MS Windows
briani 27239
Temporærfiler
Fra : Peter Vesth

Dato : 02-02-08 10:56

Hej gruppe

Jeg sidder og grubler over, hvad temporærfiler egentlig er til.

Er det et levn fra tidligere tider?

Min PC arbejder langsommere, hvis jeg ikke husker ofte at slette
temp.filer, og jeg har en hurtigere maskine når jeg har slettet.

Har temporærfiler en vigtig relevans i forhold til styresystemet,
browsere eller hvad?

Med venlig hilsen

Peter Vesth

Fra : Pico

Dato : 02-02-08 22:24

Peter Vesth wrote:
> [...]
> temp.filer, og jeg har en hurtigere maskine når jeg har slettet.
>
> Har temporærfiler en vigtig relevans i forhold til styresystemet,

Hvor mange temp filer har du da ?
Jeg har lige tjekket, har ca. 2,6 Mb og jeg ryder ikke op ret tit, måske 1
eller 2 gange i det år denne maskine har kørt dagligt.
Win skulle da selv sørge for at holde dem nede.
Jeg kan overhovedet ikke mærke forskel om jeg sletter eller ej.
--
MVH
Pico

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-02-08 23:00

Den 02-02-08 18.56 skrev Peter Vesth følgende:

> Jeg sidder og grubler over, hvad temporærfiler egentlig er til.

Det er filer som skal bruges midlertidigt. Fx i forbindelse med en
installation af et nyt program, eller som en lidt udvidet hukommelse i
browseren.

> Er det et levn fra tidligere tider?

Nej, de er stadig meget brugbare.

> Min PC arbejder langsommere, hvis jeg ikke husker ofte at slette
> temp.filer, og jeg har en hurtigere maskine når jeg har slettet.

Hvilket temp-filer drejer det sig om? Almindelige temp-filer påvirker
absolut ikke computerens hastighed. De fylder blot på harddisken (men
kan dog sekundært påvirke hastigheden pga. fragmentation).

> Har temporærfiler en vigtig relevans i forhold til styresystemet,
> browsere eller hvad?

De har ingen betydning for styresystemet. Browserne bruger midlertidige
filer, fordi det er hurtigere at hente filer fra harddisken end at
skulle hente dem fra internettet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.

Fra : Ole C

Dato : 02-02-08 23:22

Kim Ludvigsen skrev blandt andet:

> Det er filer som skal bruges midlertidigt. Fx i forbindelse med en
> installation af et nyt program, eller som en lidt udvidet hukommelse i
> browseren.

> Nej, de er stadig meget brugbare.

Men er det egentlig ikke sært, at Microsoft efter så mange år endnu ikke
har fundet ud af at lade Windows selv at fjerne de overflødige
temp-filer, men overlader det til tredieparts programmer.
Selv bruger jeg det udmærkede (gratis og danske) "Empty Temp Folders",
men jeg har mange gange fjernet flere hundrede Mb i temp-mapper på folks
maskiner.
Og selv om de ikke gør noget, så er der vel heller ikke ligefrem grund
til at gemme på affaldet

--
vh
Ole C

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 03-02-08 16:50

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> maskiner.
> Og selv om de ikke gør noget, så er der vel heller ikke ligefrem grund til

Hvad med Windows egen oprudningsprogram sletter det dem ikke?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.

Fra : Ole C

Dato : 03-02-08 18:47

Jørgen Nielsen skrev blandt andet:

> Hvad med Windows egen oprudningsprogram sletter det dem ikke?

Jo da - men det kræver så at man gør det manuelt.
Jeg mente en automatiseret oprydning, som den Empty Temp Folders
foretager hver gang Windows boot'er.
Det er jo det med det computeres evne til at kunne en hel del selv, der
gør dem så smarte.....

--
vh
Ole C

Fra : t.vang

Dato : 03-02-08 21:25

Ole C wrote:

> [...]
> foretager hver gang Windows boot'er.
> Det er jo det med det computeres evne til at kunne en hel del selv, der

Smarte og smarte.. Computere gør kun hvad de får besked på, endnu.. Som
f.eks. at smide midlertidige filer rundt omkring.

Kan vitterligt ikke forstå, hvordan/hvorfor temp filer bliver et problem?
Hvis du taler om temp. internet filer, så browser du sindsygt meget,
hvis du skal op over ti mb.. Og nok en del pr0n, antager jeg (???)..
Internet Explorer kan indstlles til ikke at lade filer ligge så længe,
endda at fjerne dem når du lukker browseren.

Windows' egen temp folder, skulle gerne blive ryddet, efterhånden som
div. programmer som har brugt foldere, er færdige. Her tænker jeg på
installations programmer o.lign.
Jeg har _aldrig_ oplevet, er der lå mere end nogle få mb derinde..

Forstår ikke hvorfor sådan et program bliver lavet.. Er det faktisk et
problem? I så fald, hvorfor? Hvad laver du med din maskine, siden der
ligger så meget "midlertidigt" på den? Og er du faktisk helt sikker på,
at det er pga. de filer, at din maskine suger bas?

Kan du/man ikke lave et sceduled task på Disc Cleanup?

t.vang

Fra : Ole C

Dato : 03-02-08 22:10

t.vang skrev blandt andet:

> Computere gør kun hvad de får besked på, endnu..
> Som f.eks. at smide midlertidige filer rundt omkring.

Ja - og det kan undre, at Microsoft ikke på det område er kommet videre
siden Windows 3.1, som er den første version jeg stiftede bekendtskab
med.

> Kan vitterligt ikke forstå, hvordan/hvorfor temp filer bliver et
> problem? Hvis du taler om temp. internet filer, så browser du
> sindsygt meget, hvis du skal op over ti mb..

Det er ikke internet-cachen jeg taler om.

> [...]
> installations programmer o.lign.
> Jeg har _aldrig_ oplevet, er der lå mere end nogle få mb derinde..

Du er da heldig så. Men jeg har som tidligere skrevet ofte set at der lå
mange hundrede Mb.
Det er vel også derfor at nogen har følt behov for et program som Empty
Temp Folders.

> Forstår ikke hvorfor sådan et program bliver lavet..

Se ovenfor.

> Er det faktisk et problem? I så fald, hvorfor?

Hvis man ikke er spildsamler, så er det et problem.

> Kan du/man ikke lave et sceduled task på Disc Cleanup?

Formodentlig. Jeg efterlyser blot at Microsoft gør det på et moderne
styresystem.

--
vh
Ole C

Fra : t.vang

Dato : 05-02-08 10:32

Ole C wrote:

> [...]
>
> Hvis man ikke er spildsamler, så er det et problem.

> Formodentlig. Jeg efterlyser blot at Microsoft gør det på et moderne

Jamen i følge ovenstående, kan jeg da godt forstå din efterlysning..
Måske de også vurderer at problemet at i koden som diversen programmører
skriver, og derfor ikke rigtig gider tage sig af det?
Og hvis der findes et program, som gør jobbet... Ingen grund til at
opfinde den dybe tallerken igen jo :)

Ja, jeg har så været heldig.. :) Måske de programmer jeg har
installeret, rydder ordenligt op efter sig.. Har heller ikke så meget
installeret. Kører mange programmer som ikke behøver en decideret
installation, men kører direkte fra .exe filen

t.vang

Fra : t.vang

Dato : 05-02-08 11:27

Ole C wrote:

> [...]
>
> Hvis man ikke er spildsamler, så er det et problem.

> Formodentlig. Jeg efterlyser blot at Microsoft gør det på et moderne

Faktisk meget sjovt, for jeg har tilsyneladende kigget på den forkerte
folder..
Så på C:\WINDOWS\Temp\ foldere - Og den fyldte 80.7 KB..
Ledte så lidt mere, og fandt C:\Documents and Settings\"bruger"\Local
Settings\Temp\ - Og ja hej, her var der så lidt mere i.. Helt præcist
350 MB..
Så godt ord igen, jeg gir' mig. Tager alt i mig igen! :D

Men føler mig stadig heldig! :)

t.vang

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-02-08 22:58

Peter Vesth skrev:

> Min PC arbejder langsommere, hvis jeg ikke husker ofte at slette
> temp.filer, og jeg har en hurtigere maskine når jeg har slettet.

Jeg har et batprogram der laver backup af mine arbejdsfiler (ved
dobbeltklik), og deri fjerner jeg og gendanner mappen Temp på
C-drevet.

   C:
   Cd \
   Rd /s /q Temp
   Md Temp

Yderligere har jeg rettet de globale miljøvariabler TEMP og TMP
til at henvise til denne mappe, og jeg har slettet de personlige
variabler med samme navn.

Da jeg kører backup mindst én gang om dagen, er min Temp-mappe
aldrig ret fuld.

IE's klatterier rundt omkring er ikke noget problem fordi Opera
er min primære browser. Jeg rydder op manuelt efter IE (vis de
dertil indrettede faneblade) når jeg kommer i tanker om det.

PS. Jeg ved ikke om Vista blokerer for sletning af Temp. Jeg
kører XP.

--
Bertel

Fra : t.vang

Dato : 05-02-08 10:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> dertil indrettede faneblade) når jeg kommer i tanker om det.
>
> PS. Jeg ved ikke om Vista blokerer for sletning af Temp. Jeg

Smart!

t.vang