MS Windows
briani 27239
Vista: adgang nægtet til fil
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 20-02-08 16:54

Jeg har en fil på min vista-pc, som jeg har stærkt mistænkt for at
være virus/trojan/spyware, ikke mindst ifølge google-fund.

Filen hedder mrofinu2000352.exe.

Problemet er, at hvis jeg vil slette den, får jeg besked om: Adgang
nægtet. Ligeledes hvis jeg jeg forsøger med en fejlsikker start med
kommandoprompt, efter først at have deaktiveret den i msconfig.

Hvordan slipper man af med den? Hvis ellers det er en, man skal slippe
af med?

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe 4652
http://www.varpelev.dk

Fra : Ole C

Dato : 20-02-08 18:00

Kirsten Bjorneboe skrev blandt andet:

> [...]
> kommandoprompt, efter først at have deaktiveret den i msconfig.
>
> Hvordan slipper man af med den? Hvis ellers det er en, man skal slippe

Heller ikke en fil jeg har hørt om....
Har du antivirus- og antispywareprogrammer på maskinen? - og har du
scannet computeren med dem?
Hent evt. SuperAntispyware: http://www.superantispyware.com/ - og scan
maskinen.
Du kan også bare hente Unlocker: http://ccollomb.free.fr/unlocker/ - og
så kan du (formentlig) slette den. Men du risikerer at den kommer igen,
hvis det er en af de ondartede.

--
vh
Ole C

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 20-02-08 20:22

On Wed, 20 Feb 2008 17:59:33 +0100, "Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk>
wrote:

>Heller ikke en fil jeg har hørt om....
>Har du antivirus- og antispywareprogrammer på maskinen? - og har du
>scannet computeren med dem?

Jeg kører PC-cillin, version 2008, der opdateres en gang i døgnet
mindst. Og den checker virus, spyware osv. og er firewall. Den kan
ikke finde noget mistænkeligt.

>Hent evt. SuperAntispyware: http://www.superantispyware.com/ - og scan
>maskinen.

Det har jeg gjort. Den kan tilsyneladende ikke køre på Vista - æv.
Heller ikke et andet sæt spyware-dræbere, som jeg hentede på en side,
kunne køre på Vista (de er væk nu, da jeg systemgendannede - jeg kan i
hvert fald ikke lige finde dem), bl.a. SDFix, Combofix + en mere.

>Du kan også bare hente Unlocker: http://ccollomb.free.fr/unlocker/ - og
>så kan du (formentlig) slette den. Men du risikerer at den kommer igen,
>hvis det er en af de ondartede.

Kan den unlocke en fil på Vista?

Foreløbig er det lykkedes at finde den med msconfig og deaktivere, at
den starter med Vista. Men jeg stoler (heller) ikke på, at den ikke
rør på sig igen. Den ligger i Windows-folderen og griner ad mig.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Ole C

Dato : 20-02-08 21:46

Kirsten Bjorneboe skrev blandt andet:

> Jeg kører PC-cillin, version 2008, der opdateres en gang i døgnet
> mindst. Og den checker virus, spyware osv. og er firewall. Den kan
> ikke finde noget mistænkeligt.

At den kører "ibaggrunden" er ikke det samme som at foretage en egentlig
scanning.

> Det har jeg gjort. Den kan tilsyneladende ikke køre på Vista - æv.

Det skal den kunne, hvis det er den nyeste version 3.9
Hvis den ikke vil køre, er det muligvis på grund af det "snavs" du har
fået på maskinen.
(Hvad er det dog for ting du har gjort....!)

> [...]
> kunne køre på Vista (de er væk nu, da jeg systemgendannede - jeg kan i
> hvert fald ikke lige finde dem), bl.a. SDFix, Combofix + en mere.

Har du prøvet?
OK - ser nu i det næste indlæg at filen er væk - men, men men:

Jeg kender kun meget lidt til Vista, men hvis tingene bare fungerer lidt
som XP, så ville jeg ikke føle mig sikker på at den ikke kan blive
gendannet....
Så prøv at slå Systemgendannelse fra (du har ikke brug for at gendanne
en inficeret maskine!) - boot maskinen i Fejlsikker tilstand - scan med
SuperAntispyware, som forhåbentlig nu virker (- ellers foretag en
egentlig scanning med PC-cillin).
Reboot maskinen - og husk at slå Systemgendannelse til igen, hvis du
ønsker det.

--
vh
Ole C

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 20-02-08 23:17

On Wed, 20 Feb 2008 21:46:02 +0100, "Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk>
wrote:

>At den kører "ibaggrunden" er ikke det samme som at foretage en egentlig
>scanning.

Naturligvis! Jeg har så sandelig kørt en scanning af ALLE filer. Og
lidt senere endnu en. Og det gøres i øvrigt med passende mellemrum af
programmet (husker ikke hvor tit).

>Det skal den kunne, hvis det er den nyeste version 3.9

Ups. Det var ikke den, jeg prøvede. Den er hentet nu og vil blive kørt
om lidt.

>Hvis den ikke vil køre, er det muligvis på grund af det "snavs" du har
>fået på maskinen.
>(Hvad er det dog for ting du har gjort....!)

Heldigvis ved jeg godt, hvad jeg har gjort: Min vista-maskine er ret
ny, og jeg slås med både det ene og det andet, bl.a. en skærmdriver
der holder op med at svare med efterfølgende BSOD, så i skyndingen og
frustrationen "kom jeg til" at klikke på et de satans vinduer, som til
forveksling ligner Vistas meddelelser. En typisk fejl 40 med store
konsekvenser. Og lige forinden eller efter sagde jeg nej PC-cillin's
blokning af en fil i system. Så dum har man ikke lov til at være. Så
jeg behøver ikke at få det at vide. Det er da også første gang i ca. 5
år, jeg rager sådan noget til mig.

> [...]
>egentlig scanning med PC-cillin).
>Reboot maskinen - og husk at slå Systemgendannelse til igen, hvis du

Tak! Jeg vil følge dine anvisninger til punkt og prikke. (Jeg er glad
for systemgendannelse.)

Men det har været herligt indtil nu at slippe for alle
reklamerne/advarslerne/truslerne. Jeg har ikke set en eneste, siden
jeg slettede filen.

Mange hilsenerKirsten

Fra : Ole C

Dato : 21-02-08 00:15

Kirsten Bjorneboe skrev blandt andet:

> Tak! Jeg vil følge dine anvisninger til punkt og prikke. (Jeg er glad
> for systemgendannelse.)

Fint.
Jeg holdt op med at bruge systemgendannelse på et tidspunkt, hvor en
ældre men i øvrigt velfungerende installation ikke ville lade sig
gendanne af en eller anden grund. Så lagde jeg i stedet alle data på
D-drevet og lavede et image af C-drevet med Acronis True Image på et
USB-drev. Det system bruger jeg stadig - og en eventuel skrantende
Windows kan så udskiftes på et kvarters tid.

> Men det har været herligt indtil nu at slippe for alle
> reklamerne/advarslerne/truslerne. Jeg har ikke set en eneste, siden
> jeg slettede filen.

Lad os håbe alt er OK

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-08 11:28

Ole C skrev:

> gendanne af en eller anden grund. Så lagde jeg i stedet alle data på
> D-drevet og lavede et image af C-drevet med Acronis True Image på et
> USB-drev.

Jeg går videre. Jeg lægger også alle programmer på et andet drev
end C. Derved kan man holde størrelsen af imagefilen på et
minimum og kopierings- og gendannelsestiden ligeså.

Jeg bruger det gratis Partition-Save som dog kun kører under DOS,
men det virker fortræffeligt.

--
Bertel

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 21-02-08 11:53

On Thu, 21 Feb 2008 00:14:44 +0100, "Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>USB-drev. Det system bruger jeg stadig - og en eventuel skrantende
>Windows kan så udskiftes på et kvarters tid.

Jeg har også hørt meget godt om Acronis. Jeg har forsøgt forsigtigt
med Norton Ghost 12, men jeg kan ikke finde ud af den, og jeg har på
forhånd en aversion imod alt, der står Norton på. Ærgerligt, for i
(meget) gamle dage var Norton Commander et must for mig. Jeg tror jeg
vil hente en prøve af Acronis - hvilken? skal det være True Image for
Home?

>Lad os håbe alt er OK

Nu har jeg gjort alt det, du sagde Der blev fundet en hel del, men
dog mest cookies. Dog også noget, der hedder xinside, som jeg også
havde et godt øje til (det har jeg som regel, hvis der står ukendt
author i msconfig). Og noget rigtig farligt (ifølge SuperAntiSpyware)
der hedder vundo. Jeg lod det hele ryge ud. Jeg fandt også omsider ud
af at fjerne linjerne helt i msconfig og ikke bare unchecke dem. Det
sørgede SuperAntiSpyware desværre ikke for.

Rigtig mange tak for din hjælp!

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Ole C

Dato : 21-02-08 22:23

> [...]

> med Norton Ghost 12, men jeg kan ikke finde ud af den, og jeg har på
> forhånd en aversion imod alt, der står Norton på.

Dt er desværre nok med god grund.

> Jeg tror jeg
> vil hente en prøve af Acronis - hvilken? skal det være True Image for
> Home?

Ja, den vil nok være den rette. Selv bruger jeg en ældre version 8, som
jeg synes er meget nem at betjene. Mon ikke de nyere versioner er
nogenlunde lige så nemme? Der er ganske vist kommet en masse nye
funktioner som jeg ikke har styr på - men ingen tvinger dig jo til at
bruge mere end det du har lyst til.

> [...]
> dog mest cookies. Dog også noget, der hedder xinside, som jeg også
> havde et godt øje til (det har jeg som regel, hvis der står ukendt

Det er der en god grund til - for det er en trojaner!

> Og noget rigtig farligt (ifølge SuperAntiSpyware)
> der hedder vundo. Jeg lod det hele ryge ud.

God idé.

> Rigtig mange tak for din hjælp!

Jeg er da glad for, at det var en hjælp!

--
vh
Ole C

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 20-02-08 20:30

wrote:

>Du kan også bare hente Unlocker: http://ccollomb.free.fr/unlocker/ - og
>så kan du (formentlig) slette den. Men du risikerer at den kommer igen,
>hvis det er en af de ondartede.

Det var dog utroligt! Den kunne kke unlocke filen, men den kunne
slette den, så det gjorde jeg fluks (og håber, at det ikke alligevel
var en nødvendig fil). Mange tak for tippet!

Forhåbentlig har filen ikke flere tilhørende fætre, der træder til nu.

Mange hilsener
Kirsten

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-02-08 23:39

"Kirsten Bjorneboe" <varpelev-delete@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> var en nødvendig fil). Mange tak for tippet!
>
> Forhåbentlig har filen ikke flere tilhørende fætre, der træder til nu.

Prøv så nu, om ikke du kan installere superantispyware. Den kan sagtens køre
på Vista. Jeg har den selv og har installeret den på flere Vista maskiner
uden problemer.

Kurt