Kløe
Fra : Bjarne K.

Dato : 01-02-08 15:50

Lige pludselig fra den ene dag til den anden begyndte begge mine hunde
(laplændere) at klø sig meget. Det startede for ca. 2 mdr siden og de klør
sig til blods, hvis de ikke får nogle piller fra dyrlægen.

Pillerne hjælper som sagt, men det er selvfølgelig bedre at finde årsagen.
Indtil for ganske nylig er de blevet barfet, men for at finde årsagen, har
jeg midlertidig skiftet til et fastfodder. Da de blev barfet var det
grøntmix og kød + ben på skift. Samt vitaminpulver, hvidløgsolie og
fiskeolie.

Det skal lige siges, at de selvfølgelig som det første fik en loppekur (på
mistanke), og efterfølgende tests hos dyrlægen har ingenting vist, men de
klør sig alligevel.

Jeg har desuden gjort følgende for at se om det hjælper.

1. De kommer ikke mere med i stalden, hvor fårene og misserne holder til.
2. Når de er alene hjemme er de et sted uden gulvtæpper.
3. De går uden halsbånd. (ved ikke om der er noget der hedder
nikkelalergi blandt hunde
4. De får kun deres mad (Royal Kanin) og nogle alm godbidder (ben af hud
mm).

Der er ræve hvor vi bor, men dyrlægen mener ikke det kan være skab, idet der
ingen problemer er med pelsen mm. + mikroskopet intet viser.

Jeg mistænker selv husstøvmide allergi idet vi har gulvtæppe på nogle
værrelser og stuen, hvor de opholder sig sammen med os. Der bliver
selvfølgelig støvsuget jævnligt, men har læst at det skulle have ringe
effekt på miderne.

Jeg skal til kontrol hos dyrlægen snart, men det ville være rart at have
nogle forslag til ham om hvad det kunne være.
Har selv fundet lidt på nettet om et skab udbrud i Kbh i 2003, hvor der
tilsyneladende ikke var de normale symptomer.

Men er der andre der har været igennem nogen ligende og fundet en løsning ?

Bjarne K.

Fra : lh

Dato : 01-02-08 16:03

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilsyneladende ikke var de normale symptomer.
>
> Men er der andre der har været igennem nogen ligende og fundet en løsning

På trods af alt var min første tanke da skab - eller det kunne være det.
Allergi OG nikkelallergi kan det da også sagtens være, bare lidt underligt
de får det på en gang begge to.

lh

Fra : pwh

Dato : 01-02-08 16:50

Bjarne K., skrev:

> [...]
> blev barfet var det grøntmix og kød + ben på skift. Samt
> vitaminpulver, hvidløgsolie og fiskeolie.

Brugte du ikke også El-Kama som grøntmix, der er jo hvede i
som det ikke er alle hunde der tåler.
Mht kød ved jeg også at nogen hunde er allergiske overfor kylling.

Men jeg tror nu ikke rigtigt på at det er pgr foderet,
så skulle det da værer besynderligt at begge hunde lige
pludselig reagerer. Jeg har desværre ikke nogen gode forslag
til hvad det kan værer, har aldrig haft problemet med mine hunde.

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 01-02-08 18:04

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:zcHoj.52$6p5.42@news.get2net.dk...

> [...]
> pludselig reagerer. Jeg har desværre ikke nogen gode forslag
> til hvad det kan værer, har aldrig haft problemet med mine hunde.

Ja, det var El Kama jeg brugte. En af de andre ting, jeg kom til at tænke
på, var om de fik meget oksekød, og om det kunne være noget protein
forgiftning, men nu har de fået Royal Kanin til retriever i en uge uden at
det har hjulpet. Jeg burde jo nok have købt et alergi fodder, men de har
tidligere fået "Kanin" fodder uden at det har givet problemer

Kylling fik de også ret tit, men bare mærkeligt at de har kunnet tåle det i
flere måneder, og så lige pludselig bliver de begge overfølsomme. Dyhrlægen
bliver vist nødt til at lave nogle alergi tests mm..

Bjarne K.

Fra : Hm

Dato : 01-02-08 18:15

Siden begge hunde fik "kløe" samtidig, var min tanke Lopper, men det siger
du jo, at der er styr på, det ikke er.

Hanne/ som har prøvet at komme hjem med to hunde, som havde fået lopper.

Fra : pwh

Dato : 01-02-08 18:35

Bjarne K., skrev:
> [...]
> en uge uden at det har hjulpet. Jeg burde jo nok have købt et alergi
> fodder, men de har tidligere fået "Kanin" fodder uden at det har

For megen protein er bestemt ikke godt, jeg kunne da godt
forestille mig at det kunne give pelsproblemer.
Nævnte blot El-Kama da jeg ved nogen barfere undgår det netop
pgr der er hvede (gluten) i som kan give nogen hunde allergisk reaktion.

> [...]
> det i flere måneder, og så lige pludselig bliver de begge
> overfølsomme. Dyhrlægen bliver vist nødt til at lave nogle alergi

Tror som sagt heller ikke på foderet i første omgang da det
er begge hunde der er ramt, men jeg er altså ikke dyrelæge

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 01-02-08 22:34

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:%KIoj.58$dL6.3@news.get2net.dk...
> [...]
> Nævnte blot El-Kama da jeg ved nogen barfere undgår det netop
> pgr der er hvede (gluten) i som kan give nogen hunde allergisk reaktion.

Noget helt andet, nu vi taler om El-Kama. Min lokale fodder pusher, sælger
også hundefodder. De har noget tilsvarende El-Kama, som hedder Bio - Grønt
Mix.

Nogen der har prøvet det ?

Jeg er (var) glad nok for El-Kama, men det andet ligner det meget, og så
koster det kun 199,- for 15kg.

Bjarne K.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-02-08 07:40

"Bjarne K." <bjk@ost.ppp> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mix.
>
> Nogen der har prøvet det ?
>
> Jeg er (var) glad nok for El-Kama, men det andet ligner det meget, og så

jeg kender ikke lige bio-grønt mix, men har erfaringer med dandog`s
variation af grøntmix, og mage til tarveligt kopi-produkt..
Jeg ved at der er mange der har forsøgt sig pga. prisen, men det varer kun
kort, det er slet ikke samme kvalitet som el kama, slet ikke.
jeg har handlet med begge dele i sin tid som dyrehandler.

men hvis du mener bio-grønt er ok, så prøv det dog!
Der er også et andet mærke, men det er vist endnu dyrere end el kama, men
jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder.
At de ikke kan tåle hvede, jeg tror, at det hænger sammen med
forarbejdningen når det bliver til tørfoder, ligesom proteinerne som mange
hunde ligeledes bliver allergiske overfor.

Vores "husven", en hanboxer der har lidt af svær allergi, også hvede, og
støvmider kattehår, kattelopper, hø, græspollen osv. som var påvist, han får
el kama på 3. år nu, og der har ikke været nogen symptomer for andet end
kattelopperne.. (-;

du kunne også skrotte det tørrede grøntmix helt og prøve med rå grøntsager?.

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 02-02-08 09:55

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> At de ikke kan tåle hvede, jeg tror, at det hænger sammen med
> forarbejdningen når det bliver til tørfoder, ligesom proteinerne som
> mange hunde ligeledes bliver allergiske overfor.

Forarbejdningen af El-Kama fjerne vel ikke gluten

> du kunne også skrotte det tørrede grøntmix helt og prøve med rå
> grøntsager?.

Godt forslag Marie.
Det kunne så også værer at Bjarne skulle skærer lidt
ned på kødmængden, den har muligvis været for stor.
Du må linke til din egen opskrift på barffoder så
Bjarne kan læse hvordan det også kan gøres.

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 02-02-08 11:59

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:47a41031$0$99022$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> kort, det er slet ikke samme kvalitet som el kama, slet ikke.
> jeg har handlet med begge dele i sin tid som dyrehandler.

Har lige været i butikken, og det stod faktisk DanDog på posen, så det var
godt lige at få styr på det.

> [...]
> end kattelopperne.. (-;
>
> du kunne også skrotte det tørrede grøntmix helt og prøve med rå

Det vil jeg prøve, når jeg vender tilbage til barf.

Bjarne K.

Fra : pwh

Dato : 02-02-08 09:46

Bjarne K., skrev:
> [...]
> Bio - Grønt Mix.
>
> Nogen der har prøvet det ?
>
> Jeg er (var) glad nok for El-Kama, men det andet ligner det meget, og

Jeg synes også prisen for El-Kama er lige pebret nok,
så kan du fortælle mig om det der Bio - Grønt Mix er
noget vi andre kan købe og få leveret til døren.

/Jens

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 02-02-08 10:57

pwh:

> Jeg synes også prisen for El-Kama er lige pebret nok,
> så kan du fortælle mig om det der Bio - Grønt Mix er
> noget vi andre kan købe og få leveret til døren.

> /Jens

Jens, har du kigget ved Maxsø?
Det burde ikke være umuligt at komme til og fra for dig.
Jeg tror nok at de selv blander noget grøntmix.
Kai

Fra : pwh

Dato : 02-02-08 12:52

Fister Løgsovs, skrev:
> pwh:

> Jens, har du kigget ved Maxsø?

Jeg købte en pose ved dem da jeg startede op på barf,
kan så ikke lige huske hvilket mærke det var.
Men hundene brød sig ikke særligt om det.

> Det burde ikke være umuligt at komme til og fra for dig.
> Jeg tror nok at de selv blander noget grøntmix.

Jeg må chekke lidt bedre op på det næste gang jeg
kommer ned til dem, var der i tirsdags for at købe kød.
Jeg arbejder i den anden ende af Islevdalsvej,
så jeg kommer lige forbi på vej hjem

/Jens

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 02-02-08 13:23

Efter mange tanker skrev pwh:

> [...]

> kommer ned til dem, var der i tirsdags for at købe kød.
> Jeg arbejder i den anden ende af Islevdalsvej,

Samme her, i nr. 138.
Kai

Fra : pwh

Dato : 02-02-08 13:55

Fister Løgsovs, skrev:

> Samme her, i nr. 138.
> Kai

Verden er lille
Jeg arbejder på 25'ende år i nr 211.
hos Dameca som finmekaniker.

Du er så hos Brüsch kan jeg regne ud.
I har ikke tilfældigvis stadig Kjeld Jønsson ansat,
han er jo udlært hos os, du må hilse fra mig hvis i har

/Jens

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 02-02-08 14:16

pwh kom med denne ide:

> [...]

> Du er så hos Brüsch kan jeg regne ud.
> I har ikke tilfældigvis stadig Kjeld Jønsson ansat,
> han er jo udlært hos os, du må hilse fra mig hvis i har

Jo da, han er på forældreorlov i øjeblikket.
Maskinarbejder her, multiakser CNC-drej.
Kai

Fra : pwh

Dato : 02-02-08 14:33

Fister Løgsovs, skrev:
> pwh kom med denne ide:

> Jo da, han er på forældreorlov i øjeblikket.

En rigtig flink, men lidt speciel gut som jeg husker ham

> Maskinarbejder her, multiakser CNC-drej.

Jeg kører også mest CNC-drejning, CNC-fræsning keder mig.
Jeg kører pt mest med vores Mazak Integrex 200 med B-akse og sub,
den er udstyret med Kukarobot, så det er sjovt legetøj
Jeg er lige ved at kører vores nye Gibbs-Cam ind, det kører ud fra 3D-Models,
ret spændende at rode med.
Din chef har vist gennem Herstad en stående invitation til at se vores robot,
så må du plage om at komme med over så vi kan ryste hånd

/Jens

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 02-02-08 17:24

pwh forklarede den 02-02-2008:

> [...]

> Din chef har vist gennem Herstad en stående invitation til at se vores robot,
> så må du plage om at komme med over så vi kan ryste hånd

Jeg fik tilbudt robot for nylig, men afslog grundet maskinens dårlige
egenrengøring, men jeg vil da opfordre ham til at komme over og se din
robot.
Kai

Fra : pwh

Dato : 02-02-08 17:45

Fister Løgsovs, skrev:
> [...]
>
> Jeg fik tilbudt robot for nylig, men afslog grundet maskinens dårlige
> egenrengøring, men jeg vil da opfordre ham til at komme over og se din

Nu er vores Kuka altså ikke til salg
Det var Bent Piper fra Herstad der spurgte os om vi havde
noget imod at i kom over for at se hvilke muligheder der er
med en robot, og det er i da velkommende til.

Om det kan betale sig at investerer i robot kommer self helt an
på om man har manuelt arbejde nok til den.
Vi gav i sin tid ca 700.000kr for en ny Kuka med det hele,
den står og fodrer vores integrex med alt der ikke
kan laves af en Ø65 stang, den har også stangmagasin.

Ps.
Hvis i mangler et Ø32 FMB stangmagasin har vi et
stående som er pillet af en Schaublin som er skrottet.
Det kan i nok få til en billig penge.

Pps.
Jeg arbejder jo om søndagen også, og er der nok alene imorgen.
Skulle din luftetur falde forbi Dameca er du velkommen til at se værkstedet.
Du skal ind fra Sindalsvej, bare bank på porten så jeg vågner,
jeg er der fra kl 7 til kl 18. Bare tag hunden med.

/Jens (som vist er totalt OT nu)

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 02-02-08 19:03

Den 02-02-2008, skrev pwh:

> [...]

> Du skal ind fra Sindalsvej, bare bank på porten så jeg vågner,
> jeg er der fra kl 7 til kl 18. Bare tag hunden med.

Det kan godt være at du får 2 gæster med sammenlagt 6 ben (8 ben )
i morgen tidligt.
Kai

Fra : Bjarne K.

Dato : 02-02-08 12:01

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:z5Woj.8$xT1.5@news.get2net.dk...
> [...]
> så kan du fortælle mig om det der Bio - Grønt Mix er
> noget vi andre kan købe og få leveret til døren.

Det viste sig som sagt at være DanDogs, som Marie skriver ikke er et godt
produkt.

Bjarne K.

Fra : pwh

Dato : 02-02-08 12:54

Bjarne K., skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> wrote in message

> Det viste sig som sagt at være DanDogs, som Marie skriver ikke er et
> godt produkt.

Jeg kan se at Maxøe (hvor jeg køber kød) også sælger Bio - Grønt Mix,
tror det var det jeg prøvede i sin tid, det brød hundene sig ikke om.

/Jens