1 pixel border
Fra : Nicolai Kristensen

Dato : 26-11-07 09:06

Jeg bruger Adobe GoLive til at opsætte hjemmesider, men har et
problem med min border på tabeller etc.
Når jeg sætter border til 1, så kommer der en dobbelt linie
ramme. Hvad gør jeg for at få en "ramme"/border på mine tabeller
eller billeder på blot 1 px?

cellpadding="0">

På forhånd tak :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 26-11-07 10:18

> Hvad gør jeg for at få en "ramme"/border på mine tabeller
> eller billeder på blot 1 px?

> cellpadding="0">

Problemet er, at hver eneste celle får en border på 1 px.
Altså: Når to celler støder op til hinanden, er der både den ene celles 1px
plus nabocellernes 1px = 2px.

Af samme grund sætter jeg tabellernes border i css i stedet for med
html-atributter.

css:
table.kant {
border-top: 1px solid black;
border-left: 1px solid black;
border-collapse: collapse;
width: XX%;
}

border-collapse: collapse; svarer til cellspacing="0"
Vi har nu sat en border på selve tabellen på toppen og til venstre.
Nu skal alle cellerne have en border til højre og i bunden.

table.kant td {
border-right: 1px solid black;
border-bottom: 1px solid black;
padding: 0;
}

Det skulle gerne give det resultat, som jeg tror, du vil have.

Fra : Birger

Dato : 26-11-07 12:51

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> padding: 0;
> }
>
> Det skulle gerne give det resultat, som jeg tror, du vil have.

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/tables.html#borders

border-collapse : collapse : Tegner een border, hvor det er muligt at slå
bordere sammen.
Det skulle således ikke være nødvendigt at dele den i sine 4 elementer, blot
at angive den som een :
table, td {
border : 1px solid black;
border-collapse : collapse;
}

Mener så at der er forskellige fortolkninger for forskellige browsere..

Den løsning du angiver, er faktisk en "separated borders", som vil virke med
borders-collapse : separate og cellspacing="0".

Birger

Fra : Nicolai Kristensen

Dato : 26-11-07 16:56

Mange tak for svarene. Jeg har fået styr på det nu