|
| Ny båd leveret i Tyskland (Sejlbåd) Fra : Flemming |
Dato : 06-02-08 17:18 |
|
Hvordan er reglerne hvis man får leveret en ny båd med tysk moms i tyskland?
Skal den sejle med tysk flag i 3 måneder? Eller kan man straks sætte dansk
flag på?
Skal den stå som hjemmehørende i f. eks. Flensborg i den periode?
De 100 timer på motoren kan vist ikke gælde en sejlbåd?
Den må vel ikke komme i dansk havn i perioden?
/Flemming
| |
Per Kaaber (06-02-2008)
| Kommentar Fra : Per Kaaber |
Dato : 06-02-08 19:46 |
|
Flemming forklarede den 06-02-2008:
> Hvordan er reglerne hvis man får leveret en ny båd med tysk moms i tyskland?
> Skal den sejle med tysk flag i 3 måneder? Eller kan man straks sætte dansk
> flag på?
> Skal den stå som hjemmehørende i f. eks. Flensborg i den periode?
> De 100 timer på motoren kan vist ikke gælde en sejlbåd?
> Den må vel ikke komme i dansk havn i perioden?
> /Flemming
Her i sommers, lå jeg ved siden af en i dansk havn, der var monteret
med tysk flag. Men jeg kender ikke reglerne eksakt, så dette er bare en
servicemeddelse
--
Venlig hilsen
Per
| |
Carsten Jensen (06-02-2008)
| Kommentar Fra : Carsten Jensen |
Dato : 06-02-08 20:37 |
|
Den Wed, 06 Feb 2008 17:18:00 +0100 skrev Flemming:
> Hvordan er reglerne hvis man fr leveret en ny bd med tysk moms i
> tyskland? Skal den sejle med tysk flag i 3 mneder? Eller kan man straks
> stte dansk flag p?
Så vidt jeg kan læse, skal båden, for at være brugt i momslovens
forstand, være udenfor Danmark i mindst 3 måneder eller sejle mindst 100
timer udenfor Danmark, før den kommer til Danmark med køber.
Læs f.eks. http://www.tinyurl.dk/3022 om Landsskatterettens afgørelse af
et lignende spørgsmål.
Mvh
Carsten
| |
kenneth andersen (07-02-2008)
| Kommentar Fra : kenneth andersen |
Dato : 07-02-08 10:42 |
|
Den skal være i tyskland i 3 mdr. eller 100 timer, men ingen checker og du
tager den bare hjem med dansk flag..!
Jeg har hentet 2 småbåde dernede til venner, og vi har hentet dem på trailer
og kørt lige over grænsen og hjem..!
Ser ingen grund til bekymringer.
ka
"Flemming" <fnifjern@os.dk> skrev i en meddelelse
news:47a9ddce$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvordan er reglerne hvis man får leveret en ny båd med tysk moms i
> tyskland?
> Skal den sejle med tysk flag i 3 måneder? Eller kan man straks sætte dansk
> flag på?
> Skal den stå som hjemmehørende i f. eks. Flensborg i den periode?
> De 100 timer på motoren kan vist ikke gælde en sejlbåd?
> Den må vel ikke komme i dansk havn i perioden?
> /Flemming
>
| |
Flemming (07-02-2008)
| Kommentar Fra : Flemming |
Dato : 07-02-08 19:45 |
|
Har det betydning om man straks sejler med dansk flag og hjemmehørende i
Horsens?
/Flemming
| |
Henrik Kolle Rasmuss~ (07-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Kolle Rasmuss~ |
Dato : 07-02-08 20:15 |
|
"Flemming" <fnifjern@os.dk> skrev i en meddelelse
news:47ab512c$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Har det betydning om man straks sejler med dansk flag og hjemmehørende i
> Horsens?
> /Flemming
>
>
er det ikke kun et spørgsmål om hvilken dato der står på fakturaen?
Mvh Henrik Kolle
| |
Flemming (07-02-2008)
| Kommentar Fra : Flemming |
Dato : 07-02-08 20:42 |
|
Jeg ved det ikke. Har bare ikke lyst til problemer.
/Flemming
| |
kenneth andersen (07-02-2008)
| Kommentar Fra : kenneth andersen |
Dato : 07-02-08 21:50 |
|
Nu er det jo sådan i DK, at lige meget hvor eller hvorhen man sejler skal
hele tiden vise den skide faktura på båden...!!! NEJ... Jeg har s..
aldrig hørt om nogen der skulle vise en faktura på deres båd, ny eller ej..!
Når du køber den, kan du jo evt. få dem til at skrive det er en demobåd,
altså over 3 mdr gammel....eller lign.
Jeg mener ikke du på nogen måder skal være nervøs, der er virkelig ingen
kontrol på området, når bare der er betalt moms inden for EU, reglerne er
lidt anderledes hvis du køber i kroatien eller lign. uden for EU.
Held og lykke med købet.... hvad vil du iøvrigt gerne købe..??
Kenneth
"Flemming" <fnifjern@os.dk> skrev i en meddelelse
news:47ab5e86$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg ved det ikke. Har bare ikke lyst til problemer.
> /Flemming
>
| |
Ukendt (07-02-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-02-08 21:55 |
|
Er det ikke en tom mængde? Som jeg har forstået det så køber man jo altid
nye både i løbet af vinteren og afhenter dem for enden af samlebåndet om
foråret. Og så er det jo automatisk 3 måneder gamle på fakturaen....
Bjarke
"kenneth andersen" <postmaster@sejlerdiscount.dk> wrote in message
news:47ab6edd$0$99014$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Nu er det jo sådan i DK, at lige meget hvor eller hvorhen man sejler skal
> hele tiden vise den skide faktura på båden...!!! NEJ... Jeg har s..
> aldrig hørt om nogen der skulle vise en faktura på deres båd, ny eller
> ej..! Når du køber den, kan du jo evt. få dem til at skrive det er en
> demobåd, altså over 3 mdr gammel....eller lign.
>
> Jeg mener ikke du på nogen måder skal være nervøs, der er virkelig ingen
> kontrol på området, når bare der er betalt moms inden for EU, reglerne er
> lidt anderledes hvis du køber i kroatien eller lign. uden for EU.
>
> Held og lykke med købet.... hvad vil du iøvrigt gerne købe..??
>
> Kenneth
> "Flemming" <fnifjern@os.dk> skrev i en meddelelse
> news:47ab5e86$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Jeg ved det ikke. Har bare ikke lyst til problemer.
>> /Flemming
>>
>
>
| |
Flemming (08-02-2008)
| Kommentar Fra : Flemming |
Dato : 08-02-08 00:04 |
|
Bjarke det har du jo ret i. Men hvordan tolker told og skat den sag? Jeg vil
ikke efterbetale dansk moms.
/Flemming
"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47ab703d$0$99020$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Er det ikke en tom mængde? Som jeg har forstået det så køber man jo altid
> nye både i løbet af vinteren og afhenter dem for enden af samlebåndet om
> foråret. Og så er det jo automatisk 3 måneder gamle på fakturaen....
>
> Bjarke
>
>
| |
claus b. p. (08-02-2008)
| Kommentar Fra : claus b. p. |
Dato : 08-02-08 01:08 |
|
"Flemming" <fnifjern@os.dk> wrote in message
news:47ab8dd4$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Bjarke det har du jo ret i. Men hvordan tolker told og skat den sag? Jeg
> vil ikke efterbetale dansk moms.
De tolker vel som angivet i §11 stk. 4. Dvs. hvis du vil være sikker på at
undgå problemer, skal en eller anden have haft råderet over båden i mindst 3
måneder (eller 100 timer) i udlandet. Hvis du vil være helt på sikker grund,
skal det altså enten fremgå af fakturaen fra sælger, at der er tale om en
brugt båd, mindst 3 måneder gammel, og dette skal kunne dokumenteres fx. ved
bevis på produktionsdato, havnepladsleje, registreringsbevis eller
tilsvarende. Alternativt er båden ny ved købet, men sejles så i udlandet i
mindst 3 måneder, og der ligger dokumentation for dette i form af regninger
fra udlandet, logbog mv. Jeg sammenligner lidt med Skats regler for kørsel i
bil. Normalt føres en kørebog, men kravet er faktisk bare at man kan
sandsynliggøre at man har kørt de km. man påstår, fx. ved dokumentation i
form af fx. benzinregninger.
Det er altid op til en domstol at afgøre en konkret sag, men har man
dokumentation der sandsynliggør at man rent faktisk har haft- og brugt båden
i udlandet i de mindst 3 måneder, (også selv om det kun er nogle weekender)
vil det være usandsyligt at sagen nogensinde vil kunne nå til retten.
Samtidig vil man kunne få nogle gode oplevelser ud af sådan et arrangement,
samt få prøvet båden af inden man vender hjem med den.
Jeg vil mene at du fører dansk flag, ikke som en anden i tråden nævnte tysk.
Båden er jo under dansk kommando, selv om den formelt er hjemmehørende i en
tysk havn. Jeg fik i hvert fald fortalt af en mand i Lübeck, at de tyske
myndigheder havde forlangt der blev hejst dansk flag, når han over overtog
kommandoen på den båd han var ved at hente hjem fra Tyskland. Men de tyske
"Wasserschutzpolizei" er nu også noget mere emsige end vore danske
myndigheder.
Iøvrigt er momsfordelen ikke så stor mere.
Mvh. Claus
| |
søren svendsen (08-02-2008)
| Kommentar Fra : søren svendsen |
Dato : 08-02-08 18:56 |
|
claus b. p. skrev:
>
> Jeg vil mene at du fører dansk flag, ikke som en anden i tråden nævnte tysk.
> Båden er jo under dansk kommando, selv om den formelt er hjemmehørende i en
> tysk havn. Jeg fik i hvert fald fortalt af en mand i Lübeck, at de tyske
> myndigheder havde forlangt der blev hejst dansk flag, når han over overtog
> kommandoen på den båd han var ved at hente hjem fra Tyskland. Men de tyske
> "Wasserschutzpolizei" er nu også noget mere emsige end vore danske
> myndigheder.
Vil give dig helt ret i at Was-po er nogle emsige sata..r, men jeg kan
dog ikke forestille mig at de kræver at du hejser dannebrog på et
tysk-hjemmehørende fartøj. Skriver jeg på baggrund af at jeg har
arbejdet to år på en engelskflaget skonnert med fast plads i Flensburg,
og ren dansk besætning. (registreret som lystfartøj) Vi har haft vores
ture med Was-po om alverdens ting, men er aldrig blevet bedt om at hejse
andet end The red duster, trods den danske besætning.
Mvh
Søren Svendsen
| |
claus b.p. (10-02-2008)
| Kommentar Fra : claus b.p. |
Dato : 10-02-08 23:02 |
|
"søren svendsen" <sgs@XXXfemkantXXX.dk> skrev i en meddelelse
news:0202a5f7$0$15619$c3e8da3@news.astraweb.com...
> claus b. p. skrev:
>
>>
>> Jeg vil mene at du fører dansk flag, ikke som en anden i tråden nævnte
>> tysk. Båden er jo under dansk kommando, selv om den formelt er
>> hjemmehørende i en tysk havn. Jeg fik i hvert fald fortalt af en mand i
>> Lübeck, at de tyske myndigheder havde forlangt der blev hejst dansk flag,
>> når han over overtog kommandoen på den båd han var ved at hente hjem fra
>> Tyskland. Men de tyske "Wasserschutzpolizei" er nu også noget mere emsige
>> end vore danske myndigheder.
>
> Vil give dig helt ret i at Was-po er nogle emsige sata..r, men jeg kan dog
> ikke forestille mig at de kræver at du hejser dannebrog på et
> tysk-hjemmehørende fartøj. Skriver jeg på baggrund af at jeg har arbejdet
> to år på en engelskflaget skonnert med fast plads i Flensburg, og ren
> dansk besætning. (registreret som lystfartøj) Vi har haft vores ture med
> Was-po om alverdens ting, men er aldrig blevet bedt om at hejse andet end
> The red duster, trods den danske besætning.
>
Jeg ved jeg har set nogle "regler" eller anbefalinger et eller andet sted,
men kan ikke lige finde det nu. Egentlig må grundreglen vel være at der
flages med den nations flag, i hvilken båden har hjemmehavn. Førnævnte mand
fik i hvert fald ordrer om at fjerne de tyske registreringsmærker, det med
flaget kan være hans egen fortolkning. Men det kan også være at Was-Po har
deres egne fortolkninger visse steder. Undrede mig bl.a. temmelig meget
over, når man nu bliver tudet ørerne fulde med vigtigheden af at have
Kanal-beviset (CEVNI), at det var stort set det eneste de ikke var
interesserede i at se. Kan man forestille sig at deres uddannelsesniveau er
"ujævnt"?...
Mvh. Claus
| |
Ukendt (08-02-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-02-08 01:06 |
|
Jeg er ikke den rette til at svare for jeg har ikke praktisk erfaring. Ud
fra et administrativt synspunkt kan jeg bare ikke forestille mig at de
skulle kunne forholde sig til andet en fakturadatoen, som jo er det eneste
officielle papir på at man har købt båden.
Bjarke
"Flemming" <fnifjern@os.dk> wrote in message
news:47ab8dd4$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Bjarke det har du jo ret i. Men hvordan tolker told og skat den sag? Jeg
> vil ikke efterbetale dansk moms.
> /Flemming
>
> "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
> meddelelse news:47ab703d$0$99020$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Er det ikke en tom mængde? Som jeg har forstået det så køber man jo altid
>> nye både i løbet af vinteren og afhenter dem for enden af samlebåndet om
>> foråret. Og så er det jo automatisk 3 måneder gamle på fakturaen....
>>
>> Bjarke
>>
>>
>
>
| |
|
|