små ikoner til menuer?
Fra : Brian Olesen

Dato : 22-11-07 03:08

Hejsa
hvis man i venstreside af sin side ønsker nogle små ikoner som grafiske
menupunkter og så at vise menuteksten, når musen trækkes hen over disse,
hvor finder man så nogle tydelige brugbare ikoner af slagsen, som også gerne
skulle give mening i f.eks. 30 * 30 pixcel eller måske 50 * 50 max?

Altså findes der nogle vectorbasserede ikoner, eller i hvert fald
stregtegninger, som kan bruges i denne forbindelse?

På forhånd tak.

Mvh. brian

Fra : Peter Vesth

Dato : 22-11-07 08:03

Brian Olesen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> hvor finder man så nogle tydelige brugbare ikoner af slagsen, som også gerne
> skulle give mening i f.eks. 30 * 30 pixcel eller måske 50 * 50 max?

Hej Brian

Hvis du selv har billeder, du kunne tænke dig at bruge, så har jeg linket til
stedet, hvor du selv kan uploade billederne, og får ikon retur. Jeg mener at
kunne huske, at man får dem i 18px og 36px.

Her er linket: http://www.html-kit.com/e/favicon.cgi

God fornøjelse

Mvh

Peter

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 22-11-07 17:04

> Hvis du selv har billeder, du kunne tænke dig at bruge, så har jeg linket til
> stedet, hvor du selv kan uploade billederne, og får ikon retur. Jeg mener at
> kunne huske, at man får dem i 18px og 36px.

Hvorfor er det lige, at man ikke bare selv laver et indexeret gif-billede? Jeg har
set skrevet flere steder, at man IKKE selv kan lave sine ikoner, men ingen steder
er det forklaret.

Svend

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-11-07 18:42

Svend Thorhauge skrev:

> Hvorfor er det lige, at man ikke bare selv laver et indexeret gif-billede? Jeg har
> set skrevet flere steder, at man IKKE selv kan lave sine ikoner, men ingen steder
> er det forklaret.

Du har flere slags ikoner. Dels dem,
som hører til dit operativsystem, dels
dem, der hører til de applikationer,
du kører på dit operativsystem og
endelig det, som nogle kalder ikoner på
en hjemmeside.

Den sidste slags er ikke anderledes
end så mange andre billeder på en
hjemmeside. Dem kan du lave i alle
billedbehandlingsprogammer (bortset
fra Windows Paint). Du skal blot
gemme dem i et af de formater, der er
egnet til en hjemmeside. For sådanne
små grafiske billeder skal det være
enten PNG eller GIF.

Jeg vil tro at der er tonsvis af
dem at finde på nettet, hvis man leder
det rigtige sted. Her finder du
et par snese links til sådanne
websteder
http://www.webcom.com/html/icons.shtml

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-11-07 00:29

Svend Thorhauge wrote:

> Jeg har set skrevet flere steder, at man IKKE selv kan
> lave sine ikoner

Hvem skriver sådan noget sludder?

Man skal da bare vide, at de fleste almindelige grafikprogrammer ikke
understøtter det filformat, der benyttes til ikoner. Derfor skal have fat i
en icon-editor som f.eks. MicroAngelo, så der det da den letteste sag at
lave sine egne ikonfiler.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 22-11-07 11:26

famfamfam.com har nogle lækre, men mindre ikoner:
http://www.famfamfam.com/lab/icons/

Der er også en fornem samling af landeflag.
Kristian Risager Larsen
http://kezze.dk

Fra : Brian Olesen

Dato : 22-11-07 23:57

Hejsa
Snip diverse svar på mit spørgsmål om ikoner.

Kanon svar!
Jeg siger mange tak til alle!
Her er bestemt noget at gå i gang med.

Mvh. brian