Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Neat image
Fra : Jesper

Dato : 27-01-08 00:24

Hej.

Jeg har netop købt PSE6 og vil lige høre om et program som Neat Image også
er noget jeg bør investere i - eller kan PSE6 udføre samme opgave?

Min umiddelbare ""fornemmelse er, at PSE6 ikke kan det som Neat Image kan...

Hvad er jeres erfaringer med Neat image?

Mvh

Jesper

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-01-08 13:48

"Jesper" <christop@post1.dknet**.dk> wrote in message
> Hej.
>
> Jeg har netop købt PSE6 og vil lige høre om et program som Neat Image også
> er noget jeg bør investere i - eller kan PSE6 udføre samme opgave?

Nej PSE6 har ikke noget, der ligner 3rd part støjreduktionsplugins til PS og
PSE. Jeg har Noise Ninja, som er på linje med Neat Image, men bruger det kun
sjældent. ACR, som findes i både Lightroom, PS CS3 og PSE6 har efter min
mening en udmærket støjreduktion, som har behersket virkning og lader
detaljer stå pænt. Jeg beholder den normalt på default 25, da jeg ikke kan
se forskel i detaljer på 0 og 25. Skruer man højere op til f.eks. 50, så kan
det ses. Her taler jeg om color noise. Luminance rører jeg aldrig ved. Det
er så billeder fra 5D. For billeder fra 20D og 10D har jeg ofte brugt Noise
Ninja på højrere ISO værdier.

> Min umiddelbare ""fornemmelse er, at PSE6 ikke kan det som Neat Image
> kan...

Rigtigt.

> Hvad er jeres erfaringer med Neat image?

Har ikke erfaringer med Neat Image udover en enkelt test på en trial
version. Jeg kunne ikke umiddelbart se nogen forskel ift. Noise Ninja. Noise
Ninja har profiler for hver ISO værdi for et stort antal kamera typer. Det
jeg har imod støjredeuktionssoftware er den fjernelse af detaljer, der sker.
Hellere lidt støj end fjernelse af detaljer. Som eksempel
http://www.pbase.com/hkruse/image/89520466/original kun kørt igennem
Lightroom med default ACR color noise og luminance 0. Jeg har åbnet samme
billede i PSE6 og det ser nøjagtigt ligedan ud. Her er så det samme billeder
kørt igennem Noise Ninja ned filteret for Canon 5D og iso 1600
http://www.pbase.com/hkruse/image/90447631/original. Man kan her se, hvordan
detaljer er fjernet. Se f.eks. på kinden af moderen og på bænken. Det syner
måske ikke af meget, men det ses klart på et print.

Som nævnt bruger jeg hellere at øge color noise reduktionen i ACR end at
bruge Noise Ninja, hvis der ikke er meget støj. Hvis der er betydeligt mere
støj end i dette eksempel, så bruger jeg Noise Ninja med profilen for den
givne iso-værdi. Så mit råd er, at eksperimentere lidt mere med color noise
i raw konverteringen i PSE6.
Mvh,
Hans

Fra : Jesper

Dato : 27-01-08 20:15

> [...]
> den givne iso-værdi. Så mit råd er, at eksperimentere lidt mere med color

Hej Hans.

Jeg siger tak for endnu et meget grundigt svar...

mvh

Jesper

Fra : Gert Nielsen

Dato : 27-01-08 17:49

"Jesper" <christop@post1.dknet**.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan...
>
> Hvad er jeres erfaringer med Neat image?

Neat Image er et glimrende program, specielt hvis man downloader
kameraspecifikke profiler.
Nest Image er gratis, så der er ikke tale om den store investering

Jeg har brugt det en del med Nikon D70 og D200. Som Hans skriver, er der i
de nyeste rawkonvertere en glimrende støjundertrykkelse. Med Phase one og
Lightroom er der sjældent behov for ekstra behandling.

Husk at downloade profiler for netop dit kamera, og Net Image er en meget
stor hjælp.
Gert

Fra : Robert Piil

Dato : 27-01-08 21:41

Gert Nielsen skrev:

> Neat Image er et glimrende program, specielt hvis man downloader
> kameraspecifikke profiler.
> Nest Image er gratis, så der er ikke tale om den store investering

Øh, det koster da penge?

http://www.neatimage.com/purchase.html

Robert Piil

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-01-08 18:12

Jesper skrev:
> [...]
>
> Min umiddelbare ""fornemmelse er, at PSE6 ikke kan det som Neat Image kan...
>
> Hvad er jeres erfaringer med Neat image?

Da jeg for et par år siden prøvede N.I., var det laaangsomt, hvorfor det
blev Noise Ninja for mig. Den laver selv (hvis man ønsker) en støj
profil man kan gemme, men billeder er forskellige og det går hurtigt, så
jeg laver en profil hver gang jeg benytter NN

--

http://olelarsen.eu/82/index.html

Fra : Jesper

Dato : 27-01-08 20:45

> [...]
> kan...
>
> Hvad er jeres erfaringer med Neat image?

Tak for alle indlæggene.

Mvh

Jesper

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-01-08 21:19

Jesper wrote:

> Hvad er jeres erfaringer med Neat image?

Jeg har den holdning, at man slet ikke skal bruge Neat image og Noise
Ninja, der er nemlig en tendes til, at man kommer til at overdriver
støjreduktionen, så den udglatter stoflighed og overfladestrukturer.

De mest grelle eksempler jeg har set, er modelfotos hvor modellernes hud
ligner marcipan...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Gunnar Laurhammer

Dato : 28-01-08 22:37

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
> støjreduktionen, så den udglatter stoflighed og overfladestrukturer.
>
> De mest grelle eksempler jeg har set, er modelfotos hvor modellernes hud

Jeg tror ikke det er den type programmer (Noice Ninja, Neat Image, Noisware)
som blir brukt for å skape den effekten du snakker om NRE. De fleste som
driver modellfotografering bruker filter som Imagenomic's Portraiture for å
få den effekten.
Om bildet i tillegg er tatt med en 9600Ws ringblitz, så sier det meste seg
selv :)

Jeg er forøvrig enig med deg at det skal utrolig lite til før man overdriver
effekten av slike filter, og resultatet blir elendig. Noice reducing sotware
er glimrende, om de blir brukt rett, men det er til dags dato ikke laget
noen slike filter som klarer å ta vare på alle detaljene.

mvh
Gunnar Laurhammer

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-01-08 07:28

Gunnar Laurhammer skrev:
> [...]
> er glimrende, om de blir brukt rett, men det er til dags dato ikke laget
> noen slike filter som klarer å ta vare på alle detaljene.

Ethvert værktøj, selv en neglefil, kan fejlanvendes/misbruges. Det gør
imidlertid ikke værktøjet, men håndværkeren, ringere.
--

http://olelarsen.eu/82/index.html

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-01-08 16:15

Ole Larsen wrote:

> Ethvert værktøj, selv en neglefil, kan fejlanvendes/misbruges. Det gør
> imidlertid ikke værktøjet, men håndværkeren, ringere.

Det synspunkt køber jeg ikke, for problemet er, at Neat image og Noise
Ninja udgiver sig for at være software, som kan fjerne ISO-støj i
digitale billeder, men sandhedden er, at selv ved moderat brug af disse
"værktøjer" ryger der en hel masse tegning med i købet, og det helt store
problem er, at de fleste overdriver brugen af disse "værktøjer"...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 29-01-08 16:38

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [klip] og det helt store
> problem er, at de fleste overdriver brugen af disse "værktøjer"...

Hvilket lige præcis er det Ole skriver, man kan vel ikke klandre
NeatImage o.lign, at brugerne overdiver/fejlbetjener.

--
Don't waste space

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-01-08 16:41

Thomas Corell wrote:

> Hvilket lige præcis er det Ole skriver, man kan vel ikke klandre
> NeatImage o.lign, at brugerne overdiver/fejlbetjener.

Jeg skriver også, at Neat image og Noise Ninja udgiver sig for at være

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-01-08 17:08

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Det synspunkt køber jeg ikke,

Det havde jeg bestemt heller ikke forventet. Jeg mangler endnu at opleve
dig erkende en fejltagelse eller blot gyldighed af andres synspunkt.

> [...]
> "værktøjer" ryger der en hel masse tegning med i købet, og det helt
> store problem er, at de fleste overdriver brugen af disse "værktøjer"...

De ikke blot foregiver at de fjerner støj, de gør det/kan gøre det.
Men de påstår ikke at det ikke kan have omkostninger hvis der overdrives.

--

http://olelarsen.eu/82/index.html

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-01-08 20:21

On Mon, 28 Jan 2008 21:18:37 +0100, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg har den holdning, at man slet ikke skal bruge Neat image og Noise
> Ninja, der er nemlig en tendes til, at man kommer til at overdriver
> støjreduktionen, så den udglatter stoflighed og overfladestrukturer.

Tja - enhver billedbehandling er vel i princippet et kompromis, med gevinst
og tab. Jeg har Neat Image på maskinen her, men har stort set ikke brugt
det, så jeg véd ikke hvor meget det adskiller sig fra andre
billedredigeringer. Men problemet ligger vel mere hos fotografen end i
softwaren.

http://huse-i-naestved.dk