Abyssinier/Somali???
Fra : Ann K.

Dato : 15-07-01 22:18

Hejsa.
Efter et besøg hos Helle for at nusse killinger, har Manden i mit liv givet
fortabt... En Somali er nok lige så dejlig som skovkatte! Øhhh - næsten...

Og så begyndte alle spørgsmålene... Som jeg selvfølgelig ikke helt kunne
besvare!
Abyssinier og Somali er beslægtede... det er da rigtigt at der i et Aby-kuld
kan fødes Somali - ikke sandt? Og selvfølgelig omvendt...
Kan begge forældre være fx Aby og så lave Somali?
Kan man se på killingen om den er det ene eller andet, lige når de fødes.
Hvorfor hedder katteracerne, som de gør - Aby'en kommer vel fra det gamle
Abyssinien (eller minder om katte derfra), kaldes Somali så for somali for
at betone slægtskabet???
Er der forskelle i de to racers temperament??? Min fornuft siger, at det er
der ikke, men...
Hvornår anerkendte man Somalien som race? Eller taler man stadig om den som
en Aby-variant?

Løbegården _er_ planlagt, men vil ikke blive lavet før om 30 år, når
Saga/Tjalfe er døde... Men jeg er Helle's Chabel evigt taknemmelig - næste
kat vil sikkert blive en Somali ... jubiiii

Mvh Ann

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-07-01 23:07

Hej Ann

Ja, de er bare super-nuttede!! Kan godt forstå, at manden faldt pladask for
dem - og Chabél...

En Somali er en langhåret (well, semilanghåret) variant af Abyssinieren -
hvornår den præcist blev anerkendt som race, ved jeg faktisk ikke, men den
blev "opfundet" i 1967 i USA/Canada, jeg vil skyde på, at det var i 80'erne
den blev anerkendt i FIFe.
Aby-varianter kalder man Abyssiniere, som bærer/kan bære langhårsgen (fx
hvis en af forældrene er en Somali). To abyssiniere, som begge bærer
langhårsgen, kan godt lave Somali-afkom - men den anden vej rundt kan ikke
lade sig gøre, korthår dominerer nemlig, så hvis der skal kunne komme
korthårede killinger, så skal mindst en af forældrene være korthår.
Aby-varianter bruges kun til Somali-opdrættet, da nogle varianter har en
helt anden pelsstruktur en den ønskede på "rigtige" Abyssiniere.
Og kan man se forskel når de bliver født... en garvet opdrætter kan godt -
jeg ville ikke kunne Nogle korthårskillinger er ret "fluffy" fra
fødslen, og nogle af Somalierne har sikkert ikke så meget pels som små, så
det er vist ikke helt let at se forskel for en ukyndig...
Aby'en stammer ganske rigtigt fra Abessinien (Etiopien i dag), og da man så
skulle finde på et andet navn til den langhårede variant, så valgte man vel
bare noget, som lå i nærheden af Etiopien (Somalia)??? Nej, jeg ved det
faktisk ikke - rent gæt, men meget godt, ikke?
Forskelle i temperamentet - tja, det må en, som har begge racer vist hellere
svare på (Helle fx...) - jeg tror ikke der er den store forskel heller,
ihvertfald er de lige madglade, så vidt jeg ved...

Hmmm, det var lige hvad jeg kunne bidrage med.

Mvh. Camilla

Ann K. <tsars@os.dk> skrev...

Fra : Ann K.

Dato : 16-07-01 10:02

Glemte lige... Camillas forklaring ang navnene på de to racer, var også den,
vi selv havde tænkt os frem til... Egentlig meget naturligt at vælge de to
nabolande som racebetegnelser.
Mvh Ann

Fra : Helle Andersen

Dato : 16-07-01 01:19

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:3b5208b3$0$265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hejsa.
> Efter et besøg hos Helle for at nusse killinger, har Manden i mit liv givet
> fortabt... En Somali er nok lige så dejlig som skovkatte! Øhhh - næsten...

Det burde vi jo have vidst En aby/somali er nok
den katterace, som kommer tættest på en hund,
så det siger vel sig selv, at Jan faldt for den.
Kærligheden var vist også gengældt for Chabél
bryder sig normalt ikke om at ligge på skødet og
det er da bestemt ikke en gunst, som normalt
tildeles fremmede.

> [...]
> kan fødes Somali - ikke sandt? Og selvfølgelig omvendt...
> Kan begge forældre være fx Aby og så lave Somali?

Som Camilla allerede har skrevet, er
korthårsgenet dominerende. Dvs. 2 abyvarianter
kan sagtens lave somali, hvis de begge er bærere
af langhårsgen. To somalier kan derimod ikke, for
de kan ikke være bærere af korthårsgen. Hvis de
havde korthårsgenet ville de være aby'er, fordi det
jo er dominerende.

> Kan man se på killingen om den er det ene eller andet, lige når de fødes.

Det kan være meget vanskeligt, men er garvet
opdrætter kan som regel. Selv de tager dog ind
imellem fejl - Kesto var f.eks. en somali ved
fødslen Ofte er en somali langt mørkere ved
fødslen end en aby, men det kan altså snyde.
Faktisk vil en aby også oftest være mere langhåret
og "ulden" ved fødslen.

> Hvorfor hedder katteracerne, som de gør - Aby'en kommer vel fra det gamle
> Abyssinien (eller minder om katte derfra), kaldes Somali så for somali for
> at betone slægtskabet???

Racen opstod parallelt i Canada og i USA, men
det er historien fra USA, der er den bedst kendte
og den man regner for somaliens fødsel. I årevis
var der i aby-kuld ind i mellem dukket en langhåret
killing op. Det regnedes ikke for helt "stuerent" og
den uheldige opdrætter havde oftest i stilhed fået
sneget den "forkerte" aby ud i kælekattehjem og
det var absolut ikke noget man talte om. Omkring
1963 fødtes en sådan killing, Georges, hos en
opdrætter ved navn Evelyn Mague. Killingen var
opdrættet sammen med en ven og før Evelyn
Mague vidste af det, havde vennen givet killingen
væk. Evelyn arbejdede sammen med en gruppe,
som forsøgte at omplacere katte og en dag i
1967 fik hun herigennem et opkald fra en kvinde,
der skulle af med sin kat pga. allergi og katten var
selvsamme Georges, som kom fra hendes katteri.

Det er Evelyn Mague, der har navngivet racen. Og
det er faktisk som Camilla har gættet sig frem til.
Der var lidt humor indblandet, i det Evelyn absolut
skulle vade lidt i det, fordi en del aby-opdrættere
dengang absolut helst ikke ville vedkende sig at
have noget slægtskab med somalien. Derfor
valgte hun navnet somali efter Somalia, der som
bekendt er en af Etiopiens naboer

Evelyn Mague's stamnavn er Lynn Lee's og den
dag i dag har mange somalier forfædre på deres
stamtavler fra dette opdræt - bl.a. Chabél, hvis mor
er en amerikansk somali og hvis morfar er en Lynn
Lee somali.

> Er der forskelle i de to racers temperament??? Min fornuft siger, at det er
> der ikke, men...

Generelt nej. Nogle mener, at en somali er en lille smule mere rolig, men det kan jeg nu ikke helt tilslutte mig Der kan dog
være en del forskel på de forskellige linier, der opdrættes på, men det gælder både aby'er og somalier.

> Hvornår anerkendte man Somalien som race? Eller taler man stadig om den som
> en Aby-variant?

I FIFE blev somalien anerkendt som race i vildtfarvet og sorrel i 1983.

> Løbegården _er_ planlagt, men vil ikke blive lavet før om 30 år, når
> Saga/Tjalfe er døde... Men jeg er Helle's Chabel evigt taknemmelig - næste
> kat vil sikkert blive en Somali ... jubiiii

Endnu en skalp i bæltet til Chabél

--
Hilsen Helle
At least dogs do what you tell them to do. Cats

Fra : Helle Andersen

Dato : 16-07-01 03:52

"Helle Andersen" <helle-andersen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:9itbub$hah$1@sunsite.dk...
> [...]
tilslutte mig Der kan dog
> være en del forskel på de forskellige linier, der
opdrættes på, men det gælder både aby'er og

Lige en tilføjelse mht. til temperament.
Sølvkattene er som regel lidt anderledes en de
vildtfarvede eller sorrel. Teresa plejer at beskrive
forskellen lidt hen ad: En vildtfarvet/sorrel somali
tramper hen til dig og siger "Her er jeg, hold af mig
ellers får du bank". En sølvmis kommer hen til dig
og siger "Her er jeg - vil du ikke godt holde af
mig - eller bliver jeg ked af det ?" Og det er vist
meget godt illustreret. Om de blå og fawn somalier
en anderledes, ved jeg ikke.

--
Hilsen Helle
If we're not supposed to eat late-night snacks, why

Fra : Ann K.

Dato : 16-07-01 09:59

Hejsa.
Tak for svarene - de er givet videre...
Eneste minus er nu at Manden helst vil have en sølvfarvet, med et
temperament som den vildtfarvede! Jeg kom vist til at fortælle ham at Somali
fandtes i en farve, som kunne minde om Tia (Helles Burmilla)... Efter at
have haft Saga i huset i så mange år, vil en venlig, rar og ikke-krævende
kat virke en anelse keeeedelig på ham *sss*
Faktisk ret sjovt at Jan faldt for Chabel... han er typen, der kategoriserer
røde katte (og her er der ikke plads til nuanceforskelle som
rød/sorrel/vildtfarvet!) som "meget pæne".... Men Chabel, han var SMUK!!!!!!
Og sød og dejlig og blød og sjov og venlig og kær og... og... og....
Endnu mere underligt er det at Jan igen falder for semilanghår... det kunne
under ingen omstændigheder komme på tale at hans _hund_ skulle være
langhåret, men hans katte - dét er jo åbenbart noget helt andet! Og han er
nok bedre til pelsplejen end jeg

Nå, men under alle omstændigheder varer det jo nok flere år, før vi skal se
på Somali katte. Der skal ikke flere katte her, mens Saga eller Tjalfe
stadig lever! Vi _orker_ ikke det "cirkus"! Og Tjalfe begynder mere og mere
at minde om sin mor, når vi taler om forholdet til fremmede
katte/mennesker/hunde! *suk*

Mvh Ann
PS; bliver Aske nogensinde til alene-kat, så køber vi sq* en ilderhvalp til
ham... Han ruller sig stadig rundt i vores sko med et totalt saligt
ansigtsudtryk... 4 dage efter at vi var sammen med ilderne Problemet vil
nok mest være, at få ham smidt ud af ilderens bur... *sss*