Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Min legeplads :-)
Fra : U. Pedersen

Dato : 15-07-01 11:52

http://users.cybercity.dk/~dsl23348/

Her er et lille forsøg på at fremstille nogle af de billeder JEG
holder af.

Det skal bemærkes at alle billederne som udgansgspunkt er optaget i
højeste opløsning 1600x1200, så folk med 56k og ISDN måske ikke vil få
den samme glæde som xdsl eller cabel modems vil få.

Men Rom blev jo som bekendt ikke bygget på en dag, så vidt jeg ved,
bygger de stadig

--
   m.v.h.
   U.P.

Fra : Pia

Dato : 15-07-01 12:12

det er meget godt, at du vil vise dine billeder ukomprimeret, men de er
svære at bedømme, når de fylder 4 skærmbilleder.... Kunne du ikke lave dem
som fx 800x600 men uden komprimering istedet? Det skulle være nok til at se
detaljer.

Det var forresten godt, du kørte ind til siden inden du begyndte at tage
billeder i DET vejr

:Pia

Fra : U. Pedersen

Dato : 15-07-01 12:13

On Sun, 15 Jul 2001 13:11:57 +0200, "Pia" <cantering@yahoo.com> wrote:

> [...]
>som fx 800x600 men uden komprimering istedet? Det skulle være nok til at se

Jo selvfølgelig komme de en mindre udgave, men jeg fik lysten til at
rode med hjemmeside her og nu.
Sådan intet var planlagt, men når jeg får tid.

Men hvordan fremstiller man billeder uden komprmering hvis de skal ned
i 800x600 så skulle de vel ha været optaget i det format ?

>Det var forresten godt, du kørte ind til siden inden du begyndte at tage
>billeder i DET vejr

Ja det er jo den danske sommer

Fra : Pia

Dato : 15-07-01 12:22

> Men hvordan fremstiller man billeder uden komprmering hvis de skal ned
> i 800x600 så skulle de vel ha været optaget i det format ?

korrektion: med mindst mulige kompression, eller højeste kvalitet i
programmet. Du kan lave en makro i fx photoshop som konverterer en hel mappe
med billeder på en gang. Du skal naturligvis beholde originalerne, men til
web kan det godt lade sig gøre at gemme en jpg bare en enkelt gang ekstra.

Jeg har altid dilemmaet: skal jeg lave store billeder med "gnidder", små
flotte eller blæse på dem med modem...

Og hyg dig så bare med din hjemmeside, alle mine 8 er i øjeblikket temmelig
halvfærdige...

:Pia

Fra : U. Pedersen

Dato : 15-07-01 12:49

On Sun, 15 Jul 2001 13:22:03 +0200, "Pia" <cantering@yahoo.com> wrote:

> [...]
>web kan det godt lade sig gøre at gemme en jpg bare en enkelt gang ekstra.

nu er jeg ikke særlig ferm til det med Photoshop, så måske du gidder i
en mail evt. at fortælle hvordan du laver en sådan makro.

Fra : Allan Olesen

Dato : 15-07-01 16:00

U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk> wrote:

>nu er jeg ikke særlig ferm til det med Photoshop, så måske du gidder i
>en mail evt. at fortælle hvordan du laver en sådan makro.

Hvis du finder et lidt billigere og simplere program, er de mest
almindelige batch-konverteringer lagt fast ind i programmet. Det er
meget nemmere at finde ud af første gang, men til gengæld kan man
_kun_ bruge de faste funktioner.

Både Paint Shop Pro og Irfanview kan batch-konvertere størrelse,
beskæring og filformat, uden man skal lave makroer. Irfanview er endda
gratis, og så er det et næsten lige så genialt
bladre-gennem-et-bibliotek-fuldt-af-billeder-program som ACDSee.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : lehd

Dato : 15-07-01 12:22

<Det skal bemærkes at alle billederne som udgansgspunkt er optaget i
<højeste opløsning 1600x1200, så folk med 56k og ISDN måske ikke vil få
<den samme glæde som xdsl eller cabel modems vil få.

Hej
Jeg venter med at kikke på dem til du får byggetiladelse til en lidt mindre
version.
Med en 17 tommer skærm og skærmindstilling 1024x 768, får jeg kun et udsnit
af dine billeder, som ellers ser interesante ud.
mvh Lehd

Fra : U. Pedersen

Dato : 15-07-01 12:51

On Sun, 15 Jul 2001 13:21:30 +0200, "lehd" <lehd@slaegt.dk> wrote:

> [...]
>Med en 17 tommer skærm og skærmindstilling 1024x 768, får jeg kun et udsnit
>af dine billeder, som ellers ser interesante ud.

Byggetilladelse er hjemme

med dit 17" og 1024 skulle du vel have noget nær det optimale

Fra : lehd

Dato : 15-07-01 14:16

<Byggetilladelse er hjemme

<med dit 17" og 1024 skulle du vel have noget nær det optimale
<--
<m.v.h.
<U.P.

Det hjalp gevaldigt, jeg må spise havregrød en måneds tid så jeg kan få
penge fra til et digitalt )
Men på en måde syntes jeg der går noget tabt, spændingen og forventningen
når man går og venter på at se de billeder der først skal fremkaldes ?
Og så mangler du da noget vigtigt på et af billederne, der er smøger,
levende lys, men hvad skal vi drikke ? ) ok jeg ryger ikke.
mvh Lehd

Fra : U. Pedersen

Dato : 15-07-01 12:47

On Sun, 15 Jul 2001 12:51:34 +0200, U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk>
wrote:

>http://users.cybercity.dk/~dsl23348/
>
>Her er et lille forsøg på at fremstille nogle af de billeder JEG
>holder af.

Alle billeder er nu rette ind efter 800x600

Fra : Kim Østrup

Dato : 15-07-01 13:40

U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk> skrev i en
> http://users.cybercity.dk/~dsl23348/
SNIP
> Det skal bemærkes at alle billederne som udgansgspunkt er optaget i
> højeste opløsning 1600x1200, så folk med 56k og ISDN måske ikke vil få
> den samme glæde som xdsl eller cabel modems vil få.

Hejsa

Det kan overraske at du er af den opfattelse, at dine billeder
præsenterer sig bedre på nettet i ukomprimeret tilstand og i fuld
størrelse.

For det første kan man så ikke se hele billedet - og for det andet er
75dpi rigeligt til skærmbrug. Og jeg synes ellers at have læst at du
bruger Photoshop - et program til små 10-12.000 kr. Det var måske værd
også at investere lidt tid til at sætte dig ind i det grundlæggende
omkring komprimering, dpi, opløsning osv - jeg gider for mit vedkommende
ikke vente et halvt år på et billede jeg ikke tidligere har set og
kender kvaliteten af, så du må undvære mine kommentarer.

SNIP

Mvh

Kim