Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Uretfærdig afgift på CD-R &
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-07-01 13:16

Uretfærdig afgift på CD-R & CD-RW medier

Der må være mange i denne gruppe, der som mig bruger meget store mængder
CD-R & CD-RW medier til back-up og lagring af egne fotooptagelser, og
der er sikkert også mange der udstiller deres fotos på Internettet, og
dermed er udsat for, at deres billeder bliver ulovligt kopieret i et
eller andet omfang.

Vi skal nu gennem en helt urimlig afgift på blanke CD-R & CD-RW medier,
bidrage til at den musiske kulturelite kan sidde på deres flade røv, og
skumme endnu mere fløde.

Vi kan med hatten i hånden henvende os til CopyDan, og allernådigst
ansøge om fritagelse for afgift, forudsat vi indvilger i at underlægge
os et exstremt restriktivt kontrolsystem, hvor CopyDan har krav på at
komme på uanmeldt kontrolbesøg, og kontrollere hvor, hvordan og til hvad
vi bruger vores CD-R & CD-RW medier.

Og CopyDan kræver, at man skal indkøbe CD-R & CD-RW medierne igennem
særlige leverandører, som CopyDan har udvalgt og godkendt, den fri
konkurrence på pris og kvalitet er dermed sat ud af kraft.

CopyDan kræver også, at vi skal bruge tid og penge på at lave et
udførligt regnskab, over vores forbrug af CD-R & CD-RW medier, som vi
skal erlægge for CopyDan.

Nu må det dælme stoppe, og det er vist på tide, at nogen starter en
protestaktion, hvem vil være med til at lave og åbne en hjemmeside, hvor
vi kan indsamle protestskrivelser, der automatisk sendes til justits- og
kulturministeriet som e-mails.

Det kunne også være intersant at få indsamlet midler, så loven om afgift
på blanke CD-R & CD-RW medier kan blive prøvet ved Højsteret, for den
svarer reelt til, at dansk forfatterforening opkrævede en afgift på 5
kr. af hver pakke kopipapir der sælges, det kan jo bruges til at lave
kopier af deres bøger.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael

Dato : 15-07-01 13:18

In article <3B518998.CE8AFF9A@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> [...]
> svarer reelt til, at dansk forfatterforening opkrævede en afgift på 5
> kr. af hver pakke kopipapir der sælges, det kan jo bruges til at lave

Jeg kan da have interesse. Jeg er helt enig, og har før med STOR success
haft en "underskrifts" indsmaling kørerne på nettet, hvor resultatet var
over 8000 underskrifter på under en uge.

- Michael

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-07-01 13:37

> [...]
> svarer reelt til, at dansk forfatterforening opkrævede en afgift på 5
> kr. af hver pakke kopipapir der sælges, det kan jo bruges til at lave

Helt enig

Og her er det nok ikke nok at poste dette i news.fritid.foto da alle bruger
skrivebare cd´ere Ved nærmere eftertanke har ´du meget mere end ret... Det
er jo absolut blevet fremført i pressen, at det er en afgift pga.
piratkopiering af musik.. Men et cd media kan jo bruges til tonsvis af mere
fornuftigt arbejde...

Fra : hammerfest

Dato : 15-07-01 14:49

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b518e59$0$247$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

Det gør Copydan dan ren faktisk på fotokopier på undervisningsinsteder.
det er så vidt jeg husker 30 øre pr kopi. Så får I en kopi fra skolen om
jeres barns klasse så har I indirekte (kommunneskat) betalt til copydan.
Copydan har desværre fat i den lange ende men køb cder i udlandet eller på
nettet
jesper
jesper

Fra : Michael

Dato : 15-07-01 15:27

In article <78h47.412$cV4.3223@news.get2net.dk>,
jesper_outzen@hotmail.com says...

> [...]
> Copydan har desværre fat i den lange ende men køb cder i udlandet eller på

Ja, de gør det på UNDERVISNINGSSTEDER. Dvs. steder hvor man tager kopier
af copyright materiale. Der kan jeg fint se det fair i det. Men med
CD'er er det jo ALLE der bliver ramt, uanset hvad de bruger CD'er til.

Det kan ikke sammenlignes. Ved kopimaskinen er det kun "synderne" der
bliver ramt, ved CD'er er det ALLE der bliver ramt. Og rent faktisk
mener jeg at loven udtrykkeligt siger at man ikke må straffe uskyldige
mennesker, hvilket faktisk er hvad man gør med den nye FUCKED UP
ordning.

- Michael

Fra : voop@innocent.com

Dato : 16-07-01 11:03

Fra : Michael

Dato : 16-07-01 18:09

In article <Pine.LNX.4.21.0107161159090.360-100000@armada>,
voop@innocent.com says...

> Hvorfor er det mere "fair" end den med CD'erne?

Fordi du kan tage kopier en masse andre steder hvor du ikke skal betale
afgift. Med CD'erne betaler du afgift uanset hvor henne du køber dem.

- Michael

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-07-01 20:17

<voop@innocent.com> wrote in message
> On Sun, 15 Jul 2001, Michael wrote:

> Og hvis man på et universitet tager en kopi af en artikel eller
> afhandling, som man SELV har skrevet, eller hvis en lærer mangfoldiggør
> noget selvforfatteret undervisningsmateriale, så snupper Copy-Dan også en
> afgift herfra. (Men forfattere af akademiske publikationer, f.eks., får
> ikke del i Copy-Dan kagen, hvis andre skulle mangfoldiggøre dem).
>
> Hvorfor er det mere "fair" end den med CD'erne?

Rent faktisk _er_ der taget højde for at der kopieres ikke beskyttet
materiale. Copy-Dan peger (har i hvert fald gjort) en gang imellem skoler
ud, hvor man indsender en ekstra kopi af alt (et værre bøvl). Herved
fremkommer et forhold mellem beskyttet og ikke beskyttet materiale og
stk.prisen laves så der tages hensyn til fordelingen.
BTW: Jeg finder også CD-skatten afskyelig - i fremtiden køber jeg mine
skiver i udlandet. Eller så må jeg til at kopiere musik i stedet for at købe
det - så får jeg da noget for pengene!

mvh
Jan

Fra : Allan Olesen

Dato : 15-07-01 16:12

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Og her er det nok ikke nok at poste dette i news.fritid.foto da alle bruger
>skrivebare cd´ere

Du finder måske her i gruppen lidt flere, der bruger CD'er til
kopiering af noget, de selv har ophavsretten til. Det giver trods alt
lidt mere vægt bag ordene.

En protestaktion fra folkene i alt.dk.warez vil jo nok ikke være så
meget værd, selv om de sikkert bruger mange flere CD'er end os til
kopiering af noget, der ikke er musik.

Men jeg tvivler alvorligt på, at der vil komme noget som helst ud af
en aktion. Musikerne må have gjort et fænomenalt godt stykke
lobbyarbejde, når de som de eneste skal have penge fra salget af
CD-medier - som vel ellers primært bruges piratkopiering af software.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Aagaard

Dato : 15-07-01 15:46

> Uretfærdig afgift på CD-R & CD-RW medier

Jeg er helt enig i dit indlæg, Niels, men der må være en usenet gruppe som
egner sig bedre end denne her, og som ses af et meget større publikum. Hvis
du finder en sådan, vil det være en fornøjelse at bakke dig op der.

Med venlig hilsen
Aagaard

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 15-07-01 16:05

> Vi skal nu gennem en helt urimlig afgift på blanke CD-R & CD-RW medier,
> bidrage til at den musiske kulturelite kan sidde på deres flade røv, og
> skumme endnu mere fløde.

Man kan vel ikke komme udenom, at langt størstedelen af de blanke skiver
reelt set _bliver_ brugt til piratkopiering af musik. Derfor er afgiften
da hel ok, set fra mit synspunkt.

At det så for det fåtal af folk, der bruger cd'erne til at lagre deres
egne værker, bliver dyrere at anskaffe mediet, er der jo ikke rigtig
noget at gøre ved.

Mit råd: Gå straks i gang med at hamstre brændbare cd'er.

--
Jacob W. Jensen | Mit galleri:
web: http://jacobwaage.dk | -> http://boca.dk/galleri/

Fra : Allan Olesen

Dato : 15-07-01 19:12

"Jacob W. Jensen" <jensen@jacobwaage.dk> wrote:

>Man kan vel ikke komme udenom, at langt størstedelen af de blanke skiver
>reelt set _bliver_ brugt til piratkopiering af musik.

Gør de?

Mit gæt er, at størstedelen bruges til noget helt andet, og jeg har
dæleme lidt svært ved at forstå, at _musik_branchen skal have deres
indtægter fra piratkopiering af _software_.

Derudover er jeg enig med Aagaard i, at diskussionen bør rejses i en
anden gruppe.

Niels:
Kunne du ikke prøve at starte en ny tråd i f.eks. dk.forbruger?
Jeg gider ikke futte, for det har det med at slå en tråd noget så
grusomt i stykker.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-07-01 22:52

Allan Olesen wrote:

> [...]
> Kunne du ikke prøve at starte en ny tråd i f.eks. dk.forbruger?
> Jeg gider ikke futte, for det har det med at slå en tråd noget så

Nu var det ikke tanken at mit indlæg skulle føre til en lang og hed
debat i denne gruppe, og jeg ville heller ikke bruge gruppen til at
starte eller køre en kampagne, det er vi ligsom for få til.

Mit udgangspunktet er, at folk der arbejder med digitale billeder, har
et helt legalt behov for digital arkivering af store mængder data, og
derfor efterlyser jeg andre fotografer, som vil være med til at stable
et web-site og en kampagne på benene.

Og det skal jo være en nøje tilrettelagt kampagne, så den skal ikke
starte nu her midt i sommerferien, men vi skal jo have lidt tid til
forberedelserne, så derfor er det passende at vi går igang nu.

Det specielle er jo, at billeder bliver digitalt kopieret lige så
flittigt som musik, så det er faktisk lidt frækt, at vi skal have byrden
med afgiften, eller acceptere en mistænkliggørelse og kontrol.

Jeg bruger selv ca. 10 stk. CD-R om ugen, dels til arkivering og
back-up, og som transportmedie når jeg leverer filer ud af huset. Jeg
har drevet en momsregistreret grafisk og fotografisk virksomhed i 30 år,
derfor er det helt uacceptalbelt at jeg skal betale en afgift til en
privat organisation, og hvis jeg vil undgå afgiften, så skal jeg
acceptere at CopyDan vil snage i min virksomhed, og at CopyDan også vil
bestemme, hvor jeg kan indkøbe afgiftfrie medier.

Der er jo ikke tale om en særskat eller statsafgift, for så havde alle
erhversdrivende fået mulighed for en refusion via momsopgørelsen, og
derfor tror jeg faktisk, at afgiften er i strid med grundloven.

Nå men dem der vil gøre et stykke praktisk arbejde kan sende mig en
e-mail, så må vi jo se om der er nok manpower, så det kan blive til
andet og mere end snak.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren Bargmann

Dato : 16-07-01 21:54

Hmmm....syntes du det er OK? Jeg lever af at lave software, der tilfældigvis
også distribueres (og piratkopieres) på CD-Rom, men jeg får mig bekendt ikke
del i nogen afgifter. Men det kunne da være lækkert, men en "pirat-software"
afgift oveni. Og hvad med spil-firmaerne? Skal de ikke også have lidt?

/Søren B.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-07-01 22:10

"Søren Bargmann" wrote:

> [...]
> afgift oveni. Og hvad med spil-firmaerne? Skal de ikke også have lidt?

Enig - hvis der skal være en afgift, der kompenserer for den ulovlige
kopiering, så alle der er udsat for ulovlig kopiering have del i kagen.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-07-01 23:39

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Enig - hvis der skal være en afgift, der kompenserer for den ulovlige
>kopiering, så alle der er udsat for ulovlig kopiering have del i kagen.

Nu er det faktisk kun den lovlige kopiering, man har afgiftsbelagt.
Bemærk, at indførelsen af afgiften hang direkte sammen med
lovliggørelsen af digital musikkopiering til privat brug.

Niels, synes du ikke alligevel, at du skulle prøve at starte en tråd i
en gruppe, hvor diskussionen hører mere til? Jeg er helt syg efter at
diskutere det her emne, men helst i et andet forum, hvor det er mindre
off-topic.

Fra : Lyrik

Dato : 16-07-01 00:30

> Uretfærdig afgift på CD-R & CD-RW medier
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ud og brok dig på news:dk.politik

Jeg har været efter dem det sidste halve år, nu er loven vedtaget, fælden er
klappet. Og jeg har aldrig set danske afgifter blive ophævet.

Hilsen
Jens

Fra : Bo Armand Nielsen

Dato : 16-07-01 11:04

"Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> klappet. Og jeg har aldrig set danske afgifter blive ophævet.

--------------

Skal vi så til slut ikke sætte tingene mere i kog.
For musikbranchen har presset kulturministeren til at
nedsætte et udvalg, der skulle se om det var muligt at
pålægge Harddisk afgift. For det samme formåls skyld
som CD-R & CD-RW.
Nemli' så musikbranchen kunne få nogle lette afgiftskroner, ved bare at
sætte på deres flade !

Venlig bitter hilsen

Bo Armand
armand4@mail.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-07-01 19:19

"Bo Armand Nielsen" <armand4@mail.dk> wrote:

>For musikbranchen har presset kulturministeren til at
>nedsætte et udvalg, der skulle se om det var muligt at
>pålægge Harddisk afgift.

Det mest skræmmende er, at den slags afgifter tilsyneladende beregnes
af det antal minutters musik, det _er_muligt_ at lægge på det
pågældende medie - uanset hvor mange procent af de solgte medier, der
rent faktisk bruges til musikkopiering.

Afgiften pr. minut er f.eks. den samme for CD-medier som for
kassettebånd - uagtet at det sandsynligvis er en langt mindre andel af
CD-medierne, der bruges til musik.

(Men af en eller anden grund har man dog heldigvis ikke regnet
minutantallet for CD-medier med basis i mp3-formatet - ellers kunne et
CD-medie vel være kommet til at koste nogle hundrede kroner.)