Jeg har netop læst følgende artikel i Erhverv På Nettet:
http://epn.dk/erhverv_samfund/article1185907.ece
VISMÆND: HJÆLP INDVANDRERE MERE
Hvor der bl.a. står:
"Vismændene anbefaler samtidig, at svage elever tibydes systematisk
lektiehjælp efter skoletid for at hjælpe de elever, hvor forældrene
har svært ved at hjælpe med lektierne. Det er især indvandrerforældre,
der har mangelfulde danskkundskaber, som har vanskeligheder med at
tilbyde deres børn lektiehjælp.
Jeg vil gerne sige følgende:
(1) For et par uger siden fik vi at vide, at en amerikansk
undersøgelse viste, at det var ligegyldigt med lektier. Så kan det
også være ligegyldigt med lektiehjælp.
(2) Hvis eleverne ikke kan klare lektierne, er det ikke nødvendigvis
fordi de er svage. Det kan også være fordi undervisningen i skolen er
svag.
(3) Det kan ikke være rigtigt, at børn skal gå i skole to gange om
dagen. Det er det, der sker med lektiehjælp.
(4) His man mener, at forældrene kan hjælpe med lektierne, så kan
forældrene også undervise. Det er jo i virkeligheden det, de gør, når
de yder "lektiehjælp". Hvorfor så ikke droppe skoleundervisningen og
helt og lade forældrene undervise?
(5) Burde forældrene ikke modtage betaling fra kommunen, hvis de skal
udføre arbejde, som i virkeligheden er skolelærerens arbejde?
Bent