Fra : JBJ

Dato : 21-02-08 22:44

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> at få mere end den.
>
> Næste gang så køb en computer hvor der medfølger en
> installationsdisk. Jeg kan anbefale Medion.

Mener at have læst på forbrug.dk at man har ret til at få installations disk
med ved køb når der er præinstalleret OS.

Men præcist hvor det står i loven ved jeg ikke og har spurgt i jura
gruppen:)

JBJ

Fra : JBJ

Dato : 21-02-08 22:50

> [...]
> at få mere end den.
>
> Næste gang så køb en computer hvor der medfølger en
> installationsdisk. Jeg kan anbefale Medion.

Bingo: http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad125/

Installationsdisketter

08.05.2007

Køber du en pc med programmer, skal du også kunne geninstallere dem

Når man som forbruger køber en computer med forinstallerede programmer, har
man normalt krav på at kunne geninstallere programmerne. Det kræver ofte, at
man får medleveret installations-cd'er med programmerne.

Hvis man køber en computer uden at få programdisketter med, vil det dermed
være en mangel ved computeren, som forhandleren er forpligtet til at
afhjælpe. Det gælder dog ikke, hvis forbrugeren ved købets indgåelse har
fået oplyst, at program-cd'er ikke leveres, og er blevet vejledt om
betydningen heraf.

Nogle computere har indbyggede systemer til geninstallation, som vil kunne
genskabe styresystem og programmer fra en sikkerhedskopi på harddisken. Det
vil dog i nogen situationer ikke være tilstrækkeligt, og
Forbrugerklagenævnet har derfor afgjort, at styresystemet normalt skal
medfølge på en cd, når almindelige forbrugere køber en computer med indlagt
styresystem.

JBJ

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-08 23:15

JBJ skrev:

> Køber du en pc med programmer, skal du også kunne geninstallere dem

Det kan man også med en restorefunktion.

>    Det gælder dog ikke, hvis forbrugeren ved købets indgåelse har
>    fået oplyst, at program-cd'er ikke leveres, og er blevet vejledt om
>    betydningen heraf.

Ahem.

>    Forbrugerklagenævnet har derfor afgjort, at styresystemet normalt skal
>    medfølge på en cd, når almindelige forbrugere køber en computer med indlagt
>    styresystem.

Så længe folk køber pc'er uden dvd'er, så længe vil de blive
solgt. Og hvem tager en retssag om en cd til 700 kr?

Dette skal ikke forstås som et forsvar for den fuldstændigt
tåbelige idé det er at levere styresystemet på sletbare medier.

--
Bertel

Fra : _

Dato : 22-02-08 00:36

> [...]
>
> Dette skal ikke forstås som et forsvar for den fuldstændigt
> tåbelige idé det er at levere styresystemet på sletbare medier.

Hos Medion koster en sådan cd 4 euro. Jeg kom til at ødelægge en af de
medfølgende cd'er (til XP), og bestilte og fik leveret en ny cd. Licensen er
jo betalt én gang. Sådan set skal der kun betales for den fysiske skive og
handling... Jeg synes faktisk at 4 euro er lige i underkanten...

Og Siemens har lige foræret mig et sæt til en maskine leveret uden cd/dvd
men med en umulig recovery-funktion. Da jeg skulle brænde recovery-dvd'erne
strejkede brænderen/programmet (gætter seriøst på programmet). Jeg spurgte
Siemens, om de ville have maskinen (1 uge gammel) ind for defekt brænder
eller sende mig skiver. De valgte det sidste og skiverne kom med UPS
torsdag...

Fra : JBJ

Dato : 22-02-08 01:18

"_" <_akadut@akadut.xx> skrev i meddelelsen

> [...]
> programmet). Jeg spurgte Siemens, om de ville have maskinen (1 uge gammel)
> ind for defekt brænder eller sende mig skiver. De valgte det sidste og

Virker brænderen så nu:) Det med programmet er set før, sker faktisk temelig
tit.

JBJ

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 21-02-08 22:51

On Thu, 21 Feb 2008 22:22:24 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Nej. Du har købt en bestemt vare, og den giver dig ikke ret til
>at få mere end den.

Det er nu alligevel en underlig handelsmetode. Før i tiden kunne man
også købe pc'er inklusive styresystem, og da fik man altid en
installations-CD med, så man kunne reinstallere. Hvorfor kan man ikke
eventuelt købe den tilhørende DVD mod et lille ekstrabeløb?

Det kan ikke være for at spare penge, sådan en DVD kan ikke koste
mange kroner. Hvad er grunden til, at man skal leve med den usikkerhed
ikke at kunne geninstallere?

Jeg ved godt, at det så anbefales, at man laver et disk-image, men
ærlig talt, der er ingen brugsanvisning på, hvordan man gør det.
Computerbranchen prøver jo at fortælle os, at pc'er er for ALLE, også
gamle damer og ikke-nørder. Jeg har rodet med computere i mange år,
men jeg har ikke forstand på disk-image'r.

Ja, jeg spørger bare...

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe 4652
http://www.varpelev.dk

Fra : Hauge

Dato : 21-02-08 22:58

Kirsten Bjorneboe wrote:
> Hvorfor kan man ikke
> eventuelt købe den tilhørende DVD mod et lille ekstrabeløb?

Jeg har lige købt en DVD ved M$ for små 30 kr. incl. porto, den kræver så at
man har licensnummer.
Så det er muligt..

Mvh Hauge

Fra : JBJ

Dato : 21-02-08 23:05

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har lige købt en DVD ved M$ for små 30 kr. incl. porto, den kræver så
> at man har licensnummer.
> Så det er muligt..
>
> Mvh Hauge

Har du et link ;)

JBJ

Fra : JBJ

Dato : 21-02-08 23:06

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har lige købt en DVD ved M$ for små 30 kr. incl. porto, den kræver så
> [...]

Eller en beskrivelse af hvad du gjorde:) Trin for trin:)

JBJ

Fra : Hauge

Dato : 22-02-08 00:40

JBJ wrote:
> Eller en beskrivelse af hvad du gjorde:) Trin for trin:)

https://emea.windowsanytimeupgradestore.com/WAU_DIRECT/GoodBye.aspx

Og det tyder på at man ikke kan mere...

Mvh Hauge

Fra : JBJ

Dato : 22-02-08 01:15

> https://emea.windowsanytimeupgradestore.com/WAU_DIRECT/GoodBye.aspx
>
> Og det tyder på at man ikke kan mere...
>
> Mvh Hauge

Ja det her er jo lidt andre priser end lige 30 kr.

http://www.microsoft.com/danmark/windows/products/windowsvista/buyorupgrade/windowsanytimeupgrade/overview.mspx

JBJ

Fra : Hauge

Dato : 22-02-08 01:23

JBJ wrote:
> Ja det her er jo lidt andre priser end lige 30 kr.

Bare så du ikke tror jeg er fuld af løgn:

Product Delivery
Price
Windows Vista DVD 32-bit mail-order EUR
0.00
Shipping and handling EUR
4.76
Total (including VAT) EUR
4.76

Fra ordrebekræftelsen jeg fik efter bestillingen den. 27. dec. 2007

Mvh Hauge

Fra : jopa

Dato : 21-02-08 23:09

"Kirsten Bjorneboe" <varpelev-delete@tdcadsl.dk> skrev
> Det er nu alligevel en underlig handelsmetode. Før i tiden kunne man
> også købe pc'er inklusive styresystem, og da fik man altid en
> installations-CD med, så man kunne reinstallere.

Vil give dig ret i at der burde medfølge en cd.
Har man en rimelig hastighed kan man jo hente/downloade en selv.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Klaus H

Dato : 21-02-08 23:18

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Vil give dig ret i at der burde medfølge en cd.
> Har man en rimelig hastighed kan man jo hente/downloade en selv.

Hvor kan man da hente en Vista Home Premium?

Klaus H

Fra : JBJ

Dato : 21-02-08 23:36

"Klaus H" <khvaek@6705e.dk> skrev i meddelelsen

> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvor kan man da hente en Vista Home Premium?
>
> Klaus H

Du kan altid finde en kopi på nettet, spørgsmålet gik på om det var lovligt
når man nu havde en licens:)

JBJ

Fra : Klaus H

Dato : 22-02-08 17:24

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev i en meddelelse news:47bdfc61$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Klaus H" <khvaek@6705e.dk> skrev i meddelelsen

> Du kan altid finde en kopi på nettet, spørgsmålet gik på om det var lovligt
> når man nu havde en licens:)

Licensen har jeg.
Det er samme problematik, med at jeg kun har en recoverypartition på den bærbare.
Derfor er jeg selv interesseret i, om man kan finde en CD som ovenstående.

Klaus H

Klaus H

Fra : jopa

Dato : 22-02-08 00:27

"Klaus H" <khvaek@6705e.dk> skrev

> Hvor kan man da hente en Vista Home Premium?

Kan du finde i hundredevis men om det er lovligt aner jeg ikke, og derfor
vil jeg kke umiddelbart give dig et link
Siger torrenz dig noget
--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : JBJ

Dato : 22-02-08 01:19

> [...]
>
> Kan du finde i hundredevis men om det er lovligt aner jeg ikke, og derfor
> vil jeg kke umiddelbart give dig et link

Noget hurtigere med DC++:))

JBJ

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-02-08 08:12

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen

> Siger torrenz dig noget

Men ved fildelingstjenesterne kan man så bare ikke være så sikker på, at det
er særlig validt.
Jeg ville i hvert fald ikke turde installere et Windows, som jeg havde
downloadet på dén måde af frygt for, hvad en ondsindet person kunne finde på
at proppe i det.

Fra : JBJ

Dato : 22-02-08 12:04

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg ville i hvert fald ikke turde installere et Windows, som jeg havde
> downloadet på dén måde af frygt for, hvad en ondsindet person kunne finde

Hmm,du skal lige tænke på at de fleste programmer du downloader via DC++
ligger på en brugers pc, og det er da muligt at spørge ham via chat om de er
skannet for virus før du henter:)

Desuden en person der med vilje spreder virus overlever ikke længe på DC++,
han bliver simpelthen banned fra div. hubs og ikke kun hans bruger navn men
hans ip adresse.

JBJ

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-02-08 07:08

> Desuden en person der med vilje spreder virus overlever ikke længe på
> DC++, han bliver simpelthen banned fra div. hubs og ikke kun hans bruger
> navn men hans ip adresse.

Okay. Nu er jeg ikke så velbevandret med DC++.
Kender kun til de mere mainstream-agtige tjenester som eDonkey, LimeWire og
hvad de ellers har heddet gennem årene.

Fra : JBJ

Dato : 23-02-08 11:20

> "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev i meddelelsen

> Okay. Nu er jeg ikke så velbevandret med DC++.
> Kender kun til de mere mainstream-agtige tjenester som eDonkey, LimeWire
> og hvad de ellers har heddet gennem årene.

Jeg er ikke ekspert, men har brugt DC++ i en årrække, det er genialt til at
finde drivere som man ikke kan finde andetsteds. Limewire kører, ligesom
DC++, på gnutella netværket med den forskel at med Limewire skal du ikke
dele ret meget for at kunne downloade, der er også mulighed for at downloade
fra links fra websider ala peerweb.org.

Med DC++ skal man have en ret stor share størelse på om kring 12 - 20GB for
at kunne logge on til de store hubs. Det kan så være driver og freeware
filer du deler, de tæller nemlig ikke hvad du deler men hvor meget.

Intet af dette her er ulovligt! Det begynder først at blive ulovligt hvis du
deler ophavsret beskyttede filer via DC++ eller Limewire, istedet kan du
dele shareware og freeware eller som jeg gør drivere hvor hjemmesiderne
forlængst er uddøde.

Limewire er ikke så god til det, men DC++ derimod giver dig mulighed for at
downloade med fuld hastighed, der er altså ikke den begrænsning at fordi din
upload hastighed er langsom så vil din download også være det - eDonkey,
bittorrent osv. der kører på share ratio.

Finder du en bruger som har en T3 linie med f.eks. 10/10 og lad os sige 4 ud
af 5 slots frie, ja så kan du faktisk downloade fra ham/hende med din fulde
download hastighed.

Grunden til at der ikke er så mange nye brugere er at man skal dele meget
får at få adgang, samt at DC++ klienter(der er mere end 1) er lidt
besværlige at sætte op hvis man ikke ved hvad man gør:)
Der er google dog en god hjælp:)

En anden grund er at antipiratgrupper kigger meget på disse hubs på DC++, så
hvis du deler ulovligt materiale er det ret sikkert de vil finde dig. De
fleste hubs, har dog at man skal logge ind med brugernavn og adganskode før
man kan begynde at søge/downloade eller uploade. Indtil man har gjort det,
så kan man kun chatte.

Den måde DC++ fungerer på er at hver hub måske har 7000 medlemmer, og der er
måske 10 000 hubs. Det giver en god mulighed for at finde hvad man leder
efter, hvis man f.eks er tilsluttet 30 hubs med 7000 medlemmer i hver.

Så leder du efter et frigivet værk eller en sjælden driver så er DC++ et
godt bud:)

Eller er du så uheldig at din CD med operativ system er blevet ridset så den
ikke kan bruges mere, er der en mulighed for at finde den der. Du behøver
ikke at dele hvad du downloader.

Søg på google efter DC++ eller læs mere her
http://en.wikipedia.org/wiki/DC%2B%2B

Dette kan nok diskuteres, men for mit vedkommende er DC++ ver. 0.694 den
bedste klient, nyere versioner har en del fejl som kan gøre at dit system
går i baglås.

JBJ

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-08 23:20

Kirsten Bjorneboe skrev:

> Det er nu alligevel en underlig handelsmetode.

Helt enig.

> [...]
> installations-CD med, så man kunne reinstallere. Hvorfor kan man ikke
> eventuelt købe den tilhørende DVD mod et lille ekstrabeløb?

Pc'en kan sælges billigere uden. Folk går efter den laveste pris.

> Det kan ikke være for at spare penge, sådan en DVD kan ikke koste
> mange kroner.

Jo. Som det er nu har forhandleren ét sæt skiver hvormed han
installerer samtlige pc'er (af samme type). Det vil koste ekstra
at skulle købe nye skiver, brænde dem, pakke dem og sørge for at
der er et sæt til hver computer. I øvrigt ville det være ulovligt
med den aftale han har med Microsoft.

Men naturligvis kunne problemet løses. Som sagt leverer Medion
alt hvad man som bruger kan ønske sig: både den præinstallerede
Windows samt en rå Windows, både drivere til både Vista og XP
samt brugerprogrammer - altsammen på cd'er (foruden et
gendannelsessystem på harddisken).

Hvad er grunden til, at man skal leve med den usikkerhed
> ikke at kunne geninstallere?

Penge og manglende omtanke hos forbrugerne.

--
Bertel