Hjælp til hjemmeside
Fra : alexander@wittrup-ma~

Dato : 23-11-07 13:52

Hej.
Jeg prøver at lave en personlig hjemmeside.
Dog sidder jeg med det problem, at jeg gerne vil have mine undersider
til at åbne op i samme vindue, i stedet for at åbne op i et nyt
vindue.
Hvordan gør jeg det?
Håber på snarlig hjælp :)

På forhånd tak

Alexander

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 23-11-07 22:02

alexander@wittrup-may.com skrev :

>Dog sidder jeg med det problem, at jeg gerne vil have mine undersider
>til at åbne op i samme vindue, i stedet for at åbne op i et nyt
>vindue.

Normalt vil links altid åbne i samme vindue, så når vi ikke kan
se, hvad du har lavet, så er det umuligt at svare på.

Kom med et link til siden, er den ikke uploaded, så gør det, evt.
en testside, der viser fejlen.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : alexander@wittrup-ma~

Dato : 23-11-07 14:16

Undskyld hvis min formulering var uklar.
Jeg skal prøve at rode bod på det nu!
Siden hedder, http://www.wittrup-may.com/
Jeg vil gerne have, at når man klikker på eksempelvis "ME"-linket til
venstre, åbnes siden i rammen hvori der står "her", i stedet for at
Ã¥bne i en ny side.
HÃ¥ber det klargjorde situationen en smule :)

Fra : Michael Weberg

Dato : 23-11-07 22:23

Jeg vil gerne have, at når man klikker på eksempelvis "ME"-linket til
venstre, åbnes siden i rammen hvori der står "her", i stedet for at
Ã¥bne i en ny side.

Jeg ville droppe brugen af Rammer og istedet lave endnu en side magen til
forsiden med den ønskede tekst på, som hentes ind når du trykker på linket.

--
Mvh.

Michael Weberg
www.weberg.dk

Fra : jopa

Dato : 23-11-07 22:32

"Michael Weberg" <supervippen@hotmail.com> skrev

> Jeg ville droppe brugen af Rammer og istedet lave endnu en side magen til
> forsiden med den ønskede tekst på, som hentes ind når du trykker på
> linket.

Rammer ?

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Michael Weberg

Dato : 24-11-07 11:29

> Rammer ?

Ja Rammer, også kaldet Frames for de mere internationale . Det jo
tydligtvis det Alexander efterlyser hjælp til. Jeg fraråede ham bare brugen
af disse da de jo er upraktiske og ikke brugt særligt meget mere. Jeg
prøvede at råde ham til at lade forsiden linke til en side magen til
forsiden blot med ny brødtekst.

--
Mvh.

Michael Weberg
www.weberg.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 23-11-07 22:48

"Michael Weberg" <supervippen@hotmail.com> skrev :

>Jeg ville droppe brugen af Rammer og istedet lave endnu en side magen til
>forsiden med den ønskede tekst på, som hentes ind når du trykker på linket.

Der bliver ikke brugt rammer på siden.

Det Michael skal kigge på er http://html-faq.dk/2014.asp, det han
umiddelbart forestiller sig er ikke muligt.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Michael Weberg

Dato : 24-11-07 11:36

> Der bliver ikke brugt rammer på siden.

Nej. Heldigvis ikke. Gik ud fra det var det han efterlyste hjælp til.

> Det Michael skal kigge på er http://html-faq.dk/2014.asp, det han
> umiddelbart forestiller sig er ikke muligt.

Jeg kender godt SSI og det er vejen frem. Men tror det blir lidt for
indviklet for en der laver siden i WYSI...

--
Mvh.

Michael Weberg
www.weberg.dk

Fra : jopa

Dato : 23-11-07 22:43

[...]

Du har lidt fejl i din kode som du bør rette.
Desuden bør du ikke bruge tabeller til at lave layout/design.
Designet bør laves med CSS og kun (X)HTML til indhold/tekst

Det du ønsker kan laves rimeligt enkelt med serverside.
Kender kun PHP.

Del dit design således at du har en menuside en top og en mainside.
Inkluder så det hele og du får den ønskede effekt.

Du kan jo også vælge blot at lave kopier af din side med forskelligt indhold
i mainsiden.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : N/A

Dato : 24-11-07 04:34

Fra : alexander@wittrup-ma~

Dato : 23-11-07 14:31

Det er jo selvfølgelig også en mulighed.
Men hvis jeg fastholder min oprindelige idé, hvad hedder da den html-
kode jeg skal bruge?

Venlig hilsen

Alexander

Fra : Birger

Dato : 23-11-07 22:40

Michael Weberg skrev:
> [...]
>
> Jeg ville droppe brugen af Rammer og istedet lave endnu en side magen til
> forsiden med den ønskede tekst på, som hentes ind når du trykker på

Som jeg ser det, så er siden stablet op i en tabel - hvilket heller ikke er
så velset, og ikke ret overskueligt.

Som sådan har du ikke ret mange andre muligheder, end at kreere flere sider
med de ønskede tekster.

Først ville jeg dog nok sætte mig lidt in i HTML, CSS, og hvordan man
sammensætter menuer.
Der skulle være masser af muligheder for at finde godt læsestof her.
Ellers er der jo goofle...

Birger

Fra : N/A

Dato : 24-11-07 04:34

Fra : alexander@wittrup-ma~

Dato : 23-11-07 14:50

Egentligt synes jeg nu hjemmesiden er overskuelig nok.
Vil du uddybe hvad du mener med sammensætning af menuer?
Jeg ved der findes et lille stykke kode, der gør hvad jeg vil, muligt
(og det er altså at få mine undersider til at åbne op i rammen på
index-siden). Jeg har blot ikke været i stand til at finde den på
nettet, hvorfor jeg henvendte mig her, i håb om en hjælpende hånd.

Vh
Alexander

Fra : jopa

Dato : 23-11-07 23:00

[...]

Hvis du finder det lille stykke kode vil jeg også gerne have det

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Birger

Dato : 24-11-07 01:42

> [...]

> sammens?tter menuer.
> Der skulle v?re masser af muligheder for at finde godt l?sestof her.

Jo da.

Siden er bygget i en tabel.
Det får den til at se fin og overskuelig ud.
Det er desværre ikke det samme med selve koden til den.
Der skal ikke fyldes ret meget i de forskellige td, før man mister
overblikket, og vedligeholdelse, tilføjelser og fejlretning bliver et
fuldtidsjob i sig selv.

Der er mange måder at producere menuer på.
Enkelte sider der blot skifter med hinanden.
Også som enkelte sider kan det fremstilles ved at include menuerne eller
teksterne - alt efter hvordan man ser på det, enten som script eller SSI,
serverside.
Det du efterlyser, kan også lade sig gøre i script clientside.
Og endelig kan man anvende AJAX, som kombinerer serverside og clientside, og
er meget fleksibelt.

Jo længere ned du kommer på listen, jo mere arbejde og jo flere fejlkilder
er der. Jo større viden og overblik er nødvendigt.

Der er masser af lekture både på nettet og i andre formater.
I flæng og tilfældig rækkefølge:
http://webdesign101.dk/
http://html.dk
http://html-faq.dk/
http://hjemmesideskolen.dk/
er gode steder at starte.

Dit oplæg er fint, men - og det er ikke for at forklejne din indsats eller
viden - det bærer præg af at du ikke har sat dig ret meget ind i tingene.
Alle steder, jeg har set, hvor man beskæftiger sig med HTML og design,
understreges at tabeller er til display af data - ikke til "design" eller
"udlæg" af siden.
Du har fået adskillige forslag og metoder til at komme videre med og evt.
modificere dit oplæg.
Der var engang, man kunne fremstille en "hjemmeside" på en eftermiddag.
Sådan er det ikke længere.
Du har set et script på nettet... Man kan finde rigtig mange scripts på
nettet. Jeg har set tusindvis, og der er mange der tilbyder dig det hele.
Fælles for dem alle er, at de skal tilrettes netop dit behov - specielt hvis
du vil sætte dit eget præg på din side - selv designe den.
Og det gør man altså ikke, uden at vide hvad det handler om...
Og det paradoksale i det er, at når du først har den viden der er nødvendig,
er det i langt de fleste tilfælde både nemmere, hurtigere og bedre at gøre
tingene selv, end at forsøge at rette noget til, der egentlig er beregnet
til noget andet...

Du vil finde mange mennesker herinde, der er meget villige til at hjælpe dig
med konkrete spørgsmål og problemer - men jeg tror ikke du finder nogen, der
vil servere løsningen på alle dine problemer på et sølvfad, (uden en rigelig
betaling).
Der findes ikke nogen eentydige løsninger - der er mange måder at gøre den
samme ting på. Og den "rigtige", afhænger af en masse udenoms, som kun du
kender til og kan vurdere.
Derfor, er der ikke så mange andre end dig selv, der kan svare på dine
oprindelige spørgsmål.

Helt ærligt, så har du 3 muligheder :
1) Find noget der ligner det du vil, og kopier det. Det er der ikke noget
galt i. Alle "låner" lidt fra andre. De fleste af den slags sites, ender
IMHO som noget klamphuggeri...
2) Sæt dig ind i tingene, og gør det selv. Løber du ind i en blindgyde, er
vi her til at hjælpe dig videre - hvis vi kan ;>). Men du skal ville det
selv.
3) Betal en der har forstand på det, for at gøre det for dig.

Birger

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-11-07 04:34

> [...]
> index-siden). Jeg har blot ikke været i stand til at finde den på
> nettet, hvorfor jeg henvendte mig her, i håb om en hjælpende hånd.

Jeg tror, det du efterlyser, er frames (rammer), der gør
det muligt at indlæse flere websider i samme browservindue.

Det er en teknik der næsten ikke bruges mere og godt for
det. Det er unødvendigt og besværligt for både webside-
konstruktøren og læseren.

Din side består megetenkelt af 3 hovedelementer med
alt for meget HTML-kode til at layoute det. Det kan du meget
snildere med meget mindre brug af HTML, se for eksempel
http://webdesign101.dk/layout/
og i sær http://webdesign101.dk/layout/eksempel2.php

Når du så har lavet en skabelonside, laver du bare de
5-6 kopiere du har brug for med det samme sidehoved og
den samme menu og. SÃ¥ skifte dine links mellem de
forskellige sider. Det er sådan man gør.

Jørgen Farum Jensen
HÃ¥ndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : alexander@wittrup-ma~

Dato : 23-11-07 15:05

Skal du bestemt få, hvis min søgen giver resultat :)
Men det jeg vil, er fatisk effektueret på din egen hjemmeside: www.jp-web.dk.
Den måde man navigerer rundt på siden vil jeg gerne plagiere. Det jeg
hentyder til, er at når man eksempelvis trykker på "om mig", åbner den
siden op lige til højre for!

Vh
Alexander

Fra : jopa

Dato : 23-11-07 23:18

<alexander@wittrup-may.com> skrev

Skal du bestemt få, hvis min søgen giver resultat :)
Jeg garanterer at det ikke gør

[...]

Jeg har forklaret hvordan du kan gøre det og således har jeg selv gjort.
jeg inkluderer elementerne med serverside.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : N/A

Dato : 24-11-07 04:34

Fra : alexander@wittrup-ma~

Dato : 24-11-07 02:27

Jeg takke for jeres konstruktive svar.
Hvis bjerget ikke vil komme til Moses, må Moses jo komme til
bjerget :)

VH
Alexander