Pæn skuffelse over Imac og Final Cut
Fra : jakob

Dato : 04-03-08 19:13

Jeg har lige begyndt at få en ny imac med leopard op og køre. Den er
indkøbt til at køre Final cut men nu viser det sig at der er problemer
med 5.4 på Imac's eller rettere leopard.

Når jeg prøver at initialisere capture modulet brager programmet ned.

Det er Sate..... en skuffelse, sådan burde det ikke være hos apple er
det ikke det de altid siger er noget der kendetegner konkurenten.

Hvis nogen kender en vej ud af det uden at skulle købe en ny
softwarepakke tll 5 kilo vil jeg meget gerne høre om det. Det er sgu
noget af en skuffelse....

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels - Amager

Dato : 04-03-08 20:16

jakob wrote:

> Når jeg prøver at initialisere capture modulet brager programmet ned.

Har du tilsluttet camera/båndstation inden du starter FCP? Dèt kan
afhjælpe problemer mht. capture.

Alternativt kan du rippe clip/bånd med iMovie og så hive dem over i FCP.
Filerne er jo de samme. Så kan du sortere dem i bins og navngive mv.
Det har jeg gjort engang jeg havde problemer med capture i FCP kan jeg
huske.

Det afhjælper ikke crash-problemet, men gør forhåbentlig at du kan komme
videre.

/Niels

Fra : jakob

Dato : 05-03-08 00:13

Niels - Amager <niels@priestyard.dk> wrote:

> Har du tilsluttet camera/båndstation inden du starter FCP? Dèt kan
> afhjælpe problemer mht. capture.

Ja det har jeg prøvet det banker ned.

> [...]
> Filerne er jo de samme. Så kan du sortere dem i bins og navngive mv.
> Det har jeg gjort engang jeg havde problemer med capture i FCP kan jeg

Jo det kan jeg jo men jeg er ikke klar over om det er samme kvalitet.
Jeg finder det dog heller ikke tilfredsstillende og synes det er en
skandale. Apple burde være hævet over den slags, pinligt.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-03-08 00:39

jakob <none@none.invalid> wrote:
> Jeg har lige begyndt at få en ny imac med leopard op og køre. Den er
> indkøbt til at køre Final cut men nu viser det sig at der er problemer
> med 5.4 på Imac's eller rettere leopard.

Regn ikke med at apple supporterer andet en version 6 og opefter på
10.5. Jeg mener iøvrigt ikke at version 5.x er universalbinary.

Den slags burde /du/ have undersøgt.

Fra : jakob

Dato : 05-03-08 23:32

> Regn ikke med at apple supporterer andet en version 6 og opefter på
> 10.5. Jeg mener iøvrigt ikke at version 5.x er universalbinary.
>
> Den slags burde /du/ have undersøgt.

Ja det er jo altid nemt at være bagklog.

Jeg er vant til at stort set alle programmer jeg har mødt har kunnet
køre efter systemopdateringer. Det er jo ikke et major spring som fra 9
til 10.

anyway så ville jeg forvente at opleve novet sådan hos MS og ikke apple
men så finder man ud af at der ikke er den store forskel.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-03-08 00:25

> Ja det er jo altid nemt at være bagklog.
>
> Jeg er vant til at stort set alle programmer jeg har mødt har kunnet
> køre efter systemopdateringer. Det er jo ikke et major spring som fra 9
> til 10.

Det gælder ikke Apples Pro apps. Prisen på dem er iøvrigt også så lav
at det for målgruppen ikke er et stort problem at opdatere dem.

> anyway så ville jeg forvente at opleve novet sådan hos MS og ikke apple
> men så finder man ud af at der ikke er den store forskel.

Din applikation er fra /før/ de førtse Intel Mac'er blev introduceret.
Hvis du installerer 10.4 på din iMac vil den sikkert kunne køre - men
stinkende langsomt da den i givet fald skulle emulere PPC.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-03-08 06:04

> [...]
> Hvis du installerer 10.4 på din iMac vil den sikkert kunne køre - men
> stinkende langsomt da den i givet fald skulle emulere PPC.

Faktisk er FCP 5 intel native, men det er nok Core 2 cpu'en den har
problemer med .. eller 10.5 .. eller begge dele ..

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-03-08 18:03

jakob <none@none.invalid> wrote:

> anyway så ville jeg forvente at opleve novet sådan hos MS og ikke apple
> men så finder man ud af at der ikke er den store forskel.

Jeg oplever at Apple langt oftere kræver at brugerne opdaterer
programmer for at de kan afvikles på nyeste OS og hardware, i modsætning
til MS som har tradition for at tage hensyn til afviklingsmulighed for
gl. DOS programmer o.lign. på alle mulige former for hardware.

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-08 23:50

Martin Bredthauer skrev den 06-03-2008 18:02:

> [...]
> til MS som har tradition for at tage hensyn til afviklingsmulighed for
> gl. DOS programmer o.lign. på alle mulige former for hardware.

Det skyldes måske at Microsoft lever af at lave operativsystemer[1] og
for at sælge dem må de kunne køre de programmer kunderne har i forvejen.

Apple vil gerne sælge nye maskiner. Det giver derfor ikke mening at
understøtte FOR langt tilbage i tiden.

[1] Nu er det også Office folk gerne vil have pga Exchange, som kun
kører under Windows.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-03-08 14:49

> [...]
>
> anyway så ville jeg forvente at opleve novet sådan hos MS og ikke apple
> men så finder man ud af at der ikke er den store forskel.

Masser af programmer kører dårligt eller slet ikke på Windows Vista.

Det er en logisk konsekvens af systemernes udvikling, at man ikke kan
forvente 100% bagudkompatibilitet.

Udviklerne kan vælge:

1. At investere store ressourcer i bagudkompatibilitet.
Det vil oftest gøre systemerne tungere og mere teknisk indviklede.
Resultat:
Kunderne bliver sure fordi programmerne er for langsomme og dyre.

2. At undlade ny funktionalitet.
Resultat:
Kunderne bliver sure fordi systemet halter bagud i forhold til andre

3. At undlade at være 100% bagudkompatible.
Resultat:
Kunderne bliver sure fordi de skal opdatere til nyt.

Jeg tror at udviklerne resonerer således:
Scenarie 1 og 2 resulterer i at mange kunder bliver sure og vælger andre
platforme på sigt. Det vil i dette tilfælde betyde Apples undergang.
Scenarie 3 resulterer i at nogle få kunder bliver sure. De fleste kan
vælge at blive ved det gamle eller opdatere og bliver glade til sidst.

De foretrækker naturligvis scenarie 3

Jeg er sådan set glad for det resonnement, for ellers ville udviklngen
gå i stå. Og selvom jeg er så gammel, at jeg en gang imellem kunne ønske
mig at den rent faktisk ville gå i stå - bare et års tid eller 2 -, så
tror jeg det ville blive for kedeligt

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 07-03-08 20:51

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
> gå i stå. Og selvom jeg er så gammel, at jeg en gang imellem kunne ønske
> mig at den rent faktisk ville gå i stå - bare et års tid eller 2 -, så

Befriende

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-03-08 00:41

jakob wrote:
> Jeg har lige begyndt at få en ny imac med leopard op og køre. Den er
> indkøbt til at køre Final cut men nu viser det sig at der er problemer
> med 5.4 på Imac's eller rettere leopard.

Jeg ved hat om FC, men er ikke godt nok en version fra 2006 du kører?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : jakob

Dato : 05-03-08 23:32

> Jeg ved hat om FC, men er ikke godt nok en version fra 2006 du kører?

Sorry ikke forstået.

Venlig hilsen

jakob

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-03-08 23:52

jakob wrote:

> Sorry ikke forstået.

Er Final Cut 5 ikke fra 2006? Og er det ikke en variant af Final Cut 5
du kører?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : jakob

Dato : 12-03-08 08:00

> Er Final Cut 5 ikke fra 2006? Og er det ikke en variant af Final Cut 5
> du kører?

Det skal nok passe, og jo det er final cut pro jeg prøver at køre.

Jeg synes ikke 2006 er lang tid siden, i forhold til at sikre
kompabilitet. Kan godt se at mange har travlt med at forsvare apple, jeg
synes det er noget gedigent makværk med den manglende kompabilitet men
de har jo fat i den lange ende.

Jeg er tvunget til en upgrade..

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-08 12:04

> [...]

> Hvis nogen kender en vej ud af det uden at skulle købe en ny
> softwarepakke tll 5 kilo vil jeg meget gerne høre om det. Det er sgu

hvilken version af final cut ?

/thomas

Fra : jakob

Dato : 05-03-08 23:32

> hvilken version af final cut ?

det er 5.4

venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-03-08 05:38

> det er 5.4

ok .. det vil aldrig køre godt på en intel maskine ...

/thomas

Fra : jakob

Dato : 12-03-08 08:00

> ok .. det vil aldrig køre godt på en intel maskine ...

Ok takker.

Venlig hilsen

Jakob