MS Windows
briani 27239
[Vista] Forbindelse til internet ved Opsta~
Fra : Sieger

Dato : 13-02-08 17:16

Vi har 3 computere opkoblet til internettet.

De er alle tilkoblet en router.

Vi har ADSL, altså uden brugernavn/password osv. Dvs. når det er rigtigt sat
til så kobler windows på nettet automatisk når styresystemet er loaded.
Der er imidlertid problem med en af computerne når det kommer til automatisk
opkobling på nettet. Ved forbindelses ikonet viser den bare "Forbindelse til
lokalnetværk". Med andre ord skal man ind i Netværk og Delingscenter hver
gang og få Vista til at diagnosticere forbindelsen til at få den til at
fungere. Nogengange er det ikke nok at få den til at diagnosticere
forbindelsen en gang hvorfor processen skal gentages indtil det endelig
lykkes.

Alle 3 computere er sat op med de samme netværkforbindelser. Alle sat til
hjemmenetværk med fildeling osv.

Mit spørgsmål er så om dette kan skyldes et ældre bundkort ?
Den kører på et Asus K8U-X (onboard lan/netkort) - mener det er produceret
ca år. 04/05

Jeg kan bare ikke forstå hvorfor man skal igennem Netværks og Delingscenter
hvergang men starter styresystemet op. Driverne til bundkortet virker fra en
frisk installation.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-02-08 17:27

Sieger skrev:

> lokalnetværk". Med andre ord skal man ind i Netværk og Delingscenter hver
> gang og få Vista til at diagnosticere forbindelsen til at få den til at
> fungere.

Jeg kan nok ikke hjælpe dig.

Jeg har en Vista som sådan set fungerer problemfrit, men den er
ikke hurtig til at komme på internettet. Mine XP-maskiner har hul
igennem med det samme.

Imidlertid kan jeg bare bruge nettet selv om ikonet melder at der
kun er lokalforbindelse. Det virker fint, og så skifter ikonet
status til fuld forbindelse.

Kan du noget lignende?

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-02-08 17:46

Den 13-02-08 17.15 skrev Sieger følgende:

> [...]
> fungere. Nogengange er det ikke nok at få den til at diagnosticere
> forbindelsen en gang hvorfor processen skal gentages indtil det endelig

Det lyder som samme problem, som jeg har. I mit tilfælde er det hentning
af ip-adresse fra routeren, der kikser. Du kan i stedet angive en fast
ip-adresse. Du skal ind i netkortets indstillinger => marker tcp/ip =>
Vælg Egenskaber => fravælg dhcp og angiv en fast ip, fx 192.168.1.1 -
men vælg en, der ligger uden for det ip-range, som routeren automatisk
bruger.

Du skal også angive DNS-servere. Du burde kunne bruge disse to hos Tele2:
195.82.195.101
129.142.7.101

Jeg sidder ikke lige med en Vista ved hånden, så ovenstående er ud fra
hukommelsen, men det burde være nok til, at du kan finde indstillingerne.

Du kan stadig risikere netproblemer. Hos mig tager det typisk fem
minutter, fra jeg starter computeren, til jeg har hul igennem. Men
ventetiden er trods alt bedre end det andet bøvl.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om verdens første webcam og en ekstrem dyr kaffemaskine.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-02-08 18:07

Kim Ludvigsen skrev:

> Du skal også angive DNS-servere.

Der kan man bare angive routerens IP-adresse.

--
Bertel