MS Windows
briani 27239
Konvertere fra FAT32 til NTFS
Fra : Tim Bregning

Dato : 25-01-08 12:56

Hej Gruppe

På en Acer bærbar med Windows XP (home edition) vil jeg gerne konvertere fra
Fat32 til NTFS. Der burde være et værktøj under Tilbehør / Systemværktøjer
til at gøre det med, men det kan jeg ikke finde.

Har læst mig til på http://support.microsoft.com/kb/307881/da at man kan
køre en command - convert "drevbogstav": /fs:ntfs som skulle gøre det.

Jeg får bare lige et glimt af en dos-box så sker der ikke mere.

Hvad sker der når harddisken er partitioneret til c: og d: - bliver begge
drev converteret i et hug?

Hilsen fra

Tim

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-08 13:01

"Tim Bregning" <bregning@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg får bare lige et glimt af en dos-box så sker der ikke mere.
>
> Hvad sker der når harddisken er partitioneret til c: og d: - bliver begge

Du mangler nok mellemrummet efter drev/:
convert c: /fs:ntfs

--
med venlig hilsen
Bc

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-08 13:09

UPS Skal være mellem / og fs
convert c:/ fs:ntfs

Fra : Tim Bregning

Dato : 25-01-08 13:18

Tak for det Bjarne - nåede ikke at prøve dit første forslag.

Hvad med mit andet spørgsmål om kommandoen converterer begge drev (c: og d:)
som begge ligger på den samme fysiske disk?

Tim

Fra : Ole C

Dato : 25-01-08 13:25

Tim Bregning skrev blandt andet:

> Hvad med mit andet spørgsmål om kommandoen converterer begge drev (c:
> og d:) som begge ligger på den samme fysiske disk?

Det ligger i kommandoen at det er crevet der konverteres - og den er
ligeglad med at crevet kun er en del af den fysiske disk.

--
vh
Ole C

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-08 18:23

Ole C <ocl@FJERNtdcadsl.dk> wrote:

> Det ligger i kommandoen at det er crevet der konverteres - og den er
> ligeglad med at crevet kun er en del af den fysiske disk.

Hvorfor i øvrigt køre med harddisk partitions i dag? De logiske blokke
er da ikke så store at det gør noget.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ole C

Dato : 25-01-08 18:37

"Per Rønne" skrev blandt andet:

> Hvorfor i øvrigt køre med harddisk partitions i dag? De logiske blokke
> er da ikke så store at det gør noget.

Det er heller ikke derfor. Men hvis man nu kun har en enkelt harddisk -
for eksempel i en bærbar, så er det en god idé at nøjes med
styresystemet på én partition - og så programmer og data på én eller
flere andre partitioner.
Og hvis man så for eksempel har lagt et image af c-drevet på en anden
partition - eller endnu bedre, på en ekstern USB-harddisk - så kan man
udskifte et defekt styresystem på ganske få minutter.
Alternativet er at skulle bruge flere dage på at installere alt fra
bunden igen - eller hvis man har et image af en harddisk på 160 Gb, for
eksempel, så er image'et dels meget stort og tager lang tid at lægge ind
igen - og så var der måske lige nogle date som var kommet på harddisken
siden man sidst lavede et image....

--
vh
Ole C

Fra : Jørn Gilreiner

Dato : 25-01-08 18:58

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> så er image'et dels meget stort og tager lang tid at lægge ind igen - og
> så var der måske lige nogle date som var kommet på harddisken siden man

Desuden laver Acer alle deres preload images med 2 partioner formateret med
Fat32.. Dårlig ide, men så'n er det åbenbart bare

vh

Jørn

Fra : Ole C

Dato : 25-01-08 19:21

Jørn Gilreiner skrev blandt andet:

> Desuden laver Acer alle deres preload images med 2 partioner
> formateret med Fat32.. Dårlig ide, men så'n er det åbenbart bare

På min Medion bærbare var der oprindeligt også tre partioner - med noget
recovery på de to af dem, som også var FAT32- formatteret. "Hoveddrevet"
var dog NTFS.
Men da der udover diverse recoverydisks også medfulgte en "almindelig"
CD med XP, så betænkte jeg mig ikke længe før jeg lavede det hele om....

--
vh
Ole C

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-08 20:07

> [...]

> Men da der udover diverse recoverydisks også medfulgte en "almindelig"
> CD med XP, så betænkte jeg mig ikke længe før jeg lavede det hele om....

Det gjorde der også med min Medion desktop. Det var dog kun en XP Home,
så nok startede jeg med at slette alle partitioner, men jeg installerede
den XP Pro jeg allerede havde.

I dag har maskinen to harddiske, en på 160GB [med system] og en til film
og opera optaget fra fjernsynet på 500 GB [jeg har også installeret et
kort med fjernsyns- og radiotuner]. Combo DVD-drevet har fået en
'storebror' i form af en DL DVD-brænder, og den oprindelige 40G harddisk
er kommet i min gamle G4/867 macintosh, med MacOS 9.2.2 installeret på
netop den harddisk. En større harddisk har så MacOS X 10.5.1, 'Leopard',
og 867 MHz-processoren er skiftet ud med en 1,6 GHz dobbeltprocessor ...

Ja, man har jo brug for mere end et OS ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-08 10:14

"Jørn Gilreiner" <gilreiner@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Desuden laver Acer alle deres preload images med 2 partioner formateret
> med Fat32.. Dårlig ide, men så'n er det åbenbart bare
>
> vh
>
> Jørn
Nej ikke alle
Min Acer med Vista er delt i tre partioner C:+D:
og en skjult Eisa partion=Recovery. C og D er i NTFS

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-01-08 11:17

Bjarne Chr wrote:
> UPS Skal være mellem / og fs
> convert c:/ fs:ntfs

Ja - men stregen skal over på FS for at vise at det er en parameter:

convert c: /fs:ntfs

Men start med at i KØR at skrive CMD - så får I et stort vindue, så man
kan se outputtet fra kommandoen uden at det forsvinder, før man har læst
det.

I det store vindue skriver I så convert kommandoen.

BEMÆRK at hvis man kører convert på et data drev f.x. D: - så bliver det
bare konverteret uden noget og er klar til brug uden genstart.

Hvis man kører den på system-drevet f.x. C: så vil den lave en genstart
af computeren undervejs - det er normalt....

Men i begge tilfælde sker konverteringen uden at ændre data - alle
programmer og data vil være de samme bagefter.

Jan

--
Mvh Jan
Mail kan sendes fra hjemmesiden www.jve.dk

Fra : Rado

Dato : 25-01-08 15:12

On Fri, 25 Jan 2008 12:56:14 +0100, "Tim Bregning"
<bregning@hotmail.com> wrote:

> [...]
>køre en command - convert "drevbogstav": /fs:ntfs som skulle gøre det.
>
>Jeg får bare lige et glimt af en dos-box så sker der ikke mere.

Prøv at åbne DOS boksen først, og så indtast kommandoen der - så
forbliver den åben så du bedre kan se hvad der foregår.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Tim Bregning

Dato : 28-01-08 08:56

Tak til alle der har givet gode råd - det virkede perfekt med:

Kør cmd
convert c: /fs:ntfs
Angiv navnet på den partition der skal konverteres (som hos mig hedder
System)
Svar ja et par gange
Maskinen kontrollerer, konverterer og genstarter et par gange
Alt virker som det skal

Samme procedure køres for fx drev d: (som hos mig hedder Data)
Maskinen genstarter ikke.
Alt virker som det skal

Hilsen fra

Tim