Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ny FF-sensor fra Sony
Fra : Robert Piil

Dato : 30-01-08 10:47

http://www.popphoto.com/photonews/5080/sony-develops-full-frame-2481-megapixel-cmos-sensor.html

Så er hovedtrækkene vel også på plads for den næste nikon-topmodel.

--
Robert

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-01-08 12:21

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message
> http://www.popphoto.com/photonews/5080/sony-develops-full-frame-2481-megapixel-cmos-sensor.html
>
> Så er hovedtrækkene vel også på plads for den næste nikon-topmodel.

Det ser da interessant ud.
Knap 25 MPixel og godt 6 billeder pr. sekund lyder udemærket.
12 bit A/D konverter er derimod overraskende, givet at mange nye DSLR
modeller har 14 bit og de snakker om stort dynamik område og højt
signal/støj forhold.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Robert Piil

Dato : 30-01-08 12:29

Mogens Hansen skrev:

> [...]
> 12 bit A/D konverter er derimod overraskende, givet at mange nye DSLR
> modeller har 14 bit og de snakker om stort dynamik område og højt

Ja, de 12 bit er vel ikke helt up-to-date længere. Mht. snakken om stort
dynamikområde og højt signal/støjforhold, kunne man vel næsten ikke
forestille sig at de ville have sagt andet ved en produktpræsentation.

--
Robert

Fra : Robert Piil

Dato : 30-01-08 12:43

Robert Piil skrev:
> Mht. snakken om stort
> dynamikområde og højt signal/støjforhold, kunne man vel næsten ikke
> forestille sig at de ville have sagt andet ved en produktpræsentation.

Der kom lidt mere kød på udtalelsen på dpreview: "with lower noise than
other designs of similar pixel-pitch thanks to its “Column-Parallel A/D
Conversion Technique”"

Det lyder jo nærmest som noget de kan holdes op på.

--
Robert

Fra : HKJ

Dato : 30-01-08 15:48

Robert Piil wrote:

> Ja, de 12 bit er vel ikke helt up-to-date længere. Mht. snakken om stort
> dynamikområde og højt signal/støjforhold, kunne man vel næsten ikke
> forestille sig at de ville have sagt andet ved en produktpræsentation.

Nu er den sensor Nikon bruger i D300 også 12 bit ifølge Sony, så det kan
da være der findes en special 14 bit Nikon udgave med reduceret
framerate. Det med den reducerede framerate er en funktion af den måde
A/D converteren er lavet på (Ihvertfald på D300).

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-01-08 18:51

Mogens Hansen wrote:
> [...]
> 12 bit A/D konverter er derimod overraskende, givet at mange nye DSLR
> modeller har 14 bit og de snakker om stort dynamik område og højt

Signal/støj forholdet bør være godt. Den chip, der sidder i D2X har et
pixelareal på ca 30um2, og den nye FF fra Sony er på 35um2. Arealet er
altså lidt større, men da der samtidigt er sket en udvikling på
halvlederområdet, skulle det gerne se rigtig pænt ud. Helt samme lave
ISO støj, som D3, forventer jeg naturligvis ikke, da denne har et
pixelareal på ca 70um2. Mon ikke det ender på samme niveau som D300 ?

-tiden må vise det

Bo //

Fra : Per

Dato : 31-01-08 16:59

Der går vel min. 1 år inden der kommer kameraer med den?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-01-08 18:46

Per wrote:
> Der går vel min. 1 år inden der kommer kameraer med den?

Nej, udvikling af sådan een koster MANGE penge, og de skal hentes hjem.
Derfor skal produktionen starte så hurtigt, som praktisk muligt. Og man
producerer ikke til lager, men fordi der er kunder, der allerede har
lavet aftaler om at aftage dem. Een eller flere kamerafabrikanter har
uden tvivl været med i udviklingsforløbet, og er ved at designe kameraet
allerede nu. De første prototyper findes sikkert eet eller andet sted.

Mit gæt er at der fremvises produktionsklare kameraer allerede til
september.

Bo //

Fra : Anders Houmark

Dato : 31-01-08 23:52

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> De første prototyper findes sikkert eet eller andet sted.
>
> Mit gæt er at der fremvises produktionsklare kameraer allerede til

Efter hvad jeg har fået af vide, kommer Sony A900 (som den vist kommer til
at hedde) allerede på markedet i juni/juli.

Som jeg kunne forstå på min ven, forventer de ikke at sælge mange af disse
kamera. Jeg ved ikke om jeg må nævne tallet, eller om det er
"hemmeligt/internt", men det er ganske få kamera som de forventer at sælge,
endda over et længere stykke tid.
Jeg tror, at kameraet bliver ret dyrt, men sikkert også ret spændende, hvis
det kan fokusere.
Det giver nok også en anledning til at tænke, hvad en eventuel Nikon d3xs
kommer til at indeholde.. heh

Mvh Anders

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-01-08 20:55

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message
> http://www.popphoto.com/photonews/5080/sony-develops-full-frame-2481-megapixel-cmos-sensor.html
>
> Så er hovedtrækkene vel også på plads for den næste nikon-topmodel.

Der er lidt mere her
http://www.dpreview.com/news/0801/08013109sonypma.asp

Der kommer, ikke overraskende, en Sony full-frame topmodel i år.

Mere overraskende er at den får sensor-baseret billedstabilisering. Hvordan
mon de klarer at flytte sensorchippen nogle millimeter og samtidig være
inden for objektivets billedcirkel ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-01-08 21:00

Mogens Hansen wrote:

> Mere overraskende er at den får sensor-baseret billedstabilisering. Hvordan
> mon de klarer at flytte sensorchippen nogle millimeter og samtidig være
> inden for objektivets billedcirkel ?

Sensorbaseret stabilisering er en ren digital ting, der forskyder en
eller flere rækker/søjler.

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-01-08 21:24

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Sensorbaseret stabilisering er en ren digital ting, der forskyder en eller
> flere rækker/søjler.

Det er sensoren der bliver fysisk flyttes, se f.eks.
http://www.dpreview.com/reviews/KonicaMinolta7D/

Billedstabilisering på video kameraer kan virke rent digital, men så er det
de enkelte billeder der forskydes i forhold til hinanden. I den type
systemer er der ikke stabilisering på de enkelte billeder.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-02-08 15:53

Mogens Hansen wrote:
> [...]
> de enkelte billeder der forskydes i forhold til hinanden. I den type
> systemer er der ikke stabilisering på de enkelte billeder.

Tak for oplysningen, s¨lærte jeg det

Bo //

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-01-08 22:11

Mogens Hansen skrev i 47a22792$0$90271$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Mere overraskende er at den får sensor-baseret billedstabilisering.
> Hvordan mon de klarer at flytte sensorchippen nogle millimeter og
> samtidig være inden for objektivets billedcirkel ?

Hvis sensorchippen ligefrem skal flytte fler hele mm må fotografen have et
kraftigt anfald af dilerium Mon ikke der nærmere er tale om brøkdele af
mm.?

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-02-08 00:42

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Hvis sensorchippen ligefrem skal flytte fler hele mm må fotografen have et
> kraftigt anfald af dilerium Mon ikke der nærmere er tale om brøkdele
> af mm.?

Men det afhænger vel af brændvidden på optikken. Med en 500mm optik foran
skal der flyttes mere end med en 16mm.
Mvh,
Hans

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-02-08 10:29

Hans Kruse skrev i 47a25cc8$0$90267$14726298@news.sunsite.dk dette:
> "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Men det afhænger vel af brændvidden på optikken. Med en 500mm optik
> foran skal der flyttes mere end med en 16mm.

Så er det ikke en dileriker, men en fotograf med parkinsons syge, der er på
spil!
Jeg vil til enhver tid kunne holde en 500 mm så jeg ikke har rystelser på
halvdelen af billedfeltet eller mere. Med rystelser i den størrelsesorden må
det handle om et gyrostabiliseret ophæng. Mon ikke din D5 med en 500 mm
ville se flot ud i dette ophæng:
http://www.youtube.com/watch?v=Ws1cfEmqiZk

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-02-08 12:10

> [...]
> må det handle om et gyrostabiliseret ophæng. Mon ikke din D5 med en 500 mm

og det perfekte argument for at have IS indbygget i kanonen. Men spøg
til side, jeg mangler stadig at se nogen, der har afprøvet sensorflytning
til at stabilisere lange teler. Jeg sætter nu meget pris på at IS på den
lange tele giver et roligt søgerbillede, men der er da gode argumenter for
stabilisering i kameraet.
Mvh,
Hans

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-02-08 12:44

Jan Boegh skrev i 47a2e651$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk dette:
> [...]

Åh - jeg skal læse ordentligt. Jeg overså et lille 'end', hvilket ændrer
temmeligt meget på betydningen.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 01-02-08 09:54

> [...]

> Hvis sensorchippen ligefrem skal flytte fler hele mm må fotografen have et
> kraftigt anfald af dilerium Mon ikke der nærmere er tale om brøkdele

Så vidt jeg husker kan sensoren (på DSLR kameraer med sensorbaseret
billedstabilisering) flyttes nogle millimeter, og jeg undrede mig over det
var så meget da jeg læste det.
Desværre kan jeg ikke lige finde linket - mener det var på DPreview.

Har du nogen link eller anden form for viden om hvor meget sensoren faktisk
flyttes ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-02-08 11:57

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Har du nogen link eller anden form for viden om hvor meget sensoren
> faktisk flyttes ?

Det er ikke information om hvormeget sensoren faktisk kan flyttes, men et
overslag
http://alphatracks.com/archives/90
som siger ca. +-1mm lodret og +-1.5mm vandret for at opnå 5.5 "blænde"
stabilisering.

Jeg lavede et forsøg med min Canon 1Ds mkII full-frame (ligesom den kommende
Sony) og Canon 300/4.0L IS, som er opgivet til at have 2 "blænde" billed
stabilisering.
Det er nogenlunde muligt at holde den stille på 1/10 sek.
Når jeg slår billedstabilisering fra og tager et billede på 1/10 sek. bliver
"udtværingsbredden" ca. 0.5mm på sensoren, både horisontalt og vertikalt.
Det vil sige at et sensore baseret system skal flytte sensoren i
størrelsesordenen +-0.25mm for at stabilisere svarende til hvad der sidder i
en Canon 300/4.0L IS. For at få stabilisering svarende til nyere og bedre
IS/VR/OS systemer skal sensoren flyttes mere.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen