Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Photoshop Elements 6 og Lightroom
Fra : Hans Kruse

Dato : 22-01-08 17:49

Jeg har lavet en lille sammenligning af Photoshop Elements 6 og Lightroom.
Jeg blev nysgerrig efter at se, hvad PSE 6 egentlig kan. Det kan faktisk
temmelig meget, men e samtidig ganske begrænset. For begynderen er det et
udmærket værktøj, men man vokser hurtigt væk fra det er min vurdering. Jeg
har forsøgt at holde det på et overbliksplan og ikke gå for meget i
detaljer.

http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/adobe-photoshop-elements-6-vs-lightroom.html

Mangler, fejl, kommentarer modtages gerne.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : emj

Dato : 22-01-08 17:59

Hans Kruse skrev:

>Mangler, fejl, kommentarer modtages gerne.

Det er desværre ulæseligt. Hvorfor skal det være så sort?

Hilsen emj

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-01-08 18:35

emj wrote:

> Det er desværre ulæseligt. Hvorfor skal det være så sort?

På min skærm er det kun baggrunden, der er sort, men hvis ikke billedet
på skærmen er skarpt, kan det muligvis være lidt "mudret".

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-01-08 18:55

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> wrote in message

> På min skærm er det kun baggrunden, der er sort, men hvis ikke billedet på
> skærmen er skarpt, kan det muligvis være lidt "mudret".

Ja, forhåbentlig kun baggrunden. Hvis det er mudret er det nok tid til enten
nye briller og/eller ny skærm
Mvh,
hans

Fra : emj

Dato : 22-01-08 21:59

Hans Kruse skrev:

>Ja, forhåbentlig kun baggrunden. Hvis det er mudret er det nok tid til enten
>nye briller og/eller ny skærm

Det falder dig slet ikke ind at kritikken er berettiget

Hilsen emj

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-01-08 22:07

emj wrote:

> Det falder dig slet ikke ind at kritikken er berettiget

Jeg kan ikke se, at det er svært at læse, men smag og behag er jo
forskellig. Men jeg kan da se på, hvordan det ser ud med andre templates. Nu
har jeg postet artikler her et stykke tid og det er første gang, det bliver
nævnt.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-01-08 23:32

emj wrote:

> Det falder dig slet ikke ind at kritikken er berettiget

Er det bedre nu?

Fra : Robert Piil

Dato : 22-01-08 23:40

Hans Kruse skrev:

> Er det bedre nu?

På trods af teorien, kunne jeg bedre lide den som den var.

Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-01-08 23:48

Robert Piil wrote:

> På trods af teorien, kunne jeg bedre lide den som den var.

Der kan man se jeg kunne også bedre lide det sorte. Nu må vi se, det er
let at skifte template.
Mvh,
Hans

Fra : emj

Dato : 23-01-08 07:43

Hans Kruse skrev:

>Er det bedre nu?

Ja tak, super.
Nu kan folk med dårligt syn også se, hvad der står.

Hilsen emj

Fra : Robert Piil

Dato : 23-01-08 07:58

emj skrev:

> Ja tak, super.
> Nu kan folk med dårligt syn også se, hvad der står.

Du er godt klar over at man i nogle browsere (fx Firefox og Opera) kan
lave bruger stylesheets, så man kan - i mange tilfælde (hvis den
nogenlunde overholder standarderne) - selv kan bestemme hvordan man ser
siden.

Robert Piil

Fra : emj

Dato : 23-01-08 11:27

Robert Piil skrev:

> [...]
>lave bruger stylesheets, så man kan - i mange tilfælde (hvis den
>nogenlunde overholder standarderne) - selv kan bestemme hvordan man ser

Nej, det var jeg ikke, men det er jeg så nu og tak for den information
Man kan åbentbart bare vælge /ingen sidesstil i Firefox .
Hilsen emj

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-01-08 18:54

"emj" <emj@> wrote in message

> Det er desværre ulæseligt. Hvorfor skal det være så sort?

Det står knivskarpt på min skærm. Du kan jo prøve, at gøre fonten lidt
større på din skærm med ctrl+.
Jeg håber ikke det er sort snak

Fra : Robert Piil

Dato : 22-01-08 18:57

Hans Kruse skrev:

> Det står knivskarpt på min skærm. Du kan jo prøve, at gøre fonten lidt
> større på din skærm med ctrl+.
> Jeg håber ikke det er sort snak

Læsbarheden af hvid(lys) tekst på sort(mørk) baggrund er langt ringere
end omvendt. Mon ikke det er hvad der hentydes til?

Hvis man primært bruger tekst på sine websider, bør man bruge mørk
skrift på lys baggrund.

Robert Piil

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-01-08 19:09

Robert Piil wrote:

> [...]
> end omvendt. Mon ikke det er hvad der hentydes til?
>
> Hvis man primært bruger tekst på sine websider, bør man bruge mørk

Jeg er fra dengang en dataskærm KUN havde een farve på lyset (grøn eller
orange), og hvor baggrunden altid var sort. Der var 24 linjer a 80
karakterer på skærmen, og dengang var de læseligt

Bo //

Fra : Robert Piil

Dato : 22-01-08 19:22

Bo Bjerre skrev:
> Jeg er fra dengang en dataskærm KUN havde een farve på lyset (grøn eller
> orange), og hvor baggrunden altid var sort. Der var 24 linjer a 80
> karakterer på skærmen, og dengang var de læseligt

Selvfølgelig kan det læses (jeg har også ejet et par monocrome skærme),
det øger bare læsebarheden (både hastighed og forståelsen af det læste)
hvis man bruger mørk skrift på hvid baggrund.

Robert Piil

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-01-08 20:45

Bo Bjerre skrev i 47963131$0$2988$ba624c82@nntp06.dk.telia.net dette:

> Jeg er fra dengang en dataskærm KUN havde een farve på lyset (grøn
> eller orange), og hvor baggrunden altid var sort. Der var 24 linjer a
> 80 karakterer på skærmen, og dengang var de læseligt

Åh ja - en herlig Hercules med amber karakterer (ikke orange ), var et
gigantisk spring fremad fra en IBM med grovkornet CGA. Og så kunne den endda
vise grafik!

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Skovsgaard

Dato : 22-01-08 11:39

On 22 Jan., 17:48, "Hans Kruse" <hans.kr...@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/adobe-photoshop-elements-6-vs-...
>
> Mangler, fejl, kommentarer modtages gerne.

Hej Hans

Meget godt. Jeg savner en beskrivelse af de ting PSE6 kan som
Lightroom ikke kan, eller evt. hvordan det alternativt håndteres i
Lightroom - exempelvis layers og hvad der nu måtte være.

Jeg har selv en gammel PSE5, men selvom jeg er stadig er nybegynder
valgte jeg at investere i Lightroom efter at have prøvet trial
versionen. Layout, workflow og RAW håndtering var så overbevisende i
Lightroom. Men da jeg stadig er nybegynder kunne jeg godt tænke mig at
vide hvilke få ting det er jeg vil komme til at mangle PSE til hvis
man vælger Lightroom og kun Lightroom fordi man ikke har lyst til at
investere i begge.

Endvidere ville en afsluttende konklusion være godt.

Mvh

Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-01-08 19:50

Skovsgaard wrote:

> Meget godt. Jeg savner en beskrivelse af de ting PSE6 kan som
> Lightroom ikke kan, eller evt. hvordan det alternativt håndteres i
> Lightroom - exempelvis layers og hvad der nu måtte være.

Det er rigtigt, det var ligesom underforstået, da Lightroom er
ikke-destruktiv editering (ja, nogle gange kan det se destruktivt ud ),
så der skal en ekstern editor til den destruktive del eller pixel editering.
Her er Photoshop den primære efter min mening, som går perfekt til LR. Men
jeg kan da se efter og gøre det tydeligere, måske.

> [...]
> investere i begge.
>
> Endvidere ville en afsluttende konklusion være godt.

Ja, jeg havde det i tankerne, men postede denne version for også at få lidt
reaktion. Men en konklusion ville være rigtig og trække de ting op, du
efterlyste her.

Tak for feedback.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-01-08 20:52

Skovsgaard wrote:

> Endvidere ville en afsluttende konklusion være godt.

Det har jeg adderet med en opsummering af plus og minus for begge.
Mvh,
Hans

Fra : AON

Dato : 22-01-08 21:40

> [...]
>
> http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/adobe-photoshop-elements-6-vs-lightroom.html
>
> Mangler, fejl, kommentarer modtages gerne.

Kan godt se at Lightroom er bedre til RAW, jeg har 1.2 versionen.
Men indtil nu har jeg mest brugt PSE 6 "nem at bruge", det eneste jeg synes
er irriterende, er, at der skal konverteres til 8bit når der skal clones og
arbejdes i layers.
Ellers er din sammenligning nogenlunde som overblik !

aon

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-01-08 21:51

AON wrote:

> Kan godt se at Lightroom er bedre til RAW, jeg har 1.2 versionen.

Hvorfor har du kun 1.2 versionen? Gå op i help og vælg check for updates og
få sidste 1.3.1 version installeret.

> Men indtil nu har jeg mest brugt PSE 6 "nem at bruge", det eneste jeg
> synes er irriterende, er, at der skal konverteres til 8bit når der
> skal clones og arbejdes i layers.

Når man kommer fra Lightroom til PSE 6, så er det lidt svært at acceptere de
mange ting, der er skåret ned på. Plus ustabiliteten ved import af mange
billeder (læs > ca. få hundrede billeder).

> Ellers er din sammenligning nogenlunde som overblik !

Fint og tak.
Mvh,
Hans

Fra : AON

Dato : 22-01-08 22:22

> Hvorfor har du kun 1.2 versionen? Gå op i help og vælg check for updates
> og få sidste 1.3.1 version installeret.

okay tak for hintet er lige blevet updatet

aon

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-01-08 17:22

Beskrivelsen er nu opdateret
http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/adobe-photoshop-elements-6-vs-lightroom.html

Som før modtages kommentarer etc. gerne.
Mvh,
Hans

Fra : Per Falkjær

Dato : 24-01-08 01:03

Hans Kruse skrev:
> [...]
> http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/adobe-photoshop-elements-6-vs-lightroom.html
>
> Som før modtages kommentarer etc. gerne.

Kære Hans,

Først tusind tak for dit initiativ med din blog. Dine mange guldkorn
bliver nemt glemt i en nyhedsgruppe, men langt bedre bevaret i en blog.

Jeg har endnu dine egentlige Lightroom Workflow til gode, men jeg vil
gerne komme med dette input vedr. sammenligningen mellem LR og PSE 6.0:

Lightroom:

Jeg synes, du skal nævne muligheden for Spot Healing og Cloning, som i
mit tilfælde mærkbart har reduceret behovet for en pixel editor.

Jeg synes, du skal nævne, at man skal eksportere billedet, hvis man skal
bruge billedet andre steder, som fx. sende det til print hos Pixum.

Jeg har netop i aften opdaget, at der findes en plug-in til export af
billeder til Picasaweb. Picasa er nu et udemærket program, hvor jeg
specielt bruger web delen.

Din sætning: "Et slideshow også eksporteres i en PDF fil" manger vist
ordet "kan".

Photoshop Elements 6.0

Jeg har siden v 4.0 altid købt den i en bundle med Primeier Elements,
som gør det muligt at lave DVDer med slideshow og videoclip næsten som
en professionel og andre eksportmuligheder. Det ekstra program koster
kun ca kr. 200 mere, når det er i en bundle.

Jeg synes godt du kan nævne nogle af de ting, som du slipper lidt
hurtigt omkring med ved at skrive:
"en del flere funktioner, som kan være nyttige".
Jeg bruger ofte at sende 6-8 billeder i en e-mail hvor jeg vælger
baggrundsfarven, rammen og dens farve, dropshadow og billedernes
størrelser. Plejer at virke ret imponerende på modtageren)
Du kan også lave foto-bøger og collager, som er meget på mode.

Endelig omtaler du ikke den største nyskabelse i version 6.0, som gør
det nemt at udvægle hoveder fra forskellige billeder og samle det til et
"best of all" shot. Denne funktion hedder Groupshot. En tilsvarende har
man længe kunne hente gratis hos Microsoft. Begge er meget nemme at
bruge, om man kan ikke se, at slutbilledet stammer fra forskellige billeder.

Afslutningsvis - endnu en gang tak og håber, at der kommer reklamer hele
vejen ned af din meget lange indlæg)

Det er sjældent at en så kyndig person deler så rundhåndet ud af sin viden.

mvh - Per

Fra : Skeptikeren

Dato : 24-01-08 09:03

------------ %< klip >% --------------------------------------------

------------%< klip >% -------------------------------------------

>mvh - Per

Hvor finder du den Plug-in til export til Picasa????

have a nice day
--- sk ---

Fra : Robert Piil

Dato : 24-01-08 09:38

Skeptikeren skrev:
> Hvor finder du den Plug-in til export til Picasa????

Google?

http://regex.info/blog/photo-tech/lightroom-picasaweb/

--
Robert

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-01-08 11:32

"Per Falkjær" <pefa_FJERN@.mail.dk> wrote in message

> Først tusind tak for dit initiativ med din blog. Dine mange guldkorn
> bliver nemt glemt i en nyhedsgruppe, men langt bedre bevaret i en blog.

Tak og forhåbentlig også mere fuldstændigt.

> [...]
>
> Jeg synes, du skal nævne muligheden for Spot Healing og Cloning, som i mit
> tilfælde mærkbart har reduceret behovet for en pixel editor.

Absolut, jeg havde det i hovedet, men åbenbart kom det ikke med

> [...]
>
> Jeg har netop i aften opdaget, at der findes en plug-in til export af
> billeder til Picasaweb. Picasa er nu et udemærket program, hvor jeg

Ja, det plugin arkitekturen skal nævnes, da der givetvis vil ske en
udvikling her. Jeg havde godt set det du nævner.

> Din sætning: "Et slideshow også eksporteres i en PDF fil" manger vist
> ordet "kan".

Ja.

> [...]
> gør det muligt at lave DVDer med slideshow og videoclip næsten som en
> professionel og andre eksportmuligheder. Det ekstra program koster kun ca

Jeg skal overveje at se på det også. Men fokus på min gennemgang var ikke så
meget de ekstra ting, som eksport til web etc. men for fuldstændighedens
skyld er det måske meget godt at får det bedre med. Det hele voksede lidt
undervejs....

> [...]
> størrelser. Plejer at virke ret imponerende på modtageren)
> Du kan også lave foto-bøger og collager, som er meget på mode.

Ja, det var bevidst, men jeg kan godt se, at det er lidt ubalanceret ikke
have mere med her. Det vil jeg lige se på. Jeg har prøvet funktionerne, som
ikke imponerede mig så meget.

> [...]
> længe kunne hente gratis hos Microsoft. Begge er meget nemme at bruge, om
> man kan ikke se, at slutbilledet stammer fra forskellige billeder.

Jeg har ikke prøvet den, men så den omtalt meget negativt i et review i det
svenske FOTO januar nummer, som jeg fornylig fik ind ad brevsprækken. FOTO's
anmeldelse af PSE 6 er temmelig mangelfuld og forkert på en række punkter.

Tak skal du have.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-01-08 12:52

"Per Falkjær" <pefa_FJERN@.mail.dk> wrote in message

> Afslutningsvis - endnu en gang tak og håber, at der kommer reklamer hele
> vejen ned af din meget lange indlæg)

Jeg har opdateret. Måske vil du stadig mangle lidt af det du har nævnt, men
jeg har adderet flere andre ting, bla. om farvestyring.

Fra : Studo

Dato : 23-01-08 19:00

On Wed, 23 Jan 2008 11:27:01 +0100, emj wrote:

> Nej, det var jeg ikke, men det er jeg så nu og tak for den information
> Man kan åbentbart bare vælge /ingen sidesstil i Firefox . Hilsen emj

Og tilføjelsen NoSquint skal også lige med i den overvejelse.
https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/2592

Fra en som sidder langt fra skærmen...