Paracheirodon axelrodi
Fra : Morten

Dato : 15-07-01 22:57

Er der nogle herinde der har erfaringer med denne lille kønne fisk angående
opdræt, har tænkt mig at give den et forsøg.

Med Venlig Hilsen
Morten

Fra : X - Dude

Dato : 16-07-01 09:39

Jeg hørt noget engang om at man skulle have et opdræts akv på 54 - 60 liter
og der puttede man lidt rødder og planter langstilkede og der efter puttede
man hunnen (Kønsmoden) og 2 -4 dage efter puttede man hannen i og hvis ikke
det lykkeds så puttede man hunnen (Kønsmoden) og 2 -4 dage efter puttede man
en nye han i igen

Jeg ved ikke om det passer men ........Prøv

/Rasmus

Fra : X - Dude

Dato : 16-07-01 09:39

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-07-01 10:56

"X - Dude" <razmuz@teenz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
man
> en nye han i igen
>
> Jeg ved ikke om det passer men ........Prøv

Rød neon er en af de sværeste fisk at opdrætte, da den er meget krævende
med hensyn til vand og renlighed i
akvariet. Den bog med "vejledningen" har jeg desværre mistet.
Du kan prøve med et absolut rent akvarie, hvor du laver en æg rist, i
bunden, så forældrene ikke kan komme til æggene,
fyld akvariet med let surt vand, med lav microsiemens, destileret vand
har en microsiemens på 0, almindeligt postevand i
København har ca 1000 ms. Lav noget "beplantning" evt. af en mørk
skraldepose som klippes i tynde strimler og
bindes sammen, til en dusk, husk ballast ellers flyder den bare.
En temperatur på ca 24-26 grader, og MEGET svagt indfaldende lys. Afdæk
akvariet med avispapir, så det stort set er
sort, lad en lille åbning være så der kan falde lidt lys ind.

Sæt fiskene i efter at de har fastet en dag eller 2, så tarmene er tomme.
Lad fiskene springe i akvariet.
Efter et par dage skulle de helst have lagt æg, og de fiskes op igen.
Lad akvariet stå i totalt mørke i en 4-5 dage, først derefter kan du linde
på papiret, og se om der skulle være levende unger,
de er microskopiske, og de hænger på glasset og "planten"

Når ungerne er begyndt at svømme frit, skal de fodres med flydende foder,
f.eks Liquidfry eller Babystar.

Du kan evt. tilsætte akvarie vandet en lille smule af Tetras Fungistop, så
forhindrer du at
evt. æg skimler på grund af svampe sporer.

Det er frit efter hovedet, men prøv det udgiften er ikke stor.

Carsten

Fra : Ludo

Dato : 16-07-01 12:25

Dejligt du bruger latinske navne

Godt initiativ. MEN
Det er p..... svært.
Vandets pH: ca. 5-6 (prøv tørvefiltrering)
Vandets GH: 0-10 GH (prøv regnvand - husk:filtrer over aktivt kul)
Opfodring med bittesmå foderemner; tøffeldyr, liquifry osv.

sæt 2,4 sammen i et mindre akv., når hunnen er rognsvær.
og kryds fingerene.

Fra : Morten

Dato : 17-07-01 20:33

Tak for svarene!

Lige et par spørgsmål til Carsten.
Mener du springe i fra nettet så de ligesom føler at de har fået deres
frihed tilbage?
Kan en rød monteret lille lampe gøre det ud for svagt indfaldende lys? eller
skal det være "lyst" lys?

MvH
Morten

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-07-01 21:33

> [...]
> frihed tilbage?
> Kan en rød monteret lille lampe gøre det ud for svagt indfaldende lys?

Meningen med ordet "springe" skal bare vise at de ikke bliver sat i
vandet med vand
fra det gamle akvarie.

Nu har jeg ikke selv prøvet at opdrætte rød neon, men jeg vil tro atdet
skal være hvidt lys,
der illustrerer sollys.
F.eks en pære der lyser på en hvid overflade som så reflekterer lyset ind
i akvariet.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 17-07-01 23:25

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev:

> [...]
> der illustrerer sollys.
> F.eks en pære der lyser på en hvid overflade som så reflekterer lyset ind

Jeg kan huske en ældre herre i Silkeborg eller nærmere bestemt
i Alderslyst som havde en rigtig lille hyggelig akvariebiks engang,
som desværre ikke findes mere. :(
Han havde flere gange held til at få rød neon til at yngle og så
vidt jeg husker var hans metode et lille akvarie, som vel ikke har
været ret meget mere end 20-30 liter som jeg husker det.
Ca. 1/3 oppe i akvariet fra bunden af havde han monteret et fin-
masket net hvor æggene kunne slippe igennem, men ikke de
voksne fisk. Nede under nettet var hele bunden fyldt op med
langtrævlet spagnum, eller "hundekød" som han kaldte det.
Efter det havde stået i noget tid og vandet blevet godt brunt,
men alligevel klart. (nærmest te-agtigt) - så satte han sin lille
flok på 10-15 store røde neon ned i akvariet og dækkede det
til med et par viskestykke som omsluttede akvariet fuldstændigt.
Jeg tror ikke der har været helt mørkt dernede for i det rum hvor
akvariet stod, var der et stort vindue som lyste rummet ret godt
op, men alligevel har fiskene jo så ikke fået direkte lys.
Hvor varmt der har været ved jeg ikke. Rummet var varmet op
med gasovne og han sværgede altid til 24 grader hvis man ville
opnå en god plantevækst, så jeg gætter på at lokalet har været
omkring den temperatur.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.