Hmm, problemer med css
Fra : Svend Thorhauge

Dato : 14-11-07 23:19

Hej igen,

Jeg sidder og fedter fortsat med et site, og det går sådan set
udmærket. Men prøv at se siden:

http://www.brejdablik.dk/distinktion/about.shtml

Venstremenuen og tilmeldingen til nyhedsbrevet er placeret med
samme venstremargin, men for at få det til at fungere skal der
stå således i css'en:

#menu {
   position: absolute;
   top: 450px;
*   left: 40px;
   width: 250px;
   border: 0px solid black;
   }

#email {
   position: absolute;
   top: 900px;
*   left: 98px;
   width: 200px;
   border: 0px solid black;
   }

Det giver da ikke mening?

Siden er html-valideret, men jeg kan ikke få css-validatoren til
at virke.

Hvor har jeg en fejl?

Svend

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-11-07 02:30

"Svend Thorhauge" skrev...

> [...]
> }
>
> Det giver da ikke mening?
>
> Siden er html-valideret, men jeg kan ikke få css-validatoren til

Du er helt sikker på, det ikke er star.hacket, som skal bruges? altså * html
i stedet for *

?

Men to ting er der at sige:

1. Det er generelt en dårlig idé at bruge position:absolute, hvis man kan
bruge float i stedet. Grunden er, at det trækker den DIV eller hvad man nu
positionerer, ud af sidens flow. Den får altså ingen højde/bredde, og
"fylder" ikke på siden. Eneste sted, jeg har set det brugt med succes i
design er faktisk i forbindelse med vandret menu, for der kan man styre det
meget bedre. Der har det også en fordel - at man kan placere menuen i bunden
i HTML-koden (som er en fordel på mobil), men trække den på plads med
stylingen.
Prøv at forstørre/formindske teksten, så vil du se en anden "bagside" ved
position i forhold til float

2. Star-hacket er outdatet, omend det stadig virker, så vidt jeg er
orienteret. Det, som bruges i dag i stedet for star-hack er Conditional
Comments - søg på Google.

MVH
Rune Jensen

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 15-11-07 07:47

> Du er helt sikker på, det ikke er star.hacket, som skal bruges? altså * html
> i stedet for *

* står ikke i css, men kun i denne meddelelse for at vise problemet

> [...]
> meget bedre. Der har det også en fordel - at man kan placere menuen i bunden

Jeg har været nødt til at bruge absolute, fordi jeg har et topbillede, en
baggrunds gif og et bundbilleder, som skal danne baggrund for både menuteksten
og indholdteksten. Derfor er menu og tekst placeret med absolute og ikke
float...

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-11-07 09:23

"Svend Thorhauge" skrev...

> [...]
> menuteksten
> og indholdteksten. Derfor er menu og tekst placeret med absolute og ikke

Body er vi vel enige om, bare har rep. baggrund.

Inde i den, en hoveddiv, centreret med fast bredde, med padding left/right
samme som bredden på dit EAN-kode-billede og top/bottom padding, som jeg
ikke er helt sikker på - men en del større end left/right... background sat
til #fff url(baggrundsbillede.gif) 100% 100% norepeat - så har du dannet
rammen med alt det hvide og EAN-koden i placeret nederst til højre-

Når du har brugt padding på hoveddiv, vil din inner div - den med fed
ramme - udfylde den plads, som er til rådighed i hoveddiv. Du kan også bruge
margin på innerdiv i stedet for padding på hoveddiv, kan ikke huske, hvad
som er bedst. Hvorom alting er - border en eller anden farve 4-5 pixels på
din innerdiv. background: inherit eller transparent. Og så er du ved menu og
content

menudiv float left, den er nem, indeholdende din tilmelding til nyhedsbrev,
med bredde vel 250px. Din contentdiv med en left-margin på 250 px.
border-left 2-3px en eller anden grå farve. Så bruger jeg border-left på
contentdiv, fordi contentdiv som regel er den længste i forhold til menudiv.
Og så skal bare tilrettes.

Sådan ville jeg gøre.

Du vil ha den til at se ud, sådan som den ser ud i Firefox, ikk? Hvad med
den streg, som er imellem menu og content, skal den gå ud af rammen, ned til
bunden af den yderste ramme? Ser lidt halvfærdigt ud

MVH
Rune Jensen

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 15-11-07 23:56

> [...]
> den streg, som er imellem menu og content, skal den gå ud af rammen, ned til
> bunden af den yderste ramme? Ser lidt halvfærdigt ud

Hej Rune,

Tak for dit udtømemlige svar. Der er dog nogle spøgsmål.

Hoveddiv har ikke padding. Det hele er lavet grafisk ud fra omslaget på vores
tidsskrift. Den fede grå ramme er således ikke en ramme, men øverst et
billede, der fylder hele hoveddiv, nederst et billede med EANstriberne, som
også fylder hele hoveddiv ud vertikalt og med negativ bundmargin for at få
content div til atlægge sig oven på billedet. Inderdiv har en repeterende
linje, der skaber rammen mellem de to billeder.

Det du forslår er, så vidt jeg forstår, at kode rammen med en div og så skære
EANbilledet ind som et mindre billede placeret med float. Men hvordan sikrer
jeg så, at den er i bunden, hvis jeg ikke skal bruge absolut positionering?

Stregen der går igennem er i øvrigt tilsigtet

Du kan se en jpg lavet af pdf'en fra tidsskriftet her:

www.brejdablik.dk/distinktion/eksempel.jpg

Tak for hjælpen så vidt

Fra : Birger

Dato : 15-11-07 09:46

"Svend Thorhauge" <hmm@altsaa.da> skrev i en meddelelse
> [...]
> }
>
> Det giver da ikke mening?
>
> Siden er html-valideret, men jeg kan ikke få css-validatoren til

At koden validerer, er ikke altid nok:

Her startes 2 li'er som aldrig afsluttes.

[29] <p>Distinktion:
Her startes et p, som ikke afsluttes.

[38] <p><form action="mailingliste2.php" method="post">
Dette p afsluttes heller aldrig.

Det er vel både HTML'ens velsignelse og forbandelse, at det er "tilladt" at
gøre tingene halvt.
Men gør man det, skal browseren gætte - og det er ikke givet, at den gætter
lige så godt som os andre på, hvad det egentlig er du mener.

Om disse ting løser problemerne, eller får css til at kunne validere, er en
anden snak.
CSS validatoren siger "Der opstod en intern HTTP 500-serverfejl".
Prøver man med en anden side, går det fint.

Birger

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 16-11-07 14:04

Hej,

tak for kikket, jeg vil rette tingene til og se, om det gør en forskel. Gad
vide, hvorfor jeg får internal server fejl... Hmm...

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-11-07 02:39

"Svend Thorhauge" skrev...

> tak for kikket, jeg vil rette tingene til og se, om det gør en forskel.
> Gad
> vide, hvorfor jeg får internal server fejl... Hmm...

Et par fejl, men sikkert ikke det, som er problemet. I din CSS må ikke
bruges Conditional Comments. Det er HTML- remarks, ikke CSS-remarks, som
bliver brugt til det

Så hvis du vil bruge dem, så skal de flyttes fra din CSS til HTMLen på hver
side - med den lille tvist, at du indeni din conditional comment stadig kan
hente det CSS-stylesheet, som passer. Så fylder hver CC ikke så meget.

Jeg ville også hellere have det som CSS-remarks i stedet, jeg kan se
virkelig mange fordele ved det. Men sådan har MS altså bestemt det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 18-11-07 20:47

> Et par fejl, men sikkert ikke det, som er problemet. I din CSS må ikke
> bruges Conditional Comments. Det er HTML- remarks, ikke CSS-remarks, som
> bliver brugt til det

Det vil jeg straks gøre noget ved, men hvad er det??? altså de der
conditional comments og hvor mange har jeg af dem?

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-11-07 23:27

"Svend Thorhauge" skrev...

> Det vil jeg straks gøre noget ved, men hvad er det??? altså de der
> conditional comments og hvor mange har jeg af dem?

Du har ikke nogen Conditional comments nu.
Din side validerer - men det ved du jo nok:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.brejdablik.dk%2Fdistinktion%2Fdistinktion.css&warning=1&profile=css21&usermedium=all

Omkring CC:

Farums hjemmeside
http://webdesign101.dk/artikler/conditionalcomments.php

Eriks hjemmeside
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/conditionalcomment.asp

MVH
Rune Jensen

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 18-11-07 23:42

> Din side validerer - men det ved du jo nok:
> http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.brejdablik.dk%2Fdistinktion%2Fdistinktion.css&warning=1&profile=css21&usermedium=all

Ja, jeg rodede lidt rundt og lagde så de to afsnit ind i en .inc fil, så var problemet løst og jeg kunne validere. Jeg fik også løst problemet med
venstre margin, selvom jeg kan se, jeg stadig har meget at lære. Jeg har dog funder anledning til at fjerne en del kode.

Nu mangler jeg bare at få ftp-en til at virke, så jeg kan få lagt sitet på plads. Derefter gr den til ris/ros. Tak for din hjælp, det er så fedt at blive
klogere og bedre til noget!

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-11-07 07:44

Birger wrote:

> CSS validatoren siger "Der opstod en intern HTTP 500-serverfejl".
> Prøver man med en anden side, går det fint.

Hvad er det for en validator?
Jeg prøvede at kaste siden i hovedet på jigsaw.w3.org men han siger:
'Servlet has thrown exception:javax.servlet.ServletException: Timed out'

Der er noget galt, men den her tyder på, at jigsaw'en slet ikke får fat i
Svends css.

Jeg kan sagtens kalde css'en direkte, så det kan være Svend skal kigge i sin
log efter fejlen.

Stig Johansen

Fra : Birger

Dato : 17-11-07 10:03

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Svends css.
>
> Jeg kan sagtens kalde css'en direkte, så det kan være Svend skal kigge i

Den samme - W3C's validator
http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Problemet er sikkert de conditional comments Rune har påpeget.
Jeg kunne også selv hente filen.
Og jeg får stadig den samme HTTP-500 fejl.

Birger

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-11-07 06:37

Birger wrote:
> Den samme - W3C's validator
> http://jigsaw.w3.org/css-validator/
> Og jeg får stadig den samme HTTP-500 fejl.

Underligt, jeg får stadig den samme exception som før. Gad vide om det er
fordi jeg kører engelske og ikke dansk.

Kører du evt. via proxy, så det er den der returnerer fejlen og ikke jigsaw?

Stig Johansen

Fra : Birger

Dato : 18-11-07 08:00

> Underligt, jeg får stadig den samme exception som før. Gad vide om det er
> fordi jeg kører engelske og ikke dansk.
>
> Kører du evt. via proxy, så det er den der returnerer fejlen og ikke
> jigsaw?

Nej. Det er IE.
I FF giver den det samme som hos dig:
"Servlet has thrown exception:javax.servlet.ServletException: Timed out"

I IE giver den en side med titlen
"Der opstod en intern HTTP 500-serverfejl"
Resten er en standard IE side, med mulige "årsager" og afhjælpning:
-------
Webstedet kan ikke vise siden.
HTTP 500
Mest sandsynlige årsager:
Webstedet er under vedligeholdelse.
Webstedet har en programmeringsfejl.
Prøv at:
Opdater siden.
Gå tilbage til den forrige side.
Flere oplysninger
Denne fejl (HTTP 500 intern serverfejl) betyder, at et serverproblem på det
websted, som du besøger, forhindrede visning af websiden.
Hvis du vil have flere oplysninger om HTTP-fejl, skal du se i Hjælp.
------

En "HTTP 500-serverfejl" er vel bare en timeout.
Det går for øvrigt meget hurtigt til at være en timeout...

Birger

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-11-07 05:41

Birger wrote:

> En "HTTP 500-serverfejl" er vel bare en timeout.

Nej, en 500 er en intern serverfejl, altså i serverprogrammet. I det her
tilfælde fejler javaklodsen i forsøg på at hente Svends side. Timeout er så
en ekstra uddybning af fejlen.

Det er i øvrigt endnu en ting, der er p*sse irriterende med IE.
Hvorfor f** skriver han ikke den rigtige fejlmeddelelse fra serveren, så man
har en mulighed for at debugge!

> Det går for øvrigt meget hurtigt til at være en timeout...

Det bemærkede jeg også.
Den første gang jeg prøvede tog det de ca 120 s, som er default timeout på
IP.
De følgende gange fik jeg også svaret prompte, så mon ikke vi er ude i en
eller anden cachefunktion på jigsaw?

Stig Johansen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-11-07 02:54

On Mon, 19 Nov 2007 05:40:43 +0100, Stig Johansen
<stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> wrote:

>Det er i øvrigt endnu en ting, der er p*sse irriterende med IE.
>Hvorfor f** skriver han ikke den rigtige fejlmeddelelse fra serveren, så man
>har en mulighed for at debugge!

Har du slået "Vis uskadelige HTTP-fejl" fra i Indstillinger?

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-11-07 12:36

"Svend Thorhauge" skrev...

> Det giver da ikke mening?
>
> Siden er html-valideret, men jeg kan ikke få css-validatoren til
> at virke.
>
> Hvor har jeg en fejl?

Hej, Svend -

Nu har jeg bokset hele natten med at finde virus på min maskine, derfor har
jeg haft lidt travlt. Men jeg kigger på det, når jeg kommer fra arbejde. Det
er nemlig ikke ligeud af landevejen, og derfor ikke helt rigtigt, det jeg
skrev, hvis du vil have det nøjagtigt sådan som billedet viser.

Det er ikke forbudt med position:absolute, bare lidt besværligt og man skal
vide, hvad der sker, men det kan være, det alligevel er en løsning.

Prøv også at formulere helt nøjagtigt hvad der er dit problem fra starten,
så tar jeg et kig på det også - muligvis kan du finde oplysninger ved at
søge på selector og w3c på Google.

MVH
Rune Jensen

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 16-11-07 13:56

> Prøv også at formulere helt nøjagtigt hvad der er dit problem fra starten,
> så tar jeg et kig på det også - muligvis kan du finde oplysninger ved at
> søge på selector og w3c på Google.

Hej Rune, tak for din hjælp.

Mit problem er egentlig blot, at jeg ikke forståp, hvorfor jeg skal bruge to
forskellige left-positioner for at ramme den samme venstre-margin.

Det fungerer, men det irriterer mig, at jeg ikke forstår hvorfor, og det er
måske også derfor, at det ikke står helt på samme måde i safari, hvor content
div er rykket lidt ned og mail-div er rykket lidt til venstre.

Igen: tak for din hjælp, jeg håber, du fik bugt med virussen.

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-11-07 00:36

"Svend Thorhauge" skrev i en meddelelse...

> Mit problem er egentlig blot, at jeg ikke forståp, hvorfor jeg skal bruge
> forskellige left-positioner for at ramme den samme venstre-margin.

Jeg ved ikke, om det er det rigtige, men w3schools:

"An element with position: absolute is positioned at the specified
coordinates relative to its containing block."

....så du har ret, hvis de refereres fra samme block.

Jeg refererer også lige din CSS:

#menu {
position: absolute;
top: 450px;
* left: 40px;
width: 250px;
border: 0px solid black;
}

#email {
position: absolute;
top: 900px;
* left: 98px;
width: 200px;
border: 0px solid black;
}

....nu prøver jeg så med et gæt.

Du har sat både din #menu og din #email absolut i forhold til #frontpage- så
langt så godt. Imidlertid, så har du yderligere en cssmenu class, som sætter
+20px på højre og venstre padding på a - den befinder sig inde i din #menu,
hvilket du vil kunne se i HTMLen. Jeg kan ikke huske, hvordan elementer inde
i en absolut positioneret box opfører sig, men reelt skulle de 20px, af dem
du kompenserer for, kunne hentes her

Du kompenserer med 98-40=58px. Ovenfor er kun 20 af de 58, så du mangler 38.

Spørgsmålet er, om der kommer yderligere default padding/margin på nogle
elementer, f.eks. li. For li bliver jo rykket ind i forhold til alm. tekst,
fordi det er en liste. Det kan man tjekke ved at sætte margin/padding til 0
på alle de elementer, hvor der ikke i forvejen er brugt margin/padding.

Måske andre kan bekræfte sammenhængen? Hvor stor er forskellen, hvis du i
stedet tjekker i Opera?

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-11-07 00:42

"Rune Jensen" skrev...

> Måske andre kan bekræfte sammenhængen? Hvor stor er forskellen, hvis du i
> stedet tjekker i Opera?

....jeg mener, der skulle findes et værktøj, hvormed man kan slå border på
brugte elementer i et HTML-dokument til/fra? Så ville det jo være nemt at
se, om jeg har ret?

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-11-07 02:14

"Rune Jensen" skrev...

> Jeg refererer også lige din CSS:
>
> #menu {
> position: absolute;
> top: 450px;
> * left: 40px;
> width: 250px;
> border: 0px solid black;
> }
>
> #email {
> position: absolute;
> top: 900px;
> * left: 98px;
> width: 200px;
> border: 0px solid black;
> }

[SNIP]

> Måske andre kan bekræfte sammenhængen?

Jup. Jeg har lige testet. Der kommer en default padding på din ul. Derfor
kan du gøre følgende:

Sæt begge left i #menu og #email til 98px.

Ændr (fedt ord) din padding left i UL.cssmenu LI A til 0

....og nulstil så alle left margin padding text.indent med:

ul.cssmenu{
text-indent: 0;
margin-left: 0;
padding-left: 0;
}

Det samme gør sig gældende med din y-pos eller top. Der er også default
værdier, som du skal nulstille, så de bliver placeret ens. Se på hvad du
bruger, jeg tror, at enten form eller p eller begge dele (måske også andre)
er syndere her.

Det var faktisk en meget sjov opgave Håber, det kan bruges - mht. at
sætte det i float. Så har jeg tænkt over det, og jeg vil ikke umiddelbart
kunne lave noget, som ikke kræver en masse DIVer indeni hinanden, og det ser
lidt kompliceret ud. Problemet er den streg, som du vil have ovenpå rammen,
og så at noget af rammen dækker EAN-koden. Hvis du ikke får brug for at
sætte mere indhold i, end du har nu. så vil du måske ikke få problemer - men
løsningen er ikke så fleksibel med position:absolute. Hvis du får
problemer - måske netop med, du gerne vil have mere indhold, så det
overstiger de ca. 900 px ned, så ville jeg cutte den nederste del til et
billedbehandlingsprogram og lægge i DIV for sig, så det er ét stort billede.
Selve rammen vil man måske skulle lave af flere omgange med
background-image, fordi man så ikke umiddelbart kan bruge border.

Men prøv at overvej, hvorvidt det er godt nok, som det er evt. med
ovenstående ændringer. Også, hvis der kommer meget indhold. Det har meget
noget at sige i hvilken forbindelse, det skal bruges. Nogle gange kan man
smutte over gærdet, andre gange, er det lidt for højt

Det kan også være, du kan få nogle af eksperterne her til at komme med lidt
flere råd om position.

MVH
Rune Jensen

MVH
Rune Jensen

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 18-11-07 20:45

Tusind tak for hjælpen, jeg vil sætte mig til at tilpasse...

> Det var faktisk en meget sjov opgave

Det er jeg glad for, at du synes. Sitet ryger på ris/ros senere på ugen.