MS Windows
briani 27239
Clean ram eller lign. til Vista
Fra : JBJ

Dato : 08-02-08 13:25

Vista suger Ram til sig og har åbenbart meget svært ved at frigive det igen,
det selvom jeg har 2GB.

Home basic kørte faktisk bedre med 2GB end Home premium gør, men min nye
Toshiba er født med Home Premium og det må jeg leve med, lige indtil jeg
bliver så gal at jeg køber et USB floppy til S-ATA drivere og formaterer
lortet og smider XP på istedet(problemet bliver drivere til XP).
Nå men så kom jeg af med den galde:)

Som sagt er Vista en memory hog og der er ikke meget indbygget som kan
frigøre ram igen, så er der nogen der har et util som virker?

- og ja jeg ved google er min ven, men jeg er mere interesseret i hvad folk
har fået til at virke og som ikke er fyldt med spyware:)

JBJ

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-08 13:40

JBJ skrev:

> Vista suger Ram til sig og har åbenbart meget svært ved at frigive det igen,
> det selvom jeg har 2GB.

Hvad er problemet? Mig bekendt lægger Windows sin klamme hånd på
al ram og uddelegerer det så til diverse processer.

> bliver så gal at jeg køber et USB floppy til S-ATA drivere og formaterer
> lortet og smider XP på istedet(problemet bliver drivere til XP).

Køb Medion. Så er alle driverne med.

--
Bertel

Fra : JBJ

Dato : 08-02-08 14:29

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad er problemet? Mig bekendt lægger Windows sin klamme hånd på
> al ram og uddelegerer det så til diverse processer.

> [...]

Hej Bertel, det er det med IE igen:( Når jeg kører med mere end 6 tabs sker
det tit at Vista simpelthen løber tør for ram. Det har været diskuteret før
men der er ikke rigtigt en løsning på det andet end en ram cleaner eller
reboot.

Jeg ved godt du vil sige brug Firefox, den har dog også et problem(har også
været diskuteret før). Den nye version der kommer skulle have det rettet.

Nu er det en Toshiba jeg har:) De fleste driver har jeg fundet hos Intel
også til Atheros Wifi kort, men så kommer alle de ting som Toshiba har
proppet på, hotkey osv..

Med hensyn til Vista så har jeg ikke oplevet værre ram håndtering siden
WinME.

Her så til et spørgsmål som jeg er sikker på du kan svare på: hvad er den
maksimale størrelse man i 32bit Vista kan sætte swap filen til?

JBJ

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-08 15:03

JBJ skrev:

> Hej Bertel, det er det med IE igen:( Når jeg kører med mere end 6 tabs sker
> det tit at Vista simpelthen løber tør for ram.

Okay, jeg har en Vistamaskine for at lære OS'et at kende, men jeg
kører XP på mine arbejdsmaskiner, og jeg har ikke prøvet at
presse Vista.

> Her så til et spørgsmål som jeg er sikker på du kan svare på: hvad er den
> maksimale størrelse man i 32bit Vista kan sætte swap filen til?

4096 Mbyte. Det oplyser systemet selv hvis man vælger en større
størrelse.

--
Bertel

Fra : JBJ

Dato : 08-02-08 16:47

> [...]
> presse Vista.

> 4096 Mbyte. Det oplyser systemet selv hvis man vælger en større

Ok, tak for svaret:)

JBJ

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-02-08 14:10

JBJ wrote:

> [...]

> indtil jeg bliver så gal at jeg køber et USB floppy til S-ATA drivere
> og formaterer lortet og smider XP på istedet(problemet bliver drivere

Toshiba har et fint udvalg af drivere på deres hjemmeside.

Fra : jama

Dato : 08-02-08 14:43

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> - og ja jeg ved google er min ven, men jeg er mere interesseret i hvad
> folk har fået til at virke og som ikke er fyldt med spyware:)

Det samme måtte jeg erkende, da jeg købte Aldis store nye Vidunder en
Bærebar til (8000kr) fra januar 2007 med Vista, jeg fik da hurtigt smiddt
det Vista Lort ud, men men jeg måtte sgu installere lortet igen, ku ikke
finde driver til XP. Nå det endte med Aldi fik PCen igen, og jeg minne
penge, ingen Vista til mig. Nu køber jeg en Zetto Bærbar u. OS og smider
XPpro i og driverne følger med PCen. Så Gutter se Jer for, inden I køber en
ny PC og vælg så et Mærke, der kan købes u.OS. Vista er så DÅRLIG, at Bill
Microsoft Smart, har fået sat fut i Gutterne, så det nye OS fra Dem kommer
et par år før, og XP bliver stadig supporteret, dejligt. Hva fanden ligner
det, at komme med nye OS, der fylder Flere og Flere GB, det er jo helt ude i
Hampen, har tænkt, at jeg burde lære Linux, at kende, det er da et OS, der
ikke løber Computeren over ende.
Mvh.Jama
Mvh.jama

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-08 15:05

jama skrev:

> [...]
> det Vista Lort ud, men men jeg måtte sgu installere lortet igen, ku ikke

Kikkede du på de medfølgende cd'er? Der ligger det hele både til
Vista og XP.

--
Bertel

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 09-02-08 00:58

"JBJ" wrote

> Som sagt er Vista en memory hog og der er ikke meget indbygget som kan
> frigøre ram igen, så er der nogen der har et util som virker?

De ting som Microsoft ikke anbefaler normale brugere at slå fra skal man
konfigurere i registreringsdatabasen.

Det er nok SuperFetch som bruger den RAM du er ked af, du kan konfigurere
den sådan:

åbn regedit, find

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Session Manager\Memory
Management\PrefetchParameters

værdierne for enableprefetcher og enablesuperfetch står til 3, lav det om
til 2 hvis du vil cache boot-filer, sæt værdien til 1 hvis du kun vil
cache programmer i c:\program files\, sæt værdien til 0 hvis du vil slå
den fra.

Det kræver vistnok en rigtig kold nedlukning førend ændringen slår igen-
nem.

Du kan nu få "mere fri RAM" men dine programmer vil sandsynligvis starte
langsommere.

Hvis man bruger programmer, hvor udviklerne af en eller anden pervers år-
sag selv vil styre hukommelsestildeling kan man komme ud for at det virker
som om tingene kører hurtigere. Hvis man bruger programmer som er skrevet
til at anvende Windows hukommelsesmanager vil man opleve at de kommer til
at køre langsommere (fordi noget at den indbyggede hukommelsesoptimering
bliver slået fra).

Det ovennævnte er kun et gæt, jeg kender ikke din maskines opsætning
eller den måde du normalt bruger den på og aner derfor ikke om det vil
gøre den mindste forskel.

Mark Russinovich har skrevet en udmærket artikel om hvordan Vista bruger
hukommelse:

http://www.microsoft.com/technet/technetmag/issues/2007/03/VistaKernel/Default.aspx?loc=en

Fra : JBJ

Dato : 09-02-08 13:21

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <example@example.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> gøre den mindste forskel.
>
> Mark Russinovich har skrevet en udmærket artikel om hvordan Vista bruger

Hej Peder, tak for svaret det var et jeg kunne bruge:) Ved du om der findes
et util der gør det her og kan omgøre det hvis det ikke virker ordentligt?

> [...]
> til 2 hvis du vil cache boot-filer, sæt værdien til 1 hvis du kun vil
> cache programmer i c:\program files\, sæt værdien til 0 hvis du vil slå

Jeg har hørt om prefetch før men hvad bruges den generelt til?
Og sker der noget ved at lave disse ændringer som kan gøre at mit system går
ned?

Hvad er den bedste opsætning når mit system bruges som følgende:
Min bærbar bruges generelt til Internet med mange tabs da jeg multitasker og
det er som regel her den løber tør for ram, så hverken højreklik eller
åbning af andre vinduer virker. Det sker at jeg har problemer med at åbne
joblisten og jeg kan ført få maskinen til at reagere hvis jeg lukker et
kørende program. Når jeg så henter joblisten frem siger den at der er brugt
47% af den fysiske hukommelse, og kikke jeg under processor for at se hvad
der tager maskinkraft så er Iexplorer samt Yahoo messenger samt DWM.exe dem
som sluger en masse. Yahoo som regel ku op til 50MB, Iexplorer 27 - 150MB og
Dwm.exe(Skrivebordsstyring) sluger som regel op til 120MB.

Jeg har slået aero fra og bruger minimalt af alt det gejl der er i Vista, så
jeg har også tonet viduesfarven ned. Basic set har jeg fulgt de guider der
er på Vistaguide.dk for at få mere ud af systemet, men alligevel sker det
næsten hver gang jeg bruger IE og kommer til at bruge for mange tabs.

Derudover bruger jeg den til Videoafspilning, via VLC eller GOM player, og
musik via Winamp. Jeg spiller ikke.

Det er Vista Home Premium og generelt synes jeg den kører dårligere end Home
Basic gjorde på 2GB ram.

Min bærbar er en Toshiba satellite L40-139:

Intel Celeron M 520 1.6Ghz, 2GB(som passer til modellen), 120GB S-ata HDD,
Atheros Wi-fi kort(internt), Intel 943GML Chipset(ifølge Toshiba).

Toshiba har lavet en bommert fra fabrikken og installeret en masse drivere
til ting som slet ikke er på den her model, de ser det dog ikke som en
bommert men som en generel installation af alle modeller. Jeg har fået
fjernet dem som jeg kunne se skabte problemer, men ved ikke om jeg har fået
fjernet dem alle da jeg ikke kan få meget at vide fra dem uden at skulle
kæmpe for det. Det er svært at få dem til at fatte at når de installerer
drivere til HW som ikke findes på systemet så kan dette skabe problemer i
Vista.

Jeg har også udvidet åbne forbindelser ved dette trick:

http://vistarewired.com/2007/04/16/increase-the-number-of-simultaneous-downloads-in-internet-explorer-7

Men det hjalp kun lidt.

Derefter har jeg sat auto tunning til High:
netsh int tcp set global autotuninglev=high

Og det hjalp lidt, men problemet opstår stadig efter et par timer med
surfing, film, word, surfing, Mail og NG, Surfing. Og er stort set som om
Vista simpelthen løber tør for ram.

Vil dit trick kunne hjælpe på dette?

JBJ