Hund og babys første møde
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-01-08 14:50

Hej

Som det måske allerede er nogen bekendt, så står vi jo overfor en
to-benet familieforøgelse inden for de næste måneder. (Termin 9.
marts)

Vi har arrangeret pasning af Siri mens vi er på hospitalet og vi har
tænkt os, at tage en stofble eller noget tilsvarende med, som barnet
kan ligge ved/med/på de første par dage. Den skal så hjem til Siri, så
hun kan lugte til den.

Men når så både barn og Siri skal hjem, hvem skal vi så lade komme
hjem først? Er det mest hensigtsmæssigt at Siri kommer hjem og finder
barnet i huset eller at vi kommer hjem til Siri med barnet?

Og for dem som ikke lige har hørt om Siri, så er hun en
newfoundlænder, som aldrig har vist den mindste tegn på dominans eller
aggresivitet.

Mvh Trine

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 25-01-08 15:09

> [...]
>
> Og for dem som ikke lige har hørt om Siri, så er hun en
> newfoundlænder, som aldrig har vist den mindste tegn på dominans eller

Hej Trine

det er en rigtig god idé med stofbleen, så Siri vænner sig til den lilles
lugt/duft.

Jeg tror, jeg ville vælge at komme hjem til Siri med barnet, og så bruge den
første tid - nogle minutter - på, at du, der jo har været væk fra hjemmet,
hilser godt og grundigt på Siri med de velkomstritualer, som I nu plejer at
have.
Når det så er gjort, ville jeg sætte liften med barnet ned på gulvet og tage
dynen af, så Siri kan snuse godt og grundigt til den lille - de er altså
ikke så sarte, som man måske som nybagte forældre tror og også senere
lade hende være tæt på dig, mens du ammer den lille eller skifter ble. På
den måde vil Siri ret hurtigt føle, at den lille er et nyt medlem af den
kendte flok og dermed acceptere den lille.

Held og lykke med det hele !

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-01-08 15:20

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> writes:

> [...]
> hilser godt og grundigt på Siri med de velkomstritualer, som I nu plejer at

Det lyder meget fornuftigt, jeg tror også det er det jeg føler mest for.

> Når det så er gjort, ville jeg sætte liften med barnet ned på gulvet og tage
> dynen af, så Siri kan snuse godt og grundigt til den lille - de er altså
> ikke så sarte, som man måske som nybagte forældre tror

Og en vaskeklud kan vel klare det værste savl :)

> [...]
> eller skifter ble. På den måde vil Siri ret hurtigt føle, at den
> lille er et nyt medlem af den kendte flok og dermed acceptere den

Ja, jeg læste en artikel af en eller anden hundeadfærdsting, som mente
at det var meget vigtigt, at hunden ikke kom i de rum hvor barnet
opholder sig mest. Altså soveværelse og amme- og pusleværelse. Jeg
tror Siri vil få et hysterisk sammenbrud, hvis hun ikke må ligge ved
barnet seng. Så lige det råd vælger jeg altså at ignorere totalt.

Mvh Trine

Fra : Lone

Dato : 25-01-08 17:19

Trine Kornum Christiansen skrev:

> [...]
> tror Siri vil få et hysterisk sammenbrud, hvis hun ikke må ligge ved
> barnet seng. Så lige det råd vælger jeg altså at ignorere totalt.

Jeg synes det lyder som en god plan du har, men fortvivl nu ikke hvis
det ikke går helt som planlagt.
Da vi fik vores førstefødte (for langt flere år siden end jeg bryder mig
om at tænke på) havde vi en genbrugsdamatiner.
Vi havde planlagt i mindste deltalje hvordan det skulle forgå, Mig ind
først og hilse på hunden, så min mannd ind med lift og lade hunden
hilse..........osv, men ungen var født for tidligt, der var 10 graders
frost ude og han skreg af sult da vi nåede frem. Vi var mildest talt
forfjamskede da vi kom ind af døren med en skrigende baby.
Hunden tog alt med ophøjet ro, snusede lidt til os alle og fortrak så
til sin kurv.
Senere blev de to de bedste venner, så gode at da den etårige knægt
syntes at det var et godt håndtag der sad under maven på hunden og
brugte det til at rejse sig ved! blev hund stående stille så længe
drengen holdt fast, - derefter gik han dog hen og lagde sig og ville
ikke "lege" mere.

Held og lykke

Lone

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-01-08 17:44

Lone <bruger@eksempel.dk> writes:

> [...]
> brugte det til at rejse sig ved! blev hund stående stille så længe
> drengen holdt fast, - derefter gik han dog hen og lagde sig og ville

Ja, det er utroligt hvad sådan nogle hunde finder sig i fra børns
side. Min lillesøster synes også de der kugler der hang og dinglede så
sjove ud. Hunden ventede pænt på at hun gav slip igen. Ingen knurren
eller noget som helst!

Jeg er også sikker på at det nok skal gå helt fint med Siri og barnet,
men der er altid rart at høre andres erfaringer. Det er jo ikke altid
man selv når at tænke på det hele. :)

Mvh Trine

Fra : R. Ilsøe

Dato : 25-01-08 15:28

> Hej
<snip>

Mange gange tillykke med den forestående skønne begivenhed!!

Nu har jeg 3 gange været i den situation, og min erfaring er, at er hunden
ellers mentalt i orden hvilket jeg fornemmer Siri er (har jo fulgt med her
on/off i mange år) så skal man bare ta' det roligt. Jo større et nummer man
selv gør ud af det, jo større et nummer tror hunden også det er. Med
afslappet holdning kan i vise Siri at familieforøgelsen er en ganske
naturlig og velkommen tilføjelse til jeres hverdag. Jeg vil ikke engang
komme ind på alt det med at huske hunden og blablabla, for det er jeg sikker
på at i nok skal gøre!

---
R. Ilsøe
http://www.rinnie.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-08 15:27

> eller at vi kommer hjem til Siri med barnet?

Den her har vi altid brugt og så ellers samme fremgangsmåde, som Anelise
beskriver.
Siri vil sandsynligvis også snuse en masse til dig i starten- det er ligesom
om, at hunden hurtigt finder ud af, at der er en sammenhæng mellem dig og
bebsen- ved i om det bliver en dreng eller pige ?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-01-08 15:32

"Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> writes:

> Siri vil sandsynligvis også snuse en masse til dig i starten- det er ligesom
> om, at hunden hurtigt finder ud af, at der er en sammenhæng mellem dig og
> bebsen- ved i om det bliver en dreng eller pige ?

Nej, vi ved ikke noget om kønnet. Jeg er efterhånden blevet skannet
fire gange, men vi har pænt bedt dem om at skanne udenom de dele. :)

Men det ser ud til at være et helt normalt barn, som i 33+1 blev
vurderet til 2200 gram. Så alt er som det skal være.

Mvh Trine

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-01-08 16:43

> Hej
>
> Som det måske allerede er nogen bekendt, så står vi jo overfor en
> to-benet familieforøgelse inden for de næste måneder. (Termin 9.
> marts)

vi glæder os til mere.. (-;

> [...]
> tænkt os, at tage en stofble eller noget tilsvarende med, som barnet
> kan ligge ved/med/på de første par dage. Den skal så hjem til Siri, så

altid en god ide!

> Men når så både barn og Siri skal hjem, hvem skal vi så lade komme
> hjem først? Er det mest hensigtsmæssigt at Siri kommer hjem og finder
> barnet i huset eller at vi kommer hjem til Siri med barnet?

Jeg har ikke gjort noget nummer ud af det, eller gjort noget anderledes end
når jeg kommer hjem med en ladning varer fra netto.. de gange har der bare
været lyd i varene..GG..
som nævnt, så sæt liften ned og lad Siri se på det lille myr, ros hende
roligt.
sådan som du beskriver Siri, tror jeg bestemt ikke at der bliver noget som
helst.

Min gamle skt. Bernhard tæve var da helt skruk med de små, og ve den arme
stakkel der nærmede sig barnevognen, når hun var med på gåtur til
købmanden... Hun passede godt på de små og var meget blid overfor dem.

Så det skal nok gå!

Mvh. Marie

Fra : Anette

Dato : 25-01-08 20:01

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> Min gamle skt. Bernhard tæve var da helt skruk med de små, og ve den
> arme stakkel der nærmede sig barnevognen, når hun var med på gåtur til
> købmanden... Hun passede godt på de små og var meget blid overfor dem.

Møn ikke søde Siri reagerer lidt i samme boldgade?
Da vi i sin tid kom hjem med første baby til vores første hund, Rollo, en
overforkælet 5 årig cocker spaniel, gjorde vi som Anelise beskrev.
Da han havde hilst på mig, satte vi liften på gulvet, han snusede, gav hende
et slik og ræsede så hen og hentede sin bold. Den baby var ikke interessant.

Efter nogle dage gik det vist op for ham at denne her baby nok skulle blive
hos os. Det var ikke en af venindernes babier der bare skulle passes en
weekend.
Det muggede han så over nogle dage, hvor han absolut ikke ville gå tur med
mig. Tog jeg hans snor ude på knagerækken, gik han ud på gæstetoilettet (
hans yndlingsplads) og lagde sig med ryggen til mig, reagere hverken på kald
eller godbidder. Det sure hoved holdt sig til "verdens bedste farmand" kom
hjem

Men det gik over igen. Ammehalløjet blev en hyggestund i sofaen med Rollo
ved siden af , masser af pludren med baby og hund. Nu kunne han godt bruge
godbidderne igen.Og der efter var der heller ikke nogen fremmed der skulle
kigge i babyseng eller barnevogn uden at have fået lov.
Senere fandt han sig troligt i at blive hevet i ører, mundvige og øjenlåg,
når han lå ved siden af hende på gulvet. Når hun fik rigtig fat så han på
mig med det ynkeligste udtryk, som ville han sige: "Tager du ikke lige hende
her væk" - hvilket jeg jo selvfølgelig gjorde

Det der var sværere, synes jeg, var at lære babybarnet at lade hunden være i
fred på hans yndlingspladser, da hun begyndte at kravle og gå - men som med
hundetræning - stædighed og konsekvens hjælper

God fødsel; Trine og stol på din Siri - hun bliver en super ven for dit
barn, ligesom hun er for dig.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Hm

Dato : 26-01-08 08:32

Hej Trine
tillykke med den kommende baby.
Jeg syntes Annelise beskriver det ganske godt, tror bestemt heller ikke der
vil opstå problemer med en sund hund og nogle gode hunde/børne forældre, der
hvor jeg tror det giver problemer, er hvor man holder hunden væk fra babyen
og ikke indrager den i den i daglige pasning.

Hanne/ som tror der hurtig ligger en stor varm klump og passer på den lille