/ Forside / Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Folkeskole
#NavnPoint
Nordsted1 3349
ans 2305
refi 1141
svendgive.. 1133
dova 890
frieda 840
hjkofoed 839
berpox 773
arne.jako.. 659
10  viviborgen 630
Folkeskolen fejler igen
Fra : Zeki


Dato : 03-01-08 16:44

Endnu et samfundsproblem som er "skolens skyld":

"Kropsstyrken er ikke god hos de unge danskere. For lidt idræt i danske
skoler, siger ekspert"

http://politiken.dk/tjek/dagligliv/sundhed/article452511.ece

Kuren: Idrætten skal (som mange andre ting og fag) opprioriteres i
Folkeskolen.



 
 
Kim2000 (03-01-2008)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 03-01-08 19:11


"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse
news:477d02e7$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Endnu et samfundsproblem som er "skolens skyld":
>
> "Kropsstyrken er ikke god hos de unge danskere. For lidt idræt i danske
> skoler, siger ekspert"
>
> http://politiken.dk/tjek/dagligliv/sundhed/article452511.ece
>
> Kuren: Idrætten skal (som mange andre ting og fag) opprioriteres i
> Folkeskolen.
>

Så flere idrætstimer, flere dansktimer, flere matematiktimer, flere
biologitimer, flere fysiktimer. Gad vide hvor mange timer eleverne skal gå i
skole om dagen?



Henning Sørensen (03-01-2008)
Kommentar
Fra : Henning Sørensen


Dato : 03-01-08 21:41

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
news:477d259e$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>
> Så flere idrætstimer, flere dansktimer, flere matematiktimer, flere
> biologitimer, flere fysiktimer. Gad vide hvor mange timer eleverne skal gå
> i skole om dagen?

Vi kunne starte med de timer de laver lektier.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/10/17/104817.htm

Idræt hver dag skulle efter sigende være godt for indlæringen, omend det
diskuteres hvorfor, men det kræver naturligvis nogle flere timer.
http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=39915
http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=39914

Eleverne kunne f.eks. gå i skole i 8 timer fra 09 til 17.
Måske ville 7 timer fra 10 til 17 være endnu bedre.
Og naturligvis en times middagspause med et sundt måltid mad og afslapning.

/Henning.


Kim2000 (03-01-2008)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 03-01-08 23:45


"Henning Sørensen" <hkks@news.dk> skrev i en meddelelse
news:477d4879$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
> news:477d259e$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>
>> Så flere idrætstimer, flere dansktimer, flere matematiktimer, flere
>> biologitimer, flere fysiktimer. Gad vide hvor mange timer eleverne skal
>> gå i skole om dagen?
>
> Vi kunne starte med de timer de laver lektier.
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/10/17/104817.htm

Jeg er ikke tilhænger af lektier, men omvendt har vi elever der intet laver
i skolen, ikke laver lektier, har 20-40 fraværsdage på et år og bagefter
stiller forældrene sig op og ikke kan forstå at de klarer en prøve
dårligt....


>
> Idræt hver dag skulle efter sigende være godt for indlæringen, omend det
> diskuteres hvorfor, men det kræver naturligvis nogle flere timer.
> http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=39915
> http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=39914
>

Idræt eller motorisk træning er godt for læringen, husk der er forskel
mellem indlæring og læring.


>Børrne kunne f.eks. gå i skole i 8 timer fra 09 til 17.
> Måske ville 7 timer fra 10 til 17 være endnu bedre.
> Og naturligvis en times middagspause med et sundt måltid mad og
> afslapning.
>

Jeg mener forslaget om helhedsskolen strander på timer, og hvordan dagen i
så fald skal tilrettelægges. Der er vel ingen der forventer at hverken et
barn eller voksen skal sidde på en stol og lave opgaver fra 10-17. For mange
ville det iøvrigt betyde de var på skolen fra kl. 6-17 pga. forældrenes
arbejde.

Jeg ved jeg lige nu underviser omkring 25-26 timer om ugen og skal dette
ændres til fx 30, så er der nogle andre opgaver som skal falde bort, og det
er en svær nød at knække. Endelig ville det også betyde at der skulle
ansættes flere lærere, og lærere er dyrere end pædagoger, dermed falder en
stor del af lysten bort fra kommunernes side.

På en eller anden måde er det dog YNKELIGT at man siden Nyrups tid har lavet
den ene efter den anden undersøgelse der klart og entydigt fremviser at
korrekt skolemad væsentlig øger læringen, til trods for det, så sker der
intet andet end nogle flere forsøg, flere rapporter, mere papirnusseri og
ingen mad. Det er det absolut nemmeste sted at gøre noget, og
dokumentationen er mere end rigelig.

mvh
Kim
--
På DaMat er der masser af gratis hæfter
Din Computer 47 er udkommet 16. december og er gratis
Bundet af Fornuften er udkommet til 189,- kr.
www.damat.dk



Henning Sørensen (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Henning Sørensen


Dato : 04-01-08 01:27

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
news:477d65b4$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Henning Sørensen" <hkks@news.dk> skrev i en meddelelse
> news:477d4879$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
>> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
>> news:477d259e$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>>
>>> Så flere idrætstimer, flere dansktimer, flere matematiktimer, flere
>>> biologitimer, flere fysiktimer. Gad vide hvor mange timer eleverne skal
>>> gå i skole om dagen?
>>
>> Vi kunne starte med de timer de laver lektier.
>> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/10/17/104817.htm
>
> Jeg er ikke tilhænger af lektier, men omvendt har vi elever der intet
> laver i skolen, ikke laver lektier, har 20-40 fraværsdage på et år og
> bagefter stiller forældrene sig op og ikke kan forstå at de klarer en
> prøve dårligt....

Endnu en grund til at afskaffe lektier, og istedet bruge (mere)
undervisningstid på dybde.

>
>
>>
>> Idræt hver dag skulle efter sigende være godt for indlæringen, omend det
>> diskuteres hvorfor, men det kræver naturligvis nogle flere timer.
>> http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=39915
>> http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=39914
>>
>
> Idræt eller motorisk træning er godt for læringen, husk der er forskel
> mellem indlæring og læring.

Uanset - hvis eleverne er motiverede opnår de større kompetencer og viden.

>
>
>>Børrne kunne f.eks. gå i skole i 8 timer fra 09 til 17.
>> Måske ville 7 timer fra 10 til 17 være endnu bedre.
>> Og naturligvis en times middagspause med et sundt måltid mad og
>> afslapning.
>>
>
> Jeg mener forslaget om helhedsskolen strander på timer, og hvordan dagen i
> så fald skal tilrettelægges. Der er vel ingen der forventer at hverken et
> barn eller voksen skal sidde på en stol og lave opgaver fra 10-17. For
> mange ville det iøvrigt betyde de var på skolen fra kl. 6-17 pga.
> forældrenes arbejde.

Hvis skolen blev ændret og dagen var 7-8 timer, burde der være 1 times
middagspause, med mulighed for powernap, desuden skal eleverne op af stolene
10 minutter i timen og bevæge sig lidt.

>
> Jeg ved jeg lige nu underviser omkring 25-26 timer om ugen og skal dette
> ændres til fx 30, så er der nogle andre opgaver som skal falde bort, og
> det er en svær nød at knække. Endelig ville det også betyde at der skulle
> ansættes flere lærere, og lærere er dyrere end pædagoger, dermed falder en
> stor del af lysten bort fra kommunernes side.

Det burde være muligt at indrette dagen, således at læreren har mulighed for
at lave forberedelse og forældrekontakt - evt med en ugentlig flex-dag til
19. Eneste tid ud over skole-arbejds-dagen burde være lejrskole ophold etc.

>
> På en eller anden måde er det dog YNKELIGT at man siden Nyrups tid har
> lavet den ene efter den anden undersøgelse der klart og entydigt fremviser
> at korrekt skolemad væsentlig øger læringen, til trods for det, så sker
> der intet andet end nogle flere forsøg, flere rapporter, mere papirnusseri
> og ingen mad. Det er det absolut nemmeste sted at gøre noget, og
> dokumentationen er mere end rigelig.

Åh jo - jeg er helt enig!

>
> mvh
> Kim

/Henning.


Peter Knutsen (06-01-2008)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 06-01-08 00:50

Henning Sørensen wrote:
> Eleverne kunne f.eks. gå i skole i 8 timer fra 09 til 17.
> Måske ville 7 timer fra 10 til 17 være endnu bedre.

Hvad med 11 til 18? Især teenagere har jo af biologiske grunde en
udpræget B-menneskeagtig døgnrytme, et faktum som samfundet i
fuldstændig hysterisk grad nægter at anerkende.

> Og naturligvis en times middagspause med et sundt måltid mad og afslapning.

Og to kortere pauser med frugt og lidt mælk.

Men jo længere man gør skoledagen, i jo højere grad er man forpligtet
til at efterstræbe at skolen rent faktisk er et rart sted at være, for
alle. Også socialt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Peter Knutsen (06-01-2008)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 06-01-08 00:48

Kim2000 wrote:
> "Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse
[...]
>>Kuren: Idrætten skal (som mange andre ting og fag) opprioriteres i
>>Folkeskolen.
>
> Så flere idrætstimer, flere dansktimer, flere matematiktimer, flere
> biologitimer, flere fysiktimer. Gad vide hvor mange timer eleverne skal gå i
> skole om dagen?

Man kunne jo starte med flere idrætstimer, og så se om det har en
målbart gavnlig effekt på præstationen i de boglige fag.

Desuden burde man i langt højere grad lade eleverne vælge, hvad for
noget idræt de gerne vil have. Det er klart at de i første omgang skal
introduceres til all sportsgrene, i de yngste klasser, men derefter vil
meget være vundet hvis man i hver idrætstime giver hver enkelt elev
valget mellem flere forskellige sportsgrene. Deltagelsesgraden og
sportsglæden bliver langt større.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste