Lyskilder
Fra : Jens Peter Sørensen

Dato : 15-07-01 22:08

Hej NG.

Er der nogle som har prøvet med halogen lys i et akvarium og virker det
eller er lysrør det eneste rigtige ??

MVH

Jens Peter Sørensen

Fra : ole larsen

Dato : 15-07-01 22:27

Jens Peter Sørensen skrev i meddelelsen
<3b520746$0$890$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Hej NG.
>
>Er der nogle som har prøvet med halogen lys i et akvarium og virker det
>eller er lysrør det eneste rigtige ??
>
>MVH
>
>Jens Peter Sørensen

Ja, det virker fint, men lysstofrør giver mere lys (og mindre varme) for
pengene. Som spot kan halogen være særdeles effektfuld.

Ole

Fra : ALEX KOFOD

Dato : 15-07-01 23:01

ja jeg har prøvet det er skide godt men der skal mange pærer til for de
dækker ikke så stort område men dine planter vil sætte pris på halogen lys
mine gik helt amok

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-07-01 00:15

"Jens Peter Sørensen" <jens.peter@fritid.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hej NG.
>
> Er der nogle som har prøvet med halogen lys i et akvarium og virker det
> eller er lysrør det eneste rigtige ??

Du kunne jo prøve at købe en halogen lampe i et byggemarked, den mindste
og billigste
koster ca 80,- incl. pære. Og hvis det ikke er som forventet, kan du nok
finde noget andet at bruge lampen til.

Du skal være glad for at det ikke er til saltvand du skal købe HQI pærer
til, de koster over 400 kr for de billigste

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-07-01 10:52

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Du skal være glad for at det ikke er til saltvand du skal købe HQI
pærer
> til, de koster over 400 kr for de billigste

....og lad for guds skyld være med at regne på strømforbruget !

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-07-01 10:57

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> pærer
>
> ...og lad for guds skyld være med at regne på strømforbruget !

Nej det skal man ikke, for så får man det da først dårligt!!

Mit saltvands akvarie er desværre blevet læk (

Carsten

Fra : Jens Peter Sørensen

Dato : 16-07-01 15:21

Strømforbruget ændre sig vel ikke væsentlig, nu belyser jeg med 2 stk. 15 W
lysrør med en traditionel jernkerne forkobling som har et tab på ca. 10 W,
så jeg kan sætte 3 stk. 10 W spots i uden at elregningen ændre sig.
mvh

Jens Peter Sørensen

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9iudfr$hoo$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-07-01 10:55

> Strømforbruget ændre sig vel ikke væsentlig, nu belyser jeg med 2 stk. 15
> lysrør med en traditionel jernkerne forkobling som har et tab på ca. 10 W,
> så jeg kan sætte 3 stk. 10 W spots i uden at elregningen ændre sig.

Det er helt korrekt, men en 10W halogenspot, trænger ikke ret langt ned i
akvariet.
Der skal du op på nogle flere Watt.

Carsten

Fra : Jens Peter Sørensen

Dato : 17-07-01 12:25

Nej det kan være, men jeg prøver med nogle 10W med en lille sprednings
vinkel ellers må jeg op i 20 W med større spreder.

--
MVH

Jens Peter Sørensen
Carsten Gall <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9j11r2$24om$1@news.cybercity.dk...

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-07-01 13:01

"Jens Peter Sørensen" <jens.peter@fritid.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Nej det kan være, men jeg prøver med nogle 10W med en lille sprednings
> vinkel ellers må jeg op i 20 W med større spreder.

Nu har jeg ingen erfaring med halogen lys i akvarier, men må læne mig
op ad nogle mere erfarne. Det er folk der har saltvand, så den viden de
har
kan ikke lige overføres til ferskvand.
I saltvand opererer man med 70 -150-250 og 400 W lamper
70W duer til en dybde på 40cm
150 W indtil en dybde på 60 cm
250W med en dybde over 60cm
400W ??

Selvfølgelig kan man bruge en 70W på f.eks et 250 L men så skal man ikke
sætte de mest lyskrævende koraller dybest nede.

Carsten

Fra : Ludo

Dato : 16-07-01 12:29

Jeg har 5 spots i mit akv. som punktbelysning. Det ser hammer sejt ud.

Dog har jeg også lysstofrør.
Denne kombination er særdeles anbefalelsesværdi.

Hvis du også sætter CO2 på, går planterne fuldstændig bananas.

Fra : Christiansbro

Dato : 20-07-01 17:40

Hej jens peter

jeg har netop sat 3 stk 10 watts 10 graders halogen lys i mit juwel panorama
akv., dvs at det er indbygget under selve dækpladen, hvor der ca. er 10 cm
plads mellem vandoverflade og topdækplade.

ikke for at få mere lys i dagligdagen, men for at skabe en hyggebelysning om
aften. og hvis du nogensinde har prøvet at dykke før og set hvordan sollyset
"danser" i vandet, så har jeg fået skabt samme effekt, da vandet fra min
pumpe for overfladen til at bølge og så lyset "danser" på blade/planter og
min fine koralsandbund - ret cool at se på.

først startede det med at finde en svag halogen pære med en spredningsgrad
på 8/10 - og hvorfor 10 watt? jo, hvis du bruger 20 eller derover vil den
vandoverflade koge, medmindre du har masser af plads mellem vandet og der
hvor halogenpærerne skal placeres, ca 10-15 cm ´.

desuden ønskede jeg at bruge en "spoteffekt" og ikke som heldagsbelysning.

du kan købe 10 watt/10 graders halogen til ca. 50.-/stk, men du skal min.
bestille 10 stk af gangen, hvis du ønsker at have en højere effekt samt
større spredning bliver det både billigere samt nemmere at få fat i. de små
pærer kan du finde i osram´s katalog.

så kommer fatninger, ledninger og transformer som du kan finde hos di lokale
el- forhandler.

mit akvarium starter dagen således:

en 15 watts pærer tændes ca 20 min før mine superdyre triton lysstofrør og
planterør tændes, ved 20 tiden tændes så mine halogenlys (3 stk) og
overlapper så, hvorefter lysstofrørene slukkes og nogle timer senere
afsluttes igen ved hjælp af den lille 15 watt pære.
det er en fornøjelse at kunne se fiskene stå op og gå i seng og se at ved
aftenbelysningen at maller og bundkravl begynder at live op. specielt mine
zebramaller nyder den form for belysning.

men det bliver meeeeeget varmt under dækpladerne og jeg tør slet ikke tænke
på hvor meget varme der ville være hvis jeg brugte en 25 eller 35 watt
halogenpære.

At samlemuffe og ledninger er "frie" gør ikke noget, da det er svagstrøm og
derfor næsten "stænktæt" - så du behøver ikke at være bange

har du spm er du velkommen til at skrive.

vh

christiansbro

Fra : ole larsen

Dato : 20-07-01 21:04

Christiansbro skrev i meddelelsen ...
> [...]
>derfor næsten "stænktæt" - så du behøver ikke at være bange
>
>har du spm er du velkommen til at skrive.

Dette er for mig en yderst spændende redegørelse om en (af flere) måder at
løse problemet ( opstigende og nedgående sol ) på.
Halogener giver skyggeeffekt langt over hvad rør kan gøre.

Ole

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 22-07-01 10:17

"Christiansbro" <christiansbro@hotmail.com> wrote in message
Klip.
> [...]
> aftenbelysningen at maller og bundkravl begynder at live op. specielt mine
> zebramaller nyder den form for belysning.

Hej
Åh, det akvarium skulle jeg gerne have set. Det lyder jo helt
fantastisk.....
Hilsen Ditte

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 22-07-01 10:26

> Klip.

Hvad er det for planterør du bruger ??? Triton er rigtigt gode planterør i
sig selv.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 22-07-01 10:27

> Hej
> Åh, det akvarium skulle jeg gerne have set. Det lyder jo helt
> fantastisk.....

Det er utroligt nemt at lave, 2 timere så er det problem løst.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 24-07-01 00:22

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Det er utroligt nemt at lave, 2 timere så er det problem løst.

Hej Søren.
Jammen jeg er ikke så fingernem, og jeg har problemer med at holde lågen
oppe fra vandet, fra før. Så jeg ville slet ikke turde at sætte ind nogle
lamper i lyskassen - da ville der nemlig være stor fare for at mine små
venner ikke vil få opleve dagens lys igen.... Suk. Men jeg kan enormt godt
lide tanken. Måske må jeg tigge mig til lidt hjæp fra min "svoger".
Sommerhilsen Ditte

Fra : Ludo

Dato : 24-07-01 15:32

Jeg har sat mine spots i et stykke træ, hvor jeg har lavet nogle
huller der passer til. Træstykket med mine 5 spots står på nogle
klodser, der hæver træstykket med spotsene over dækglasset.

Varmen forsvinder hurtigere, og varmen bliver ikke så stor på
dækglasset

Fra : Christiansbro

Dato : 22-07-01 12:35

Hej NG

Nu kommer der flere og flere spm. ved mit arkvarium lysopsætning.

Til dem som kender et Juwel Panorama akv. ved hvad jeg snakker om - til jer
andre, så har Juwel 2 lige brede hårde sort plastikplader som topdækning af
akvariet. Der imellem er så 2 lysstofsrør placeret.

Til Søren Disky :
Mine lysstofsrør er Flora Glo og Power Glo

Og ja, mine planter sætter jeg fast på alt - jeg har Nana´er der gro på alt
hvad jeg be´r den om og så en anden plante som ejg ikke lige har navnet på,
det har slået flotte rødder i en træstub.

Anyway - dagen starter med min 15 watts paære - sådan en som sidder i et
komfur, dette er dog 220volt så der skal alt tættes og lukkes til for at
fugtighed ikke slipper ind.
Så tændes mine lysstofsrør og brænder hele dagen.
ved 20 tiden overlapper mine 3 halogenlysspots så med lysstofsrørene og til
sidst tændes så den lille 15 watt pære igen.

Jeg har 3 stk tænd/sluk ure tilsluttet.

Og havde jeg haft mere plads mellem vandoverflade og halogenlys, kunne jeg
godt finde på at gøre mere brug af halogenlys. Både kraftigere styrke og
større spredning.
Men pga. varmen prøver jeg at holde det nede.

Jeg blev insperet af en Hr. Clausen i Valby. Da jeg så hans 600 l med ca 5/6
fisk ( jeg kan ikke huske arten, lignede en blanding mellem forreller og
ciclider ) der var ca. 20 cm store og en malle på ca 35 cm og hvor han
brugte sådan en vandpumpe der laver "bølger", blev jeg helt imponeret.
På hans akv. havde han tilbygget en topramme af Porsa-stel som var beklædt
med finer, dvs at han fik hævet topdækslet med ca 20/25 cm og derunder havde
han 2 rækker med 3x50 watt halogenlys - total sejt og så naturligt at se på.

Men jeg er sikker på at fiskene (diskus) også kan lide den bløde overgang,
fordi siden jeg inst. alt dette her har jeg ikke set de sædvanlige
"chokeffekter" om morgen.
Og om aften ser man de mere nataktive dyr, såsom maller mm - specielt mine
zebramaller ser jeg tonse rundt i arkvariet.

Jeg vil prøve at tage nogle fotos og poste url her så i evt. kan se det.

Vh

Fra : Madsen

Dato : 22-07-01 17:26

"Christiansbro" <christiansbro@hotmail.com> skrev:

> Jeg vil prøve at tage nogle fotos og poste url her så i evt. kan se det.

Ja tak! :)

Jeg har selv i mange år gået og tænkt over hvor meget flottere
det garanteret kunne blive, hvis man kunne opnå den effekt med
lyseffekter i vandet, som man ser i de diverse naturfilm i tv'et.
Din løsning med overgang fra lys til mørke og omvendt, synes jeg
også lyder ret smart. Godt nok bliver det hurtig mørkt og lyst i
troperne, men dog ikke så hurtigt som de fleste normalt gør i et
akvarium, hvor lyset bare blive slukket eller tændt brat fra det
ene sekund til det andet.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 24-07-01 00:22

"Christiansbro" <christiansbro@hotmail.com> wrote in message
Klip.
> Jeg vil prøve at tage nogle fotos og poste url her så i evt. kan se det.
Åh, ja vil du. Det kunne være sjovt at drømme sig bort lidt....
Hilsen Ditte