Lyddesign i Blinkende Lygter [minispoiler]
Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 15-07-01 09:06

Jeg har netop set Blinkende Lygter for 3. gang. Og denne gang slog det mig
at lyddesignet flere steder er meget middelmådigt. Og det er ret ærgeligt
for sådan en fremragende film. Det er især i våbenscenerne, hvor det er som
om de lyde der bliver brugt er for underdimensionerede til de våben der
bliver skudt med (jeg prøver ikke at være våbennørd, men det generede mig
lidt).

Et sted præsenterer Arne, Alfred for verdens største håndvåben. Når de
affyrer det, lyder det som en eller anden lille fedtet James Bond pistol.

Da man så Arne som dreng, blev han slået af sin far to gange. Begge gange
kommer smældet dog lige et splitsekund for sent. Rent sjusk i
lydredigeringen!

Sidst, men næsten værst: til slut i skydeseancen i restauranten. Alfred
kommer ind og skyder vildt omkring sig med et automatvåben. Det lyder dog
som om han står ude på en mark (lyden er meget tynd og langt væk), hvor alt
lyd forsvinder i den blå luft, istedet for et tæt pakket lokale, hvor al lyd
vil blive reflekteret og opfanget. Det ville give en meget mere "larmende
lyd".

Der kunne sikkert findes flere eksempler, men disse var de for mig mest
fremstående. Er der nogen der har flere, eller er uenig med mig?

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-07-01 10:05

Mikkel Selsøe Sørensen <selsoe@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>
> Der kunne sikkert findes flere eksempler, men disse var de for mig mest
> fremstående. Er der nogen der har flere, eller er uenig med mig?

Var det i biografen, på video eller på DVD, du så den for 3. gang og var
det fra samme medie hver gang ?

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 15-07-01 13:53

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Var det i biografen, på video eller på DVD, du så den for 3. gang og var
> det fra samme medie hver gang ?

Alle 3 gange var på DVD.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Radio Diablo

Dato : 16-07-01 11:57

Jeg er da ked af at må skuffe dig, men "verdens største håndvåben" en Desert
Eagle II .50 lyder ikke af så satans meget som man skulle tro. Under et
ophold i USA fik jeg muligheden for at prøve det herlige stykke legetøj, og
lyden er altså ikke så overvældende...

Hvad angår lyden af den maskinpistol de benytter, så lyder en maskinpistol
jo altså ikke af så meget i et rum med møbler og mænd, som i en ussel
skydekælder med rå betonvægge...

Vh
Peter
Mikkel Selsøe Sørensen <selsoe@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9is41c$v19$1@news.cybercity.dk...

Fra : Morten Fix

Dato : 16-07-01 17:36

"Radio Diablo" <mail@radiodiablo.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvad angår lyden af den maskinpistol de benytter, så lyder en maskinpistol
> jo altså ikke af så meget i et rum med møbler og mænd, som i en ussel

Jeg tænkte det samme som du siger, men da jeg hverken har hørt en Desert
Eagle eller maskinpistol i "natura" må man jo hellere lade være med at lege
ekspert....
Men er det ikke fordi at efterhånden er vi så vant til de amerikanske
effekter (flittigt kopieret af mange andre nationer) at når en mand slår en
anden mand skal der lyde et ordentligt "POW".
Og det samme gælder vel også ved eksplosioner og skud, også for at vi
rigtigt kan nyde vores surroundsystemer.
Personligt synes jeg også at det er fedt når højtalerne brager i en rigtig
actionfilm, men jeg synes også det er iorden at film kun bruger naturlig og
for det meste mere "stille" lyd
Det er nu engang en instruktørs ret...

Ikke alle film behøver at have den amerikanske POW-POW lyd.

-Morten Fix