tegnkoder %3a%2f%2f m.m.
Fra : JcLind

Dato : 09-01-08 09:03

Når jeg arbejder med links og ser på de links andre sider har, så er
der mange underlige tegn og gerninger.

Hvordan skal man "oversætte" alm. tegn til linkskode?

Jeg har gættet ig til følgende:

%3a = :
%2f = /

er der andre koder, der er gode at kunne?

Jeg kunne godt tænke mig at kunne "læse" et mærkeligt link og så kunne
se, hvad tegn der skal sættes, hvis jeg skal skrive samme link i f.eks
notepad.

Håber det giver mening...

VH jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-01-08 09:46

JcLind skrev:

> Hvordan skal man "oversætte" alm. tegn til linkskode?

Det er tal i hex-format. "Hex" er en forkortelse for
"hexadecimal" der betyder "16-tals-",; altså et talsystem med 16
cifre. De første 10 cifre betegnes som vi er vant til fra
titalssystemet. Til de følgende seks benyttes de første seks
bogstaver, så rækken bliver:
0123456789abcdef

> %3a = :

3 16'ere + a enere = (decimalt) 48 + 10 = 58
I ISO-8859-1 er 58 koden for kolon.

> %2f = /

2 16'ere + f enere = (decimalt) 32 + 15 = 47
I ISO-8859-1 er 58 koden for skråstreg.

> er der andre koder, der er gode at kunne?

Alle ISO-8859-1-koderne. I Windows kan du få en tegnoversigt, men
den giver desværre som regel tastetrykkene i stedet for ISO-koden
for det aktive tegn.

Du kan omsætte en decimal ISO-kode til tegn på et Windowssystem
ved at holde ALT og trykke 0 + koden på det numeriske tastatur.

> Jeg kunne godt tænke mig at kunne "læse" et mærkeligt link og så kunne
> se, hvad tegn der skal sættes, hvis jeg skal skrive samme link i f.eks
> notepad.

Så skal du bare vænne dig til at regne med hex-systemet og taste
koderne ind efter opskriften.

Hvis det giver dig hovedpine, kan du gå omkring lommeregneren,
vælge "Hex", taste koden og derefter vælge "Dec".

--
Bertel

Fra : JcLind

Dato : 09-01-08 10:32

> Hvis det giver dig hovedpine, kan du gå omkring lommeregneren,
> vælge "Hex", taste koden og derefter vælge "Dec".

Fantastisk

Hvis man ikke forstår, må man lære udenad

takker

jakob

Fra : Birger

Dato : 09-01-08 10:21

http://www.asciitable.com/

--
Birger
-----

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-01-08 14:39

Birger wrote:

> http://www.asciitable.com/

Det ser ud som om extended delen er det oprindelige IBM tegnsæt, hvor ø og Ø
manglede.
Bare så man er opmærksom på at den extendede del ikke er ISO 8859-1.

Stig Johansen