Time Capsule
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-02-08 16:33

Hejsa

Konen rykker efter en Time Capsule.. jeg synes det er spild af penge da
vi har en Airport Express og jo bare kan købe et par FW diske og smide i
vores Macbooks.

Jeg er også lidt nervøs for hvis disken står af i sådan en Capsule.. så
er pengene vel spildte eller kan man skifte den uden problemer?

Er N-netværket så meget hurtigere eller snakker vi marginaler?

Indrømmet.. den er lækker. Meeen.. jeg hænger lidt i bremsen jvnf.
ovenstående.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 04-02-08 18:56

Hej

> Konen rykker efter en Time Capsule.. jeg synes det er spild af penge da
> vi har en Airport Express og jo bare kan købe et par FW diske og smide i
> vores Macbooks.

Det kunne man sagtens

> Jeg er også lidt nervøs for hvis disken står af i sådan en Capsule.. så
> er pengene vel spildte eller kan man skifte den uden problemer?

Det er formegentlig bare en alm 3,5" hd

> Er N-netværket så meget hurtigere eller snakker vi marginaler?

802.11n er 5x så hurtig som den gamle 802.11g, og rækker 2x længere, så
syntes da bestemt der er fordele i det. Hvis man nu for eks. skal overføre
større filer fra en backup, så er det da rart at det kører bare lidt fast :)

Jeg stod selv i samme dilemma, da jeg lige har skiftet min Imac ud med en
MBP, og dermed godt kunne bruge mere diskplads. Jeg havde alligevel tænkt på
en n-router, så for mig var valget klart - har bestilt :)

Mvh
Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-02-08 19:15

> Det er formegentlig bare en alm 3,5" hd

Er det mon en man kan og bør skifte selv?

> [...]
> større filer fra en backup, så er det da rart at det kører bare lidt fast :)

Helt klart - hvis det holder stik i praksis :)

> Jeg stod selv i samme dilemma, da jeg lige har skiftet min Imac ud med en
> MBP, og dermed godt kunne bruge mere diskplads. Jeg havde alligevel tænkt på
> en n-router, så for mig var valget klart - har bestilt :)

Forståeligt.

:)

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-02-08 02:51

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Konen rykker efter en Time Capsule.. jeg synes det er spild af penge da
> vi har en Airport Express og jo bare kan købe et par FW diske og smide i
> vores Macbooks.

Hvis I alternativt skal ud at købe to FireWire-diske, så skal de jo
trækkes fra, før du vurderer, hvad en Time Capsule vil koste dig. Den
reelle pris er jo kun merprisen i forhold til de to eksterne harddiske.
Når man bruger bærbar computer, er komfort vigtig. I må derfor
gøre op med jer selv, hvordan I bruger computerne, og hvor meget I vil
ofre for at gøre livet lettere. Tager man ofte sin bærbare med, betyder
det meget, hvor mange ledninger man skal koble til og fra. Står den
bærbare altid stationært, gør det derimod ikke så meget. Jeg har f.eks.
selv fået trådløst tastatur og mus for nylig. Egentlig har jeg været en
del mod at indføre yderligere en teknisk kompleksitet frem for det
simple og pålidelige kabel, men jeg må indrømme, at jeg faktisk er
rigtig glad for det. Det er simpelthen så let at tage computere med, om
det så bare er ind i stuen, og sætte den tilbage på holderen.
Vi bruger selv løsningen med en ekstern harddisk. Det er endda
2,5" FireWire-modeller, der ikke har selvstændig strømforsyning. Der er
derfor kun en enkelt ledning. Alligevel er det lidt bøvlet, for et drev
skal jo unmountes. Man kan ikke bare gå ind til sin bærbare computer,
som står på vågeblus, hive ledningerne ud og tage den med. Man er nødt
til at vække den og trække drevet i skraldespanden eller på anden måde
unmounte det. Derefter skal man igen lukke låget på computeren, så den
begynder at falde i søvn, før man kan tage den med. Det er faktisk et
lille irritationsmoment i dagligdagen.
Jeg overvejer derfor også at købe en Time Capsule. Allerede da
jeg hørte om Time Machine planlagde jeg at købe en AirPort Extreme og
sætte en ekstern harddisk til, men foreløbig er det jo ikke muligt at
lave Time Machine backup på den måde. Jeg ville egentlig også gerne have
en ny AirPort med 802.11n, som ikke bare er hurtigere, men som først og
fremmest skulle have bedre rækkevidde. Det er jo altid rart, så den
rækker bedre ud i krogene af huset.
Jeg har desværre et lille praktisk problem. Vi har en AirPort
Snow base, som kan hænge på væggen. Den hænger derfor på væggen i
nedgangen til vores kælder. Det er præcis midt i huset og oppe under
loftet i stueetagen. Det giver en god dækning rundt i huset og man kan
ikke se den i de "pæne" rum. En Time Capsule eller den nye firkantede
AirPort Extreme kan ikke hænge på væggen. Skal de anbringes samme sted,
skal der altså laves en lille hylde til dem. Det er ikke helt så
elegant. Det vil også være bøvlet at flytte den, da der nu er trukket
ledning fra kabelmodemmet og helt derhen, så ledningen løber pænt og ret
skjult. Jeg ved heller ikke, hvor man ellers kan anbringe den, hvis det
skal være centralt i huste.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-02-08 14:51

> [...]
> AirPort Extreme kan ikke hænge på væggen. Skal de anbringes samme sted,
> skal der altså laves en lille hylde til dem. Det er ikke helt så

Hmm så har vi (eller Apple) et problem for den _skal_ hænge lodret på
væggen.

Hvis ikke det kan fixes på en smart og forsigtig måde så må det blive et
andet produkt.

Tak for dit indlæg - jeg antog det som værende en helt naturlig ting, at
den kunne hænges på væggen så jeg har derfor ikke skænket det en tanke.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-02-08 16:28

> [...]
>
> Tak for dit indlæg - jeg antog det som værende en helt naturlig ting, at
> den kunne hænges på væggen så jeg har derfor ikke skænket det en tanke.

Selvfølgelig kan det hænge på væggen, Apple laver bare ikke beslag til
det, så må man tænke lidt "out of the box"

/thomas

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-02-08 16:30

> Hmm så har vi (eller Apple) et problem for den _skal_ hænge lodret på
> væggen.
>
> Hvis ikke det kan fixes på en smart og forsigtig måde så må det blive et
> andet produkt.

Det kan det:
<http://www.maclife.com/article/h_squared_air_mount>

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are often the ones who do.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-02-08 19:48

Preben Bødker Nielsen skrev:

> Det kan det:
> <http://www.maclife.com/article/h_squared_air_mount>

Time Capsule ville jeg personligt være lidt nervøs for at montere sådan,
da den indeholder en harddisk. Måske kan den holde til det i det lange
løb, men er det en risiko man vil løbe med backup-data?

Er der nogen der ved hvilken harddisk der sidder i Time Capsule? Jeg kan
huske at Steve kaldte den "server grade", men det bør jo også være en
harddisk der er lavet til at køre døgnet rundt, året rundt.

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-02-08 20:04

> Time Capsule ville jeg personligt være lidt nervøs for at montere sådan,
> da den indeholder en harddisk. Måske kan den holde til det i det lange
> løb, men er det en risiko man vil løbe med backup-data?

Du tænker lodret?

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-08 21:14

> Du tænker lodret?

Men tager en harddisk skade af at stå lodret? Masser af eksterne
harddiske er da lodrette, og det samme gælder harddisken i en iMac.
Endelig er den nævnte holder jo ikke til en Time Capsule, så det kan jo
være det samme.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Palle Jensen

Dato : 08-02-08 21:32

On 2008-02-08 21:14:17 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> harddiske er da lodrette, og det samme gælder harddisken i en iMac.
> Endelig er den nævnte holder jo ikke til en Time Capsule, så det kan jo

Jeg kunne faktisk forestille mig at en harddisk blot har bedst af at
have samme position hele sit liv.

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 08-02-08 23:02

Er der nogen udvendig forskel på Airport Extreme og Time Capsule?

> Jeg kunne faktisk forestille mig at en harddisk blot har bedst af at
> have samme position hele sit liv.

Jeg tror - men ved ikke - at harddiskes levetid IKKE afhænger af om de
bliver flyttet fx. fra vandret til lodret af og til. Eller tit.

Er der særligt mange af de meget populære LaCie diske, som går i stykker? -
dem der står lodret i det flotte grå D2 design?

Jeg har aldrig haft problemer. De iMacs jeg kender har det godt.

mvh. Mikael

Fra : Palle Jensen

Dato : 08-02-08 23:10

On 2008-02-08 23:02:29 +0100, "nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> said:

> Er der særligt mange af de meget populære LaCie diske, som går i stykker? -
> dem der står lodret i det flotte grå D2 design?
>
> Jeg har aldrig haft problemer. De iMacs jeg kender har det godt.

Man lægger jo heller ikke en iMac ned. Eller lodretstående eksterne
diske for den sags skyld.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-08 23:29

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Er der nogen udvendig forskel på Airport Extreme og Time Capsule?

Jaaa. Hvis man ser på Apples hjemmeside:

Time Capsule:
Længde: 197 mm
Bredde: 197 mm
Højde: 36,3 mm
Vægt: 1.587 gram

AirPort Extreme:
Længde: 165 mm
Bredde: 165 mm
Højde: 34 mm
Vægt: 753 gram

Mac mini:
Højde: 5,08 cm
Bredde: 16,51 cm
Dybde: 16,51 cm
Vægt: 1,31 kg

Jeg troede også først, at Time Capsule havde samme trædeflade som Mac
mini, så man kunne stable dem ligesom de eksterne harddiske, der er
lavet til Mac mini. Den går altså ikke, for Time Capsule er 34 mm
længere på hver led. En AirPort Extreme kan til gengæld stables med en
ekstern harddiske i Mac mini-design.

> Er der særligt mange af de meget populære LaCie diske, som går i stykker? -
> dem der står lodret i det flotte grå D2 design?

Det er vist ikke noget godt eksempel her i gruppen, hvor mange vist ikke
anser LaCies harddiske for at være særligt pålidelige. Derimod er der
masser af andre eksterne kabinetter, der står lodret, så din påstand er
sikkert rigtig nok alligevel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-08 23:20

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Jeg kunne faktisk forestille mig at en harddisk blot har bedst af at
> have samme position hele sit liv.

Men hvorfor egentlig? Fordi lejerne bliver slidt til? Disken er vel så
let, at det ikke skulle være noget problem at dimensionere dem passende.
På grund af armen med læsehoveder? Den vejer jo heller ikke alverden.
Det skulle vel ikke være et problem.
Sjovt nok nævnte Steve Jobs det, da de lancerede den første iMac
G4. Den med den hvide halvkugle på bordet. Han fortalte, at de havde
overvejet en fladskærm med computeren bag, men så skulle dreven stå på
højkant. De foretrak at have dem liggende, for så ydede de mere. Jeg
husker dog ikke, om det mere var de optiske drev, han tænkte på. Det
komiske er, at i næste generation iMac stod de alle på højkant, men
ingen nævnte noget om nedsat ydelse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-02-08 21:52

> [...]
> harddiske er da lodrette, og det samme gælder harddisken i en iMac.
> Endelig er den nævnte holder jo ikke til en Time Capsule, så det kan jo

Nemlig.. de tager ikke skade af at stå lodret.