SELECT liste med kolonner
Fra : Henning Wangerin

Dato : 19-02-08 13:21

Hejsa!

Jeg har en <select> (dropdown) liggende på en side, hvor jeg gerne vil
ah indholdet i <OPTION> til at blive vis i 3 kolonner.

Lige nu står det sådan:

   P1 | O1 | K1
   Stort produkt | Lille opgave | Gammle kunde
   Produkt 1 | Opgave 1 | Kunde 1

Det skulle gerne vises således:

   P1 | O1 | K1
   Stort produkt | Lille opgave | Gammle kunde
   Produkt 1 | Opgave 1 | Kunde 1

Jeg synes jeg har set det gjort nogle steder på nettet, men jeg kan ikke
finde noget.

Er der nogen som har en pointer i den rigtige retning, eller måske enda
løsnigen?

/Henning

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-02-08 14:10

Henning Wangerin skrev:

> Jeg har en <select> (dropdown) liggende på en side, hvor jeg
> gerne vil ah indholdet i <OPTION> til at blive vis i 3
> kolonner.

Du kan ikke oprette egentlige kolonner i en select-boks - men du
kan benytte en fastbreddeskrift og lave pseudokolonner baseret på
position (svarende til den måde du har lavet listen på her i
indlægget).

Husk at tabulator-tegnet er ubrugeligt i html-sammenhæng - brug
mellemrum.

En afprøvning viser at følgende er nok i Firefox:

select, option{
   white-space: pre;
   font-family: monospace;
   width: 300px;
}

- men hverken Opera eller IE7 vil acceptere white-space: pre; i
select-boksen.

For at få det til at virke generelt, kan man erstatte mellemrummene
med &nbsp;

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henning Wangerin

Dato : 20-02-08 11:20

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:
> [...]
> kan benytte en fastbreddeskrift og lave pseudokolonner baseret på
> position (svarende til den måde du har lavet listen på her i

Jeg mener at have set en løsning et eller andet sted på nettet, men kan
ikke finde den

Men nåske er den lavet på en anden måde som simuleret en select-boks

> [...]
>    width: 300px;
> }
>
> - men hverken Opera eller IE7 vil acceptere white-space: pre; i

Og vi har kun Opera og til dels IE på vores maskiner.

> For at få det til at virke generelt, kan man erstatte mellemrummene
> med &nbsp;

Så er problemet jo at få det til at sen bare nogenlunde ud.
Det må løse sig.

/Henning

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-02-08 13:01

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> For at få det til at virke generelt, kan man erstatte mellemrummene
> med &nbsp;

Pas på med det. Hvis man har

   <option>&nbsp;5&nbsp;</option>

så går IE6 og FF i spåner.

Padding virker på en select sådan at listens bredde udvides. Kan
det ikke bruges?

--
Bertel

Fra : Henning Wangerin

Dato : 20-02-08 14:02

Bertel Lund Hansen skrev:

> Pas på med det. Hvis man har
>
>    <option>&nbsp;5&nbsp;</option>
>
> så går IE6 og FF i spåner.

Det har jeg så ikke observeret. (endnu)

> Padding virker på en select sådan at listens bredde udvides. Kan
> det ikke bruges?

Jo, men problemet er at jeg meget gerne vil ha indholdet i hver linie
delt op i tre kolonner

Det ser ud til at det kun er løsningen med &nbsp; som ser ud til at
kunne hjælpe på mit problem, men det er et f****** bøvl at lave så det
se bare nogenlunde ud

/Henning

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-02-08 14:02

Henning Wangerin skrev:

> Jo, men problemet er at jeg meget gerne vil ha indholdet i hver linie
> delt op i tre kolonner

Har du ikke et link til siden eller et eksempel. Jeg er ikke
sikker på at jeg ved præcis hvad du mener.

--
Bertel

Fra : Henning Wangerin

Dato : 20-02-08 16:39

Bertel Lund Hansen skrev:

> Har du ikke et link til siden eller et eksempel.

Den ligger ikke på et offentligt site.

Jeg er ikke
> sikker på at jeg ved præcis hvad du mener.

Forstil dig en <select>-box (dropdown-liste) med navne, adresser og
postnumre, med følgende indhold.

   Jens Hansen, Nygade 34, Gråsten
   Hans Christian Andersen, Bøvligbjergvej 456, Lemvig
   Henning Wangerin, Test vej 445, Sønderborg

Det bliver meget hurtigt meget uoverskueligt, hvis der nogle gange er
ønskeligt at kunne grov-opdele (ikke sortere) på fx by.

Det jeg godt vil ha lavet (og har lavet som nødløsning) er noget der ligner:

   Jens Hansen Nygade 34 Gråsten
   Hans Christian Andersen Bøvligbjergvej 456 Lemvig
   Henning Wangerin Test vej 445 Sønderborg

Men da bogstavbrederne ikke er faste, og &nbsp; er bredere end de smalle
bogstaver virker der kun nogenlunde.

Hjalp det på forståelsen?

Ellers tænk på forskellen mellem nogle tekst-linier kontra de samme
oplysninger i en table ved normal tekst på en side.

/Henning

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-02-08 16:42

Henning Wangerin skrev:

> Hjalp det på forståelsen?

Ja tak.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-02-08 08:24

Henning Wangerin wrote:

> Men da bogstavbrederne ikke er faste, og &nbsp; er bredere end de
> smalle bogstaver virker der kun nogenlunde.

Det var derfor, du blev foreslået at bruge en fastbreddefont som f.eks.
"courier new".

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Henning Wangerin

Dato : 21-02-08 13:53

Erik Ginnerskov skrev:

> Det var derfor, du blev foreslået at bruge en fastbreddefont som f.eks.
> "courier new".

I know.

Det ville Opera bare ikke akseptere, men jeg har fået lavet noget som en
nødløsning. Det er ikke så fandens pænt, men det virker

Tak for hjælpen

/Henning

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-02-08 22:49