MS Windows
briani 27239
Udskiftning af Bundkort med XP-Pro
Fra : den rigtige fotograf

Dato : 01-02-08 19:23

hej

Er det muligt at skifte bundkort, når man har en XP pro og det ikke skulle
være en af de her, der kun passer til en enkelt maskine?

Mvh

Per

Fra : Pico

Dato : 02-02-08 00:12

den rigtige fotograf wrote:
> hej
>
> Er det muligt at skifte bundkort, når man har en XP pro og det ikke
> skulle være en af de her, der kun passer til en enkelt maskine?

Ja, du kan godt være heldig at XP starter op, eller du kan lave en
reperation af XP, bagefter skal du installerer driverne der følger med
bundkortet. Jeg har gjort det et par gange med godt resultat, nogen siger
det er noget jusk der aldrig kommer til at kørere ordentlig, det er ikke min
erfaring og i værste fald kan man da nyinstallere XP hvis det går galt.
--
MVH
Pico

Fra : Jens G

Dato : 02-02-08 08:03

On Sat, 2 Feb 2008 00:11:59 +0100, "Pico" <Selvestemig@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>erfaring og i værste fald kan man da nyinstallere XP hvis det går galt.

Man skal så være opmærksom på at alle windows opdateringer skal
installeres igen, og i den forbindelse er det vigtigt at få Hidden
Updates geninstalleret for at det kan lade sig gøre med de øvrige.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Peter Larsen

Dato : 02-02-08 08:43

Jens G wrote:

> Man skal så være opmærksom på at alle windows opdateringer skal
> installeres igen, og i den forbindelse er det vigtigt at få Hidden
> Updates geninstalleret for at det kan lade sig gøre med de øvrige.

Det var i NT4's tid at operativsystemet ikke kunne genkende servicepacks og
patches ved en repair og skulle have servicepack på igen, hver gang du havde
installeret noget fra den originale OS disk.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Jens G

Dato : 02-02-08 08:52

On Sat, 2 Feb 2008 08:42:55 +0100, "Peter Larsen"
<digilyd@hotmail.com> wrote:

>Det var i NT4's tid at operativsystemet ikke kunne genkende servicepacks og
>patches ved en repair og skulle have servicepack på igen, hver gang du havde
>installeret noget fra den originale OS disk.

Jeg har lige i denne uge udskiftet hardware i konens XP Home-SP2 PC,
og derefter kørt en repair. Den var ført tilbage til installations
CD'ens filer. Selv IE7 var skiftet ud med IE6.

85 updates ville ikke installeres, og det tog en rum tid før jeg fandt
ud af at det var pga Hidden Updates der skulle aktiveres.

Fra : jama

Dato : 02-02-08 11:47

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> 85 updates ville ikke installeres, og det tog en rum tid før jeg fandt
> ud af at det var pga Hidden Updates der skulle aktiveres.

Undskyld jeg spørger, men hvad er Hidden Updates? Er ikke lige med, det har
jeg ikke hørt om før, men man skal jo lære hele tiden og her er altså noget
jeg ikke kendte i forbindelse m. Windows update.
Mvh.Jama

Fra : Jens G

Dato : 02-02-08 12:00

On Sat, 2 Feb 2008 11:46:52 +0100, "jama" <nonspam@mail.com> wrote:

>Undskyld jeg spørger, men hvad er Hidden Updates? Er ikke lige med, det har
>jeg ikke hørt om før, men man skal jo lære hele tiden og her er altså noget
>jeg ikke kendte i forbindelse m. Windows update.

Det er syv opdateringer der er kommet til XP. Altså opdateringer som
ikke fremgår af listen over opdateringer.
http://www.computerworld.dk/art/41762?cid=2&q=Windows&a=cid&i=2&o=4&pos=5

Fra : Peter Larsen

Dato : 02-02-08 12:26

Jens G wrote:

> Jeg har lige i denne uge udskiftet hardware i konens XP Home-SP2 PC,
> og derefter kørt en repair. Den var ført tilbage til installations
> CD'ens filer. Selv IE7 var skiftet ud med IE6.

Det var dog interessant, tak skal du have, godt at vide!

> 85 updates ville ikke installeres, og det tog en rum tid før jeg fandt
> ud af at det var pga Hidden Updates der skulle aktiveres.

Jamen altså, så har jeg jo lært noget nyt. Fint.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : jama

Dato : 02-02-08 11:36

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er noget jusk der aldrig kommer til at kørere ordentlig, det er ikke
> min erfaring og i værste fald kan man da nyinstallere XP hvis det går

Jeg havde denne diskution m. Jesper Juul (Re: Packard Bell?)bærbar news "
16. januar 2008 08:01) som hævdede, det ikke kunne lade sig gøre da det var
to forskellige Bundkort med forskellige Driver, men jeg foreslog, at det ku
gøres på den måde, som du foreslår her, og jeg har da også prøvet det, enda
med et fint resultat.
Mvh.Jama

Fra : Jens G

Dato : 02-02-08 12:05

On Sat, 2 Feb 2008 11:35:51 +0100, "jama" <nonspam@mail.com> wrote:

> [...]
>gøres på den måde, som du foreslår her, og jeg har da også prøvet det, enda

Som det sidste inden man slukker computeren før hardwareskift, kan man
jo fjerne de allerede installerede drivere. Så bør der ikke komme
mismatch med driverne.
I min kones PC har jeg lige udskiftet et gammelt VIA baseret bundkort,
SB lydkort og NVidia grafikkort med et AMD baseret bundkort med
Realtek lyd og ATI grafik. Det voldte ikke problemer, selv om jeg
glemte at fjerne de gamle drivere inden hardwareudskiftningen.

Fra : Rado

Dato : 02-02-08 09:51

On Fri, 1 Feb 2008 19:23:00 +0100, "den rigtige fotograf"
<denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote:

>Er det muligt at skifte bundkort, når man har en XP pro og det ikke skulle
>være en af de her, der kun passer til en enkelt maskine?

Om ikke andet så kan Acronis Workstation med Universal Restore addon
gøre det.

http://www.acronis.com/enterprise/products/ATICW/

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 04-02-08 01:23

Hvad nu, hvis XP ikke er en OEM version, hvad gør man så, kan man bare
geninstallere den på en "ny maskine" altså med et nyt bundkort, og ellers
med det samme hardware til opstart?

Per

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-02-08 05:41

den rigtige fotograf wrote:

> Hvad nu, hvis XP ikke er en OEM version, hvad gør man så, kan man bare
> geninstallere den på en "ny maskine" altså med et nyt bundkort, og
> ellers med det samme hardware til opstart?

Det bør du kunne, men aktivering kan kræve et telefon-opkald.

> Per

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Rado

Dato : 04-02-08 09:01

On Mon, 4 Feb 2008 01:22:48 +0100, "den rigtige fotograf"
<denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote:

>Hvad nu, hvis XP ikke er en OEM version, hvad gør man så, kan man bare
>geninstallere den på en "ny maskine" altså med et nyt bundkort, og ellers
>med det samme hardware til opstart?

Du kan geninstallere en fuld version på en hvilken som helst maskine
eller hardwarekonfiguration, lige så mange gange du vil. Blot kun een
maskine ad gangen.

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 04-02-08 12:00

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan geninstallere en fuld version på en hvilken som helst maskine
> eller hardwarekonfiguration, lige så mange gange du vil. Blot kun een
> maskine ad gangen.

Ok mange tak for det, så er jeg bedre med

Per