Simpelt biledarkiv?
Fra : Brian Petersen

Dato : 02-12-07 23:53

Hej.
Jeg har snart brugt lang tid på at søge på nettet efter en helt
simpel kode, som går ind i en mappe med billeder og automatisk
laver thumbnails af dem, og så de bare vises i stort når man
klikker på dem.
Det skal være en hel simpel funktion/kode, uden det helt store.
Men det eneste jeg kan finde er kæmpe koder til store fancy
gallerier..

jeg vidste ikke helt om det her skulle lige i HTML eller ASP
delen.

Nogen som kan hjælpe?

Mvh. Brian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger

Dato : 03-12-07 00:21

"Brian Petersen" <brianpetersen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gallerier..
>
> jeg vidste ikke helt om det her skulle lige i HTML eller ASP

Ved ikke med ASP, men den slags findes ikke i HTML.
Det kan gøres i PHP - formentlig også ASP.
Problemet er, at "moderne" billeder er meget store, og behandling af dem
skal derfor bruge en del hukommelse.
Mere end i hvert fald one.com stiller til rådighed (16Mb).

Et alternativ kan være i HTML koden, kun at lave plads til thumbnailen, men
hente hele billedet ind.
Du skal dog ikke have ret mange billeder, før det giver meget lange load
tider, og er irriterende (og spild..)

Ellers kan man bruge et grafikprogram til at generere thumbnails og loade
dem op sammen med billederne.

Birger

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-07 01:04

Brian Petersen skrev:

> jeg vidste ikke helt om det her skulle lige i HTML eller ASP
> delen.

Jeg har lavet et minimalt sæt billedprogrammer i PHP. Her er en
demo:

   http://bertel.lundhansen.dk/webdesign/diasshow.php

Der genereres frimærker og webbilleder automatisk ud fra
originalerne. Dimensionerne på begge sættes i en slags inifil.

Det kan ikke laves i HTML.

--
Bertel

Fra : Birger

Dato : 03-12-07 13:33

> [...]
>
> Der genereres frimærker og webbilleder automatisk ud fra
> originalerne. Dimensionerne på begge sættes i en slags inifil.

one.com ignorerer memory allocation.
Det lade sig ikke gøre at køre noget hvor program + data overskrider 16M.
Så selv dit program med mine billeder "crasher" hos one.com

Birger

--
http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 03-12-07 17:08

> one.com ignorerer memory allocation.
> Det lade sig ikke gøre at køre noget hvor program + data overskrider 16M.
> Så selv dit program med mine billeder "crasher" hos one.com

Det er vel så noget af grunden til, at man kan få webhotel til dén pris.

Fra : Martin

Dato : 03-12-07 19:37

Birger wrote:
> one.com ignorerer memory allocation.
> Det lade sig ikke gøre at køre noget hvor program + data overskrider 16M.
> Så selv dit program med mine billeder "crasher" hos one.com

Pris = kvalitet :)
Anyway - hvem gider egentlig uploade 50-200 billeder der fylder 16mb pr
stk? - Det er så uendeligt lidt (kvalitet) man mister hvis man lige
kører dem igennem en enkelt omgang komprimering. (og hvem gider
downloade billeder på 16mb?)

Selvfølgelig er der nogle modelfotos osv. der nok skal være i max
kvalitet, men så ligger man dem ikke i et fotoalbum (imo)

Men 16mb memory allocation synes jeg er fint nok, dog kører jeg med 24mb
på min egen server da visse ting i enteprise content manager systemer
kræver lidt mere

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 03-12-07 21:14

> Anyway - hvem gider egentlig uploade 50-200 billeder der fylder 16mb pr
> stk?

Jeg var godt nok i tvivl om, om de 16 Mb var pr. billede eller noget helt
andet.
I så fald er jeg helt enig med dig.
Her mener jeg, at alt over 1 megapixel er overkill i min verden, såfremt
billederne kun skal vises på skærmen (og dermed er jpg, gif eller png).
Et billede, der fylder hele min skærm (1280x1024) vil fylde ca. 1,3
megapixel.
I jpg-format fylder de næppe over 1 Megabyte.

Fra : Birger

Dato : 04-12-07 00:43

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> megapixel.
> I jpg-format fylder de næppe over 1 Megabyte.

Hvor meget fylder 1.3 "megapixels" i hukommelsen?
Kræver selvfølgelig at man ved hvad man taler om.
Billederne jeg bruger, er jpeg, og fylder 5-600 Kb pr. styk.
For at generere thumbnails, skal jpeg komprimeringen fjernes, hvilket
resulterer i et bitmap - som fylder omkring 18Mb for de fleste af mine
billeder.
Så det er ikke filstørrelser der er problemet - det er den mængde data der
skal regnes på.
Et billeder der fylder hele din skærm (1280x1024) fylder lidt over 1,3 M
pixels.
Det ganger du så med farvedybden (antallet af farver) - og så har du hvor
meget dit billede fylder som bitmap, og altså hvor meget hukommelse PHP skal
bruge for at behandle billedet.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-12-07 06:17

Birger wrote:

> Det ganger du så med farvedybden (antallet af farver) - og så har du hvor
> meget dit billede fylder som bitmap, og altså hvor meget hukommelse PHP
> skal bruge for at behandle billedet.

Og muligvis *2 ('før' og 'efter').
Ovre i *nix verdenen er der også den mulighed at lave et script, der ud fra
en 'dir' + noget utility genererer fysiske billeder/thumbnails.

Man kan undersøge om man via cygwin kan lave noget tilsvarende.

Stig Johansen

Fra : Peter Vesth

Dato : 03-12-07 11:34

Brian Petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> gallerier..
>
> jeg vidste ikke helt om det her skulle lige i HTML eller ASP

Hej Brian

Du kan prøve Porta som er et albumsystem (gratis), og du kan se
hvordan albummet ser ud på min hjemmeside www.jesser.dk. Klik
f.eks. på manipulerede billeder.

Det er nemt at arbejde med. Når du har downloaded programmet,
kalder du det, og kan så vælge den billedmappe du vil have lavet
album af.

Her er linket til download http://www.stegmann.dk/mikkel/porta/

Mvh

Peter