|
| Pris på medicin? Fra : -= JF =- |
Dato : 02-02-08 01:09 |
|
Vi kom til at diskutere medicinpriser på arbejdet i dag:
Hvad er det egentlig der dikterer prisen på f.eks. piller?
Min nevø har fået foretaget en hjerneoperation, og kan ind i mellem få
nogle lammende hovedpine. Han har nogle piller der kan tage det værste -
til 80,- pr. pille!
En kollegas veninde fik for 25 år siden nogle piller pga.
celleforandringer i underlivet - til 200,- pr. stk!
Argumentet for de høje priser kunne være at der er kæmpe
udviklingsudgifter forbundet med at forske i medicinen, teste den
o.m.a., og netop disse piller sælges måske ikke i overvældende antal.
Det forklarer nemt hvorfor disse 'sjældne' piller er dyre, og
f.eks.Panodil ikke er så dyre. Men, så er der sådan noget som Viagra.
Det sælges svjv i sække og spandevis, og koster efter sigende en lille
hundredekronesseddel pr. stk. og så ryger ovenstående logik jo lidt i
vandet.
Kan nogen forklare forskellen?
--
Mvh. John
The only reason I would take up exercising is
so that I could hear heavy breathing again.
| |
Grev Dracula (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Grev Dracula |
Dato : 02-02-08 09:16 |
|
On Sat, 02 Feb 2008 01:09:21 +0100, -= JF =- <null@null.null> wrote:
>Vi kom til at diskutere medicinpriser på arbejdet i dag:
>Hvad er det egentlig der dikterer prisen på f.eks. piller?
>
>Min nevø har fået foretaget en hjerneoperation, og kan ind i mellem få
>nogle lammende hovedpine. Han har nogle piller der kan tage det værste -
>til 80,- pr. pille!
>
>En kollegas veninde fik for 25 år siden nogle piller pga.
>celleforandringer i underlivet - til 200,- pr. stk!
>
>Argumentet for de høje priser kunne være at der er kæmpe
>udviklingsudgifter forbundet med at forske i medicinen, teste den
>o.m.a., og netop disse piller sælges måske ikke i overvældende antal.
>Det forklarer nemt hvorfor disse 'sjældne' piller er dyre, og
>f.eks.Panodil ikke er så dyre. Men, så er der sådan noget som Viagra.
>
>Det sælges svjv i sække og spandevis, og koster efter sigende en lille
>hundredekronesseddel pr. stk. og så ryger ovenstående logik jo lidt i
>vandet.
>
>Kan nogen forklare forskellen?
Medicin er en vare lige som vaskepulver, og prisen fastsættes simpelt
hen efter, hvor meget markedet kan bære. Altså efter hvor meget
forbrugeren er villig til at betale for den pågældende medicin (ofte
sammenholdt med om det offentlige er villig til at yde tilskud og i så
fald hvor meget)
Når en medicinalvirksomhed har udviklet en ny medicin, har den som
regel patent på præparatet eller på fremstillingsmetoden i en årrække.
Herefter har andre lov til fremstille et identiske præparat på samme
måde og markedsføre det under et andet navn, der dog ofte ligger tæt
op af det originale præparats navn - Fx. Panodil - Pamol - Pinex.
Derfor kommer der først egentlig konkurrence på markedet efter udløbet
af patentet.
Medicinalvirksomheden skal derfor hente både sine
udviklingsomkostninger og den største det af sin fortjeneste på
medicinen inden for denne periode, og derfor er prisen højest i
begyndelsen.
Der er jo også en vis risiko for, at andre medicinalvirksomheder inden
for patentperioden kan udvikle en endnu bedre og endnu mere effektiv
medicin, og i så fald vil prisen på den første medicin jo omgående
rasle ned, hvis ikke den bliver helt umulig at sælge og derfor må
tages af markedet før beregnet.
| |
Michael Rasmussen (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Michael Rasmussen |
Dato : 02-02-08 11:56 |
|
On Sat, 02 Feb 2008 01:09:21 +0100, -= JF =- <null@null.null> wrote:
>Vi kom til at diskutere medicinpriser på arbejdet i dag:
>Hvad er det egentlig der dikterer prisen på f.eks. piller?
Spændende emne...
Det koster mange år og milliarder af kroner at komme fra den første
spæde ide om et nyt produkt og frem til et færdigt lægemiddel klar til
salg og markedsføring. Der er kun een til at betale den udgift:
brugerne af medicinen.
Lægemidler bliver typisk patentanmeldt. I den periode lægemidlet er
dækket af patentet kan udvikleren selv sætte prisen, og der henter man
sæ'følig udviklingsomkostningerne hjem. Men i samme øjeblik patentet
udløber melder konkurrenterne sig på banen, og så falder prisen
dramatisk til nærmest ingenting.
<mlr>
| |
|
|