Retur til udgangsside ved pwkontrol
Fra : Peter Vesth

Dato : 02-12-07 12:02

Hej NG

Jeg sidder og roder med adgangskontrol til musiksiden på min
hjemmeside www.jesser.dk menupunkt "Egenmusik".

Det skal gerne ende op med, at brugeren bliver henvist til samme
udgangspunkt (side) ved forkert eller ikke validt input.

Jeg har følgende kode

<form class="form" id="bruger" action="#"
onsubmit="location.href = this.kodeord1.value + '/' +
this.kodeord2.value + '.htm'; return false">

name="kodeord1"></input></p>

name="kodeord2"></input></p>

this.form.kodeord1.value + '/' + this.form.kodeord2.value +
'.htm'; return false"></input></p>

</form>

Har i en ide til, hvilken kode jeg skal angive, for at få
brugeren sendt tilbage til udgangssiden, derfra kan brugeren
nemlig vælge at komme tilbage til startsiden?

Mvh

Peter

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Rasmussen

Dato : 02-12-07 13:31

Peter Vesth wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> brugeren sendt tilbage til udgangssiden, derfra kan brugeren
> nemlig vælge at komme tilbage til startsiden?

Jeg bruger dette:
<script LANGUAGE="JavaScript">;
meddelelse = "Login accepteret!! Tillykke med det";
alert(meddelelse);
history.go(-2)
</script>

Så kan du med (-2) selv angive hvor mange sider man skal tilbage.

PerR

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-12-07 19:42

> <script LANGUAGE="JavaScript">;

Hedder det ikke
<script type="text/javascript">
nu om stunder?

> alert(meddelelse);

Alertbokse er lidt en smagssag.
Jeg bryder mig generelt ikke om dem.

Fra : Per Rasmussen

Dato : 03-12-07 01:08

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hedder det ikke
> <script type="text/javascript">
> nu om stunder?

> Alertbokse er lidt en smagssag.
> Jeg bryder mig generelt ikke om dem.

Det kan godt være, men det andet virker også
alertboksen tror jeg godt man kan undlade

PerR

Fra : Birger

Dato : 02-12-07 14:46

"Peter Vesth" <peter_vesth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> brugeren sendt tilbage til udgangssiden, derfra kan brugeren
> nemlig vælge at komme tilbage til startsiden?

Først, så skal du ikke have onclick på submit. Den gør præcis det samme som
onsubmit på formen.
Eller også skal du droppe formen (brug evt. en alm. div i stedet), og kun
have knappen at klikke på.

Dit koncept er forkert.
Du skal skrive den adresse der skal håndtere input fra formen i action
parametren i form.
Dvs. et serverside script, der afgør om kodeord1 og kodeord2 er brugbare, og
skal give den besøgende adgang til de sider du vil beskytte. Det kan være
PHP, ASP, CGI...
Hvad der sker i browseren, afgøres af det der returneres af serverside
scriptet.
Hvis den besøgende indtaster rigtige kodeord, skal serverside scriptet sende
ham til den rigtige side - hvis ikke, skal hyn sendes til den side du ønsker
vist i stedet.

Alternativet er at gøre det i script, og så er der ingen grund til at rode
en form ind i det - og heller ikke ret meget sikkerhed.

Birger

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-12-07 19:49

> [...]
> Dvs. et serverside script, der afgør om kodeord1 og kodeord2 er brugbare,
> og skal give den besøgende adgang til de sider du vil beskytte. Det kan

Og til det formål kører jeg med denne afslutning i den fil, der håndterer
login-oplysningerne:

PHP: header("location:".$_SERVER["HTTP_REFERER"]);
ASP: response.redirect("request.servervariables("HTTP_REFERER"))

Det sender brugeren tilbage til dén side, hvorfra han/hun loggede ind.
Så kan man selvfølgelig med en if-sætning vælge, at hvis brugernavn eller
kodeord er forkert, skal vedkommende sendes over på en fejlside.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-12-07 19:54

> Det sender brugeren tilbage til dén side, hvorfra han/hun loggede ind.

Det skal lige siges, at på de sider, hvor jeg bruger dén metode, er der et
lille loginfelt på alle sider.

Fra : Peter Vesth

Dato : 02-12-07 21:01

Hej

Tak for indlæg, jeg tror det ender op med php og mysql, men jeg vil da lade
det jeg har blive liggende indtil videre, for det ser ud til at fungere. Det
mangler som skrevet bare, at brugeren sendes tilbage til kontrolsiden.

Sikkerheden i funktionen er jeg nu ikke så sikker på :>)

Tak for ideerne.

Fra : Birger

Dato : 02-12-07 23:40

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> Det skal lige siges, at på de sider, hvor jeg bruger dén metode, er der et
> lille loginfelt på alle sider.

Jeg bruger $_SESSION til at gemme login info.

Birger

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 03-12-07 05:37

> Jeg bruger $_SESSION til at gemme login info.

Du mener info om, hvor brugeren var, lige før han/hun loggede ind?
Genialt! Dén løsning havde jeg ikke lige tænkt på.

Fra : Birger

Dato : 03-12-07 13:46

> Du mener info om, hvor brugeren var, lige før han/hun loggede ind?
> Genialt! Dén løsning havde jeg ikke lige tænkt på.

;>)
Jeg mente nu login info.
I stedet for login er så mulighed for log out...

Birger
--
http://bbsorensen.dk