Hvordan undgår jeg farvede links?
Fra : co@ch [4130]

Dato : 27-11-07 23:44

Hvis jeg vil lave et link på en hjemmeside, hvordan undgår jeg så at den
tekst jeg linker på, for det første har en streg under og i mit tilfælde er
blå, for derefter at skifte til lilla når linket har været aktiveret?

Kan man fastlåse farven til teksten/linket og kan man undgå stregen under
teksten?

eller skal jeg virkelig lave et billede for hver link, så de virker som en
knap?

mvh
Bri@n

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-11-07 00:32

> [...]
> teksten?
>
> eller skal jeg virkelig lave et billede for hver link, så de virker som en

Det er nemt nok.
Du skal bruge CSS til det.
Da jeg fornemmer, at du er forholdsvis "ny" i HTML-kodning, tager vi lige
den nemme løsning først:

Mellem <head> og </head> skriver du:

<!---
a {
color: #00aa00;
text-decoration: none;
}
-->

Ovenstående gør links grønne.

Vil du have dem til at skifte farve (eller andre egenskaber), når musen
føres hen over, tilføjer du (stadig mellem <style> og </style>):

a:hover {
color: #00ff00;
text-decoration: underline;
}

Dette gør, at linket bliver mere lysegrønt og får en understregning med, når
musen føres hen over.
Det samme kan gøres med besøgte links ved hjælp af a:visited.

---
Og så den lidt sværere løsning, men som gør det nemmere at vedligeholde din
side fremover:

Læg ovenstående CSS-kode i en selvstændig fil, der f.eks. kan hedde
skrift.css

Filen skal kun indeholde:

a {
color: #00aa00;
text-decoration: none;
}
a:hover {
color: #00ff00;
text-decoration: underline;
}

I din HTML-fil skriver du så (mellem <head> og </head>):

<link rel="stylesheet" href="skrift.css" type="text/css">

Det smarte her er, at du kan lægge denne linie ind på alle dine sider, og så
vil dine link-egenskaber slå ind på alle siderne.

Hvis du skulle få lyst til at lære mere om CSS, kan du kigge på denne
tutorial:
http://www.html.dk/tutorials/css/

Om links:
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion6.asp

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-07 00:37

co@ch [4130] skrev:

> Hvis jeg vil lave et link på en hjemmeside, hvordan undgår jeg så at den
> tekst jeg linker på, for det første har en streg under og i mit tilfælde er
> blå, for derefter at skifte til lilla når linket har været aktiveret?

Med CSS.

Her er en gennemgang af mulighederne:

   http://www.html.dk/tutorials/css/lektion6.asp

--