MS Windows
briani 27239
Password beskytte en cd
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-02-08 21:38

I forbindelse med en del udveksling af data med diverse interessenter, kunne
det være godt, hvis man kunne password beskytte adgangen til indholdet,
således at hvis cd.en kom i uvedkommendes hænder, så har de ikke umiddelbart
adgang til indholdet.
Krav: Windows baseret. Det skal ikke krypteres eller laves andre små
julenumre, som vil gøre det nødvendigt for modtageren at installere et
program for at kunne læse indholdet. Der kan evt. godt lægges et program på
selve cd.en, men altså ikke noget med at installere noget. Dataene vil
typisk være billeder eller film, men der vil nok også i et vist omfang være
tale om dokumenter.
Kan det overhovedet lade sig gøre?

Kurt

Fra : ai

Dato : 06-02-08 22:01

ja det kan det da,,læs her hvordan..
og selvfølgelig intet er nærmere end din google..
http://answers.google.com/answers/threadview?id=89284
//ani

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-02-08 22:45

"ai" <anixyr@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> ja det kan det da,,læs her hvordan..
> og selvfølgelig intet er nærmere end din google..
> http://answers.google.com/answers/threadview?id=89284
> //ani

Tak for det, der er da nogle muligheder at studere nærmere.

Kurt

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 06-02-08 22:01

Kurt B. Andersen forklarede:
> [...]
> være billeder eller film, men der vil nok også i et vist omfang være tale om

Et hurtigt skud fra hoften: password beskyttede pakkefiler, fx ZIP...?
...::JMJ::..

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 06-02-08 22:05

ons, 06 02 2008 kl. 21:37 +0100, skrev Kurt B. Andersen:
> [...]
> typisk være billeder eller film, men der vil nok også i et vist omfang være
umidelbart så ville jeg sige nej - det kan det ikke.

Men du kunne pakke indholdet med en zipper - kodeordsbeskytte det og
lave det som en selvudpakkende arkiv. Jeg tror winzip kan det i et hug.

Men så skal modtageren altså have rettighed til at køre .exe filer og
ved kørsel af det selvudpakkende arkiv pakke indholdet ud på sin egen
computer, og tilgå det derfra.

/A

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-02-08 22:34

"Andreas Lorensen" <andlo@fita.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Men så skal modtageren altså have rettighed til at køre .exe filer og
ved kørsel af det selvudpakkende arkiv pakke indholdet ud på sin egen

Jeg vidste at jeg glemte noget Zip muligheden kender jeg godt, men den er
ikke mulig, da det er vitalt, at filerne kan ses direkte på cd.en uden
hurlumhej. Nogle af modtagerne vil helt sikkert sidde på netværk, hvor de
ikke har rettighed til at pakke noget som helst ud osv. Der er også andre
grunde til, at det er vigtigt, at de kan tilgåes direkte fra cd.en

Kurt

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 06-02-08 22:12

ons, 06 02 2008 kl. 22:01 +0100, skrev ai:
> ja det kan det da,,læs her hvordan..
> og selvfølgelig intet er nærmere end din google..
> http://answers.google.com/answers/threadview?id=89284
> //ani

Det ser godt nok sejt ud - det må jeg prøve.

/A

Fra : Søren

Dato : 06-02-08 22:13

> [...]
> på selve cd.en, men altså ikke noget med at installere noget. Dataene vil
> typisk være billeder eller film, men der vil nok også i et vist omfang

Husk lige at sende password og cd-rom hver for sig

Søren

Fra : Per

Dato : 06-02-08 22:23

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> program på selve cd.en, men altså ikke noget med at installere noget.
> Dataene vil typisk være billeder eller film, men der vil nok også i

Hvis du kan leve med at kryptere indholdet hos sig selv først - så er der en
mulighed.

Kruptos 2 er et gratis 256 bits krypteringsprogram:
http://www.kruptos2.co.uk/ som du skal installere hos dig selv.

Krypter din fil med programmet

Kruptos 2 programfilen fra din egen pc, den ligger norrmalt under C:
programmer, kruptos2 - trækkes (kopieres) med over på cd-rommen.

Så kan modtageren køre programmet fra cd´en uden at det skal installeres

Nu brænder du det krypterede materiale og kruptos2 filen.

Der findes i øvrigt mange programmer der kan køres fra USB nøgler og
cd-rommer uden at skulle installeres først.

mvh. Per

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-02-08 23:13

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Der findes i øvrigt mange programmer der kan køres fra USB nøgler og
> cd-rommer uden at skulle installeres først.

Ser spændende (og gratis) ud. Har du prøvet ovenstående? Når jeg læser deres
beskrivelse, omtaler de ikke muligheden for at gøre det på cd.er.

Kurt

Fra : Per

Dato : 07-02-08 06:36

Kurt B. Andersen wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Ser spændende (og gratis) ud. Har du prøvet ovenstående? Når jeg
> læser deres beskrivelse, omtaler de ikke muligheden for at gøre det
> på cd.er.

Hej Kurt !

Jeg har endnu ikke prøvet det på en CD, men masser af gange fra en USB
nøgle - og der virker det - så mon ikke det også gør fra en CD

Det tager noget længere tid at dekryptere fra samme medie som den krypterede
til ligger på - i forhold til, hvis programmet var installeret "rigtigt" på
pc´en.

Hvis der er tale om meget data - kan det således godt være en langsommelig
process - men så kan modtageren - bare trække kruptos2 mappen over på ect.
skrivebordet og så dekryptere derfra (der er stadigvæk ikke noget
installeret på pc´en) - hvis dette er muligt/tilladt.

mvh. Per

Fra : Per

Dato : 07-02-08 16:14

Per wrote:

> Hej Kurt !
>
> Jeg har endnu ikke prøvet det på en CD,

Men det har jeg nu - og det virker selvfølgelig ikke, da der ikke kan
skrives til en CD

Så det du skal gøre, hvis du ikke synes det er for besværligt, er at brænde
som jeg oprindeligt skrev - altså Data samt kruptos2 på cd´en.

Når modtagereren så får cd´en skal dataene overføres til pc/usb nøgle og så
kan de dekryptere dataene fra CD´en via kruptos2 programmet - håber det
giver mening.

Det er ikke så besværligt som det lyder til.

Modtageren skal selvfølgelig kende kodeordet for at kunne dekryptere.

mvh. Per...

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-02-08 21:51

> [...]
>
> Det er ikke så besværligt som det lyder til.
>
> Modtageren skal selvfølgelig kende kodeordet for at kunne dekryptere.

Jeg tænkte det nok. Men som jeg har skrevet andetsteds, er det vitalt at det
hele foregår på cd.en og uden besværlig tilgang. Nogen kan formentlig ikke
engang finde ud af at kopiere. Det skal være så nemt, så man næsten tror, at
det er løgn. Jeg har surfet lidt og fundet lidt ting, som muligt kan
bruges, men jeg skal lige finde tid til at teste det, men det er jo åbenlyst
at det er skrivebeskyttelsen på cd.erne, som give problemet.

Kurt

Fra : Kurt Brixen

Dato : 08-02-08 17:06

On Wed, 6 Feb 2008 21:37:49 +0100, "Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk>
wrote:

> [...]
>således at hvis cd.en kom i uvedkommendes hænder, så har de ikke umiddelbart

Der er også Securdisc:
http://www.securdisc.net/eng/index.html

Der er to ulemper ved det. Det kræver en cd/dvd-brænder med Securdisc logo, og
dokumenterne skal laves til PDF-filer først.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-02-08 00:30

"Kurt Brixen" <kurt_brixen@invalid.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> logo, og
> dokumenterne skal laves til PDF-filer først.

Tja - en mulighed måske. Men det er nok ikke så godt, at det skal laves om
til pdf først, da det af forskellige årsager nok skal være kopier direkte af
de originale data. Plus at en film nok ikke kører så godt, når den er lavet
til pdf
Men det er også en af de muligheder, som der skal ses nærmere på.

Kurt

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-02-08 10:09

On Sat, 9 Feb 2008 00:29:36 +0100, "Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk>
wrote:

> [...]
>de originale data. Plus at en film nok ikke kører så godt, når den er lavet

Det er slet ikke umuligt. Man kan vedhæfte en hvilken som helst fil til en PDF,
så den bliver inkluderet i PDF-filen når man gemmer den.
Filmen afspilles direkte fra PDF'en ved at dobbeltklikke på den.

Men jeg indrømmer at det gør det noget mere besværligt.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-02-08 00:26

> [...]
> Filmen afspilles direkte fra PDF'en ved at dobbeltklikke på den.
>
> Men jeg indrømmer at det gør det noget mere besværligt.

Det var jeg ikke klar over at man kunne, men man lærer jo hver dag

Kurt