MS Windows
briani 27239
2 styresystemer........ vista og xp
Fra : martin

Dato : 10-02-08 00:10

hvor gør jeg det nemmest ?

jeg har vista liggende som forinstalleret på min computer... dvs jeg
har ikke original dvd eller lign...(har dog koden bag på computeren)

jeg har 2 harddiske

jeg vil gerne have en mulighed for at kunne vælge enten Xp eller vista
i opstart

Martin

Fra : Pindsvinet

Dato : 10-02-08 08:14

"martin" <martinvincentz@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> jeg har 2 harddiske
>
> jeg vil gerne have en mulighed for at kunne vælge enten Xp eller vista

Du tager en XP og installere den på en ledig partition, herefter
vil Windows selv lave en opstartsmenu hvor du kan vælge hvilken
en af installationerne du vil starte op på.

Mvh
Stampe

Fra : Bjarne Chr

Dato : 10-02-08 08:29

"Pindsvinet" <allan@harlvig.dk_SLET> skrev i meddelelsen

> [...]
> vil Windows selv lave en opstartsmenu hvor du kan vælge hvilken
> en af installationerne du vil starte op på.

Nej det gør Windows ikke så skal XP installeres før Vista.
mvh
Bc

Fra : Pindsvinet

Dato : 10-02-08 09:00

"Bjarne Chr" <Bc@Bc> skrev i meddelelsen

> "Pindsvinet" <allan@harlvig.dk_SLET> skrev i meddelelsen

> Nej det gør Windows ikke så skal XP installeres før Vista.
> mvh
> Bc

Ja ups sorry - jeg var lidt træt

mvh
stampe

Fra : Bjarne Chr

Dato : 10-02-08 12:02

> Ja ups sorry - jeg var lidt træt
>
> mvh
> stampe
Morgenstund har guld i mund
Bc

Fra : Bjarne Chr

Dato : 10-02-08 08:39

[...]
------------------
Jeg har gjort sådan her
Jeg afbrød harddisken med Vista
Installerede XP på min anden harddisk og det skal være
en anden disk.
Så må jeg via bios vælge hvilken harddisk der bootes fra.
på min acer er det nu nemt nok med F12 kan man vælge
hvad der skal startes fra.
Det er mig bekendt den eneste måde når man ikke har en
Vista DVD. Det dur ikke med en recovery skive.
--
med venlig hilsen
Bc

Fra : Jørgen E.

Dato : 11-02-08 21:20

"martin" <martinvincentz@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis du har mulighed som jeg, med at vælge bootdisk under opstart med F8
kan du koble strømmen fra disken med Vista og installere XP på den anden
disk. Så kan du frit vælge hvilket styresystem der skal bootes på herefter.
Desuden undgår du at de er "flettet" sammen, men en masse bøvl
og restriktioner til følge. Jeg bruger selv denne løsning uden problemer.
Så er det også til at rydde ordentligt op i det system som man nu
ikke har bootet på

Fra : martin

Dato : 12-02-08 11:09

On 11 Feb., 21:19, Jørgen E. <j...@post.cybersity.dk> wrote:
> [...]
> og restriktioner til følge. Jeg bruger selv denne løsning uden problemer.
> Så er det også til at rydde ordentligt op i det system som man nu

tak for alle svar...

jeg vil gå i gang med det lige så snart jeg tid tilovers

Martin

Fra : JBJ

Dato : 13-02-08 12:37

> [...]
> ikke har bootet på

tak for alle svar...

jeg vil gå i gang med det lige så snart jeg tid tilovers

Jeg brugte engang for længe siden XOSL bootmanager, og jeg mener den kan
boote fra forskelige fysiske drev.

http://www2.arnes.si/~fkomar/xosl.org/

eller her: http://xosl.fdos.org/home.html

Om den virker med Vista ved jeg ikke men den har da mulighed for at skjule
partioner så jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle virke.

Den virkede fint sammen med XP SP2 PRO og kinesisk W98SE. De to havde filer
der ikke skulle blandes sammen(samme HDD, 2 partioner) men kunne dele filer
på en sekundær HDD. Det virkede som sagt fint og når jeg var i XP kunne jeg
ikke se W98SE, og omvendt så det med at skjule partioner virkede også fint.

Under opstart er der mulighed for at boote det ene eller det andet operativ
system, samt mulighed for at boote CD og Floppy.

Bedste måde at installere den er en lille partion i starten af drevet.

Vær opmærksom på at den ændrer attributterne for drevene, til hvad for en
der er aktiv.
Ikke nok med det, men hvis du har to HDD så skal du nok have sekundær HDD
siddende som sekundær master, men du må lige "lege" med det for jeg husker
det ikke præcist:)

Der er også en anden mulighed: køb to ens HDD skuffer og installer den ene i
din pc. Nu kan du så skifte imellem hvilken HDD du ønsker at bruge:) Du kan
så have en sekundær HDD som du kun bruger til musik, video og andre filer -
ikke programmer eller spil som skal installeres.

JBJ

Fra : ___P.Sir

Dato : 13-02-08 12:27

Jeg har et forsøg igang af samme slags. Har installeret XP først - på d:
drevet - derefter Vista på c: drevet (samme harddisk), men når jeg starter
maskinen op starter den bare i Vista, uden nogle andre valgmuligheder. Hvad
har jeg gjort forkert?
Søren

Fra : Frandsen

Dato : 21-02-08 11:02

"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> drevet - derefter Vista på c: drevet (samme harddisk), men når jeg starter
> maskinen op starter den bare i Vista, uden nogle andre valgmuligheder.

Kræver XP ikke at ligge på c:\ ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-08 11:32

Frandsen skrev:

> Kræver XP ikke at ligge på c:\ ?

Ved installationen bliver man spurgt om hvilket drev det skal
ligge på. Det kunne da tyde på at der er frit valg.

--
Bertel

Fra : ab©

Dato : 22-02-08 16:50

> Ved installationen bliver man spurgt om hvilket drev det skal
> ligge på. Det kunne da tyde på at der er frit valg.

Nok i mindre grad et spørgsmål om "tydning" og mere om hvorvidt der er valgt
parallel installation - styresystemerne kan fint ligge på hver sin partition
på samme harddisk.

ab©