Problemer med horisontal dropdown menu i I~
Fra : steffen L

Dato : 04-03-08 15:50

Jeg arbejder i øjeblikket på dette site:
http://www.efterskoleweb.dk/index.htm

Min menu virker fint i Firefox og IE7, men i IE6 udvider
dropdownmenuen den contaier, den er placeret i istedet for at
lægge sig over den som i de førnævnte browsere. Jeg bruger
position:relative til at positionere menu og submenu.

Hvad skal jeg gøre?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-03-08 16:50

steffen L skrev:
> [...]
> lægge sig over den som i de førnævnte browsere. Jeg bruger
> position:relative til at positionere menu og submenu.

IE5/6 vil altid udvide et container-element, der indeholder
floatede elementer. Det er forkert, men sådan er det nu
engang. I årevis har folk faktisk troet, at sådan skulle
det være, fordi de kun har tjekket deres sider i IE<7.

Den visuelle effekt forsvinder, hvis du fjerner
baggrundsfarven på #menucontainer-elementet.

Jeg synes din CSS-kode er unødigt kompliceret, for
eksempel er det ikke nødvendigt både at have en class og
en id på menu-elementet, det skal heller ikke have et name.

Det er for let at fare vild i CSS-koden, hvis du ikke
indtænker selektorernes specificitet (vægt).
#menu li
har større vægt end
..debMenu li
og
li.

(Blot et eksempel)

Det er et par små synstaksfejl i din HTML-kode: Valider
din kode på validator.w3.org.

I Firefox går siden i stykker ved 800 og 1024 pixels bredde.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : steffen L

Dato : 05-03-08 18:02

Hej Jørgen

Tak for informationen. Jeg kan forstå, at jeg må tage andre
midler i brug, hvis jeg ønsker en drop down menu, som også er
kompatibel med IE6.

Du har vel ikke en idé til, hvordan jeg kan få det?

Sitet skal valideres. Jeg beder dig tage højde for
uregelmæssigheder i designet. Det er primært menuen, jeg skal
have til at fungere først.

Vh Steffen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-03-08 18:11

steffen L skrev:
> [...]
> kompatibel med IE6.
>
> Du har vel ikke en idé til, hvordan jeg kan få det?

"I thought you'd never ask". Læs websiden
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php

Eksempel 9,
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks09.html
er vel der hvor det begynder at blive interessant for
dig.

Obs dog at dette og følgende eksempler endnu ikke
er opdateret i forhold til det Safari-problem, jeg
beskriver på websiden
http://webdesign101.dk/cssmenu/

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : steffen

Dato : 06-03-08 12:01

Hej Jørgen

Mange tak for dit tip. Jeg kigger på det. Ja, og forresten -
Ganske fin bog du har skrevet! (Webdesign med stylesheets)
Informativ og grundig - godt, at den er på dansk.

Det går pludselig op form mig, at det er dig, som er forfatteren.