/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
CSS på tabel kolonner, er det muligt?
Fra : Stig Johansen


Dato : 09-02-08 12:53

Hej hajer.

Årsagen til mit spørgsmål er, at jeg er ikke sælig godt inde i CSS.
Jeg har prøvet at Google, men han er ikke lige min ven i dag.

Det er noget internt småfedteri for sjov, så jeg har ikke noge link.

Jeg har en tabel i en database med 'tekst','tal' og 'checkbox'.
Jeg kalder dem sådan, for afspejle layoutet af tabellen.
jeg har så en funktion, der leverer ca:
<table>
<tr>
<th>Overskrift1</th>
<th>Overskrift2</th>
<th>Overskrift3</th>
</tr>
<tr>
<td>tekst første linie</td>
<td>tal første linie</td>
<td>checkbox første linie</td>
</tr>
osv..

Som det fremgår vil jeg gerne kunne style hver enkelt kolonne med henblik på
udseendet af hhv. tekst,checkbox og tal.

Det kan jeg sagtens gøre ved at sætte class="xx" på hver enkelt <td>

Men det foresvæver mig, at jeg engang har set et indlæg fra en af hajerne i
denne grupe med noget lignende
'tableclass' td td td eller sådan noget lignende.

Alstså noget med at første td har en style, anden td noget andet og 3. td
noget tredje.

Som sagt er jeg ikke nogen ørn til css, men kan det lade sig gøre?


--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

 
 
Lasse Reichstein Nie~ (09-02-2008)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 09-02-08 13:56

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> writes:

[table]
> Som det fremgår vil jeg gerne kunne style hver enkelt kolonne med henblik på
> udseendet af hhv. tekst,checkbox og tal.
....
> Men det foresvæver mig, at jeg engang har set et indlæg fra en af hajerne i
> denne grupe med noget lignende
> 'tableclass' td td td eller sådan noget lignende.

Det kunne være:
.tableclass tr td + td + td { /* regler for kolonne 3 og frem */ }

Det virker selvfølgelig kun i moderne browsere der forstår CSS 2
ordentligt. IE er *ikke* en moderne browser.

> Alstså noget med at første td har en style, anden td noget andet og 3. td
> noget tredje.

..tableclass tr td { /* alle td'er */ }
..tableclass tr td + td { /* alle td'er undtagen den første */ }
..tableclass tr td + td + td { /* alle td'er undtagen de to første */ }
osv...

> Som sagt er jeg ikke nogen ørn til css, men kan det lade sig gøre?

I CSS, ja. I IE, tilsyneladende ikke.

Du kan også prøve at bruge column-elementer:

<table>
<col style="background:red;">
<col style="background:white;">
<col style="background:blue;">
<tr><th>A<th>B<th>C
<tr><td>a<td>b<td>c
</table>

Det er dog kun baggrundsfarve, kant og bredde der kan styles via
kolonne-elementer (og det virker selvfølgelig heller ikke i IE 6)
http://www.w3.org/TR/CSS21/tables.html#columns

/L 'CSS2 er en standard fra 1997!'
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Stig Johansen (09-02-2008)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 09-02-08 15:57

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> writes:
> Det kunne være:
> .tableclass tr td + td + td { /* regler for kolonne 3 og frem */ }

For s*tan da, det var lige den.
Prøvede lige at teste med baggrundsfarver og det virker perfekt.

> Det virker selvfølgelig kun i moderne browsere der forstår CSS 2
> ordentligt. IE er *ikke* en moderne browser.

'IE'.. 'browser' hmm?

> I CSS, ja. I IE, tilsyneladende ikke.

Til den her slags ting bruger jeg FF 2.0.0.12.

>'CSS2 er en standard fra 1997!'

Ok - det virker også perfekt i min gamle Konqueror 3.3.1

Jeg takker for hurtig tilbagemelding, det var det med '+' erne, tror jeg
nok, nu jeg ser det.

Det er dejligt, at man lige kan se et indlæg, klippe og klistre, og då kører
det.

Funktionelt - altså - nu er der dømt leg ;)

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Stig Johansen (09-02-2008)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 09-02-08 16:14

Stig Johansen wrote:

> Lasse Reichstein Nielsen wrote:
>> Det kunne være:
>> .tableclass tr td + td + td { /* regler for kolonne 3 og frem */ }

Og lige en opfølgning - muligvis åbenlys for hajerne, men ikke for mig.

..tableclass tr td,th {
background-color: #f00;
}

..tableclass tr td + td,th + th {
background-color: #0f0;
}

osv. får <th>'erne med i samme hug.

Vidste ikke rigtigt det med +'er og ,'er - med det her virker(-også).

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Lasse Reichstein Nie~ (09-02-2008)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 09-02-08 17:30

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> writes:

> .tableclass tr td,th {

For at det skal virke symmetrisk, så skal det skrives helt ud:
.tableclass tr td, .tableclass tr th {

> .tableclass tr td + td,th + th {

og ligeledes:
.tableclass tr td + td,.tableclass tr th + th {

Ellers virker det på *alle* th'er, hhv th'er efter en th.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Stig Johansen (09-02-2008)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 09-02-08 18:55

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> writes:
>
>> .tableclass tr td,th {
>
> For at det skal virke symmetrisk, så skal det skrives helt ud:
> .tableclass tr td, .tableclass tr th {
>
>> .tableclass tr td + td,th + th {
>
> og ligeledes:
> .tableclass tr td + td,.tableclass tr th + th {
>
> Ellers virker det på *alle* th'er, hhv th'er efter en th.

Jeg læser dine ord, og gør som du siger, men jeg er ikke sikker på jeg
forstår ordene.

De 2 eksempler jeg skrev er afprøvet, og td'erne og th'erne ser ens ud
(baggrundsfarverne).

Hov, jeg kommer lige i tanke om, at jeg i virkeligheden har:
<table class="tableclass">
<tr>
<th> overskrift</th>
...osv
</tr>
</table>

<table class="tableclass">
<tr>
<td>linie1</td>
...osv
</tr>
</table>

dvs. en table udelukkende med overskrifter, og en anden med indhold.
Er det derfor det tilsyneladende 'virker'?.

Årsagen til de to tabeller er at 'linierne' ligger inde i en scrollable div,
og 'overskriften' ligger udenfor div'en.

Det med at <th> og <td> skal være 'ens' er for at give illusionen af en
scrollable tabel.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Lasse Reichstein Nie~ (09-02-2008)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 09-02-08 20:49

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> writes:

> Lasse Reichstein Nielsen wrote:
>
>> For at det skal virke symmetrisk, så skal det skrives helt ud:
>> .tableclass tr td, .tableclass tr th {
....
>> Ellers virker det på *alle* th'er, hhv th'er efter en th.
>
> Jeg læser dine ord, og gør som du siger, men jeg er ikke sikker på jeg
> forstår ordene.
>
> De 2 eksempler jeg skrev er afprøvet, og td'erne og th'erne ser ens ud
> (baggrundsfarverne).

Problemet opstår kun hvis du har en tabel på siden som ikke har
class="tableclass".
Hvis du skriver
.tableclass tr td, th { /*regel*/}
så gælder reglen for all "td"'er inde i en "tr", som igen er inde
i et element med klassen "tableclass" ... og for *alle* th'er.
Det er det samme som at skrive:
.tableclass tr td { /*regel*/}
th { /*regel*/}

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Stig Johansen (09-02-2008)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 09-02-08 21:08

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Det er det samme som at skrive:
> .tableclass tr td { /*regel*/}
> th { /*regel*/}

Tak, nu fes es ein.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Jørgen Farum Jensen (09-02-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 09-02-08 14:22

Stig Johansen skrev:

> Men det foresvæver mig, at jeg engang har set et indlæg fra en af hajerne i
> denne grupe med noget lignende
> 'tableclass' td td td eller sådan noget lignende.
>
> Alstså noget med at første td har en style, anden td noget andet og 3. td
> noget tredje.
>
> Som sagt er jeg ikke nogen ørn til css, men kan det lade sig gøre?

Det nemmeste er nok at bruge col-elementet:
<table>
<col class="col1"><col class="col2"><col class="col3">
(Tomme elemente, skal afsluttes i XHTMl).



--

Med venlig hilsen
Jørgen Farum Jensen
Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
..

Erik Ginnerskov (09-02-2008)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 09-02-08 16:56

Jørgen Farum Jensen wrote:

> <table>
> <col class="col1"><col class="col2"><col class="col3">
> (Tomme elemente, skal afsluttes i XHTMl).

Og <col ...> må ikke stå direkte under <table>, der mangler en <colgroup
....></colgroup>

http://hjemmesideskolen.dk/html/tabel.asp?id=tabcolgroup

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



Lasse Reichstein Nie~ (09-02-2008)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 09-02-08 17:36

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> writes:

> Jørgen Farum Jensen wrote:
>
>> <table>
>> <col class="col1"><col class="col2"><col class="col3">
>> (Tomme elemente, skal afsluttes i XHTMl).
>
> Og <col ...> må ikke stå direkte under <table>, der mangler en <colgroup
> ...></colgroup>

Øh... nej. Man må godt skrive "col" direkte som barn af "table". Det
ses af Table-elementets definition:

<!ELEMENT TABLE - -
(CAPTION?, (COL*|COLGROUP*), THEAD?, TFOOT?, TBODY+)>

(fra: <URL:http://www.w3.org/TR/html4/struct/tables.html#edef-TABLE>)

Hmm, hvis jeg læser det rigtigt, så må man ikke *blande* col og
colgroup som børn af table. Gad vide om det ikke skulle have været
(COL|COLGROUP)* i stedet :)

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Erik Ginnerskov (09-02-2008)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 09-02-08 18:12

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Øh... nej. Man må godt skrive "col" direkte som barn af "table". Det
> ses af Table-elementets definition:
>
> <!ELEMENT TABLE - -
> (CAPTION?, (COL*|COLGROUP*), THEAD?, TFOOT?, TBODY+)>
>
> (fra: <URL:http://www.w3.org/TR/html4/struct/tables.html#edef-TABLE>)

Du har syt'me ret, det er validt både med og uden colgroup:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/col.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/colgroup.asp

Så fik jeg også lært noget i dag.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



Ukendt (09-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-02-08 20:32

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message
news:3as2gk9t.fsf@hotpop.com...
> "Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> writes:
>
> > Jørgen Farum Jensen wrote:
> >
> >> <table>
> >> <col class="col1"><col class="col2"><col class="col3">
> >> (Tomme elemente, skal afsluttes i XHTMl).
> >
> > Og <col ...> må ikke stå direkte under <table>, der mangler en <colgroup
> > ...></colgroup>
>
> Øh... nej. Man må godt skrive "col" direkte som barn af "table". Det
> ses af Table-elementets definition:
>
> <!ELEMENT TABLE - -
> (CAPTION?, (COL*|COLGROUP*), THEAD?, TFOOT?, TBODY+)>
>
> (fra: <URL:http://www.w3.org/TR/html4/struct/tables.html#edef-TABLE>)
>
> Hmm, hvis jeg læser det rigtigt, så må man ikke *blande* col og
> colgroup som børn af table. Gad vide om det ikke skulle have været
> (COL|COLGROUP)* i stedet :)

Nu bliver man nysgerrig, så jeg startede xml spionen op.
Den står ganske rigtigt til 'choose of' men ca 5 linier længere ned i dtd'en
står:
<!ELEMENT colgroup (col)*>

Så 'using a combination of COLGROUP and COL elements' ser ud til at være god
nok.


--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen




Stig Johansen (10-02-2008)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 10-02-08 01:06

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> "Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> writes:
>
>> Jørgen Farum Jensen wrote:
>>
>>> <table>
>>> <col class="col1"><col class="col2"><col class="col3">
>>> (Tomme elemente, skal afsluttes i XHTMl).

Og resultatet blev en kombination af <col>'er og Lasses td + td ...

<col>'erne har jeg brugt til width osv. td + td .. har jeg brugt til at få
baggrundsbilleder ind på de enkelte celler.
Et baggrundsbillede på <col> have kun et billede for hele kolonnen.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Lasse Reichstein Nie~ (09-02-2008)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 09-02-08 20:52

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_hotmail.com> writes:

> Nu bliver man nysgerrig, så jeg startede xml spionen op.
> Den står ganske rigtigt til 'choose of' men ca 5 linier længere ned i dtd'en
> står:
> <!ELEMENT colgroup (col)*>
>
> Så 'using a combination of COLGROUP and COL elements' ser ud til at være god
> nok.

Ja, man kan have col'er inde i en colgroup, men det jeg ikke tror er
tilladet, er:

<table>
<colgroup><col><col></colgroup><col>
<tr><td>A<td>B<td>C
</table>

Altså at have både "colgroup" og "col" som direkte børn af "table".
Enten skal man bruge colgroup'er, og så skal alle col'er være inde
i sådan en, eller også skal man kun bruge col'er.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Ukendt (09-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-02-08 21:22


"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message
news:tzkhgb6r.fsf@hotpop.com...
> Ja, man kan have col'er inde i en colgroup, men det jeg ikke tror er
> tilladet, er:
>
> <table>
> <colgroup><col><col></colgroup><col>
> <tr><td>A<td>B<td>C
> </table>
>
> Altså at have både "colgroup" og "col" som direkte børn af "table".
> Enten skal man bruge colgroup'er, og så skal alle col'er være inde
> i sådan en, eller også skal man kun bruge col'er.

Det lyder rigtigt.

Jeg er lidt mere til XMLSchemas, så jeg har lige startet XMLSpy op igen.
Den siger
table:
... sequence of
.....caption 0 or 1
.....choose of
.......col 0 or more
.......colgroup 0 or more
.....thead 0 or 1
.....tfoot 0 or 1
.....chose of
.......tbody 1 or more
.......tr 1 or more

Længere nede
colgroup 0 or more sequence of
... col

og længere nede
col EMPTY

Nu har vi ikke snakket om hvilket dtd, men det her er xhtml-1 strict.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen




Stig Johansen (10-02-2008)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 10-02-08 01:11

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Ja, man kan have col'er inde i en colgroup, men det jeg ikke tror er
> tilladet, er:
>
> <table>
> <colgroup><col><col></colgroup><col>
> <tr><td>A<td>B<td>C
> </table>
>
> Altså at have både "colgroup" og "col" som direkte børn af "table".
> Enten skal man bruge colgroup'er, og så skal alle col'er være inde
> i sådan en, eller også skal man kun bruge col'er.

Kom lige i tanker om min tidligere post.
Hvis man stoler på XMLSpy mht. sequence of, så betyder det at denne her er
tilladt.
<table>
<colgroup class="g1">
<col><col>
</colgroup>
<colgroup class="g2">
<col>
</colgroup>
<tr><td>A<td>B<td>C
</table>

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Erik Ginnerskov (11-02-2008)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 11-02-08 08:06

Stig Johansen wrote:

> Hvis man stoler på XMLSpy mht. sequence of, så betyder det at denne
> her er tilladt.
> <table>
> <colgroup class="g1">
> <col><col>
> </colgroup>
> <colgroup class="g2">
> <col>
> </colgroup>
> <tr><td>A<td>B<td>C
> </table>

Det vil den være i html. Men i xhtml står du med en uafsluttet <tr> og tre
uafsluttede <td>'er - du nævnte selv, at du arbejdede med xhtml.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



Stig Johansen (11-02-2008)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 11-02-08 08:31

Erik Ginnerskov wrote:

> Stig Johansen wrote:
>
>> Hvis man stoler på XMLSpy mht. sequence of, så betyder det at denne
>> her er tilladt.
>> <table>
>> <colgroup class="g1">
>> <col><col>
>> </colgroup>
>> <colgroup class="g2">
>> <col>
>> </colgroup>
>> <tr><td>A<td>B<td>C
>> </table>
>
> Det vil den være i html. Men i xhtml står du med en uafsluttet <tr> og tre
> uafsluttede <td>'er - du nævnte selv, at du arbejdede med xhtml.

Det var nu mere for at illustere strukturen med colgroup og col.
Jeg kom i tanke om, at jeg har XMLSpy på en af mine maskiner, og der kan man
læse dtd'et direkte ind fra URL'en :
http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd
Og få det vist i grafisk form med 'klappe ud' og 'klappe ind' 'go to
definition' osv.
Mit indlæg var ment som en opklaring af col ct. colgroup.
Svarene står i DTD'et, men det er ikke læsbart for hvide mennesker.

Mht. (x)html og browsere er jeg græsk katolsk. Hvis kunden kun har IIS og
IE6, ja så bliver det IE6 specifikt. Hvis kunden vil have html, får han
det, hvis han vil have xhtml, får han det osv. Stort set alt er
databasegenereret, og forskellen (for mig) er bare en enkelt '/' hist og
pist i kildekoden.

Jeg laver kun interne ting, så jeg den fordel at samtlige medarbejdere
(=brugere) har samme browser og samme version.

Det har jeg tænkt mig at blive ved med, jeg tror mit liv er alt for kort til
det her browser/M$ 'krig'.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Kim Ludvigsen (11-02-2008)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 11-02-08 10:29

Den 11-02-08 08.30 skrev Stig Johansen følgende:

> Hvis kunden kun har IIS og
> IE6, ja så bliver det IE6 specifikt. Hvis kunden vil have html, får han
> det, hvis han vil have xhtml, får han det osv. Stort set alt er
> databasegenereret, og forskellen (for mig) er bare en enkelt '/' hist og
> pist i kildekoden.

Men du er vel opmærksom på, at kunden kan risikere at skifte til en
anden browser (fx IE7)? Eller jeg lægger måske for meget i "IE6 specifikt"?

> Det har jeg tænkt mig at blive ved med, jeg tror mit liv er alt for kort til
> det her browser/M$ 'krig'.

Den krig er for længst afsluttet. I dag er krigen mellem browserspecifik
kode og standardoverholdende kode.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan skræddersyr du startmenuen.
http://kimludvigsen.dk

Stig Johansen (11-02-2008)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 11-02-08 16:51

Kim Ludvigsen wrote:

> Den 11-02-08 08.30 skrev Stig Johansen følgende:
> Men du er vel opmærksom på, at kunden kan risikere at skifte til en
> anden browser (fx IE7)?

Jeps => muligvis penge i mølposen ;)

> Eller jeg lægger måske for meget i "IE6
> specifikt"?

Ja, det er mere 'applikationer' end 'html'. Typisk småsystemer ved siden af
'det store jern' - datawarehouse, BI og den dur, og her kører alle (mine
kunder) IE og IIS, så jeg har aldrig haft behov for FF med venner.
IE6 - fordi der er en del, riimeligt store bikse, de blev ved Win 2K, og
sprang XP over.

>> Det har jeg tænkt mig at blive ved med, jeg tror mit liv er alt for kort
>> til det her browser/M$ 'krig'.
>
> Den krig er for længst afsluttet. I dag er krigen mellem browserspecifik
> kode og standardoverholdende kode.

Det var præcist det jeg hentydede til med 'krig'. M$ og alle andre, også på
hans MSSqlserver kontra ANSI stabdard SQL osv osv

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

John S. Thomsen (11-02-2008)
Kommentar
Fra : John S. Thomsen


Dato : 11-02-08 14:40

Stig Johansen wrote:
> Det var nu mere for at illustere strukturen med colgroup og col.

HTML5
http://www.whatwg.org/specs/web-apps/current-work/multipage/

har også et bud på strukturen, hvis man kigger under

The table element
The colgroup element
The col element

> Mit indlæg var ment som en opklaring af col ct. colgroup.
> Svarene står i DTD'et, men det er ikke læsbart for hvide mennesker.

Det nuværende udkast til HTML5-specifikationen bruger ikke DTD.

Stig Johansen (11-02-2008)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 11-02-08 17:01

John S. Thomsen wrote:

> Stig Johansen wrote:
>> Det var nu mere for at illustere strukturen med colgroup og col.
>
> HTML5
> http://www.whatwg.org/specs/web-apps/current-work/multipage/
>
> har også et bud på strukturen, hvis man kigger under
>
> The table element
> The colgroup element
> The col element

Det ligner meget godt:
<!ELEMENT table
(caption?, (col*|colgroup*), thead?, tfoot?, (tbody+|tr+))>
<!ELEMENT caption %Inline;>
<!ELEMENT thead (tr)+>
<!ELEMENT tfoot (tr)+>
<!ELEMENT tbody (tr)+>
<!ELEMENT colgroup (col)*>
<!ELEMENT col EMPTY>
... osv...
Fra den den DTD jeg henviste til.

> Det nuværende udkast til HTML5-specifikationen bruger ikke DTD.

En DTD er en beskrivelse, eller regelsæt om du vil til den _færdige_
standard.
Mig bekendt findes der kun (standard) XMLSchema og DTD til beskrivelse og
validering.
'Vi', inden for XML, er for mange år siden gået over til XMLSchema.
Det ville glæde mig hvis HTML5 bliver beskrevet og valideret med XMLSchema,
det gør livet meget nemmere. Jeg har ikke beskæftiget mig med DTD'er siden
2001.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Lasse Reichstein Nie~ (11-02-2008)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 11-02-08 18:19

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> writes:

> John S. Thomsen wrote:
>> HTML5
>> http://www.whatwg.org/specs/web-apps/current-work/multipage/
> Det ligner meget godt:
> <!ELEMENT table
> (caption?, (col*|colgroup*), thead?, tfoot?, (tbody+|tr+))>
> <!ELEMENT caption %Inline;>
> <!ELEMENT thead (tr)+>
> <!ELEMENT tfoot (tr)+>
> <!ELEMENT tbody (tr)+>
> <!ELEMENT colgroup (col)*>
> <!ELEMENT col EMPTY>
> .. osv...
> Fra den den DTD jeg henviste til.

Dog tillader den nuværende HTML5-spec ikke col som direkte barn
af table. De skal være inde i en colgroup, modsat HTML 4.

>> Det nuværende udkast til HTML5-specifikationen bruger ikke DTD.
>
> En DTD er en beskrivelse, eller regelsæt om du vil til den _færdige_
> standard.

Man kan godt udvikle en formel syntax-specification mens man laver
beskrivelsen af betydningen. Det er dog typisk noget der gemmes til
senere :)

> Mig bekendt findes der kun (standard) XMLSchema og DTD til beskrivelse og
> validering.

Der er også RELAX NG, men XML-Schema er nok den mest udbredte til
XML-specifikation.

> 'Vi', inden for XML, er for mange år siden gået over til XMLSchema.
> Det ville glæde mig hvis HTML5 bliver beskrevet og valideret med XMLSchema,
> det gør livet meget nemmere. Jeg har ikke beskæftiget mig med DTD'er siden
> 2001.

DTD er en SGML-specifikation, og den kan angive ting om HTML som slet
ikke er tilladt i XML, fx udeladelse af tags, som jo stadig er tilladt
i HTML.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Stig Johansen (12-02-2008)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 12-02-08 01:50

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> writes:

> Dog tillader den nuværende HTML5-spec ikke col som direkte barn
> af table. De skal være inde i en colgroup, modsat HTML 4.
>

Nååh, det tyder på der kommer lidt 'xml' struktur på banen ;)

>> Jeg har ikke beskæftiget mig med
>> DTD'er siden 2001.
>
> DTD er en SGML-specifikation, og den kan angive ting om HTML som slet
> ikke er tilladt i XML, fx udeladelse af tags, som jo stadig er tilladt
> i HTML.

Jo, men før XMLSchema rigtig kom på banen blev DTD'er brugt til
forretningsdokumenter.
Det var faktisk i forbindelse med noget brug af denne her:
<http://crab.umaryland.edu/docs/web/B12099_01/adx17gat.htm>

Men det var rimelig simple strukturer, så jeg havde (heldigvis) ikke behov
for at sætte mig særlig dybt ind i DTD'erne 'krypteringsalgoritme'.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste