ping med 2 ord ?
Fra : Morten K Nielsen

Dato : 16-07-01 00:06

Hi'

Jeg ville lige høre om det er muligt at "ping" en anden computer i et
netværk, hvoraf navnet består af 2 ord ?

Morten :)

Fra : Steen Suder

Dato : 16-07-01 07:22

Morten K Nielsen wrote:

> Hi'
>
> Jeg ville lige høre om det er muligt at "ping" en anden computer i et
> netværk, hvoraf navnet består af 2 ord ?

Jeg antager at du taler om Windows.

Hvis begge maskiner kører TCP/IP, har korrekt netværksopsætning til
formålet og iøvrigt véd hvilken IP adresse, der gemmer sig bag "navnet i
to ord": ja, det kan man godt.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-07-01 10:46

Morten K Nielsen wrote:

> Jeg ville lige høre om det er muligt at "ping" en anden computer i et
> netværk, hvoraf navnet består af 2 ord ?

I de fleste kommandofortolkere, kan man sætte navnet i gåseøjne, f.
eks.:

ping "computer nr2"

Det kræver naturligvis at navnefortolkning er sat korrekt op (iøvrigt
en uvane med alle de mellemrum i maskinavne IMHO).

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
When you have multiple CPUs with one interrupt controller, you don't

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 16-07-01 20:06

Hej Rasmus

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse news:9iud4u$v67$1@carlsberg.amagerkollegiet.dk...
> (iøvrigt
> en uvane med alle de mellemrum i maskinavne IMHO).

Det opdager folk når de opgraderer til Win2k.
Specielt hvis det er en server

Jeg kender et 'konsulent'-hus hvor de lystigt har installeret to-ords
servere hos alle mulige kunder. Totalt griner

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-07-01 20:21

On Mon, 16 Jul 2001 01:06:28 +0200, "Morten K Nielsen"
<pindarm@worldonline.dk> wrote:

> Jeg ville lige høre om det er muligt at "ping" en anden computer i et
> netværk, hvoraf navnet består af 2 ord ?

Ja, oftest.

.... Men det er en skod-dårlig idé at lave maskinnavne med noget
som helst andet indhold end "a-z" og "-"[1], for før eller siden
vil man møde de ting, der netop ikke virker, hvis man ikke bruger
ordentlige maskinnavne.

-A
[1] Nej, "_" er *ikke* en god idé i maskinnavne. Det er 1) pisse-
grimt, og 2) ikke et validt tegn i DNS hostnavne, så jeg fat-
ter ikke, at det er så udbredt.
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 16-07-01 20:37

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

>... Men det er en skod-dårlig idé at lave maskinnavne med noget
>som helst andet indhold end "a-z" og "-"[1],

Eller lave navne, der udelukkende består af tal.

>for før eller siden
>vil man møde de ting, der netop ikke virker, hvis man ikke bruger
>ordentlige maskinnavne.

Af skade bliver man klog men sjældent rig.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-07-01 22:21

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> skrev i en meddelelse
> Eller lave navne, der udelukkende består af tal.

Jeg skal lige have den på plads.
Kombinationer af bogstaver og tal er skidt?
Fx makr-w2k?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 16-07-01 22:34

Hej "Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com>

>Jeg skal lige have den på plads.
>Kombinationer af bogstaver og tal er skidt?
>Fx makr-w2k?

Næ, det er fint nok. Men hostnames der udelukkende består af tal er
skidt. Er lidt i tvivl om det er en DNS-std, gider ikke lige finde en
RFC, men det er noget skidt i Windows.

Windows opfatter et tal som en ip-adresse.

C:\>ping 3232275201

Pinging 192.168.155.1 with 32 bytes of data:

Reply from 192.168.155.1: bytes=32 time<10ms TTL=254
Reply from 192.168.155.1: bytes=32 time<10ms TTL=254
Reply from 192.168.155.1: bytes=32 time<10ms TTL=254
Reply from 192.168.155.1: bytes=32 time<10ms TTL=254

Under Windows 2000 får du slet ikke lov til at benytte den slags
navne, men der er dog en vis form for bagudkompatibilitet, både med
opgraderede maskiner OG i DNS'en aht. tidligere tiders fejltagelser.

Det er der nogle der er glade for. Mig f.eks., der stadig, nu 4 år
efter, må leve med en beslutning, der på det tidspunkt så ud til at
være en god idé.

P.S.
3232275201 = 192*256^3 + 168*256^2 + 155*256^1 + 1*256^0

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-07-01 22:41

> Næ, det er fint nok. Men hostnames der udelukkende består af tal er
> skidt.

Så er jeg med. Jeg forstod dig sådan at navne udelukkende med tal var godt.

--
Martin Højriis Kristensen