Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvestyring = sort snak for mig..:-)
Fra : Jesper

Dato : 20-01-08 23:52

Hej alle.

Som absolut amatør fotograf har jeg forstået, at det er vigtigt, at ens
skærm og printer "opfatter farver ens" - det kan jeg såmen godt forstå og se
fornuften i....

Men hvordan griber jeg det an? Jeg har læst en masse spændende indlæg, men
er stadig vildt i tvivl om hvor/hvad jeg skal starte med....de
artikler/indlæg jeg har læst er nok på "et for højt niveau" for mig, da jeg
er total nybegynder.

Jeg har læst om Spyder og lidt om Gretag Eye One Display 2 - jeg har
forstået, at det er hardware, som kan hjælpe med at kalibrere en skærm
korrekt....eller har jeg misforstået det?

Det jeg er meget i tvivl om er, om dette hardware indstiller skærmen halt
automatisk af sig selv eller om jeg skal tage stilling til en masse
"objektive" indstillinger under en kalibrering - og hvordan får jeg skærmens
farver til at være de samme ved udprint? (Altså det jeg ser på skærmen, er
også det jeg får udprinter)

Håber at I kan følge mig - jeg vil så gerne have, at det jeg ser på skærmen
og printet er ens - specielt efter at jeg måske har lavet lidt med
billederne i PS4...nå ja lige et spørgsmål til: Skal PS4 også indstilles på
en speciel måde?

Jeg glæde mig vildt til se, om der er nogle som på en let forståelig måde
kan forklare mig hvordan jeg griber det an - det irriterer mig nemlig, at
mit udgangspunkt for at se/behandle mine billeder ikke er i orden...smil.

Mvh

Jesper.

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-01-08 07:05

Jesper skrev:
> [...]
> mit udgangspunkt for at se/behandle mine billeder ikke er i orden...smil.

Du skal kalibrere din skærm m. eks SpyderEkspress2
Indstille Kamera til raw og konvertere til en veldefineret profil, eks
adobe rgb eller prophoto
Indstille editerings program til at arbejde i valgte profil
Sørge for at billedet forbliver i den profil undtaget når du vil vise på
nettet (da konverteres til srgb)
Have profil til papir til pågældende printer/farvepatroner
Soft proofe inden print
Sørge for at kun programmet (PS) styrer print (imo letteste "sikre"
måde) d v s deaktivere at printer styrer - og indstille PS til at
anvende papirprofilen til at styre efter

De enkelte trin kan du læse om i hjælp til PS

Jeg har sikkert glemt noget, men det er ikke så kryptisk selvom det ofte
beskrives som den rene alkymi.

--

http://olelarsen.eu/82/index.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-01-08 11:46

PS4? Du mener Photoshop Elements version 4?
Mvh,
Hans

Fra : Jesper

Dato : 21-01-08 12:50

> PS4? Du mener Photoshop Elements version 4?
> Mvh,
> Hans

Hej Hans.

Jeps - du har helt ret...

Jeg har i øvrigt også læst dit fine skriv om emnet og det var efter det, at
jeg satte mig for, at nu vil jeg prøve at gøre noget ved det...

Så nu køber en Spyder og den vej får kalibreret min skæm - og så bagefter
kigger jeg så på, om printeren skal "justeres".

(Jeg har ingen ide om, hvor jeg ser, hvilke farveprofiler der er til
printeren, eller hvordan jeg tilføjer nye...men det finder jeg sikkkert ud
af i step 2....

Mvh

Jesper

Fra : Preben

Dato : 21-01-08 14:00

> Så nu køber en Spyder og den vej får kalibreret min skæm - og så bagefter
> kigger jeg så på, om printeren skal "justeres".

Der er lige kommet en Spyder3, så det er måske værd at kigge efter
denne! Den er lidt dyrere end 2'eren men skulle også være bedre!

Mvh / Preben

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-01-08 14:17

"Preben" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote in message

> Der er lige kommet en Spyder3, så det er måske værd at kigge efter
> denne! Den er lidt dyrere end 2'eren men skulle også være bedre!

Ingen tvivl om at Spyeder3 er bedre, men så vidt jeg kan se findes der ikke
nogen Spyder3 til mindre end 215 euro excl. VAT. Til en nybegynder, der kun
har behov for at profilere én skærm per PC så er Spyder2Express udmærket til
en langt lavere pris. Mht. printerprofilering, så mener jeg ikke det kan
betale sig at investere i Spyder af den årsag. Kun monitorprofilering er
pengene værd.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-01-08 14:28

"Jesper" <christop@post1.dknet**.dk> wrote in message

> [...]
>
> (Jeg har ingen ide om, hvor jeg ser, hvilke farveprofiler der er til
> printeren, eller hvordan jeg tilføjer nye...men det finder jeg sikkkert ud

Photoshop Elements kan ikke styre print med farvestyring, sådan som jeg
beskrev det for Lightroom. Med PSE er man henvist til at lade printeren
styre farverne. Det skal du sætte op i printerdriveren. Det afhænger
naturligvis af hvilken printer du har men typisk skal du angive, hvilket
papir du har lagt i printeren. Måske kan du angive icc profilen i
printerdriveren. Min Epson R2400 har den mulighed i printerdriveren under
avancerede indstillinger. På min HP 84r0 A4 fotoprinter kan jeg ikke finde
denne mulighed.

Se mit svar til Preben ang. Spyder.

Mvh,
Hans

Fra : Jesper

Dato : 21-01-08 15:48

> [...]
> avancerede indstillinger. På min HP 84r0 A4 fotoprinter kan jeg ikke finde

Nu har jeg lige købt en Spyder2PRO - det er jeg godt nok spændt på...

Når jeg skal printe fotos ud på min Canon Pixima (kan ikke huske modelnr. -
men det er en af de mindste), så har jeg også hidtil valgt papirtype (mat,
halvblankt eller blankt o.s.v).

Er det korrekt forstået, at når jeg nu forhåbentligt får kalibreret min
skærm og så blot fortsætter med at angive papirtype ved udskrivning, så er
jeg nået et stykke af vejen...?

(Sidder p.t. ikke lige ved min printer - derfor kan jeg angive modelnr)

Mvh

Jesper.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 21-01-08 16:42

"Jesper" <christop@post1.dknet**.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg nået et stykke af vejen...?
>
> (Sidder p.t. ikke lige ved min printer - derfor kan jeg angive modelnr)

Ja, gid det var så vel
Jeg har selv købt en spyder, og fået kaliberet mine skærme. Det er et meget
stort skridt!
Nu kan du lave dine billeder, som du vil have det, og du kan se de rigtige
farver.

Næste skridt er udprintning, hvor jeg også har en Pixma (4300).
Print direkte fra PS er perfekt, når farvestyringen er slået fra i
printdriveren.
Print via Easy Photoprint var ikke perfekt, men ved at sammenligne skærm og
print, har jeg i manuel farvestyring (i printdriveren) lavet en opsætning,
der giver mig et korrekt billede. Så jeg er ganske tilfreds - nu.

Det sidste, der skal prøves, er fremkaldelse eksternt. Jeg vil prøve, som
anbefalet her, at sende billeder i sRGB og så håbe, der kommer et sæt
billeder, der er rigtige.

Så glæd dig til spyderen.
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-01-08 17:01

> [...]
> skærm og så blot fortsætter med at angive papirtype ved udskrivning, så er

Jeg ved ikke om du kan vælge icc profil for det givne papir i
printerdriveren til din Canon printer. Hvis du kan skal du vælge den icc
profil, der passer med papiret. Normalt kommer icc-profilerne på en
installations CD med printeren. Kalibreringen af skærmen vil give dig
farvestyring af editeringen i PSE. Jeg går ud fra at PSE 4.0 er farvestyret.
PSE 5 og PSE 6 er.

Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-01-08 18:09

[8<8<8<]
> Jeg ved ikke om du kan vælge icc profil for det givne papir i
> printerdriveren til din Canon printer.

Det gør man, når man vælger papirtypen.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-01-08 18:55

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> Det gør man, når man vælger papirtypen.

Jo, men grunden til at jeg formulerede mig som jeg gjorde var, at der typisk
er langt flere papirer end papirtyper og derfor bliver det ikke særligt
præcist med mindre der er nævnt alle type glossy papirer og ikke bare glossy
som type. Ikke så præcist, som en icc-profil for præcist det papir, der er
lagt i printeren. Faktisk er det sådan at papirtypen er kalibreringen og det
specifikke papir er profileringen. På min HP printer ser det ud til at alle
papirtyper er nævnt, men jeg er ikke sikker.
Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-01-08 19:03

[8<8<8<]
> [...]
> kalibreringen og det specifikke papir er profileringen. På min HP printer
> ser det ud til at alle papirtyper er nævnt, men jeg er ikke sikker.

På de Canon printere som jeg kender, vælger man den Canon papirtype man
bruger. Der er således flere glossy typer.
Desuden er der en række generelle papirtyper, og der er der naturligvis ikke
særligt meget styr på farverne.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-01-08 00:42

> Photoshop Elements kan ikke styre print med farvestyring, sådan som jeg
> beskrev det for Lightroom. Med PSE er man henvist til at lade printeren
> styre farverne.

Jeg har undersøgt det nærmere med en downloadet version af PSE 6 og der er
faktisk en mulighed for at lade PSE styre farver med en icc profil for
papiret! Den findes under more options og color management, hvor man kan
vælge icc profilen under print space. Man skal i så tilfælde slå
farvestyring fra i driveren.
Mvh,
Hans

Fra : Jesper

Dato : 22-01-08 11:27

> [...]
> papiret! Den findes under more options og color management, hvor man kan
> vælge icc profilen under print space. Man skal i så tilfælde slå

Jeg har været inde i PSE 4 og fundet følgende muligheder - hvad skal jeg
vælge, når jeg har fået kalibreret min skært med den nyindkøbte Spyder 2PRO:

To set up color management
In the Editor, choose Edit > Color Settings.
Select one of the following color management options:

* No Color Management Leaves your image untagged. This option uses your
monitor profile as the working space. It removes any embedded profiles when
opening images, and does not tag when saving.
* Always Optimize Colors For Computer Screens Uses sRGB as the working
space, preserves embedded profiles, and assigns sRGB when opening untagged
files.
* Always Optimize For Printing Uses AdobeRGB as the working space, preserves
embedded profiles, and assigns Adobe RGB when opening untagged files.
* Allow Me To Choose Lets you choose sRGB (the default) or AdobeRGB when
opening untagged files.

Click OK.
When you save a file, select ICC Profile in the Save As dialog box.

Mvh

Jesper

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-01-08 11:41

> [...]
> opening untagged files.
>
> Click OK.
> When you save a file, select ICC Profile in the Save As dialog box.

Always optimize for computer screens, altså sRGB tror jeg vil give dig
færreste problemer. Hvis du vælger optimize for printing og dermed Adobe
RGB, så vil du også få alle billeder du eksporterer med export funktionen i
Adobe RGB. Jeg har set lidt på PSE 6 og kan ikke finde andre funktioner til
at eksportere et antal billeder til en folder, undtagen export. Hvis du kan
nøjes med at eksportere billeder med de indbyggede funktioner til e-mail,
online galleri, etc. så er det nok ok. Jeg sige det på den måde, da det er
lint kringlet at finde ud af, hvad PSE egentlig gør i de forskellige
tilfælde.

Så indtil videre brug sRGB og i print dialogen skal du så finde den more
options jeg talte om for at kunne vælge icc-profilen for papiret og husk så
at slå farvestyring fra i printer driveren.

Jeg er i gang med at opsummere mine indtryk af PSE 6, som jeg vil skrive om
senere.

Mvh,
Hans

Fra : Jesper

Dato : 22-01-08 14:22

> [...]
> så at slå farvestyring fra i printer driveren.
>
> Jeg er i gang med at opsummere mine indtryk af PSE 6, som jeg vil skrive

Hej Hans.

Mange tak for dine kommentarer/hjælp.

Jeg vil prøve at finde ud af hvordan jeg slår farvestyringen fra på min
Canon Pixma IP 3000.

Jeg føler mig stadig "usikker" på det med at vælge ICC profil (hvad betyder
ICC?...Sikkert noget med International Colour...bare et gæt...smil).

Jeg kan godt se, at der er et faneblad, når jeg vælgr udskriftindstillinger,
der hedder profiler...men aner ikke hvad jeg skal gøre....

Jeg er meget glad for hjælpen indtil nu - jeg vil så gerne have, at alt
bliver indstillet optimalt.......smil.

Er meget spændt på at modtage Spyder2PRO - regner med at den kommer i morgen
eller torsdag....bare det er til at finde ud af....

Mvh

Jesper.

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-01-08 14:36

Jesper skrev i 4795edef$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk dette:

> Er meget spændt på at modtage Spyder2PRO - regner med at den kommer i
> morgen eller torsdag....bare det er til at finde ud af....

Det er det - let at installere og let at bruge. Personligt har jeg oplevet
at jeg får et glimrende resultat ved at gøre det enklest muligt. Giv skærmen
en 'factory reset' og så ellers bare vælge programmets egne 'defaults'. Så
vidt jeg husker skal jeg kun fortælle programmet om det er en fladskærm
eller om der er tale om en CRT. Resten består i at klikke på 'næste'. Men
det kan sikkert gøres meget sværere

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Jesper

Dato : 23-01-08 13:57

> [...]
> en fladskærm eller om der er tale om en CRT. Resten består i at klikke på
> 'næste'. Men det kan sikkert gøres meget sværere

Så har jeg modtaget Spyder2PRO og forsøgt at kalibrere min skærm.

Den har ændret værdierne for R G B, men ikke for kontrast og lysstyrke. Jeg
har opfattet det sådan, at programmet anbefalet at lade det være som
fabriksindstillet - er det korrekt forstået?

Den er indstillet til noget som hedder 2.2 6500 - jeg har forstået det
sådan, at det svarer til en farvetemperatur på 6500 kelvin.....lyder det
rigtigt?

mvh

Jesper

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-01-08 21:05

Jesper skrev i 4797398f$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk dette:

> Den har ændret værdierne for R G B, men ikke for kontrast og
> lysstyrke. Jeg har opfattet det sådan, at programmet anbefalet at
> lade det være som fabriksindstillet - er det korrekt forstået?

Sådan opfatter jeg det også - og jeg er faktisk ganske tilfreds med
resultatet. På forskellige skærme (jeg benytter jævnligt 4 forsk.) giver det
ganske ens billeder, der igen stemmer fint overens med udskrifterne.

> Den er indstillet til noget som hedder 2.2 6500 - jeg har forstået det
> sådan, at det svarer til en farvetemperatur på 6500 kelvin.....lyder
> det rigtigt?

Det er de mest udbredt værdier for almnidelige PC'ere. Gamma 2.2 fortæller
noget om med hvilken lysstyrke en given værdi vises på skærmen. På en Mac er
værdien svjh. normalt 1.8.

Fra : Skovsgaard

Dato : 21-01-08 10:55

On 21 Jan., 14:16, "Hans Kruse" <hans.kr...@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> en langt lavere pris. Mht. printerprofilering, så mener jeg ikke det kan
> betale sig at investere i Spyder af den årsag. Kun monitorprofilering er

Er skærmkalibreringen kun nødvendig hvis man skal få printer og skærm
til at passe samme, eller er det også nødvendigt hvis man udelukkende
for billederne fremkaldt hos en foto handler eller lign., eller bruger
de altid en standard profil?

Mvh

Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-01-08 19:07

Skovsgaard wrote:

> [...]
> til at passe samme, eller er det også nødvendigt hvis man udelukkende
> for billederne fremkaldt hos en foto handler eller lign., eller bruger

Standard "fremkaldelses" faciliteter har kalibreret deres printere, således
at en JPG fil med embedded profil (sRGB, Adobe RGB eller Prophoto RGB) vil
bliver oversat korrekt til det papir, der printes på. Sådan set det samme,
som hvis jeg modtog en jpg fil fra en anden og ville printe det på min
printer. Hvis vedkommende der sendte mig jpg filen ikke havde editeret
billedet på en kalibreret skærm med et farvestyret program, så ville hans
editeringer se anderledes ud på min skærm. Så ja, svaret er, at kalibrering
af skærmen også er nødvendig, hvis man får printet "ude i byen". Der er
nogle, der endda har icc-profiler sådan at man kan softproofe inden man
sender et billede til print, men det er mig bekendt kun de mere avancerede
steder.
Mvh,
Hans

Fra : Skovsgaard

Dato : 21-01-08 15:21

On 21 Jan., 19:06, "Hans Kruse" <hans.kr...@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> sender et billede til print, men det er mig bekendt kun de mere avancerede

Tak, Hans. Altid rart med et præcist og uddbybende svar.