Farveskift med "button" enheden
Fra : Jens Weber Nielsen

Dato : 27-11-07 21:29

Hej folkens!

Jeg er lidt ny til det med webdesign har været i gang cirka 1,5
måned, men altså jeg tænkte på om den her kode kan modificeres så
den også kan ændre tekstfarve? Jeg har prøvet selv men det
virkede ikke, håber der er nogen der kan hjælpe mig.

<input type="button" onclick="document.bgColor='#DDDDDD'"
name="skift" value="White Theme">

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-11-07 22:10

Jens Weber Nielsen skrev:
> [...]
> virkede ikke, håber der er nogen der kan hjælpe mig.
>
> <input type="button" onclick="document.bgColor='#DDDDDD'"

document har ingen egenskab, der hedder bgColor.
For at ændre baggrundsfarven på et element skal
du bruge backgroundColor egenskaben ved style-
objektet:
document.getElementById('krop').style.backgroundColor='#dddddd';
der forudsætter at din body-markør har en id="krop":

Det, du ønsker, kan så udføres med
onclick="skiftBaggrundsFarve()">
Skift farve</button></p>

og følgende funktion i head-delen af
din side:
function skiftBaggrundsFarve() {
document.getElementById('krop').style.backgroundColor='#ffffff';
}

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jens Weber Nielsen

Dato : 28-11-07 14:21

> [...]
> din side:
> function skiftBaggrundsFarve() {
> document.getElementById('krop').style.backgroundColor='#ffffff';

Koden virker men kan man også lave en der styrer tekstfarve?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-11-07 14:37

Jens Weber Nielsen skrev:

> Koden virker men kan man også lave en der styrer tekstfarve?

document.getElementById('krop').style.color='#ff0000';

Men hvorfor? Kan du ikke nøjes med at sætte dokumentets
farver i et stylesheet:

body {color:#ff0000;background-color:#ff0000;}

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jens Weber Nielsen

Dato : 28-11-07 16:25

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Men hvorfor? Kan du ikke nøjes med at sætte dokumentets
> farver i et stylesheet:
>
> body {color:#ff0000;background-color:#ff0000;}

Øhh? Jeg er altså rimelig ny til kodning og det der, jeg tænkte bare på
om nogen havde en færdig kode der kunne ændre tekstfarven.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-11-07 17:02

> Øhh? Jeg er altså rimelig ny til kodning og det der, jeg tænkte bare på
> om nogen havde en færdig kode der kunne ændre tekstfarven.

Færdig kode kan du ikke forvente at få her.
Du kan forvente at få hjælp til selv at lave den færdige kode.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-11-07 17:02

> Men hvorfor? Kan du ikke nøjes med at sætte dokumentets
> farver i et stylesheet:
>
> body {color:#ff0000;background-color:#ff0000;}

Jeg tror, at han mener, at han gerne vil kunne ændre både baggrunds- og
tekstfarve ved et tryk på knappen. Altså at den starter med at have én
farve - og derefter en ny farve ved trykket.
Det kan ovenstående kode vist ikke klare.

Jeg kan desværre ikke selv hjælpe her, da vi er ovre i noget javascript, som
ikke er min stærke side.