HTTP_ACCEPT_LANGUAGE til bestemmelse af la~
Fra : Fister

Dato : 20-12-07 19:47

Hvor brugbart er det, at anvende server-variablen HTTP_ACCEPT_LANGUAGE til
at bestemme hvilket land folk kommer fra? Og hvordan bliver variablen sat?
Er det ud fra regionale indstillinger eller er det browser-specifikt? Eller
noget helt tredje?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-12-07 21:23

Fister skrev:
> [...]
> variablen sat? Er det ud fra regionale indstillinger eller er det
> browser-specifikt? Eller noget helt tredje?

Det har jeg ingen anelse om, men måske er
JavaScript en pålidelig løsning:
navigator.browserLanguage returnerer en landekode
for det sprog, der er anvendt i browserens bruger-
grænseflade for så vidt angår MSIE, mens andre
browsere tolker navigator.language.

navigator.systemLanguage returnerer landekoden
for det sprog, operativsystemets brugergrænseflade
er sat til

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-12-07 21:49

Fister <nej@tak.dk> writes:

> Hvor brugbart er det, at anvende server-variablen HTTP_ACCEPT_LANGUAGE
> til at bestemme hvilket land folk kommer fra?

Usikkert. Mine browsere siger helt sikkert at engelsk er foretrukket
sprog, og kun måske at jeg også accepterer dansk. Mit sprog behøver
ikke at passe sammen med det land jeg tilfældigvis bor i.

> Og hvordan bliver variablen sat?

Den sættes af browseren.

> Er det ud fra regionale indstillinger eller er det
> browser-specifikt?

Det er helt sikkert browser-specifikt. IE vil måske som default bruge
Windows-indstillinger. Browsere der også kører på andre platforme kan
ikke løbe an på den slags (men gør det måske på Windows).
Under alle omstændigheder kan det ændres af brugeren.

> Eller noget helt tredje?

I Opera sættes det under: Preferences > General > Language (Details...)
I Firefox sættes det under Options > Advanced > Languages
I IE sættes det under Internet Properties > General > Languages

/L

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-12-07 06:18

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Usikkert. Mine browsere siger helt sikkert at engelsk er foretrukket
> sprog, og kun måske at jeg også accepterer dansk. Mit sprog behøver
> ikke at passe sammen med det land jeg tilfældigvis bor i.

+1

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-12-07 09:25

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i meddelelsen

> I IE sættes det under Internet Properties > General > Languages

Tak for tippet.
Et nysgerrigt tillægsspørgsmål:
Hvilken fordel har man af at sætte den til et sprog, der ikke er éns eget
modersmål?

Det eneste jeg lige kan se, er, at man får serveret nogle hjemmesider på det
pågældende sprog i stedet for på dansk.

Til Fister:
Et hurtigt overslag ud fra data fra mine egne hjemmesider viser, at ca. 90%
af alle de danske besøgende har den sat til "da" - evt. suppleret med "en".
For at få et bedre billede kombinerer jeg det dog med php-funktionen
gethostbyaddr() - så får jeg det, som den antager, er udbyderens navn (i de
fleste tilfælde).
Det kan f.eks. give et output a la: x1-6-00-10-b5-39-dc-6f.k197.webspeed.dk
I dette tilfælde er det TDC Kabel-tv... øøøøh... YouSee.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-12-07 12:47

Philip Nunnegaard skrev:

> Hvilken fordel har man af at sætte den til et sprog, der ikke er éns eget
> modersmål?

Jeg har brugt engelske versioner af Windows. Mon ikke det får
systemet til at tro at mit modersmål er engelsk? Jeg ved det dog
ikke.

--
Bertel

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 21-12-07 18:12

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev :

>Et hurtigt overslag ud fra data fra mine egne hjemmesider viser, at ca. 90%
>af alle de danske besøgende har den sat til "da"

Nej, de har ej.

De bruger Vinduer og ikke Windows og i Vinduer er den som
standard sat til at være dansk og ikke andet.

Jeg tvivler på, at ret mange kender til muligheden og bruger den.
--
Besøg www.gedebanken.dk og doner en ged til en fattig
familie i f.eks. Uganda, Sudan, Afghanistan eller Pakistan

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-12-07 06:10

Philip Nunnegaard wrote:

> Tak for tippet.
> Et nysgerrigt tillægsspørgsmål:
> Hvilken fordel har man af at sætte den til et sprog, der ikke er éns eget
> modersmål?

Jeg har ligesom Bertel altid brugt engelske versioner af OS'er, og ligesom
Lasse foretrækker jeg engelske originaler frem for danske 'undersættelser'.
Den 3. parameter (for mig) er, at jeg altid har arbejdet med udvikling, som
pr. definition er engelsk baseret. Jeg vil hellere have alt på engelsk i
stedet for lidt engelsk hist og lidt dansk pist.

Stig Johansen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-12-07 02:36

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> writes:

> [...]
>
> Tak for tippet.
> Et nysgerrigt tillægsspørgsmål:
> Hvilken fordel har man af at sætte den til et sprog, der ikke er éns

De fleste udenlandske sites der tilbyder danske sider, har engelske sider
af mindst lige så god, og ofte bedre, kvalitet og funktionalitet.
Og så fatter jeg ofte slet ikke den danske oversættelse.
Nogle enkelte sites går helt i spunk når de forsøger at give mig danske
sider uden at have nogen.

> Det eneste jeg lige kan se, er, at man får serveret nogle hjemmesider
> på det pågældende sprog i stedet for på dansk.

Nemlig. Det er netop pointen. Engelsk virker bare bedre.

> [...]
> Det kan f.eks. give et output a la: x1-6-00-10-b5-39-dc-6f.k197.webspeed.dk
> I dette tilfælde er det TDC Kabel-tv... øøøøh... YouSee.

Du kunne overveje at lave rigtig Geo-IP-opslag.
Man kan vist få en database her:
http://www.maxmind.com/app/geoip_country
Ellers google lidt efter Geo-IP.

/L

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-12-07 07:20

> Nemlig. Det er netop pointen. Engelsk virker bare bedre.

Det er så en individuel smagssag.
Jeg misser for mange vigtige pointer, når jeg får tingene serveret på
engelsk.

Havde jeg fra starten af lært HTML via html.dk i stedet for via en
amerikansk hjemmeside, havde jeg nok på et meget tidligere tidspunkt fattet,
hvor vigtigt, det var at validere sin HTML.
Nu slås jeg med at komme af med mange års dårlige vaner.