Formular med css
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-02-08 09:24

Hej

Jeg har en lille login-formular på
http://ny.gartneriet.dk/admin/index/
som er opbygget med <label> og <input>-tags.

Jeg har så kigget lidt på
http://www.themaninblue.com/experiment/InForm/margin.htm for at få min
formular formatteret uden at bruge en tabel til det.

Det ser også fuldstændig rigtigt ud i firefox, men IE 6 flytter
input-boksene langt ned ad siden. Og jeg kan ikke gennemskue hvorfor.
Eksemplerne på themaninblue fungerer fint i selv samme IE.

Nogen som kan forklare mig hvad der sker?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 18-02-08 10:32

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har en lille login-formular på
> http://ny.gartneriet.dk/admin/index/
> som er opbygget med <label> og <input>-tags.

Jeg bliver stoppet, inden jeg kommer frem til dén side, så det er ikke til
at se, hvad du kan have gjort forkert.

Skærmdump 1:
http://www.chartbase.dk/privat/gartneriet1.jpg

Skærmdump2:
http://www.chartbase.dk/privat/gartneriet2.jpg

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-02-08 13:07

Undskyld, dummefejl fra min side.
Det er fikset nu.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-02-08 23:33

Mads Lie Jensen wrote:

> http://ny.gartneriet.dk/admin/index/

> Det ser også fuldstændig rigtigt ud i firefox, men IE 6 flytter
> input-boksene langt ned ad siden.

Problemet ligger i denne kodelinje øverst på siden:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Den sætter IE 6 i quirks-mode (bagudkompatibel visningsmodel). Kodelinjen er
overflødig, da samme information kommer igen længere nede:

/>

Du skal slette førstnævnte kodelinje, så vil IE 6 også lege med.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-02-08 07:30

On Mon, 18 Feb 2008 23:32:47 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

> [...]
>/>
>
>Du skal slette førstnævnte kodelinje, så vil IE 6 også lege med.

Tak for svaret, men øv, det hjalp overhovedet ikke. Selv uden linien er
alt som før.

Det er nu ikke fordi det er et problem for mig at IE gør sådan, det er
en side som kun jeg kommer til at bruge og jeg bruger altid Firefox. Det
irriterer mig bare at jeg ikke kan gennemskue _hvorfor_ IE gør sådan.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-02-08 22:43

Mads Lie Jensen wrote:

> Tak for svaret, men øv, det hjalp overhovedet ikke. Selv uden linien
> er alt som før.

Det plejer ellers at være et normalresultat af noget kode før DTD. Men det
er svært at se, når du ikke lægger ændringen (siden uden den unødvendige
kodelinje) ud på nettet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-02-08 07:12

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> en side som kun jeg kommer til at bruge og jeg bruger altid Firefox. Det
> irriterer mig bare at jeg ikke kan gennemskue _hvorfor_ IE gør sådan.

Nu er jeg ikke CSS haj, og så'n noget, men jeg sidder tilfældigvis oh roder
med nogle af disse ting.
1) <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
IE6 og før har aldrig undetstøttet iso-8859-1 encoding på XML.
Jeg har ikke IE 7 ved hånden så jeg ved ikke med den.
Mht FF, hvis man henter via XMLHTTPRequest, _skal_ det serveres som
text/xml, _og_ være wellformed xml, ellers du'r den heller ikke.
Hvordan de opfører sig når man lægger en xml erklæring på et dokument, der
ikke er xml, skal jeg lade være usagt.

Mht. dit CSS, blev jeg nysgerrig, og kastede FF's DOM inspector over det.
Uden at kende ret meget til det, kunne der måske være en forskel på din
eksempelside, der bruger FIELDSET (incl style) i formen, hvorimod du bruger
en DIV.

På min IE6 ser den heller ikke særlig køn ud.
På min gamle Konqueror er der en lille smutter med at inpuyboxene står en
lille smule højere oppe end ledeteksten. Bortset fra det ser den ud som i
FF.

Stig Johansen