indsætte tekst i rammer?
Fra : Villy Christensen

Dato : 19-11-07 16:49

Da jeg er nybegynder her, søger jeg nogle regler for tekst indsat
i rammer i et frameset. feks. opsætning af menu i venstre ramme.
Jeg har studeret meget om koder i rammer ( bogen: WEBDESIGN ) og
forstår da også de mange forsk. kildekoder, men hvordan starter
man bedst.
Mvh. Villy Christensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Rasmussen

Dato : 19-11-07 17:56

Villy Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Jeg har studeret meget om koder i rammer ( bogen: WEBDESIGN ) og
> forstår da også de mange forsk. kildekoder, men hvordan starter

Man starter med at overveje meget nøje om der overhovedet er nogen
grund til at bruge frames, da det efterhånden er ved at være lidt
yt.
Det klares bedre ved brug af div og css

PerR

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-11-07 18:08

"Villy Christensen" skrev...

> [...]
> Jeg har studeret meget om koder i rammer ( bogen: WEBDESIGN ) og
> forstår da også de mange forsk. kildekoder, men hvordan starter

Hvornår er bogen fra? For selvom det _lader til_ at virke med rammer, så er
der stor sandsynlighed for, det vil skabe flere problemer, end det løser.
Har du ikke lyst til at lære lidt mere moderne i stedet

?

....eller SKAL det være rammer?

MVH
Rune Jensen

Fra : Villy Christensen

Dato : 19-11-07 18:41

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>

> MVH
> Rune Jensen
> Eftersom bogen: WEBDESIGN 2.UDG. er fra 2005.Og denne udmærkede bog
fremhæver frameset frem for tabels, er jeg kommet til dette resultat, at det
SKAL være med rammer. så derfor håber jeg da at een eller anden kan komme med
et godt tip.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-11-07 22:09

Den 19-11-07 18.40 skrev Villy Christensen følgende:

> [...]
> SKAL være med rammer. så derfor håber jeg da at een eller anden kan komme med

Jeg er sikker på, at den udmærkede forfatter til bogen vil fortælle dig,
at det er endnu bedre uden rammer. Prøv at blive hængende i denne tråd
lidt endnu, så vil han sikkert selv fortælle dig det.

Og ellers kan du se et svar, han gav på et lignende indlæg sidste år:
http://groups.google.com/group/dk.edb.internet.webdesign.html/msg/4830fd529a69b235?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-11-07 23:10

"Kim Ludvigsen" skrev...

> [...]
> lidt endnu, så vil han sikkert selv fortælle dig det.
>
> Og ellers kan du se et svar, han gav på et lignende indlæg sidste år:

Sikker på, det er den samme forfatter - synes ikke, jeg kan mindes, Jørgen
har anbefalet frames mens jeg har været i gruppen

Nuvel, der er ét lille problem mht. table og frames (og sådan set alt
på-vej-til-uddatering-teknik), som man også skal overveje. I hvert fald,
hvis man vil have hjælp i nyhedsgrupper o. lign. For eftersom de fleste
faste i grupperne støtter så moderne teknik som muligt, vil det være ret
svært at få dem til at hjælpe med gammel teknik. Det har ikke så meget med
ikke at ville hjælpe at gøre, men f.eks. jeg, brugte sidst frames engang
i... hmmm... 2004. Tror jeg. Derfor vil det blive en større og større hæmsko
som tiden går, hvis man holder fast i noget, som reelt er uddateret, for
folk kan simpelthen ikke huske det, og dermed bliver adgangen til hjælp
mindre og mindre. I dag bruges CSS og DIVs i stedet til designet, og når
fordelene vejes op mod ulemperne, kan folk som regel også se, hvorfor.

Og dermed ikke være sagt, at du ikke kan få hjælp til problemer med gammel
teknik - der er bare ikke så mange til hjælpen, som hvis man bruger den
nye

MVH
Rune Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-11-07 23:52

Den 19-11-07 23.10 skrev Rune Jensen følgende:
> "Kim Ludvigsen" skrev...

> Sikker på, det er den samme forfatter - synes ikke, jeg kan mindes, Jørgen
> har anbefalet frames mens jeg har været i gruppen

Jeg vil blive meget overrasket, hvis det ikke er den, du finder her:
http://webdesign101.dk/webdesign

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-11-07 23:57

Kim Ludvigsen skrev:
> [...]

Der er rigtigt at jeg i både 1. og 2. udgave af "Webdesign -
ill. håndbog" har er kapitel om brug af rammer. Men hvis man
læser kapitlet ordentligt er der masser af røde lamper, der
blinker.

Selvom jeg loyalt forsøgte at fortælle, hvordan man skal
bære sig ad, er det ikke ensbetydende med at jeg kan
anbefale det.

Jeg gjort det ikke i 2002, jeg gjorde det ikke ved
genoptrykningen i 2005 og jeg anbefaler det ikke her
i denne nyhedsgruppe.

Min synd, hvis det er det, tror jeg jeg har fået aflad
for gennem de mange mange kapitler og artikler
hvor jeg er fortaler for moderne websidekonstruktion
udelukkende ved brug af CSS-placering af sidens elementer.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-11-07 19:03

Villy Christensen skrev:

> Da jeg er nybegynder her, søger jeg nogle regler for
> tekst indsat i rammer i et frameset

Det er bedst helt at undlade frames, de giver en hel
række ulemper, se http://html-faq.dk/2009.asp

> forstår da også de mange forsk. kildekoder, men
> hvordan starter man bedst.

Start med en ide, hvad skal det hele handle om?

Herefter fatter du papir og blyant - og laver en skitse
over hvordan det skal se ud.

Nu finder du en masse tutorials og artikler om div og
css, der er en masse at hente på:

http://hjemmesideskolen.dk
http://html.dk
http://html-faq.dk
http://webdesign101.dk
http://9am.dk
http://csnet.dk/html/

og så videre.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Villy Christensen

Dato : 19-11-07 20:53

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Allan Vebel
> http://html-faq.dk
>
> Jeg vil hermed sige tak til dig Allan Vebel for en rigtig god
orientering.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-11-07 23:38

Villy Christensen skrev:
> [...]
> Jeg har studeret meget om koder i rammer ( bogen: WEBDESIGN ) og
> forstår da også de mange forsk. kildekoder, men hvordan starter

Som Per og Rune skriver starter du bedst
ved at glemme alt om rammer. Der er /ingen
som helst/ grund til at bruge denne teknologi
på en ganske almindelig hjemmeside, det skaber
bare ærgrelser hos både dig og dine læsere.

Men hvis det endelig skal være, er det meget
vigtigt at gøre sig klart, at indholdet
af hver ramme er er webside (en html-fil)
i sig selv og at den skal konstruere som en
sådan og skal kunne læses som en ganske almindelig
side i en browser.

Jørgen Farum Jensen
..