Sær rendering i IE6 af simpelt CSS design
Fra : ro@dxp.dk

Dato : 04-12-07 04:13

d'herrer guruer,

bandagist-jensolsen.dk er et lille fritidsprojekt jeg har søsat på
vegne af min fars nyligt opstartede virksomhed. Min erfaring med
webdesign er ret beset begrænset til en entusiatisk interesse år
tilbage så jeg vil betragte mig selv "below average". Jeg siger dog
sjældent nej til en udfordring

For at gøre en længere historie kort valgte jeg at basere designet på
CSS. Problemet er at siden som den er nu renderes til ug i Firefox
Mac, Safari Mac samt Firefox PC - åbner jeg den derimod op i IE6 på PC
sker der noget ret uheldigt med layoutet. Jeg har nedfældet CSS
kommandoerne på en trial&error lignende måde, og der er helt sikkert
nogle IE workarounds jeg har overset. Jeg forventer et eller andet
sted at Safari og Mozilla lever mere op til standarne end IE men det
hjælper jo ikke meget når langt størstedelen af målgruppen sikkert
sidder med Internet Explorer.

Vil en af Jer kloge hoveder tage et kig på siden og komme med et tip
eller to til damagecontrol? Siden er meget simpel og det må da være
muligt at redde koden så også IE renderer efter hensigten?

Siden er bygget op i DW og baseret på en "one column liquid centered"
template. Opbygningen er overordnet set strikken sammen sådan:

<bandagist Jens Olsen PNG24 logo img>
<venstre sektion med tekst info, mugshot, kontakt - ligger i
flere sub divs>
<højre sektion med kampagnedownloads - ligger i flere sub
divs>

Det er højre sektion som den er galt med i IE6. Som I kan se er der
også problemer med PNG24, men det kan jeg måske løse med GIF så jeg er
først og fremmest ude efter hjælp til layoutet.

CSS filen finder I her <http://bandagist-jensolsen.dk/
oneColLiqCtr.css>

Mange tak for hjælpen!

De bedste hilsner,
Rasmus Olsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-12-07 23:46

ro@dxp.dk skrev:

> Det er højre sektion som den er galt med i IE6. Som I kan se er der
> også problemer med PNG24, men det kan jeg måske løse med GIF så jeg er
> først og fremmest ude efter hjælp til layoutet.

Det er svært at kæmpe sig igennem alt det overflødige
gylle DreamWeaver lægger ind for så simple opgaver.

Hvid du installerer Chres Derricks Web developer
Toolbar i Firefox får du et værktøj der vises elementernes
postionn i forhold til hinanden. (Topologi View) Det viser
det sig i topografisk visning at de to aktive pdf-elementer
fyldermere end de skal. og det sandsynligvis skyldes noget
padding eller margin på disse elementer.

Du har brug for tre kasser og kun tre -
en kontainger, der rummer det hele inklusive plads
til et sidehoved, og dernæst i bunden et par kasser
der skal skal flugte. Du skal blot sørge for at ele-
menternes størrels ikk ovskrider kassernes størrele.
Floater du ksssr med indhold skal med en clearfix
sikre dig at disse elementer faktisk skubber kanten
af indhelementet nedad.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : ro@dxp.dk

Dato : 05-12-07 01:15

On Dec 4, 11:46 pm, Jørgen Farum Jensen <jfjen...@yahoo.dk> wrote:

> Det er svært at kæmpe sig igennem alt det overflødige
> gylle DreamWeaver lægger ind for så simple opgaver.

Ok

> [...]
> fyldermere end de skal. og det sandsynligvis skyldes noget
> padding eller margin på disse elementer.

Tak for hintet. Jeg har installeret det addon og går siden igennem i
aften.

De bedste hilsner,
Rasmus Olsen