Online-backup løsning til iTunes og iPhoto
Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 20-02-08 02:41

Jeg vil gerne have sikker backup af mine data fra iTunes og iPhoto
online, således at mine billeder og min musik er sikret i tilfælde af
brand, tyveri m.v. Dvs. at jeg ikke fysisk vil have medier stående i
mit hjem.

Hvordan kan det gøres smart og uden at det koster en formue? Det skal
køre lækkert og sømløst med de nævnte programmer og så skal jeg også
kunne tage backup af mine dokumenter. Der er i alt ca. 50 GB.

Glæder mig til at høre jeres erfaringer. :)

--
Hans TP

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-02-08 11:58

Hans Tosti Pedersen <hanspedersen@gmail.com> wrote:

> [...]
> kunne tage backup af mine dokumenter. Der er i alt ca. 50 GB.
>
> Glæder mig til at høre jeres erfaringer. :)

<https://mozy.com/home>

/thomas

Fra : Esben

Dato : 20-02-08 14:55

> <https://mozy.com/home>
>
> /thomas

Mac clienten er beta

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-02-08 15:38

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Mac clienten er beta

jojo, men beta != ubrugelig :)

/thomas

Fra : Esben

Dato : 20-02-08 15:56

> jojo, men beta != ubrugelig :)
>
> /thomas

Ja, det var lissom det jeg mente...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-02-08 16:25

Thomas von Hassel wrote:

> <https://mozy.com/home>

Til 50GB mener jeg ikke, at Mozy er den rigtige løsning. Deres servere
er LANGSOMME - også selvom man betaler for pladsen. Jeg har 10Mbit op og
uploader ~1,5GB til dem på et døgn. Den første backup af 50GB vil altså
tage en lille måned.

Jeg mener desuden ikke at Mozy's løsning er inkrementel. Hvis du sletter
en fil på din computer forsvinder den altså også fra Mozys servere næste
gang der tages backup. Jeg er dog ikke helt sikker på, at det hænger
sådan sammen, men mener at have læst noget om det.

Personligt tager jeg backup til en server via ssh. Det er lidt mere
bøvlet, men LANGT hurtigere end Mozy.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-02-08 16:31

> [...]
> gang der tages backup. Jeg er dog ikke helt sikker på, at det hænger
> sådan sammen, men mener at have læst noget om det.

fra deres faq:

"The first restore option is to simply right-click on the file or folder
that you want to restore and select "Restore Previous Version." You can
then select the version to restore, from the most recent version up to
30 days back."

Så du har 30 dages historik ..

> Personligt tager jeg backup til en server via ssh. Det er lidt mere
> bøvlet, men LANGT hurtigere end Mozy.

jeg gør det samme (altså rsync) men nu blev der spurgt til en "nem"
løsning ..

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 20-02-08 16:21

Hans Tosti Pedersen skrev:
> [...]
> online, således at mine billeder og min musik er sikret i tilfælde af
> brand, tyveri m.v. Dvs. at jeg ikke fysisk vil have medier stående i

Nu ved jeg ikke hvad dit "Hjem" er for en størrelse... selv har jeg
overvejet backup ude af huset, men syntes det er dyrt og man har ingen
sikkerhed for at disse firmaer er der for evigt. De har også mulighed
for at skrue på priserne når det passer dem.

Selv overvejer jeg flere løsninger, som sikkert ligger ude i
fremtiden... eller sagt på en anden måde, den dag jeg får taget mig
sammen og lagt alt mit musik på HD.

Men jeg havde tænkt en Powermac som skulle være musik, billede, video
server... sat op med måske RAID 1 og ud over det ville jeg i baghuset
have en gl. maskine som måske en gang om dagen startede op og tog en
backup via trådet ellertrådløst netværk ....

Jeg tror vi alle overvejer en form for backup som kan holde ud i
fremtiden, men har endnu ikke fået sat noget i værk ...

Jeg vil som du også gerne høre hvad i andre gør ?

Fra : Jon

Dato : 20-02-08 16:47

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Jeg vil som du også gerne høre hvad i andre gør ?

Jeg er helt enig i at off-site backup er det beste, men min erfaring er
vel at vi ofte lar det beste bli det godes fiende.

Med det mener jeg at >90% av alt behov for backup handler om å sikre seg
mot (egne) brukerfeil, og at i langt de fleste tilfeller brenner huset
faktisk ikke ned. Dermed er det mye viktigere å faktisk ta backup, selv
om det er på en ekstern HD som står i samme rom som den maskinen den tar
backup av, enn å ikke gjøre det fordi man venter på "den perfekte
backupløsning".

En helt enkel backup på en lokal, ekstern disk vil sannsynligvis dekke
langt over 90% av alle backupbehov for de aller, aller fleste - og være
ekstremt mye sikrere enn ingen backup overhodet.

For min egen del har jeg i tillegg til lokal TM-backup, også off-site
backup av min egen dokumenter-mappe på min iDisk (jeg skriver mye
akademisk - det tar liten plass, men er umulig å erstatte) og en
iPhoto-backup på en gammel ekstern HD som jeg oppdaterer ganske sjelden
og oppbevarer hos mine foreldre.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-02-08 18:35

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> En helt enkel backup på en lokal, ekstern disk vil sannsynligvis dekke
> langt over 90% av alle backupbehov for de aller, aller fleste - og være
> ekstremt mye sikrere enn ingen backup overhodet.

Jeg er helt enig. Chancen for, at huset brænder ned, er ekstremt lille.
Til gengæld er risikoen for at få indbrud langt større. Det har gjort
mig lidt bekymret. Min kone og jeg har begge et eksternt drev med Time
Machine backup. Hvis en tyv tager vores flotte bærbare Mac'er, der står
fremme på bordet, så tager han da også de to LaCie Porsche Design
eksterne harddiske. Og så er vores backup væk.
Jeg har derfor tænkt på at købe en Time Capsule, som jeg vil
gemme væk, der hvor vores AirPort Extreme står nu. Når den er gemt væk,
er der ikke så stor risiko for, at den bliver stjålet. Og jeg tror, at
risikoen for indbrud trods alt er langt større end risikoen for brand.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Franz Berliner

Dato : 20-02-08 17:40

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Jeg vil som du også gerne høre hvad i andre gør ?

En USB disk derhjemme og en disk på arbejde. Backup med Timemachine når
jeg nu lige får smidt stikket i.

Derudover har jeg en hyggeserver stående ude i byen med ting jeg gerne
vil kunne få fat i alle steder fra uden at have den bærbare med. Sync'er
en gang imellem serverens indhold ned på en ekstern disk der står
derhjemme.

--
Franz : http://www.berliner.dk