MS Windows
briani 27239
Win XP OEM, ingen CD
Fra : Squarehead Brick

Dato : 20-02-08 17:36

Søger lidt råd eller viden her.

Jeg har købt en pc med en påklistret OEM licens til Windows XP Home.
Harddisken er stået af, hvilket jeg godt var klar over, og sælger
(kæmpe rodehoved) kunne ikke finde den originale medfølgende CD med
windows på - det gav naturligvis nedslag i prisen

Der står et nummer på hologram klistermærket (N09-01149) som ved
søgning på google gir et enkelt hit fra ole's-pcshop-et-eller-andet
hvor det nummer bliver kædet sammen med Windows XP Home SP2, så på det
grundlag tør jeg godt konkludere at OEM licensen jeg har købt med
computeren hører til en sådan version.

Mit spørgsmål er så:
Hvor "præcis" skal jeg være hvis jeg går ud og låner en original WinXP
CD, så jeg kan installere med min egen kode?
Er det fint nok at det bare er Win XP Home, eller skal det være en der
er født med SP2 og skal den også være på dansk, eller er sproget
ligemeget?
Jeg er bare ikke klar over hvor fastlåst sådan et licensnummer er og
det ville jo være rart at vide inden jeg gik i gang. Jeg kører selv
med en WinXP Pro UK, men jeg regner trods alt ikke med at licensen fra
en Home kan bruges på en Pro udgave.

Nogen der har noget viden om det her?

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-02-08 10:30

Squarehead Brick <roevsnaps@gmail.com> wrote in news:d5e67975-59f0-4f6c-
8d2b-1179467b1aad@e10g2000prf.googlegroups.com:

> Hvor "præcis" skal jeg være hvis jeg går ud og låner en original WinXP
> CD, så jeg kan installere med min egen kode?

Det skal blot være en XP Home CD. Licensen er ikke knyttet til hverken
sprog eller servicepacks.

Lad mig omformulere det: Jeg har aldrig haft den slags problemer når jeg
har geninstalleret Windows for folk. Bruger altid mine egne slipstreamede
medier til den slags for at spare tid. Om det juridisk er holdbart skal jeg
ikke gøre mig klog på.

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 21-02-08 14:41

Kent Oldhøj skrev:
> [...]
> medier til den slags for at spare tid. Om det juridisk er holdbart skal jeg
Skal man forstå det sådan at jeg kan installere feks. min Windows XP
HOME på en anden maskine og når den så beder om mit KEY nummer kan jeg
så bruge den KEY der er påklistret computeren, og den vil godkende den
???. Jeg troede min XP CD var lust til mit KEY nummer men jeg forstår
dette sådan at jeg kan bruge mandens egen KEY på min XP CD, er det
rigtigt ???.
/KE Kofod.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-02-08 23:14

KE Kofod / 7100 <dytbaat@hergaardetgodt.dk> wrote in

> [...]
> HOME på en anden maskine og når den så beder om mit KEY nummer kan jeg
> så bruge den KEY der er påklistret computeren, og den vil godkende den

Nemlig.

> Jeg troede min XP CD var lust til mit KEY nummer men jeg forstår
> dette sådan at jeg kan bruge mandens egen KEY på min XP CD, er det
> rigtigt ???.

Sådan har jeg altid gjort, og det har virket hidtil. XP er ihvertfald ikke
noget problem.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-08 14:54

Kent Oldhøj skrev:

> Lad mig omformulere det: Jeg har aldrig haft den slags problemer når jeg
> har geninstalleret Windows for folk. Bruger altid mine egne slipstreamede
> medier til den slags for at spare tid.

Bruger du så kundens licenskode, eller er der allerede indbygget
en licenskode i dit eksemplar?

--
Bertel

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-02-08 23:11

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

> Bruger du så kundens licenskode, eller er der allerede indbygget
> en licenskode i dit eksemplar?

Jeg bruger self. kundens licens.

Fra : Søren Christensen [8~

Dato : 22-02-08 00:39

> [...]
> har geninstalleret Windows for folk. Bruger altid mine egne slipstreamede
> medier til den slags for at spare tid. Om det juridisk er holdbart skal

Det var lige præcis sådan nogle erfaringer jeg ledte efter - nu må jeg så
lede efter en XP Home CD.

Tusind tak for svarene alle sammen

Mvh. Søren

(tilsyneladende aka Squarehead Brick...)

Fra : Optimus Prime

Dato : 21-02-08 10:45

Squarehead Brick skrev:
> [...]
> det ville jo være rart at vide inden jeg gik i gang. Jeg kører selv
> med en WinXP Pro UK, men jeg regner trods alt ikke med at licensen fra

Jeg har kun prøvet med XP pro, der har jeg en WinXP Pro CD fra en HP
maskine jeg har fået tiltusket mig (der stå noget med kun til
reinstallation osv på skiven).
Jeg installerer Windows og bruger koden fra labelen på kabinettet til at
installere den med - det virker så længe nøgle og version passer sammen.
Når jeg så genstarter vil computeren gerne verificere min windows via
internettet. Det plejer at virke fint - en enkelt gang fik jeg af vide
det ikke gik og jeg ringede så til det nummer man får oplyst via
verifikationssiden... der indtaster man nogle tal og får oplyst en
oplåsningskode.. ingen problemer (det kan skyldes at man har fortaget
ændringer i hardware, maskinen før har været installeret med en anden
type licens, fx. coporate hvis det er en tidligere medarbejderpc osv)...

Jeg er usikker på om du kan bruge en "normal" home cd eller du skal have
en OEM-skive; men er ret sikkert på din licens kun kan bruges til en
home udgave og altså ikke en pro version.
Hvis du har adgang til en XP home, så kan du prøve - hvis nøglen ikke
virker, jamen så kan du ikke og må på jagt efter en OEM skive.

Licensmæssigt betyder det at du har gyldig licens til en Windows XP home
OEM - OEM betyder den er bundet til den computer med labelen på og kan
(må) ikke bruges på andre computere... Men den er helt gyldig uanset om
du har skiven eller ej - sådan har jeg i hvert fald fået det forklaret
af den licensansvarlige på min arbejdsplads