Harddisk i smadder :(
Fra : frederiksgade@gmail.~

Dato : 04-02-08 06:01

Hej,

En af jeres med-brugere her rådede mig til at søge jeres assistance,
så here goes :)

Min søster harddisk i hendes Macbook er gået i stykker (Blinkende
mappe med spørgsmålstegn på grå/skærm). Det jeg har gjort indtil
videre er at jeg har skiftet hendes HD ud med en ny (80GB SATA 2,5").
Men hun har mange ting på den gamle harddisk. Billeder gennem en del
år, gamle opgaver, specialenoter etc.

Fona forsøgte at koble sig på hendes Mac da den var i stykker gennem
USB - men det virkede ikke havde de sagt, så det kunne ikke betale sig
andet end at købe en ny computer?!!

Nu sidder jeg så med den gamle harddisk - og vil prøve at hente data
ud af den... men hvor starter jeg?! Hvilket grej skal jeg bruge? Har i
forvejen selv en Macbook magen til, en ekstern harddisk og lidt
blandet i kabelposen...

Håber i kan hjælpe.

Mvh,

Michael

NB! Hvis nogen har grej til sådanne projekter - og evt. har mulighed
for at assistere fysisk i Århus - vil jeg gerne sætte en reward i
spil :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-08 14:07

<frederiksgade@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> NB! Hvis nogen har grej til sådanne projekter - og evt. har mulighed
> for at assistere fysisk i Århus - vil jeg gerne sætte en reward i

hvordan lyder den rent fysisk ? .. knaser og klikker den "unormalt" ? ..
så fald er det en "fysisk/mekanisk" skade og så er der nok ikke gode
chancher for at redde noget ud.

Hvis ikke så kan værktøjer som f.eks. DiskWarrior eller DataRescue redde
noget ud ...

/thomas

Fra : PeterBP

Dato : 04-02-08 16:32

> [...]
> chancher for at redde noget ud.
>
> Hvis ikke så kan værktøjer som f.eks. DiskWarrior eller DataRescue redde

Både Seagate og WD tilbyder tjenester for manuelt at læse data fra diske
der er gået i udu. Prisen kan jeg ikke sige noget om - endnu.

--
regards , Peter B. P. http://macplanet.dk
Washington D.C.: District of Criminals

"I dont drink anymore... of course, i don't drink any less, either!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-08 18:48

PeterBP <ask@me.com> wrote:

> Både Seagate og WD tilbyder tjenester for manuelt at læse data fra diske
> der er gået i udu. Prisen kan jeg ikke sige noget om - endnu.

og måske det bedste sted hvis man virkelig har brug for at få data
reddet er IBAS .... men det koster ...

/thomas

Fra : frederiksgade@gmail.~

Dato : 04-02-08 06:14

Tak for hurtigt svar!

> hvordan lyder den rent fysisk ? .. knaser og klikker den "unormalt" ? ..
> så fald er det en "fysisk/mekanisk" skade og så er der nok ikke gode
> chancher for at redde noget ud.

For at starte Mac'en; var vi nødt til at bruge opstarts-cd'en.
Computerens blæser kørte således meget. Men jeg synes ikke jeg hørte
noget fra Harddisken... den kunne ikke engang finde den i det der
'diskværktøj'.

> Hvis ikke så kan værktøjer som f.eks. DiskWarrior eller DataRescue redde
> noget ud ...

Ok, men jeg skal vel også have noget så den defekte harddisk kan
kobles til min Mac?

Hvor meget koster disse programmer? Vil helst ikke skulle smide flere
tusinde i projektet; når jeg er usikker på om det overhovedet
virker :s

Mvh,

Michael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-08 14:18

> [...]

> Computerens blæser kørte således meget. Men jeg synes ikke jeg hørte
> noget fra Harddisken... den kunne ikke engang finde den i det der

ok, så er det også usikkert om de værktøjer vil kunne gøre noget
fornuftigt.

> [...]
>
> Hvor meget koster disse programmer? Vil helst ikke skulle smide flere
> tusinde i projektet; når jeg er usikker på om det overhovedet

<http://www.alsoft.com/DiskWarrior/>

<http://www.prosofteng.com/products/data_rescue_info.php>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-02-08 15:16

> [...]
> 'diskværktøj'.

> Ok, men jeg skal vel også have noget så den defekte harddisk kan

Fx. en ekstern USB 2,5" boks til SATA diske...

> Hvor meget koster disse programmer? Vil helst ikke skulle smide flere
> tusinde i projektet; når jeg er usikker på om det overhovedet
> virker :s

både Diskwarrior og Datarescue er ikke just billige - ca. $80USd hhv.
$50USd...

Men kan du få disken monteret i en ekstern boks, kan du tage den med op
til mig, så kan jeg prøve, om jeg kan få så meget gang i den, at data
kan reddes over på anden medie. - Jeg har DiskWarrior 4.x.

Hvis jeg ellers læser din mailadresse rigtig, så bor jeg ikke så langt
væk..-) - så kontakt mig off-list på <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> eller
86136640, så vil jeg gerne prøve. - fjern _NOSPM_, hvis du mailer...

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 04-02-08 15:27

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-02-08 21:07

> [...]
>
> Hvor meget koster disse programmer? Vil helst ikke skulle smide flere
> tusinde i projektet; når jeg er usikker på om det overhovedet

Start med at se om disken vil tænde og spinde op. Min erfaring siger
mig at de vil de ikke såfremt der er tale om 80GB seagate fra 06.

Spinder den ikke op er der ingen grund til disse tools. Kan den spinde
op kan man normalt hive data ud med ditto såfremt man ikke forsøger at
browse rundt på disken med GUI programmer.

Fra : frederiksgade@gmail.~

Dato : 04-02-08 06:26

Ok,

Hvad skal jeg bruge af hardware for at sætte harddisken til min Mac?
Har downloadet Datarescue Evaluation... det må vel give en indikation
inden jeg køber?!

Mic

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-08 15:14

> [...]

> Hvad skal jeg bruge af hardware for at sætte harddisken til min Mac?
> Har downloadet Datarescue Evaluation... det må vel give en indikation

et SATA kabinet (firewire -> sata)

/thomas

Fra : N/A

Dato : 04-02-08 15:27

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 04-02-08 16:02

frederiksgade@gmail.com skrev:
> [...]
>
> Hvad skal jeg bruge af hardware for at sætte harddisken til min Mac?
> Har downloadet Datarescue Evaluation... det må vel give en indikation

Jeg vil tro at du kan klare det med denne fra Sandberg

http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=133-43

Den er billig og sælges mange steder, eller kan skaffes fra dag til dag.

Fra : N/A

Dato : 04-02-08 15:16

Fra : frederiksgade@gmail.~

Dato : 04-02-08 07:19

On 4 Feb., 15:13, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> et SATA kabinet (firewire -> sata)
>
> /thomas

Ok, hvor køber man sådan noget?

Fona, Elgiganten?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-02-08 15:27

frederiksgade@gmail.com wrote:

> Ok, hvor køber man sådan noget?
>
> Fona, Elgiganten?

Måske har Lavpriselektronik i Vesterbrogade en adapter fra SATA til USB
eller SATA til Firewire, så du ikke behøver at købe et kabinet til den.
- Ellers har Zitech i Vestergade ihvertfald 2,52 bokse til SATA diske...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-08 16:16

<frederiksgade@gmail.com> wrote:

> Fona forsøgte at koble sig på hendes Mac da den var i stykker gennem
> USB - men det virkede ikke havde de sagt, så det kunne ikke betale sig
> andet end at købe en ny computer?!!

Det lød som om de forsøgte at boote på maskinen gennem en ekstern
usb-harddisk.

Det kan bare ikke lade sig gøre. Prøv med firewire i stedet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-02-08 16:26

Per Rønne wrote:

> Det lød som om de forsøgte at boote på maskinen gennem en ekstern
> usb-harddisk.
>
> Det kan bare ikke lade sig gøre. Prøv med firewire i stedet.

Øh? - mig bekendt kan en MacBook da godt boote fra en USB disk...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-08 17:11

> Øh? - mig bekendt kan en MacBook da godt boote fra en USB disk...

Det må jeg da prøve af - ved lejlighed.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 07-02-08 01:14

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det må jeg da prøve af - ved lejlighed.

Fungerer fint her.

~

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-08 18:56

> Øh? - mig bekendt kan en MacBook da godt boote fra en USB disk...

alle intel maskiner kan boote fra usb ja ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-02-08 21:04

> [...]
>
> Fona forsøgte at koble sig på hendes Mac da den var i stykker gennem
> USB - men det virkede ikke havde de sagt, så det kunne ikke betale sig

Du skulle ikke bruge USB men firewire til det.

> Nu sidder jeg så med den gamle harddisk - og vil prøve at hente data
> ud af den... men hvor starter jeg?! Hvilket grej skal jeg bruge?

En USB eller firewire dims med sata interface.

Regn ikke med noget jeg har set en lang række seagate 80GB diske fra
sorte macbooks fra sommeren 06 som er stendøde uden advarsler. Og jeg
har kun fået data ud af en enkelt (heldigvis var det den vigtigste).

Som udgangspunkt kan de slet ikke spinde op.

Prøv evt tricket med at lægge disken i fryseren om se om du kan få
ligv i den.