OS X - nu uden Stuffit Expander
Fra : Steen

Dato : 01-02-08 00:46

Sad og gloede lidt i Leopard, og så til min overraskelse, at Stuffit
Expander ikke automatisk følger med (kan naturligvis bare hentes gratis
via Apple's hjemmeside).

Er der så noget tilsvarende i Leopard, der pakker ud i stedet for Stuffit?

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-08 01:29

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> via Apple's hjemmeside).
>
> Er der så noget tilsvarende i Leopard, der pakker ud i stedet for Stuffit?

Jaaah, det er der vist. Jeg har godt nok noget Stuffit liggende fra
gamle dage, men det ser ikke ud som om, det går i gang. Der er da også
menupunkter direkte i Finder, hvor man kan komprimere filer. I øvrigt er
man vist ved at være gået over til Zip-formatet selv på Mac.
Jeg fandt faktisk en omtale i Wikipedia med lidt historie og en
forklaring. Her er et lille uddrag:

"Until the 2005 release of Mac OS X v10.4 "Tiger", StuffIt Expander came
preloaded with the Macintosh operating system. Once the dominant archive
method on the Macintosh platform, StuffIt's removal from Tiger
underscores the Macintosh user base's recent move away from the format,
and towards the DMG and ZIP formats."

<http://en.wikipedia.org/wiki/StuffIt>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-08 02:08

Steen <isteen@gmail.com> wrote:
> Sad og gloede lidt i Leopard, og så til min overraskelse, at Stuffit
> Expander ikke automatisk følger med (kan naturligvis bare hentes gratis
> via Apple's hjemmeside).

Den fulgte heller ikke med i 10.4. imho er stuffit noget man bør
glemme alt om.

> Er der så noget tilsvarende i Leopard, der pakker ud i stedet for Stuffit?

pakker og pakker ud - "compress" emnet i Finders file-menu.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-02-08 02:28

Steen wrote:
> [...]
> via Apple's hjemmeside).
>
> Er der så noget tilsvarende i Leopard, der pakker ud i stedet for Stuffit?

Ikke udover den indbyggede zip/unzip funktion. - Den kan desværre ikke
åbne .sit og .sitx filer.

Vil du have noget, der både kan pakke i .sit og .sitx, skal du have fat
i en ældre StuffIt Standard ver. 9.x. Nyere ver. understøtter ikke
komprimering i .sit. Du kan hente den her. Den virker perfekt - også på
Leopard
ftp://ftp.allume.com/pub/archive/mac/StuffIt_Standard/stuffit_std_902_x_install.dmg

Hent så seneste ver. af stuffIt Expander ver. 12.x, Erstat den ver.
9.0.2 i stuffIt standard 9 mappen med StuffIt Expander 12.x. - så har du
et velfungerende komprimeringssystem...
ftp://ftp.allume.com/pub/archive/mac/StuffIt_Expander/stuffit_exp_1200_install.dmg

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-02-08 03:20

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> Leopard
> ftp://ftp.allume.com/pub/archive/mac/StuffIt_Standard/stuffit_std_902_x_install.dmg

Ups! der smuttede et par ord her "Nyere ver. understøtter ikke
komprimering i .sit" - Der skal stå "Nyere ver. understøtter ikke
komprimering i .sit - kun .sitx".

Fra : PeterBP

Dato : 01-02-08 06:42

> [...]

> via Apple's hjemmeside).
>
> Er der så noget tilsvarende i Leopard, der pakker ud i stedet for Stuffit?

Detmindser mig om nogt jeg ville spørge om-

hvad kan i anbefale af alternativer til StuffIt, buåde til udpakning og
"indpakning"? :)

--
regards , Peter B. P. http://macplanet.dk
Washington D.C.: District of Criminals

"I dont drink anymore... of course, i don't drink any less, either!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-02-08 12:49

PeterBP <ask@me.com> wrote:

> Detmindser mig om nogt jeg ville spørge om-
>
> hvad kan i anbefale af alternativer til StuffIt, buåde til udpakning og
> "indpakning"? :)

Den indbyggede zip funktion ?

Men hvorfor vil man zippe noget idag ?

/thomas

Fra : PeterBP

Dato : 01-02-08 12:56

> Den indbyggede zip funktion ?
>
> Men hvorfor vil man zippe noget idag ?
>
> /thomas

Den indbyggede Zip funktion i OS X skaber problemer på tværs af
platforme - jeg har delt ting med PC (win) brugere der siger at når de
endelig efter timers download, modtager mine zipfiler, så får de
beskeden at den er korrupt.

Apple'S BOMarchivehandler håndterer simpelthen ZIP forkert.

Og hvorfor man vil zippe?

Dels for at spare plads - et DVD diskbillede der pakkes ned til den
halve plads tager halve tid at overføre, samt at det altså ikke er hele
verden der er på hverken fiber eller adsl (kun storbysnuderne) - mange,
specielt i ødemarken (uanset om det er sverige, DK eller USA), eller
bare dem der ikke er med på de seneste IT-trends - sidder stadig på 56K
modem og ISDN - og der er kompression kritisk.

Så er der grunden at det er meget nemmere at sende en Zip fil en fx en
mappe med 1000 html eller .txt dokumenter.

Så er der igen kommunikationen - for dem der er på en forbrugstakseret
linie; fx. TDC's lavest udbud af ADSL koster 1 kr pr Megabyte - der vil
en fuld CD på 650 MB således koste 650 kr - kan man pakke det ned til
det halve, så er det 325 kr sparet.

Og så er der ting man kun sjældent bruger - pak dem ned og lad dem ligge
på backup disken, og tag dem frem igen når behovet viser sig. Lidt har
også ret, selvom 1 TB harddiske snart er standard for almindelige
forbrugere...

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-02-08 13:12

PeterBP wrote:

> [...]
> platforme - jeg har delt ting med PC (win) brugere der siger at når de
> endelig efter timers download, modtager mine zipfiler, så får de

Jeg har ret gode erfaringer med at zippe i terminalen.

Prøv det en gang, hvis du løber ind i problemer.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 01-02-08 18:40

> Jeg har ret gode erfaringer med at zippe i terminalen.

Hæ, hæ......

Terminalen?

Jeg er Macbruger af mange forskellige grunde, og én af dem er, at Apple
leverer et GUI, der klarer de forskellige detailler.

Så Terminal.app er ikke på tale, medmindre man er programmør, eller nørd
på anden vis.

Hvordan skulle man iøvrigt vide, hvordan man zip´er i Terminal.app?

> Prøv det en gang, hvis du løber ind i problemer.

Jeg er altid åben for andre løsningsforslag, så du kan måske formåes at
dele ud af din viden?

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-02-08 19:32

Morten Lind wrote:

> Hæ, hæ......
>
> Terminalen?

Ja ;)

> Jeg er Macbruger af mange forskellige grunde, og én af dem er, at Apple
> leverer et GUI, der klarer de forskellige detailler.

OS X's GUI er sjovt nok også en af grundene til, at jeg er Mac-bruger.

> Så Terminal.app er ikke på tale, medmindre man er programmør, eller nørd
> på anden vis.

Du er ikke nørd? Nogle ting er der desuden ikke GUI til eller de GUI'er
der findes er dårlige. At der findes et GUI, er jo heller ikke
ensbetydende med, at det er bedre/hurtigere at udføre det i GUI'et frem
for terminalen.

> Hvordan skulle man iøvrigt vide, hvordan man zip´er i Terminal.app?

Der er manualer til næsten al terminalvoodo gemt i OS X. Prøv 'man zip'
i terminalen.

> Jeg er altid åben for andre løsningsforslag, så du kan måske formåes at
> dele ud af din viden?

Hvis du vil zippe en mappe gøres det med noget i denne stil

#zip -r minzipfil.zip MinMappeSomSkalZippes/

Forklaringen findes i 'man zip' ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 01-02-08 19:57

> OS X's GUI er sjovt nok også en af grundene til, at jeg er Mac-bruger.

Godt

> [...]
> der findes er dårlige. At der findes et GUI, er jo heller ikke
> ensbetydende med, at det er bedre/hurtigere at udføre det i GUI'et frem

OSsuperbruger, ikke nørd. Med nørd mener jeg terminalsnask, som jeg kun
bruger, når det er tvingende nødvendigt, og kun efter grundig
instruktion fra nørder, jeg stoler på

Jeg venter gerne timevis på GUI, fremfor at se på Terminal app.

> Der er manualer til næsten al terminalvoodo gemt i OS X. Prøv 'man zip'
> i terminalen.

He, he.....du teaser

> Hvis du vil zippe en mappe gøres det med noget i denne stil
>
> #zip -r minzipfil.zip MinMappeSomSkalZippes/
>
> Forklaringen findes i 'man zip' ;)

Det er sødt af dig, jeg holder mig nok nu til Finder

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-02-08 15:55

PeterBP wrote:

> Detmindser mig om nogt jeg ville spørge om-
>
> hvad kan i anbefale af alternativer til StuffIt, buåde til udpakning og
> "indpakning"? :)

StuffIt Standard 12.x. - sagt med andre ord, - der er ikke noget
alternativ... OK, der er StuffIt Deluxe, men den kan godt give nogle
problemer både på Tiger og Leopard. Ytrer sig bl.a. i, at Finder quitter
og genstarter i regelmæssige intervaller.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 01-02-08 10:16

Fra : Steen

Dato : 01-02-08 10:16

On 2008-02-01 01:18:00 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> man vist ved at være gået over til Zip-formatet selv på Mac.
> Men prøv det da. Hent et eller andet på nettet og se, hvad der

Orv ja
Man kan komprimere direkte fra Finder - smart.
Jeg zippede et dokument, og dobbeltklikkede på zip-filen - og den blev
fint udpakket igen.
Det gik så stærkt, at jeg ikke nåede at hvad der egentligt udpakkede filen.

Jeg må finde en rar-fil et sted, og se om man osse kan pakke .rar ud!

Fra : Franz Berliner

Dato : 01-02-08 11:45

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Jeg må finde en rar-fil et sted, og se om man osse kan pakke .rar ud!

Ellers henter du bare den her:
http://www.unrarx.com/

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Søren Christensen

Dato : 01-02-08 16:58

On Fri, 01 Feb 2008 15:55:00 +0100, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> problemer både på Tiger og Leopard. Ytrer sig bl.a. i, at Finder quitter
> og genstarter i regelmæssige intervaller.

gzip / gunzip kombineret med tar på kommandolinjen er da heller ikke at
foragte -- sagde manden med linux-baggrund.

/søren