MS Windows
briani 27239
CPU løber løbsk
Fra : Erik K.

Dato : 21-02-08 19:28

Jeg har en Acer Aspire E380 AMD Athlon dual core 4000+, der kører Vista.
Ved normalt brug, f.eks. mailing eller surfing, er CPU-temperaturen på
omkring 18 grader, og så lyder det hyggedligt, når den "småpludrer" lidt. -
Men lige pludselig tager Fanden ved den. Blæseren kører op i omdrejninger,
og temperaturen ryger op over de 60 grader. - Når jeg kigger på hvilke
processer der kører, så er der intet særligt at bemærke. - Jeg prøver så at
lukke mailprogram og IE samt slår sidepanel fra, men den drøner bare
videre. - Det eneste jeg kan gøre er så at genstarte, og så falder bæstet
til ro.
Når jeg skal lave større opgaver, f.eks. brænde en musik-DVD med fotos, så
går det helt galt. Temperaturen ryger nu over de 100 grader, og så lukker
den ned automatisk.
Er der noget jeg kan "skrue" på i BIOS, eller hvilken diagnose kan i stille.
Jeg har 4 GB ram, og maskinen er aldeles uden vira o.l. jfr. diverse
scanninger.

Mvh
Erik

Fra : JBJ

Dato : 21-02-08 20:48

"Erik K." <erik.kirkeby@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> stille.
> Jeg har 4 GB ram, og maskinen er aldeles uden vira o.l. jfr. diverse

En meget god ide ville nu være at kontakte supporten og få maskinen ind til
rep. den skal bestemt ikke ryge over 100 så det kunne godt tyde på at
blæseren ikke fungerer som den skal.

Og du skal gøre opmærksom på at de skal checke cpu'en for hvis den har været
oppe over 100 grader kan der godt være sket ødelægelser i den. Er dette sket
skal de skifte bundkort og cpu.

JBJ

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-08 22:19

JBJ skrev:

> Og du skal gøre opmærksom på at de skal checke cpu'en for hvis den har været
> oppe over 100 grader kan der godt være sket ødelægelser i den.

Jeg har haft en CPU der kom op på 84 grader, og den begyndte at
blive mystisk.

--
Bertel

Fra : JBJ

Dato : 21-02-08 23:02

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har haft en CPU der kom op på 84 grader, og den begyndte at
> blive mystisk.
>
> --
> Bertel

Intel eller AMD?

Intel kan generelt klare mere varme end AMD kan, min kan f.eks. klare 100
grader
men den skal så heller ikke højere end det. Mener maks. for AMD(ikke mobile,
ved
ikke lige hvad den har) er 96 grader, før den brænder af. Men den bør dog
ligge mellem
20 og 64 grader og ikke overstige dette, såfremt blæseren fungerer. Intel
har en funktion
der gør at hvis den bliver for varm så lukker den automatisk systemet ned,
mener også at
de nyere AMD har det men ikke de ældre.

JBJ

Fra : JBJ

Dato : 21-02-08 23:04

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> har en funktion
> der gør at hvis den bliver for varm så lukker den automatisk systemet ned,

Det er ikke mig der skriver på den åndsvage måde men windows mail:(

JBJ

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-08 23:11

JBJ skrev:

> Det er ikke mig der skriver på den åndsvage måde men windows mail:(

Men det er dig der bruger programmet. Der findes gode, gratis
newsprogrammer.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-08 23:10

JBJ skrev:

> Intel eller AMD?

Intel. Det var en Pentium på vistnok 200 MHz. Blæseren stod af
uden at jeg opdagede det, så den kørte med 84 grader i et stykke
tid.

--
Bertel

Fra : JBJ

Dato : 21-02-08 23:34

> Intel. Det var en Pentium på vistnok 200 MHz. Blæseren stod af
> uden at jeg opdagede det, så den kørte med 84 grader i et stykke
> [...]

aah ja, det var de gode gamle dage hvor der ikke var heat sensor indbygget i
cpu'erne:)

For at undgå det nu om dage så tag et kig på dette lille nyttige program

http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Fylder ikke en disse og tager næsten intet ram, og kan starte op med windows
hvis man lægger en genvej i start mappen. Så ligger det ved uret og giver
med nogle tal oplysning om hvor varm cpu'en er nu:)

JBJ

Fra : Frandsen

Dato : 22-02-08 12:45

> [...]
> Men lige pludselig tager Fanden ved den. Blæseren kører op i omdrejninger,
> og temperaturen ryger op over de 60 grader.

Måske en BIOS opdatering?

Fra : Rado

Dato : 23-02-08 00:21

On Thu, 21 Feb 2008 19:27:43 +0100, "Erik K." <erik.kirkeby@mail.dk>
wrote:

>Når jeg skal lave større opgaver, f.eks. brænde en musik-DVD med fotos, så
>går det helt galt. Temperaturen ryger nu over de 100 grader, og så lukker
>den ned automatisk.

Det bør slet ikke kunne lade sig gøre med en ordentlig køler, den bør
holde CPUen under 65 grader ved 100% konstant CPU load, hvis ellers
der ikke er nogen fejl i hardwaren der giver CPUen for meget strøm.

Jeg havde selv problemer med mine Quad CPUer og Intels egne kølere,
her røg temperaturen let over 80 grader ved 100% CPU load, og den lå
konstant på over 60 idle. Så skiftede jeg kølerne ud med en bedre
type, nu er den 35-40 grader idle og komme sjældent over 60 ved 100%
konstant CPU load.

Sørg også for ordentlig gennemluftning af kabinet, temperaturen i
kabinettet bør være den samme eller ikke ret meget højere end
temperaturen i lokalet maskinen står i. Er der for varmt i kabinettet
hjælper selv den bedste køler ikke ret meget.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Jørgen E.

Dato : 27-02-08 00:09

"Erik K." <erik.kirkeby@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lukke mailprogram og IE samt slår sidepanel fra, men den drøner bare
> videre. - Det eneste jeg kan gøre er så at genstarte, og så falder bæstet

Kører du med væskekøling eller sidder du i et meget koldt rum. Du skal huske
det er fysisk umuligt din processor kan være koldere end det omgivende rum
med mindre du kører med aktiv køling. Desuden varmer processoren jo selv
så den vil altid i praksis være varmere end det omgivende rum - igen forudsat
du ikke kører med aktiv køling.
I øvrigt er de talt du aflæser kun værdier som bliver til elektronisk, så du skal
tage dem med meget forbehold.
Måske bliver din processor ikke så voldsom varm i virkeligheden, men der kan være
andre ting som f.eks. fejl i din BIOS der bevirker det.
Jeg ville tjekke om der skulle være en nyere BIOS men der kan selvfølgelig være
mange andre årsager. På min egen stationære drøner Vista også op og ned
i CPU forbrug uden nogen særlig grund.