15" MacBook Pro i stedet for PC ???
Fra : GRISEN

Dato : 21-01-08 17:10

15" MacBook Pro i stedet for PC ???

Jeg overvejer 15" MacBook Pro i stedet for PC...
Spørgsmålet er om jeg kommer i problemer pga. de apps jeg plejer at
bruge.

iSync kan kopiere kontaktpersoner/adresser og kalender over i min
Nokia.

På arbejdet benyttes Exchange server, der ikke accepterer PO3/IMAP.
Er der et internt mailprogram der kan synkronisere direkte mod en
Exchange server?
Er der et internt kalenderprogram der kan synkronisere direkte mod en
Exchange server?

På arbejdet modtages primært filer fra pc'ere - både Word 2003/2007 og
Excel 2003/2007.
Skal man køre iWork eller MS Office eller noget tredie?

Jeg connecter mod Windows servere med Remote Desktop.
Har Mac noget tilsvarende (mod Windows srvere)?

VMWare Player er open source. Følger der udviklingsværktøjer med
Leopard, så men kan kompilere sourcen?

*
Jan

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-08 04:12

Hej Jan

GRISEN wrote:
> 15" MacBook Pro i stedet for PC ???
>
> Jeg overvejer 15" MacBook Pro i stedet for PC...
> Spørgsmålet er om jeg kommer i problemer pga. de apps jeg plejer at
> bruge.

Du vil kunne installere og boote i både OS x og windows. windows
installeres vha. det medfølgende 'BootCamp' program.

> iSync kan kopiere kontaktpersoner/adresser og kalender over i min
> Nokia.

Njae... Måske via Bluetooth, men ikke givet. Nokia er igang med
udvikling af software til OS x.

> På arbejdet benyttes Exchange server, der ikke accepterer PO3/IMAP.
> Er der et internt mailprogram der kan synkronisere direkte mod en
> Exchange server?

Nej, Mail accepterer ikke Exchange eller Outlook, men hvis du har
MSOffice til Mac, medfølger Entourage, der kan koble til Exchange.

> Er der et internt kalenderprogram der kan synkronisere direkte mod en
> Exchange server?

OS x har kalenderprogrammet iCal, men jeg mener ikke, den er kompatibel
med Exchange/Outlook.

Ellers kan man stadig hente Palm Desktop 4.2.x fra palms hjemmeside.
Svjh. kan den umiddelbart synche med både Exchange og Outlook. PD
softwaren kører faktisk ret godt på Leopard.

> På arbejdet modtages primært filer fra pc'ere - både Word 2003/2007 og
> Excel 2003/2007.
> Skal man køre iWork eller MS Office eller noget tredie?

MSOffice 2004 og den nye MSOffice 2008 er fuldt kompatibel med windows
versionerne. Og med Microsoft OpenXML Converter understøttes også
XML/OOXML formatet (nogenlunde godt).

NeoOffice 2.2.2p8 kunne være et alternativ. Det er OS X native.

OpenOffice 2.3.0 kører fremragende på OS X 10.5. Kræver dog X11
hjælpeprogrammet for at køre på OS X.

Både NeoOffice og OpenOffice understøtter ligeledes fuldt ud alle ODF
formater, hvilket MsO ikke gør.

> Jeg connecter mod Windows servere med Remote Desktop.
> Har Mac noget tilsvarende (mod Windows srvere)?

Ja, Apple Remote desktop er indbygget i systemet. men ellers kobler en
Mac fint direkte til en windows server. - Du kan også hente Microsoft
Desktop for Mac hos MS og bruge den, hvis du foretrækker det.

> VMWare Player er open source. Følger der udviklingsværktøjer med
> Leopard, så men kan kompilere sourcen?

Hm, mig bekendt ikke.

Men i og med, du kan boote / emulere begge platforme, vil du stadig
kunne bruge dine windows programmer og værktøjer dërfra.

Hvis du vil bruge emuleret Windows under Mac OS X, skal du bruge enten
VMWare Fusion eller Parallels Desktop. På den måde emulerer du en
Windows mens du stadig er booted i OS X.

Hvis du vil udnytte en MacBook Pro bedst med både OS X og windows, bør
du 'nøjes' med at bruge Windows XP Pro og ikke Vista. Vista er stadig en
forvokset beta og er ualmindelig tung at arbejde med i dagligt brug. I
øvrigt forventes en SP3 til xP/XPPro inden for de nærmeste uger.

mvh. Erik Richard

Fra : GRISEN

Dato : 22-01-08 22:33

On Tue, 22 Jan 2008 04:11:56 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

>Du vil kunne installere og boote i både OS x og windows. windows
>installeres vha. det medfølgende 'BootCamp' program.

Altså køre OS X normalt og så genstarte maskinen og boote Windows?
Det gider jeg ikke.
Jeg overvejer Mac af 3 årsager: Ingen Vista, Stabil UNIX base, Pæn GUI
En virtuel maskine med WinXP til de apps jeg sjældent bruger kan accepteres.

> Njae... Måske via Bluetooth, men ikke givet. Nokia er igang med udvikling af software til OS x.

Okay, regner ikke med at alle telefoner fungerer perfekt, men... lidt

>Nej, Mail accepterer ikke Exchange eller Outlook,

Hmm... du er ikke enig med Jesper?

>MSOffice til Mac, medfølger Entourage, der kan koble til Exchange.

Hvad er Entourage?
Jeg kan ikke finde noget præcis svar....
Er det Outlook for Mac med et nyt design eller er det noget helt andet?
Indeholder Entourage mail og kalender?
Kan Entourage synkronisere mail og kalender til Nokia?

>Ellers kan man stadig hente Palm Desktop 4.2.x fra palms hjemmeside.

Palm Desktop 4.2.1 synchronizes with Palm Z22, Palm TX, Treo 600, Treo 650, LifeDrive, Tungsten series, Zire series, i700 series, Palm m500 series, Palm m100
series, Palm VII series, Palm V series, Palm III series and PalmPilot mobile devices.

Jeg har ingen Palm device...

>MSOffice 2004 og den nye MSOffice 2008 er fuldt kompatibel med windows
>NeoOffice 2.2.2p8 kunne være et alternativ. Det er OS X native.
>OpenOffice 2.3.0 kører fremragende på OS X 10.5.

Mange muligheder.. det er jo rart.
Så skal jeg bare vælge den løsning der har den bedste mail/kalender/Nokia sammenkobling...

>Hm, mig bekendt ikke.

En UNIX platform uden udviklingsværktøjer?
Øv, jeg havde håbet på at få alt det pæne og nemme fra Mac og samtidig have Linux' flexibilitet.

>emuleret Windows under Mac OS X, skal du bruge enten VMWare Fusion VMWare images

Ok, så er spørgsmålet bare om Fusion VMWare kan loade images fra VMWare Workstation?
Jeg har tidligere oplevet problemer med at loade images fra forskellige VMWare Workstation og VMWare player...

> eller Parallels Desktop.

Ser fornuftigt ud, men jeg formoder det ikke kan loade VMWare images?

*
Jan

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-08 23:30

GRISEN <egeriis@gmail.com> wrote:

> Hvad er Entourage?
> Jeg kan ikke finde noget præcis svar....
> Er det Outlook for Mac med et nyt design eller er det noget helt andet?
> Indeholder Entourage mail og kalender?

En Exchange klient der ikke snakker MPAI. Ja den indeholder kalender,
mail, ldap og begrænset adgnag til public folders.

> Kan Entourage synkronisere mail og kalender til Nokia?

Ja via iSync. Det er min erfaring at isync er nemmere og bedre mht sync
af telefoner end nokia PC suite - desværre kan den ikke snakke med
Notes.

> En UNIX platform uden udviklingsværktøjer?

Nej de følger selvfølgelig med og værktøjerne er ganske omfattende,
tjeck Xcode ud på developer.apple.com

> Ok, så er spørgsmålet bare om Fusion VMWare kan loade images fra VMWare Workstation?
> Jeg har tidligere oplevet problemer med at loade images fra forskellige VMWare Workstation og VMWare player...

Det kan den.

NB. som du måske allerede har konstateret er det meste ERS skriver en
gang vrøvl...

Fra : GRISEN

Dato : 22-01-08 23:56

On Tue, 22 Jan 2008 23:29:44 +0100, Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

>En Exchange klient der ikke snakker MPAI. Ja den indeholder kalender,

Ok, det lyder som Outlook for Mac?

>tjeck Xcode ud på developer.apple.com

Super!

Takker

*
Jan

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-08 23:47

GRISEN wrote:

> Altså køre OS X normalt og så genstarte maskinen og boote Windows?
> Det gider jeg ikke.

Ja, du kan frit vælge, hvilket styresystem, den skal boote i - også
forskellige Linux, om du foretrækker det...

> Jeg overvejer Mac af 3 årsager: Ingen Vista, Stabil UNIX base, Pæn GUI
> En virtuel maskine med WinXP til de apps jeg sjældent bruger kan accepteres.

Det kan du også via enten Parallels Desktop eller VMWare Fusion...

> Okay, regner ikke med at alle telefoner fungerer perfekt, men... lidt

Tja, mine to SE - W660i og Z660i kan synche med isync via Bluetooth, men
ikke med hverken ical eller med USB tilslutning uden at jeg investerer i
en 'missing sync' plugin, og så meget bruger jeg det heller ikke, at jeg
gider ofre penge på det.

> Hmm... du er ikke enig med Jesper?

Fordi du skriver 'synkronisere' - ikke læse eller tilgå.

> Hvad er Entourage?
> Jeg kan ikke finde noget præcis svar....
> Er det Outlook for Mac med et nyt design eller er det noget helt andet?
> Indeholder Entourage mail og kalender?

Tja, hvad skal vi kalde det. - et mailprogram, aftalekalender, en
formindsket Outlook sammenblandet i en (efter min mening) rodet
sammensurium. - så man kan vel godt kalde den for en efterfølger til
Outlook...

> Kan Entourage synkronisere mail og kalender til Nokia?

Det véd jeg ikke. - Jeg har aldrig hat Nokia telefoner...

> [...]
> 650, LifeDrive, Tungsten series, Zire series, i700 series, Palm m500
> series, Palm m100 series, Palm VII series, Palm V series, Palm III

Det véd jeg. Jeg tænkte mest på Palm Desktop som kalenderprogram. Jeg
kan bedre lide den end iCal+isync. Der har været en plugin til PD
4.1/4.2.x, der kunne synche til forskellige telefoner med hjælp af
iSync. Men den findes åbenbart ikke mere.

> Mange muligheder.. det er jo rart.
> Så skal jeg bare vælge den løsning der har den bedste mail/kalender/Nokia
> sammenkobling...

Linket her fra www.versiontracker.com medsøgning på 'nokia' giver disse
resultater.
http://www.versiontracker.com/php/qs.php?mode=basic&action=search&str=nokia&srchArea=macosx%7Cmacosx-all&submit=Go

> En UNIX platform uden udviklingsværktøjer?
> Øv, jeg havde håbet på at få alt det pæne og nemme fra Mac og samtidig
> have Linux' flexibilitet.

XCode 2.5/3.0 følger selvfølgelig med, men specifik til VMWare er der
ikke noget i pakkerne. Muligt du kan bruge programmerne under 'Interface
Builder' til dit formål.

> Ok, så er spørgsmålet bare om Fusion VMWare kan loade images fra VMWare
> Workstation?
> Jeg har tidligere oplevet problemer med at loade images fra forskellige
> VMWare Workstation og VMWare player...

Aner det ikke. Jeg bruger ikke selv VMWare...

> Ser fornuftigt ud, men jeg formoder det ikke kan loade VMWare images?

Kun hvis du har en VMWare kompatible windows version installeret +
VMWare for windows, - så kan den godt.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-08 06:05

GRISEN <egeriis@gmail.com> wrote:

> 15" MacBook Pro i stedet for PC ???
>
> Jeg overvejer 15" MacBook Pro i stedet for PC...

Ja, jeg nøjes med at bruge en MacBook; 13,3" skærm men normalt når jeg
sidder herhjemme sat i en dock [bookendzdocks.com] med en 23" 1920*1200
skærm, fuldt tastatur og 11-knaps trackball. Den er billigere, og fylder
mindre når man skal have den med til møder.

Men det afhænger naturligvis af dine behov.

> Spørgsmålet er om jeg kommer i problemer pga. de apps jeg plejer at
> bruge.
>
> iSync kan kopiere kontaktpersoner/adresser og kalender over i min
> Nokia.

Se også:

<http://www.markspace.com/missingsync_symbian.php>

Som dog er et »Coming Soon« projekt.

> På arbejdet benyttes Exchange server, der ikke accepterer PO3/IMAP.

Så skal du bruge Microsoft Office 2008 - og ikke i
Home/Student-versionen. Office 2008 er netop blevet præsenteret i USA,
og kommer snart i en dansk udgave, i de danske butikker.

Jeg aner ikke hvad 'dansk udgave' betyder i denne sammenhæng. Gøres der
brug af Mac'ens faciliteter betyder det blot, at kører man MacOS X 'på
dansk' vises danske menuer, kører man MacOS X 'på BrE' viser den
britiske menuer. Og så vil den naturligvis have dansk stave- og
grammatikkontrol, helt lige som Office 2007 til Windows.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : GRISEN

Dato : 22-01-08 22:55

On Tue, 22 Jan 2008 06:04:36 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

>Ja, jeg nøjes med at bruge en MacBook; 13,3"

Det var også min oprindelige ide,.
Kan godt lide MacBook'ens størrelse og vægt.
Synes MacBook Pros størrelse er acceptabel, men forstår ikke at man har spildt plads i siderne til højttalere i stedet for at brede tastaturet ordentligt ud.
....men jeg er blevet frarådet det pga. skærm og taster på MacBook'en.
Den skal mest bruges til kontorprogrammer og ssh, men Photoshop skal også fungere ordentligt med en bunke raw filer fra et Canon 40D kamera.

>herhjemme sat i en dock [bookendzdocks.com]

Hvorfor ikke en Mac dock ???

>Gøres der brug af Mac'ens faciliteter betyder det blot, at kører man MacOS X 'på
>dansk' vises danske menuer, kører man MacOS X 'på BrE' viser den britiske menuer.

Jeg har altid foretrukket mine OS'er på engelsk... det ændrer Leopard nok ikke ved?

*
Jan

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-08 23:37

GRISEN <egeriis@gmail.com> wrote:

> Hvorfor ikke en Mac dock ???

sådan noget gider apple ikke lave.

Fra : GRISEN

Dato : 23-01-08 00:30

On Tue, 22 Jan 2008 23:37:08 +0100, Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

>sådan noget gider apple ikke lave.

Hvad? Øøøh nå.....

*
Jan

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 07:08

> [...]

> Den skal mest bruges til kontorprogrammer og ssh, men Photoshop skal også
> fungere ordentligt med en bunke raw filer fra et Canon 40D kamera.

Hvor tit skal du bruge den hjemme, og hvor tit skal du bruge den 'uden
for huset'?

Husk på at du altid kan sætte ordentlige eksterne enheder på dock'en, og
taler vi om MacBook Pro gælder det også en 30" Apple Cinema skærm.
2560*1600 pixler:

<http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/wa/RSLID?mco=B0137F
D9&fnode=home/shop_mac/mac_accessories/displays&nplm=M9179>

13.999 kroner ...

> Hvorfor ikke en Mac dock ???

Som også nævnt af Morten Reippuert Knudsen, så laver Apple ikke docks.
Så ovenstående løsning er den eneste mulige - desværre har Apple så ikke
licenseret MagSafe til Bookendz ;-(.

> Jeg har altid foretrukket mine OS'er på engelsk... det ændrer Leopard
> nok ikke ved?

Hver enkelt bruger kan selv bestemme sit sprog - som også kan være
japansk eller kinesisk, hvis det skulle ønskes.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : GRISEN

Dato : 23-01-08 08:42

On Wed, 23 Jan 2008 07:07:46 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

>Hvor tit skal du bruge den hjemme, og hvor tit skal du bruge den 'uden for huset'?

Altid på arbejdet. Bliver nok slæbt med hjem 1-2 gange om ugen - og hver dag når jeg har vagt.

>Husk på at du altid kan sætte ordentlige eksterne enheder på dock'en, og
>taler vi om MacBook Pro gælder det også en 30" Apple Cinema skærm 2560*1600 pixler:

Ser lækker ud, men jeg får næppe lov til både at købe ny laptop og kæmpe skærm.
Kan jeg ikke sætte min PC skærm på dock'en?

> desværre har Apple så ikke licenseret MagSafe til Bookendz ;-(.

Hvad betyder det specifikt? Separart strømforsyning til dock'en?

*
Jan

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 09:08

GRISEN <egeriis@gmail.com> wrote:

> Altid på arbejdet. Bliver nok slæbt med hjem 1-2 gange om ugen - og hver
> dag når jeg har vagt.

OK. Hvis du bruger den meget derhjemme kunne du jo også få en dock
derhjemme. Med tastatur, mus og skærm.

> Ser lækker ud, men jeg får næppe lov til både at købe ny laptop og kæmpe
> skærm. Kan jeg ikke sætte min PC skærm på dock'en?

Docken har to skærm-udgange. En DVI-udgang og en VGA-udgang.

Selve laptoppen har kun mini-DVI udgange [to for MacBook Pro, en for
MacBook]. De to udgange på pro-udgaven gør at den kan bruge den store
skærm; MacBook kan højst klare 1920*1200 [23"].

> Hvad betyder det specifikt? Separart strømforsyning til dock'en?

At man helst skal have to strømforsyninger; en i tasken og en på
skrivebordet.

Docken har en revne, som strømforsyningens kabel kan sættes ind i, men
generelt tager det 1-2 sekunder længere at sætte maskinen i docken end
det ellers ville have taget.

Bruger du den både i privaten, på arbejdet og 'andetsteds' ville det
passende således være hele tre strømforsyninger. Naturligvis kan man
klare sig med mindre, hvis man gerne vil kravle rundt under
skrivebordet, hver gang man skal have en strømforsyning med.

Skal man kun bruge maskinen 'ekstensivt' et sådant tredie sted, holder
batteriet dog nok. Arbejdes der intensivt med den, og er den trådløse
radio tændt, holder det en tre timer.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-08 12:23

Hej,

En underlig tråd denne her -- fyldt med "mystiske" informationer.

> Selve laptoppen har kun mini-DVI udgange [to for MacBook Pro, en for
> MacBook]. De to udgange på pro-udgaven gør at den kan bruge den store
> skærm; MacBook kan højst klare 1920*1200 [23"].

For lige at sætte det på plads:

Der er 1 stk. mini-DVI udgang på en MacBook.

Der er 1 stk. dual-link DVI udgang på en MacBook Pro.

En mini-DVI udgang er et lille stik. En dual-link DVI udgang er et
normalstørrelse DVI-stik.

Dual-link funktionaliteten gør det muligt at sætte en skærm med stor
opløsning (fx ACD 30") til.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 13:38

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
>
> Der er 1 stk. dual-link DVI udgang på en MacBook Pro.
>
> En mini-DVI udgang er et lille stik. En dual-link DVI udgang er et

OK, sådan har jeg så ikke læst det - men jeg har naturligvis også kun en
MacBook.

Hvad er så egentligt forskellen mellem en dual-link DVI-udgang og så en
ganske almindelig DVI-udgang, som den jeg har på min dock?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-08 15:33

Hej,

> OK, sådan har jeg så ikke læst det - men jeg har naturligvis også kun en
> MacBook.

Det er sådan det er - jeg har haft begge computere i hånden.

> Hvad er så egentligt forskellen mellem en dual-link DVI-udgang og så en
> ganske almindelig DVI-udgang, som den jeg har på min dock?

Den du kalder "almindelig" er vel så bare en single-link DVI-udgang.

Selve stikket har samme størrelse, men der er 6 pins ekstra 'aktive' i
et dual-link stik. Et single-link stik giver op til 3.7 Gbit/s
båndbredde, hvorimod dual-link stikket giver 7.4+ Gbit/s.

Selve båndbredden kan så fordeles på flere måder mht. højere/mindre
opløsning og højere/mindre opdateringsfrekvens.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 15:50

> Det er sådan det er - jeg har haft begge computere i hånden.

Det har jeg da også - men jeg har ikke kigger nærmere efter udgangene på
MacBook Pro.

OK.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-08 16:08

Hejsa,

> Det har jeg da også - men jeg har ikke kigger nærmere efter udgangene på
> MacBook Pro.

Så er det med at kigge bedre efter næste gang :)

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 23:06

> Så er det med at kigge bedre efter næste gang :)

Og det fik jeg så gjort her til aften ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-08 23:08

> Så er det med at kigge bedre efter næste gang :)

Jeg kan bekræfte, at der kun er én DVI-udgang. Jeg sad nemlig undrende
og talte stikkene, da Per Rønne skrev, at der skulle være to.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-08 20:27

> [...]
> et dual-link stik. Et single-link stik giver op til 3.7 Gbit/s
> båndbredde, hvorimod dual-link stikket giver 7.4+ Gbit/s.

Forskellen er at der skal bruges to 163Mhz TDMS'er pr udgang for at
lave dual link, til et enkelt link kan man nøjes med en 163Mhz TDMS pr
skærm.

TDMS'en på den eksterne port i mac mini og præ sanatarosa MB kan ikke
levere de specificerede 163MHz i 1920x1080.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-08 20:24

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Hvad er så egentligt forskellen mellem en dual-link DVI-udgang og så en
> ganske almindelig DVI-udgang, som den jeg har på min dock?

Dual link DVI kan drive eks en 30" Cinema Display - det kan DVI ikke.

DVI på en præ santarosa varianter af MB har iøvrigt en forkrøblet
TDMS der bevirker at den bruger reduced frequency banking når den skal
trække 1920x1080. max opløsning uden at ty til reduced frequency
banking på disse modeller er 1600x1200.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 23:06

> [...]
> TDMS der bevirker at den bruger reduced frequency banking når den skal
> trække 1920x1080. max opløsning uden at ty til reduced frequency

OK, men nu er min MacBook fra første halvdel af 2007 så næppe en præ
Santa Rosa model.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-08 23:20

> OK, men nu er min MacBook fra første halvdel af 2007 så næppe en præ
> Santa Rosa model.

Det er jeg desværre bange for. Santa Rosa kom i MacBook Pro sidste
sommmer, men først i MacBook i november 2007. Du kan jo ses i
Systemprofil. Din hedder nok MacBook2,1. Santa Rosa modellerne hedder
MacBook3,1. Du kan også se på grafikchippen. Din har nok en GMA 950,
mens den nye har en GMA X3100.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 23:48

> Du kan jo ses i Systemprofil. Din hedder nok MacBook2,1.

Jep.

Ikke desto mindre kører min 23" Apple Cinema skærm med 1920*1200.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-08 00:45

> Jep.
>
> Ikke desto mindre kører min 23" Apple Cinema skærm med 1920*1200.

ja, reduced frequency banking betyder ikke at denb ikke kan lave en
opløsning på 1920x1080 - men det går ud over kvaliteten.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-08 08:13

> ja, reduced frequency banking betyder ikke at denb ikke kan lave en
> opløsning på 1920x1080 - men det går ud over kvaliteten.

Det er 1920*1200 - ikke 1920*1080. Jeg ved ikke hvor du får dine 1080
fra. Faktisk kan skærmen slet ikke klare den opløsning ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-08 17:59

> Det er 1920*1200 - ikke 1920*1080.

hip som hap, den kan heller ikke levere fuldt siganl på 1920x1200

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-08 23:37

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> OK, men nu er min MacBook fra første halvdel af 2007 så næppe en præ
> Santa Rosa model.

kører du 1920x1080 eller der omkring bruges der reduced frequency banking.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-08 20:20

> [...]
>
> Ser lækker ud, men jeg får næppe lov til både at købe ny laptop og kæmpe skærm.
> Kan jeg ikke sætte min PC skærm på dock'en?

Hvad vil du med en dock? På pinden slutter du vel et patchkabel til og
evt den ekstrene skærm alt efter hvad du skal lave. Tastatur og
trackpad er så gode på en MBP at jeg tvivler på at du vil bruge noget
eksternt.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 23:06

> [...]
> evt den ekstrene skærm alt efter hvad du skal lave. Tastatur og
> trackpad er så gode på en MBP at jeg tvivler på at du vil bruge noget

Man har altid brug for et eksterne tastatur, især når man har en ekstern
skærm.

Det eksterne tastatur skal stå under skærmen, som igen står ved siden af
MacBook'en. Og så komme man ikke hele tiden til at røre trackpad'en på
MacBook'en.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-08 23:36

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Man har altid brug for et eksterne tastatur, især når man har en ekstern
> skærm.

Det har jeg endnu ikke opdaget, mon ikke "man" skal skiftes ud med
"jeg"?

> Det eksterne tastatur skal stå under skærmen, som igen står ved siden af
> MacBook'en.

Ike nødvendigvis - man kan også bruge den fine MBP skræm som primær
skærm og den eksterne til ting der har sekundært fokus.

> Og så komme man ikke hele tiden til at røre trackpad'en på
> MacBook'en.

jeg kan nu godt hitte ud af at lade være med at røre den. Apple har en
snedig indstillingsdims du kan flage af så den ignorere pad'en hvis en
mus er sluttet til eller i tilfælde af "random" berøring. Det virker
fint.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-08 08:13

> Apple har en snedig indstillingsdims du kan flage af så den ignorere
> pad'en hvis en mus er sluttet til eller i tilfælde af "random" berøring.
> Det virker fint.

OK, den har jeg nu flaget. Jeg har nemlig en mini-mus at sætte på den,
når jeg har den med 'uden for huset'.

Men det indbyggede tastatur på min MB mangler altså stadig det numeriske
tastatur ... jeg foretrækker det tastatur jeg fik med sammen med min
G4/867.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-01-08 00:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men det indbyggede tastatur på min MB mangler altså stadig det numeriske
> tastatur ... jeg foretrækker det tastatur jeg fik med sammen med min
> G4/867.

Og så er et eksternt tastatur en enormt god måde at beskytte ens dyre
MacBook (Pro) mod kaffe, cola og krummer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-08 06:23

> Og så er et eksternt tastatur en enormt god måde at beskytte ens dyre
> MacBook (Pro) mod kaffe, cola og krummer.

Samt te, øl og vin ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-01-08 00:21

> [...]
>
> Det eksterne tastatur skal stå under skærmen, som igen står ved siden af
> MacBook'en. Og så komme man ikke hele tiden til at røre trackpad'en på

En anden årsag kan være, at ergonomien ikke er særlig god, hvis man
sidder ved en bærbar. Det kan være rart at få den løftet op på en dertil
egnet stand, så skærmen kommer op i højden. Når man gør det, kan man
ikke bruge tastaturet. Det er meget let at have et BlueTooth tastatur og
mus stående. Det bruger jeg selv. Så skal man ikke slutte ledninger til.
Sådan gjorde jeg i årevis, selv om jeg ikke havde en ekstra skærm. Min
kone har endda eksternt tastatur og mus, selv om hendes MacBook står
fladt på bordet foran hende. Nu jeg tænker over det, så ved jeg egentlig
ikke, hvorfor hun har brug for et eksternt tastatur. Ud over
selvfølgelig, at Apples tastatur er ret smart. Jeg selv bruger faktisk
den eksterne skærm som sekundær skærm og har min MacBook Pro stående
foran mig på en iCurve stand. Der er mange måder at gøre tingene på.
Jeg ved egentlig ikke, hvorfor du, Per, har så store problemer
med at berøre pegefeltet. Når man hviler med håndleddene på de dertil
indrettede felter på en MacBook, er der da ikke nogen fingre, der lige
kommer til at berøre pegefeltet. Der er i øvrigt en instilling i
Systemindstillinger, der hedder "Ignorer tilfældig brug af pegefelt".
Har du prøvet at slå den til? Endelig har du måske tændt for, at man kan
klikke med pegefeltet. Det kan du også prøve at slå fra. Det er lidt en
vanesag, om man bruger det. Jeg har aldrig kunnet vænne mig til det,
netop fordi der skete for mange fejl. Jeg klikker med knappen i stedet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-08 08:13

> En anden årsag kan være, at ergonomien ikke er særlig god, hvis man
> sidder ved en bærbar. Det kan være rart at få den løftet op på en dertil
> egnet stand, så skærmen kommer op i højden.

Det kan så ikke lade sig gøre, når man bruger en dock. Men man kunne
naturligvis have lavet en dock der netop flyttede skærmen op i højden.

> Når man gør det, kan man ikke bruge tastaturet. Det er meget let at have
> et BlueTooth tastatur og mus stående.

Ja, her foretrækker jeg så ledninger. Ikke noget med genopladning, og
derudover bruger jeg jo en iogear i/o switch, så jeg kan dele skærm, lyd
ind/ud og usb-enheder med op til fire maskiner.

> [...]

> foran mig på en iCurve stand. Der er mange måder at gøre tingene på.

> Jeg ved egentlig ikke, hvorfor du, Per, har så store problemer

Måske fordi jeg er vant til et normalt tastatur, og fordi jeg på min
Thinkpad har en rød knap midt i tasterne, jeg kan flytte musen med [så
jeg hurtigt slog pegefeltet fra].

> [...]
> pegefeltet. Der er i øvrigt en instilling i Systemindstillinger, der
> hedder "Ignorer tilfældig brug af pegefelt".

Det har den hele tiden været - det er nok default.

> [...]
> har aldrig kunnet vænne mig til det, netop fordi der skete for mange fejl.

Ditto. Men cursoren bevæger sig altså hvis man berører pegefeltet med
håndfladerne. Noget jeg dog kun gør når jeg har den med til møder eller
lignende.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-01-08 00:36

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det kan så ikke lade sig gøre, når man bruger en dock. Men man kunne
> naturligvis have lavet en dock der netop flyttede skærmen op i højden.

Hvis den helst skal stå på en plan flade, kan det ikke være svært at
lave en eller anden mere eller mindre hjemmelavet hylde, kasse eller
stand, computeren med dock kan stå på. Jeg vil tro, at 3-4 bind af et
godt stort leksikon kan gøre det

> Ja, her foretrækker jeg så ledninger. Ikke noget med genopladning, og
> derudover bruger jeg jo en iogear i/o switch, så jeg kan dele skærm, lyd
> ind/ud og usb-enheder med op til fire maskiner.

Jeg har sådan set også altid været meget skeptisk, men nu er jeg begyndt
at bruge et BlueTooth tastatur og mus, og det er faktisk en stor
lettelse. Batterierne holder ganske længe, og jeg har prøvet at sætte
opladelige batterier i musen, og det virker fint. Når dem i tastaturet
er slidte, vil jeg nok også prøve med opladelige batterier. Jeg har
nogle stykker liggende.

> Det har den hele tiden været - det er nok default.

Det er det sikkert. Så kan det ikke hjælpe dig.

> Ditto. Men cursoren bevæger sig altså hvis man berører pegefeltet med
> håndfladerne. Noget jeg dog kun gør når jeg har den med til møder eller
> lignende.

Prøv at holde hænderne på en anden måde, hvis det er muligt. Jeg har
ikke det problem, men måske er mine hænder skruet anderledes sammen end
dine. Det er nok mine ti tommelfingre, der spiller ind her
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : GRISEN

Dato : 23-01-08 23:57

On Tue, 22 Jan 2008 22:55:17 +0100, GRISEN <egeriis@gmail.com> wrote:

> [...]
>Den skal mest bruges til kontorprogrammer og ssh, men Photoshop skal også fungere ordentligt med en bunke raw filer fra et Canon 40D kamera.

Venter med længsel på, at nogen fortæller mig at jeg har fået det forkerte råd - og at jeg godt kan nøjes med en 13.3".....
Kontorprogrammer og ssh og lidt VMWare er vel ikke noget problem.
Jeg vil helt sikkert benytte dock, extern skærm, tastatur og mus.

Den glossy skærm duer dog ikke til Photoshop.
Spørgsmålene er:
1. Hvis det kun er den indbyggede skærm der har en glossy overflade, så blir problemet vel løst med den externe skærm?
2. Kræver Photoshop en masse kraft af grafikkortet, eller er det nok med en masse ram?

*
Jan

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-01-08 00:36

GRISEN <egeriis@gmail.com> wrote:

> 1. Hvis det kun er den indbyggede skærm der har en glossy overflade, så
> blir problemet vel løst med den externe skærm?

Ja.

> 2. Kræver Photoshop en masse kraft af grafikkortet, eller er det nok med
> en masse ram?

Øøøøhhh, jeg tror nok at grafikkortet er vigtigt for ting i bevægelse.
Det vil sige spil, hvor figurer bevæger sig rundt, animationer og film.
Til stillestående billeder, som i Photoshop, er det vist ikke så
vigtigt. Det skal selvfølgelig have en vis standard og vise farver
ordentligt. Andre må kunne svar på det her.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Esben

Dato : 26-01-08 08:05

> [...]

> dock, extern skærm, tastatur og mus.
>
> Den glossy skærm duer dog ikke til Photoshop.

Nej nemlig!

> [...]
> overflade, så blir problemet vel løst med den externe skærm? 2. Kræver
> Photoshop en masse kraft af grafikkortet, eller er det nok med en masse

Du vil nyde det ekstra skærmareal på en Pro i PS. Selve
hardware-kvaliteten (bl.a. holdbarhed) er meget højere på en MB Pro end
på MacBook.

Har altid synes Apples forbrugerprodukter var noget skrammel _ved siden
af_ (ikke i sig selv).

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk udelad udelad

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-08 08:37

GRISEN <egeriis@gmail.com> writes:

> VMWare Player er open source. Følger der udviklingsværktøjer med
> Leopard, så men kan kompilere sourcen?

vmware player er gratis, men ikke open source. vmware har et produkt
til OS X der kan det samme - det koster en smule.

Har du behov for rigtig Windows er en virtuel maskine ikke nogen dårlig
løsning.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 22-01-08 11:22

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> vmware player er gratis, men ikke open source. vmware har et produkt
> til OS X der kan det samme - det koster en smule.

Og den hedder VMWare Fusion @ $59.

.... så mangler vi bare en OS X klient, der vil snakke med VMWare server.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : GRISEN

Dato : 22-01-08 22:58

On Tue, 22 Jan 2008 08:37:02 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

>vmware player er gratis, men ikke open source.

Hmmm.... se her:
http://www.vmware.com/download/player/open_source.html

> vmware har et produkt til OS X der kan det samme - det koster en smule.

Ja, har set Fusion. Prisen er okay, hvis det virker med images fra VMWare Workstation?

*
Jan

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-01-08 10:47

GRISEN <egeriis@gmail.com> wrote:

> 15" MacBook Pro i stedet for PC ???

Dejligt - det er også en lækker computer.

> [...]
> bruge.
>
> iSync kan kopiere kontaktpersoner/adresser og kalender over i min

Ja hvis din Nokia telefon står på Apples liste over telefoner som kan
bruges. Se på iSync på Apples site.

> På arbejdet benyttes Exchange server, der ikke accepterer PO3/IMAP.
> Er der et internt mailprogram der kan synkronisere direkte mod en
> Exchange server?

Ja Apples Mail kan sagtens køre direkte op mod en Exchange.

> Er der et internt kalenderprogram der kan synkronisere direkte mod en
> Exchange server?

Den er sværere. Det kan sikkert godt lade sig gøre, men sådan på en Mac
agtig (nem) måde tvivler jeg på.

> På arbejdet modtages primært filer fra pc'ere - både Word 2003/2007 og
> Excel 2003/2007.
> Skal man køre iWork eller MS Office eller noget tredie?

Du skal bare bruge en Officepakke til Mac - 2008 er lige på trapperne.

> Jeg connecter mod Windows servere med Remote Desktop.
> Har Mac noget tilsvarende (mod Windows srvere)?

Du kan tilgå Windows servere på flere forskellige måder; smb, ftp og
deslige. Burde ikke volde problemer, hvis IT personen, som styrer
Exchange serveren ved hvad han laver.

> VMWare Player er open source. Følger der udviklingsværktøjer med
> Leopard, så men kan kompilere sourcen?

Hvis du vil køre Windows på din Mac skal du overveje hvad der er
vigtigst for dig; at det er nemt at switche mellem Mac OS X og fx. XP og
så det går lidt langsommere eller om der skal mere fart på, men du så
tilgengæld må genstarte.

Velkommen til dk.edb.mac

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-08 20:31

> Ja Apples Mail kan sagtens køre direkte op mod en Exchange.

Det er en sandhed med modifikationer.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-01-08 22:40

> Det er en sandhed med modifikationer.

Jeg har lige sat en op forleden dag og den spiller perfekt. Kun selve
maildelen - ikke kalender og så videre.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-08 23:23

> Jeg har lige sat en op forleden dag og den spiller perfekt. Kun selve
> maildelen.

Det kommer helt an på Exchange setupet. Dertil kommer de mange ting
ikke virker. Imho er svaghederne så mange at det bliver lidt
ligegyldigt om man har en dyr exchange licens eller bruger en
almindelig gratis og feature fattig mailløsning.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-01-08 18:05

> [...]
> ligegyldigt om man har en dyr exchange licens eller bruger en
> almindelig gratis og feature fattig mailløsning.

Vi taler om hvorvidt det virker eller ej og det gør det. Det er muligt
at man går glip af mange af de features der er i Exchange, hvis man
bruger Mail, men hvis man nu er på sådan en server og man gerne vil
bruge Mail, så kan det lade sig gøre.

Mail er et fint og nemt og overskueligt mailprogram, som mange Mac
brugere godt kan lide.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-08 20:18

> [...]
> at man går glip af mange af de features der er i Exchange, hvis man
> bruger Mail, men hvis man nu er på sådan en server og man gerne vil

Det er stadig afhængigt af setup'et om du får hul igennem fra
Mail.app. Nogen gang prioriteres andre ting i setup'et end at det skal
virke med Mail.

> Mail er et fint og nemt og overskueligt mailprogram, som mange Mac
> brugere godt kan lide.

Jeps, jeg bruger det selv privat og kunne ikke finde på at bruge andet.
(dvs jeg bruger efterhånden googles webfjæs som min primære klient
fordi den passer så godt til mine behov)

Fra : GRISEN

Dato : 22-01-08 23:42

On Tue, 22 Jan 2008 10:46:54 +0100, jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

>Ja Apples Mail kan sagtens køre direkte op mod en Exchange.

Erik siger nej?
Hvem af jer har personlige erfaringer med det?

>Velkommen til dk.edb.mac

Takker... er meget imponeret over de mange fornuftige svar.

*
Jan

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-01-08 18:05

wrote:

> Erik siger nej?
> Hvem af jer har personlige erfaringer med det?

Eftersom Erik ikke arbejder som supporter med hands on og jeg gør, så
giver det sig selv.

Jeg har så sent som for 14 dage siden sat en løsning op sammen med min
samaarbejdspartner (PC mand), som styrer Exchange serveren og jeg står
for Mac'erne.

Det var et ønske fra 4 - 6 Mac brugere, som var dødtrætte af Entourage
(Outlook) og gerne ville over i Mail.

> Takker... er meget imponeret over de mange fornuftige svar.

Selv tak - stemningen plejer at være fin og uhøjtidlig her.

Du bør også holde øje med mediamac.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-08 20:30

> [...]
>
> Jeg overvejer 15" MacBook Pro i stedet for PC...
> Spørgsmålet er om jeg kommer i problemer pga. de apps jeg plejer at

Hvad siger dim systemdims til at du får en mac?

> [...]
> På arbejdet benyttes Exchange server, der ikke accepterer PO3/IMAP.
> Er der et internt mailprogram der kan synkronisere direkte mod en

Kun hvis IMAP startes og der åbnes fra webdav eller owa.

Løsningen hedder MS Entourage. Apples Mail kan også snakke med en
dertil konfigureret Exchange server, men det er ikke en god klient.

> Er der et internt kalenderprogram der kan synkronisere direkte mod en
> Exchange server?

MS Entourage.

> På arbejdet modtages primært filer fra pc'ere - både Word 2003/2007 og
> Excel 2003/2007.
> Skal man køre iWork eller MS Office eller noget tredie?

Office.

> Jeg connecter mod Windows servere med Remote Desktop.
> Har Mac noget tilsvarende (mod Windows srvere)?

Ja, Remote Desktop fra MS eller rdesktop osm jeg personligt
fortrækker.

> VMWare Player er open source.

Naij, det er freeware. En helt anden størrelse.

> Følger der udviklingsværktøjer med Leopard, så men kan kompilere
> sourcen?

Mja, udviklingsmiljøet Xcode er rimeligt komplet. Syns dog du istedet
skal kaste 500kr efter en vmware Fusion licens.

Fra : GRISEN

Dato : 23-01-08 00:09

On Tue, 22 Jan 2008 20:29:49 +0100, Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

>Hvad siger dim systemdims til at du får en mac?

Systemdims... det må være mig.

>Kun hvis IMAP startes og der åbnes fra webdav eller owa.

Det kan godt lade sig gøre, men det er pt. ikke tilfældet.

>Løsningen hedder MS Entourage.

Er ganske overrasket over at nogen i en Mac gruppe anbefaler MS apps, men rart at M$ Office og Entourage tilsyneladende kan klare mine mest almindelige opgaver
uden problemer.

http://rdesktop.darwinports.com/ ???

>Naij, det er freeware. En helt anden størrelse.

Der står altså OpenSource her:
http://www.vmware.com/download/player/open_source.html

>Mja, udviklingsmiljøet Xcode er rimeligt komplet. Syns dog du istedet
>skal kaste 500kr efter en vmware Fusion licens.

Det er jeg vist enig i, men havde bare ikke fundet det tidligere.

*
Jan

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-08 01:22

GRISEN wrote:
> Er ganske overrasket over at nogen i en Mac gruppe anbefaler MS
> apps, men rart at M$ Office og Entourage tilsyneladende kan
> klare mine mest almindelige opgaver uden problemer.

Jeg anbefaler det heller ikke. - Jeg nævner kun, det findes til Mac, og
jeg har kastet de sidste penge efter det firma med MSO2004. - Det er
desværre endnu en nødvendighed på nogle områder, hvis man fx. får Excel
ark ind, der samtidig indeholder VBA scripting.

Som normal officepakke bruger jeg primært NeoOffice eller OpenOffice,
men deres VBA håndtering er ikke god nok endnu

Til alm. tekstbehandling bruger jeg selvfølgelig NisusWriter Pro, da jeg
jævnligt multilingual tekstfiler, der også indeholder ikke-latinske
skrifter og tekster. Og her er Word en ren rædsel at bruge. Og så er
hverken word 2004 eller den nye word 2008 100% kompatibel med Apples
Tex-to-Speech og Speechrecognition system. Men OK, det er også så
specifik til brug for blinde og svagtseende....

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-08 08:03

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Som normal officepakke bruger jeg primært NeoOffice eller OpenOffice,
> men deres VBA håndtering er ikke god nok endnu

Jeg kan trøste dig med at VBA er pist borte i Office 2008. Det er ikke
så godt.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 08:38

> Jeg kan trøste dig med at VBA er pist borte i Office 2008. Det er ikke
> så godt.

Den var jo i forvejen ikke kompatibel med VBA i Windows-Office, så
manglen er nok til at leve med ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 07:38

GRISEN <egeriis@gmail.com> wrote:

> Er ganske overrasket over at nogen i en Mac gruppe anbefaler MS apps, men
> rart at M$ Office og Entourage tilsyneladende kan klare mine mest
> almindelige opgaver uden problemer.

Det er rigtigt at man kan finde Mac-brugere der har en nærmest religiøs
holdning til hvilke programmer man vil anvende, og som ser lige så mildt
på MS Office til Mac som John Knox så på en katolik som Mary Stuart ...

Personligt har jeg dog brugt Office-pakken i årevis, og skrev da også
min specialeafhandling med Word - men på en Mac. Entourage har jeg
droppet da dens integration med Mac-miljøet, herunder Leopard Server, er
for dårlig [men den er et must hvis man skal koble op til en Exchange
Server - og her kan Home & Student-versionen af Office-pakken så ikke
bruges].

Men jeg regner da bestemt med at købe Home & Student-versionen af
Office-pakken når den snart kommer i forretningerne. Det bliver dog
fortrinsvist til Word, og lidt sjældnere Excel og PowerPoint. Her vil
jeg blive nødt til at fortsætte med iCal, Mail og Adress Book. Også selv
om jeg i årevis har brugt Entourage.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : GRISEN

Dato : 23-01-08 08:30

On Wed, 23 Jan 2008 07:37:46 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

>Entourage har jeg droppet da dens integration med Mac-miljøet, herunder Leopard Server, er
>for dårlig

Hmm... Mac miljøet.... i mit tilfælde blir min maskine nok den eneste Mac - i en sammenblanding af MS domæne, Linux og Windows servere/workstations.

*
Jan

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 08:59

GRISEN <egeriis@gmail.com> wrote:

> Hmm... Mac miljøet.... i mit tilfælde blir min maskine nok den
> eneste Mac - i en sammenblanding af MS domæne, Linux og Windows
> servere/workstations.

Så for dig bliver Office 2008 [ikke Home & Student] et must.

Se dog manglerne i Exchange-support her:

<http://apcmag.com/7842/office_2008_for_mac_fails_to_deliver_full_exchan
ge_support>

Og husk på at Entourage slet ikke understøtter CalDAV

<http://en.wikipedia.org/wiki/CalDAV>

Som folk der slet ikke kobler op til en Exchange Server har i og for sig
ingen synderlig grund til at bruge Entourage - tværtimod.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : GRISEN

Dato : 23-01-08 23:51

On Wed, 23 Jan 2008 08:59:12 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

>Så for dig bliver Office 2008 [ikke Home & Student] et must.

Ja, det tror jeg...

>Se dog manglerne i Exchange-support her:

Hmmm... der er da nogle lidt irriterende ting, men det er ikke så slemt som jeg havde frygtet.

>Og husk på at Entourage slet ikke understøtter CalDAV

Hmm... en protokol som bygger på en åben standard?
Det får jeg da ikke brug for så længe jeg connecter til Exchange.

*
Jan

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-08 08:43

> [...]

> Hmm... en protokol som bygger på en åben standard?
> Det får jeg da ikke brug for så længe jeg connecter til Exchange.

Men det er et problem for mig, der connecter til Leopard Server - og for
dem der connecter til .mac ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 27-01-08 10:35

GRISEN <egeriis@gmail.com> wrote:

> Hmmm... der er da nogle lidt irriterende ting, men det er ikke så slemt
som jeg havde frygtet.

Vær dog også opmærksom på at Entourage ikke har specielt høj prioritet i
forhold til bug-rettelser og den slags.

I den gamle 2004 version af Entourage eksisterede der laaang tid en bug
der var ret uheldig under visse omstændigheder.

Hvis du connectede til en Exchange server med Entourage med admin
rettigheder, havde en public folder åben og Entourage ville rydde op i
sin cache på samme tid kunne den finde på at slette alle emnerne i de
public folders man havde admin rettigheder til. (kan ikke helt huske det
præcise scenarie, men det var nogenlunde som ovenstående).

Det skete for mig. Resultatet var en slettet global adresseliste og en
slettet mappe med en række igangværende debatter. Derefter nogle timer
til at kigge på logfiler og undre sig over hvad pokker der var sket -
og til sidst en besværlig dialog med hostingudbyderen om restore af de
manglende emner + timeløn til teknikerne.

Problemet blev i alt stilhed løst med denne update fra MS som udkom et
par måneder senere.
http://mediamac.comon.dk/index.php/news/show/id=17490

Jeg var dog ret overrasket over at en så alvorlig bug ikke var blevet
fanget før entourage blev sendt ud til brugerne og at den havde fået lov
at eksistere flere år uden at være blevet rettet.

Ihvertfald blev Entourage slettet fra alle Mac'erne og der kom Fusion +
Outlook på i stedet.

Lige nu overvejer jeg så om jeg tør kaste mig ud i daglig brug af den
nye Entourage eller om jeg lige skal vente en 3-4 år til de har fanget
de værste bugs

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-08 11:52

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
> og til sidst en besværlig dialog med hostingudbyderen om restore af de
> manglende emner + timeløn til teknikerne.

Konklusion: I kørte ikke regelmæssigt en automatisk backup - som I kunne
have gjort med Retrospect.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-08 14:11

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Konklusion: I kørte ikke regelmæssigt en automatisk backup - som I kunne
> have gjort med Retrospect.

jeg gætter på det det var en hosted exchange løsning og så er det jo
lidt svært selv at tage backup af servern ...

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 27-01-08 14:25

> jeg gætter på det det var en hosted exchange løsning og så er det jo
> lidt svært selv at tage backup af servern ...

Korrekt. Det gik jeg ud fra lå i sætningen ".. en besværlig dialog med

Fra : Franz Berliner

Dato : 27-01-08 14:25

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Konklusion: I kørte ikke regelmæssigt en automatisk backup - som I kunne
> have gjort med Retrospect.

Nej, for det havde vi outsourcet.

Hostingudbyderens system var dog primært beregnet til komplet restore af
hele serveren og ikke til restore af enkelte offentlige mapper som en
fatal fejl i et MS program havde slettet.

Desuden var det jo ikke Hostingudbyderens fejl at Entourage gik amok og
derfor var det ret naturligt at de gerne ville have penge for de timer
de brugte på det.

At mange hostingudbyderes beskrivelser af deres hostede exchange
løsninger giver kunderne det indtryk at de tager en backup det er nemt
at restore enkelte mapper fra er så en helt anden sag.

Konklusion: Der eksisterede en meget alvorlig fejl i Entourage i næsten
3 år før der kom et fix.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Nichlas

Dato : 22-01-08 14:37

> En UNIX platform uden udviklingsværktøjer?
> Øv, jeg havde håbet på at få alt det pæne og nemme fra Mac og samtidig have Linux' flexibilitet.

Du kan downloade udviklingsværktøjerne fra apples hjemmeside (ved
gratis at tilmelde dig developer-connect-etellerandet).

http://developer.apple.com/

Fra : GRISEN

Dato : 22-01-08 23:43

On Tue, 22 Jan 2008 13:37:22 -0800 (PST), Nichlas <nichlas.hummelsberger@gmail.com> wrote:

>Du kan downloade udviklingsværktøjerne fra apples hjemmeside (ved
>gratis at tilmelde dig developer-connect-etellerandet).
>
>http://developer.apple.com/

Perfekt!

*
Jan

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-08 23:50

Nichlas wrote:

> Du kan downloade udviklingsværktøjerne fra apples hjemmeside (ved
> gratis at tilmelde dig developer-connect-etellerandet).
>
> http://developer.apple.com/

Jep, men XCode 3.0 følger også med på Leopard DVD'en. Men der er masser
af ekstra ting på developersiderne.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-01-08 23:04

GRISEN <egeriis@gmail.com> wrote:

> Jeg overvejer 15" MacBook Pro i stedet for PC...

Bemærk appleinsider.com's artikel om kommende opdatering af Macbook pro
- det ser ud til at være værd at vente på:

http://www.appleinsider.com/articles/08/01/21/next_gen_apple_macbook_pro
s_to_gain_multi_touch_trackpad.html

Spørgsmålet er så hvor længe vi skal vente....

--
Mvh Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 07:38

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> s_to_gain_multi_touch_trackpad.html
>
> Spørgsmålet er så hvor længe vi skal vente....

Jeg har svært ved at se fordelene ved et større trackpad - som hånden
hele tiden kommer til at røre ved, så man får flyttet indsætningspunktet

Derimod ville indbygget 3G have været en forbedring, men en lille skuffe
hvor man kan sætte sit SIM-kort ind i. Med lidt ekstra software ville
det jo også fungere som mobiltelefon, når man har placeret SIM-kortet i
Mac'en og ikke i mobiltelefonen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-08 23:42

> Hmmm.... se her:
> http://www.vmware.com/download/player/open_source.html

Se selv der. Der står "modfied source".

> Ja, har set Fusion. Prisen er okay, hvis det virker med images fra VMWare Workstation?

Det ved andre her i gruppen. Det er min erfaring at images med
snapshots pr automatik kræver omhu for at du når de er flyttet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : N/A

Dato : 22-01-08 23:50

Fra : J.K.Arning

Dato : 23-01-08 11:35

On 22 Jan., 10:46, jes...@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> [...]
> vigtigst for dig; at det er nemt at switche mellem Mac OS X og fx. XP og
> så det går lidt langsommere eller om der skal mere fart på, men du så

Har jeg misforstået noget eller var det ikke muligt at køre den
windows install man lavede med bootcamp, i et virtualiserings program
i OSx også? Altså sådan at man kan køre en og samme windows i OSX
eller vælge at boote den med bootcamp?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-08 19:56

J.K.Arning wrote:

> [...]
> windows install man lavede med bootcamp, i et virtualiserings program
> i OSx også? Altså sådan at man kan køre en og samme windows i OSX

Jo, ved at installere fx. Parallels Desktop, kan du køre windows
virtuelt under OS X. - Og når du har installeret windows med Bootcamp på
en egen FAT32 partition, kan du også switche til at boote i windows,
hvis det bliver nødvendig.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 23-01-08 19:56

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-01-08 15:06

stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) writes:

> Konklusion: Der eksisterede en meget alvorlig fejl i Entourage i næsten
> 3 år før der kom et fix.

Tjah, det virker alt andet lige ikke som om at Mac-afdelingen er den der
får flest ressourcer hos Microsoft. Gad vide hvorfor :)

Husk, det er som udgangspunkt ikke i Microsofts interesse at levere til
andre systemer. Bare se Internet Explorer til Unix.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"